Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Re: Re: Celoživotní učitelé
Oprava: ...napsaných, ten informaci o dvou procesorech nepotřebuje.
Re: Re: Re: Celoživotní učitelé
Kanuku, především je tahle informace zoufale zastaralá. Už nějakých 20 let. I tehdy to byla zavadějící informace typu "automobil, na rozdíl od jízdního kola, má přední náhon"
Re: Re: Re: Re: Celoživotní učitelé
Asi tak všechno, co je třeba vědět při konstrukci rychlostní skříně je, že automobil může mít buď přední, nebo zadní náhon, nebo náhon na všechna 4. To se nezměnilo ani za 20, ani za 100 let. (Předpokládám znalost navrhování ozubených soukolí).
Re: Re: Re: Re: Re: Celoživotní učitelé
Jako člověk, co má aspoň nějaké povědomí o automobilech, co říkáte na větu "Automobil se liší od jízdního kola tím, že má přední náhon" ?
Co si myslet o takovém učiteli?
Re: Celoživotní učitelé
Co se tyka vyslovene odbornych predmetu, tak je urcita vazba na praxi jiste dulezita a tyka se to odbornych strednich skol a VS (ne vsech predmetu). Preneste to ovsem na zakladni skolu: ucim fyziku, jak si predstavujete, ze budu delat praxi? Ucim taky informatiku: pocinaje zakladu, pres grafiku, kancelarsky OS, internet, programovani, site a dalsi. Kde vemu praxi, ktera toto vsechno obsahne?
To, ze nekdo "celozivotne uci", jeste neni spatne. Podstatne chyby jsou v prstupu k predmetu a v pristupu k zakum. A to nezaruci ani praxe.
Re: Re: Celoživotní učitelé
Náš profesor fyziky, RNDr Karel Hruša, přinejmenším každou druhou hodinu předváděl nějaký fyzikální pokus. I když to bylo na přístrojích vyrobených někdy počátkem století. Moje teze je: Když chceš něco změřit pořádně, musíš to dělat tak, jak to dělali ti fousatí pánové koncem minulého (19.) století.
Re: Re: Re: Celoživotní učitelé
Ale to může dělat někdo, kdo tomu rozumí. Né učitel, který zkouší stav technologií před 20 lety. Jsme se na SEŠ učili pracovat na fakturačním stroji. Byla to kráva velká jak psací stůl. Levá páka nahoru, druhá páka dolů, třetí nahoru a dělá to součty. Od té doby jsem nic takového neviděl.
Re: Re: Re: Re: Celoživotní učitelé
Já jsem studoval fyziku na MFFKU kolem 1960. V praktikách jsme měli přístroje pocházející z doby c. a k., možná i 19. století. A přesto se ze mne stal velmi dobrý přístrojář.
Re: Re: Re: Re: Re: Celoživotní učitelé
Tak v současné dobe tam sice vybaveni praktik obmenujou, ale rekl bych, ze nektre aparatury tam byly i za vas. (A povetsinou fungovaly v pohode.)
Re: Re: Re: Celoživotní učitelé
Dnes se propaguje "počítačová" výuka atd. Pomocí počítačové triků (chtělo se mi napsat simulací :-) ) se však dá demonstrovat cokoliv, nic to nestojí, nikdo si nepropálí svetr od louhu a rodiče (někteří) budou spokojenější. Co si ale zapamatují žáci? Obávám se, že toho moc nebude (ve srovnání s hrami to asi bude grafika ubohá).
No a nářky typu "všechno dělám dobře a experiment přesto nevychází" - to byla škola života.
Re: Celoživotní učitelé
Buďme konkrétní: profesor Ripka, interna, lékařská fakulta Praha: otázka profesora - v čem se liší Pelentan od Pelentanettae? Medici odpovídají (správně), že Pelentan je 4x silnější. To je sice možné, ale odpověď je nesprávná: Pelentan jsou tablety, Pelentanettae dražé. Tak měla znít správná odpověď. To je asi jako kdyby hlavní rozdíl mezi Jaroslavem Haškem a janem Nerudou byl v tom, že jeden z nich měl fousy a druhý ne.
