14.6.2024 | Svátek má Roland


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Rosenheim nešel do Vršovic

Před několika dny se objevila v médiích zpráva o tom, že učitelka střední školy Na Třebešíně byla po několik měsíců vystavena šikaně. Po jejím údajném odhalení a smíření se s agresory doma zemřela, patrně na celkové vyčerpání organismu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Smejkal 20.2.2016 19:08

Re: Ano, učit se musí umět a učitelé musejí mít autoritu, kterou

Bez kompozitní teorie by jste se v drsném prostředí školy asi nikam nedostal. A Vy ji mimochdem "naserete" do jakéhokoli článku. Jste opravdu šiřitelem téhle ujeté myšlenky a nebo se jenom "zviditelňujete"?

P. Khail 20.2.2016 9:17

Velmi rozumně

napsáno, je vidět, že autor má zkušenosti a ví o čem mluví (na rozdíl od některých komentujících).

P. Maleček 20.2.2016 8:56

USA náš školský vzor

No hezké, ale ten typ učitelů po kterých autor volá, jsou v lidské společnosti jako celku jen několika% menšinou. A mezi špatně placenými a společensky upozaděnými, ke všemu destruktivním

školským systémem týranými učiteli, jich je naprosté minimum, odhaduji jeden ze sta.

To evropská civilizace, vědoma si významu vzdělání, ještě do nedávna dobře věděla a tak pečlivě hlídala aby byl učitel, když ne nadstandardně placen, tak aspoň byl společensky váženou osobou s autoritou a řadou trestních pravomocí vycházející z jeho povolání.

Až když neruskou Evropu a USA cca po roce 1970 plíživě ovládl neomarxismus se svými prý lidskými právy a prý všeobecnou rovností došlo k destrukci z funkce vyplývající autority učitele.

V USA už v státních školách nosí učitelé do třídy když ne pepřák, tak pistoli. A rodiče se své potomky i za cenu ekonomického sebezničení snaží dostat ze státních na soukromé školy. A v Česku se tomuto vzoru, jak vidno, rychle blížíme.

P. Khail 20.2.2016 9:02

Re: USA náš školský vzor

Jak chcete zařídit aby byl někdo "byl společensky váženou osobou"? A vaše věta o nošení zbraní do tříd v USA je úplný nesmysl.

P. Sulc 20.2.2016 9:15

Re: USA náš školský vzor

Tak to kecate. V NYC jsem znal jednoho jedineho kantora, a ten s bouchackou do skoly chodil, alespon v dobe, nez skoly byly "Gun free"..Zato ted maji detektory kovu a ozbrojene hlidace.

P. Khail 20.2.2016 11:38

Re: USA náš školský vzor

Sám mi dáváte za pravdu, nebavím se o dobách minulých. Takže, jako často, kecáte vy.

P. Maleček 20.2.2016 9:37

Re: USA náš školský vzor

Úplně stejně jak to staletí uměly monarchie a do cca r. 1970 i do té doby demokratické, neomarxismem nezamořené státy.

P. Khail 20.2.2016 11:40

Re: USA náš školský vzor

Jo, a jak to dělaly ty monarchie? Ale konkrétně prosím.

J. Ráž 20.2.2016 13:28

Re: USA náš školský vzor

Například tak, že rodiče žáka, který byl opakovaně drzý na učitele, si předvolal starosta a dal jim kartáč. Když to nepomohlo udělil mastnou pokutu.

V c. a k. monarchii byla urážka učitele skoro rovna urážce majestátu. Např. v Brně Bystrci dal starosta na přelomu století mlynáři Vaňkovi pokutu 10 zl. za to, že se jeho syn nechtěl omluvit učiteli, ač mu to ředitel nařídil

P. Khail 20.2.2016 17:12

Re: USA náš školský vzor

Problém některých diskutujících a zdá se i váš, je v neschopnosti sledovat vlákno diskuze. Zkusím vám pomoci otázkou: jak vámi uvedený příklad zajistil aby učitel "byl společensky váženou osobou"? Vám pokuta nebo kartáč pomůže k tomu, abyste si někoho společensky vážil?

J. Jurax 21.2.2016 0:38

Re: USA náš školský vzor

No, pomůže. Dává to totiž najevo, že učitel je považován za osobu hodnou ochrany úřadů a že se do něj nesmí beztrestně kopat. A tohle pochopí i primitivové.

Ono dnes se žáčkovi, jenž se odmítne omluvit či vyplnit příkaz nestane nic - takže je za geroje a učitel za fackovacího panáka. A že by kvůli tomu byl volán k pořádku rodič - to je naprosto nepředstavitelné.

P. Khail 21.2.2016 9:23

Re: USA náš školský vzor

Pokud byste měl pravdu, znamenalo by to, že společensky nejvíc váženými osobami (protože o tom je řeč) jsou policisté (dávají nejvíc pokut). Oba ovšem víme, že v žebříčku společensky nejváženějších osob jsou na úplně, ale úplně jiných stupních, s touto skutečností snad budou souhlasit i ti vaši primitivové. A protože už jste 3. kdo tu na můj příspěvek reaguje a vždy se to snaží trochu "odklonit", konstatuji, že za mne tuto diskuzi kočím. Hezkou neděli, já si ji nehodlám dále kazit čtením vulgarit.

J. Jurax 21.2.2016 17:04

Re: USA náš školský vzor

Kde prosím shledáváte mou reakci vulgární?

A jinak - nechápete nebo nechcete pochopit. Učitel pokutu nedává, ale útok na něj je sankcionován. Tím je dáno najevo, že pedagoga jest si vážit. Ergo Váš názor o váženosti policistů skrze udílení pokut je zcestný - byť útok na něj je sankcionován taky.

A nakonec - jsem dosud první, kdo na Váš příspěvek z 20.2.2016 17:12 reaguje a nepřijde mi, že bych něco někam odkláněl.

P. Khail 21.2.2016 17:47

Re: USA náš školský vzor

Ještě jednou odpovím protože

1. máte pravdu v tom, že učitel nedává pokuty (na rozdíl od policisty). Ovšem žádná pokuta nezvýší ničí společenskou vážnost (a o tom TOTO VLÁKNO je). Tady tedy pravdu nemáte.

2. naznačovat někomu, že je primitiv, JE vulgární, nevím proč jste to tam vůbec psal, s tématem vlákna to nemá cokoliv společného, nevím jestli to v životě běžně užíváte. Nemáte tedy pravdu.

3. váš příspěvek ve vlákně, které jsem začal dotazem na p. Malečka je 7. v řadě (je to vidět i z toho, že reagujete na mou odpověď p. Rážovi, opět tedy pravdu nemáte (nejste první, je zvláštní, že nereagoval p. Ráž, kterému byl můj příspěvek určen ale vy).

4. dál už to rozvádět nebudu, nemá to význam.

J. Jurax 21.2.2016 19:27

Re: USA náš školský vzor

Aha - no tak ten primitiv nebyl na Vás, netušil jsem, že to vztáhnete na sebe - sorry.

Ten byl primitiv byl míněn na ty, kdož si na pedagogy otevírají hubu vědouce, že jim celkem nic nehrozí. Je-li i verbální útok na pedagoga sankcionován, pochopí i oni, že se to nemá. Ostatním se tohoto pochopení dostává rodičovskou výchovou.

K. Janyška 20.2.2016 9:37

Re: USA náš školský vzor

Jděte s jakousi společností do háje. Nic takového, jako jednotně myslící a jednající masa lidí, což vy stále předpokládáte, neexistuje. Jen jen občanstvo, vedené neosobně svým spontánním řádem lidské interakce !!! Dzp.

P. Maleček 20.2.2016 9:39

Re: USA náš školský vzor

No ten váš spontánní řád názorně předvedli právě ti tři učitelku tyranizující studentíci.

K. Janyška 20.2.2016 10:28

Re: USA náš školský vzor

Zaprve právě, že ne a za druhé, taková slaboduchá husa neměla co ve školství dělat. Správný učitel by takové chování vůbec nepřipustil nebo by se postaral o nápravu... Dzp.

J. Schwarz 20.2.2016 14:51

Re: USA náš školský vzor

V případě fungujícího spontánního řádu by do školy dorazil manžel oné učitelky a těm třem výrostkům by napřed rozšlapal mobily a pak jim rozbil huby tak, že by i jejich čeština zněla jako angličtina.

Ś. Svobodová 20.2.2016 11:03

Re: USA náš školský vzor

Oponuji. Učitelů, kteří si dokáží udržet autoritu je většina. Ti kteří to nedají, by měli sami odejít a ne se snažit za každou cenu to doklepat do důchodu.

J. Mrázek 20.2.2016 7:58

Když učitel umí, zaujme, s humorem...

Tak vše musí klapat. Osnovy jsou jen berlička, skutečnost musí být MNOHEM zajímavější, s příklady použití, s humorem na dotazy rádoby znalých žáků regující, ale neurážející, se znalostmi všeobecnými v mnohem větší šíři, kdy odbočení ve výuce přivede třídu k pozornosti a znovu se navrácení k původnímu tematu pak vnímá a ne protrpí.... není to jednoduché, chce to pohotové reakce, smysl pro humor, nebýt zastižen v nedbalkách a být psychologem v dobrém slova smyslu, pozvednout sebedůvěru schopným, leč zakřiknutým a pomoci nadměrně neúměrně sebevědomým pochopit, že přemíra všeho škodí a skromnost není vadou, ale ozdobou znalých . 11 let na SŠ je mi svědkem ...

K. Janyška 20.2.2016 9:39

Re: Když učitel umí, zaujme, s humorem...

Jenže umíte jen to, co se po vás chce. Více nejste dětem schopni nic dát. O kompozitivní teorii, tedy vědeckém výkladu lidského světa, takto vůbec nejvyšším vědění lidstva, víte všichni howno... Dzp.

J. Strakoš 20.2.2016 6:40

Jen autorita nestačí

Učitelům postupně vzali většinu možností možností, jak se bránit - tělesné tresty jsme zrušili jako nehumání, z dvojky z chování si moc následujících škol už nic nedělá, za chování nelze ani snížit stupeň ve vyučovaném předmětu. Ani ty mobily nelze zabavit a nechat někoho po škole v podstatě taky nejde. Takže proč jsme teď překvapeni, že máme ve školách žáky, kteří neuznávají autority?

Samozřejmě teď, stejně jako autor článku, můžeme hledat chybu v učitelce, která si nedovedla sjednat respekt. A dokonce se řídíme Cimrmanem - Za chování žáků, hledáme chybu v učitelích a autor dokonce tvrdí, že nemají ve školství co dělat. Rozhodně s tím nesouhlasím - v určité době každé dítě (ale i dospělý) bude zkoušet, kam až může dojít. A pokud nenarazí, hranice si rozšíří. Pokud nějaký žák nabídne učiteli hromadný sex, pochybuji, že je to záležitost jedné hodiny, ale spíše důsledek mnoha beztrestných let. Jak může být za svou drzost potrestán, aby to poznal? Protože jen přirozená autorita nestačí - je to stejné, jako vzít policistům zbraně, pouta a možnost zatčení a nechat jen na jejich autoritě, ať se zločinci vypořádají

Z. Lapil 20.2.2016 9:32

Re: Jen autorita nestačí

Skoro souhlas, jen tu sníženou známku z předmětu opravdu ne, ta hodnotí znalosti/schopnosti.

Obecněji: spíš bych řekl, že velká část problému je v nevyužití stávajících možností. Když student systematicky narušuje nebo "záměrně nesleduje" vyučování (čte si pod lavicí, ať už rodokapsy nebo facebook), má být oficiálně napomenut. A k tomu musí VĚDĚT, a rodiče také, že série takových napomenutí je přímá cesta k průšvihu; nevadí-li mu nakonec vyloučení ze školy, tím lépe, neutrpí trauma.

Což studenti (ani dospělí) dnes nevědí, protože všeobecná branná povinnost (=lumpy střílet, i když bychom se s vedením ČSLA neshodli na tom, kdo je lump) byla nahrazena povinností lumpy chápat a cokoliv zavání podstatnějším trestem pokud možno ignorovat. Přece: bylo-li zvažováno vyloučení ze školy, muselo jít o studenty problémové, to snad už měli iks dvojek ne-li trojek z chování, nebo se pletu? Jistě, pletu, už to slyším: Mně nezlobí. Víš, soudružko, musíš je výkladem zaujmut... Pak to někde kdosi náhodný přežene a my se divíme, jak to "někdo"mohl nechat dojít tak daleko. Jednoduše: definovaná autorita, v daném případě učitelka, škola a rodiče, se z nějakých důvodů opakovaně nerozhodli svoji autoritu uplatnit.

Poznámka: použitím zkratky pro Československou lidovou armádu a zejména oslovením "soudružko" naznačuju, že časy se mění, ale instituce "a jejich lidé" zůstávají. Někdy v 80. letech dva osmáci přivázali třetího na saně a pustili ho - nepochybuju, že z blbosti - proti zdi. Následovalo těžké zranění a několikatýdenní pobyt v nemocnici. Na klasifikační konferenci pak padaly hlášky typu "přece jim kvůli klukovině nechceš zničit život" a třídní nakonec po vzrušené debatě prosadila dvojku s chování.

Z. Lapil 20.2.2016 9:36

Re: Jen autorita nestačí

Z chování, samozřejmě.

J. Strakoš 20.2.2016 15:27

Re: Jen autorita nestačí

S tím předmětem je to opravdu na hraně - můžeme se dostat například k nedělání-zapomínání úkolů. Je to na hodnocení z chování nebo z předmětu?

S tím postupem při postihu souhlasím - pokud snížená známka z chování bude znamenat problém s přijetím na školu, pak to bude opravdu důvod, proč si nělkdo přestane číst pod lavicí - prostě přijde trest. Bohužel, např. samotné ministerstvo, které by hranici mělo definovat je taky dosti vzdáleno od reality - v učitelských novinách jsem si jednou četl zdůvodnění, proč žákům opravdu nelze zabavit mobil a bránit jim v natáčení (na druhou stranu rozhodně nenatáčet žáky, to ne, to už je samořejmě špatné). Smál jsem se celou dobu - psal to někdo s velmi idelizovanými představami. A přitom, kdyby hrozilo zabavení do konce školního roku, asi by jen málo studentů mobily ve vyučování vytáhlo.

Pokud dnes učitel nemá oporu ve společnosti nebo alespoň vedení školy (které samozřejmě nechce problémy) a ani v rodičích - končí to buď znechucením učitele nebo vytěsněním problémů od učitele - výsledkem jsou žáci bez úcty k autoritám a dobrými známkami (na ty si nikdo nestěžuje a nehrozí problémy).

Z. Lapil 20.2.2016 21:01

Re: Jen autorita nestačí

Existuje škola (2. stupeň), kde za 5 zapomenutí následuje třídní důtka. V pololetí se začíná počítat od nuly. Spíš nad tím krčím nosem, ale je to pravidlo a já pravidla rád.

celý tenhle průšvih mě vede do oblasti úvah, je-li klasická škola s frontálním výkladem a lavicemi to nejlepší, co se dá vymyslet. Myslím si, že není. Někteří studenti jsou nutně mimo průměr, a pak vymýšlejí ptákoviny, protože buď nemají lepší možnost, jak se před spolužáky předvést, nebo mají hotovo a nudí se.

Skutečností také je, že zacházet se středoškolskou mládeží jako s dětmi je cesta do pekla a zacházet s nimi jako s divou zvěří není o mnoho lepší.

Tvrdím, že celá tahle historie souvisí s tím, že už desítky let panuje v evropské společnosti představa, že existují nějací "oni", kteří mají povinnost "to" zařídit. Viz vaše zmínka o novinách a (nejen) zdejší kolektivní představa, že "společnost si musí učitelů vážit". Společnost nemusí nic, pan Janyška tu občas dokonce prohlašuje, že společnost neexistuje. Chce-li kdokoliv, aby si ho někdo vážil, musí konat tak, aby bylo čeho si vážit. Učitel musí dobře učit, ředitel dobře ředitelovat, houslista dobře houst a lopaťák dobře lopatovat. KAŽDÁ práce se dá dělat dobře nebo špatně a - zpátky do školy - je-li kantor šikanován, dělá svou práci špatně. Jestli je to neschopnost osobní nebo jestli vyplývá ze systému, nevím. Ale znáte to, opravdu velký průšvih nevznikne jednou chybou.

J. Strakoš 20.2.2016 21:37

Re: Jen autorita nestačí

Ve většině věcí s Vámi souhlasím - například jsem také na vážkách, zda současný typ výuky je ideální - na můj vkus je školící proces příliš dlouhý (a má tendenci se stále prodlužovat, díky "inflaci vzdělání", kdy za chvíli každý kopáč aby měl alespoň maturitu) a dodává dosti méně a méně kvalitní výstupy (z pohledu okamžitého nasazení studenta do praxe).

Nicméně nějak se nemohu srovnat s tím přenesením viny na učitele - je-li šikanován, je to jeho neschopnost. Podle mne je to výsledek společenského vnímání školství a autorit vůbec - a může se stát, že se to některému učiteli namixuje velmi nešťastně. Připadá mi to obdobné, jako bych řekl, že policista, který nechodí do no-go zóny byl neschopný - což je na jednu stranu pravda, na druhou k vymýcení těchto zón bude jednou potřeba více než jedince.

Z. Lapil 20.2.2016 22:19

Re: Jen autorita nestačí

Ohledně přenesení viny na učitele nejsme ve při, spíš jste mě tak úplně nepochopil. Spolu s vámi připouštím možnost, že neschopnost zvládnout šikanu vlastní osoby může vyplývat ze systému (člověk - ne nutně učitel - nemá možnost adekvátně reagovat), a dokonce tuto možnost zpravděpodobňuji poznámkou, že velký průšvih je nejspíš výsledkem několika (série) příčin. Jinými slovy: paní učitelka to nejspíš dlouhodobě docela "vorala", ale nebyla v tom sama.

Dobrou noc :-).

I. Babková 20.2.2016 5:36

Jestli by budoucí kantoři

neměli povinně absolvovat minimálně dvouletý výcvik v cirkuse na pozici krotitele šelem? Ti slabší by byli sežráni, ti, kteří by naopak obstáli, by pak měli dostatečnou kvalifikaci ke krocení drzých výrostků na školách.

Ke kauze: ředitel, který neví nebo předstírá, že neví, co se u něj ve škole (firmě) děje, není dobrý ředitel. Jaký příklad dává studentům, když odmítá vyvodit důsledky ze své nekompetence?