Re: Celoživotní učitelé
No, rozlišoval bych obory se bouřlivě vyvíjející - třeba počítače (co jsem se já učil v přednětu nazvaném Matematické stroje před cca 40 lety je dnes kromě nejzákladnějších základů vskutku babiččina krabička - a živím se počítači dodnes) a předměty momentálně se tak bouřlivě nerozvíjející. Třeba v odborné matematice se - pokud se to od mých let nezměnilo - učí přinejmenším v prvních čtyřech semestrech až na malinké výjimky základy oboru položené nejpozději do roku 1900. A tady není co rozvinout, tady se učí 1+1=2 furt dokola - ovšem bez té kašičky se výš nedostanete. O gymnaziální matematice a fyzice ani nemluvím - řady, limity a derivace, jakož i kladka či Bernoulliho rovnice vskutku již dost dlouho nejsou špičkovým výbojem oboru
učitelství je přeceňováno.....
minule jsem na pracáku potkal jednoho svého bývalého žáka,nějak to kdysi prolezl a pak se pokoušel vyučit prodavačem,nějak to ale nedotáhl,a ten mi říká,a pane učitel vy máte vysokou?a proč tu ste?ja sem se nedoučil a sem tu také,a na té základce by vlastně mohli učit lidi co majů enem tu základku,šak stejně učite jenom co ste se sam naučil na základce.....a pane učitel,myslite že bych se měl té ženské(úřednice na pracáku) zeptat jestli bych mohl nekde na základce učit????.................pak když vyšel,jsem se ho zeptal:tak jak jsi pořídil?no vite říkala mně že aspoň tu maturitu kdybych měl!...........
Problémem spousty učitelů
není ani tak to, že neumí obor (i když takoví samozřejmě jsou). Problémem je, že neumí učit. A neumí mít rádi žáky. Chodí do školy bojovat a přežít hodinu.
Re: Problémem spousty učitelů
Mám silné podezření, že ono je to naopak. Učitel přijde doškoly, kde musí bojovat, aby tu hodinu přežil. Pak není div, že ty žáky dvakrát nemiluje, a když musí bojovat, nemůže učit.
ten vtip ma pravdu
Ten stary vtip, zmineny v clanku, ma bohuzel pravdu. Nerikam, ze neexistuji svetle vyjimky, ale vetsinou to funguje presne podle toho vtipu. Drive, po mnoho tisic let, vyucovali sve zaky mistri. At uz to byli mistri kovari, mistri truhlari, mistri valecnych a bojovych umeni. Vyucoval pouze ten, kdo sam prokazal v danem oboru velke umeni. Jenze pred par desitkami let vznikla profese, to je ta katastrofa - profese! ucitelu. Ucitel vystuduje pedagogiku, ale jen velmi malo z oboru, ktery ma vyucovat. A samozrejme ve vyucovanem oboru nema absolutne zadnou praxi, protoze v nem nikdy nepracoval, jen to uci. Takze stredoskolsky ucitel chemie se stava castym tercem opravneneho posmechu, kdyz mu vybuchne (doslova) trivialni pokus. Ucitel strojariny nebo stavariny nedokaze nakreslit a spocitat vykres, pod ktery by se mohl zodpovedne podepsat projektant "s razitkem". Ponekud lepsi je situace ve vysokem skolstvi, zejmena v lekarstvi, kde hodne ucitelu zaroven skutecne tu profesi vykonava a to vetsinou na dost vysoke urovni. Zamerne pouzivam slovo ucitel, bez ohledu na to, zda je to Bc, Mgr, Ing, profesor nebo docent. Dulezite totiz je, ze vyucuje. Ale reknete mi uprimne, autore, zda ucitelka na zakladni skole ma moralni pravo vyucovat anglictinu, kdyz se na dovolene sama neni schopna v Anglii nebo USA domluvit.
Re: ten vtip ma pravdu
V podstatě se to odvíjí od hanumanismu, t. opičení se po Emerice. Tam mají na universitách "Department of Education" po česku pedagogické fakulty. Je notoricky známo, že "kdo nemá na home economics, jde na education". Home economics jsou pak "fakulty", na kterých je vyučováno asi tolik, jako v Čechách kdysi na "vyšší dívčí", jinak odborná škola pro ženská povolání neboli punčochárna. Hanumanisti pak přehlížejí fakt, že pedagogické fakulty byly zavedeny komunisty, pokud vím tak byly zrušeny, protože to byla katastrofa, a potom zase obnoveny zásluhou hanumanistů. Nehádám se že to tak bylo přesně, ale před válkou žádné pedagogické fakulty neexistovaly, snad s výjimkou tělocviku. A kdo chtěl učit matematiku, buď dělal RNDr a nějaký pedagogický kurs, nebo studoval na matematicko-fyzikální fakultě pedagogickou větev. Podobně v jiných oborech. Moji profesoři na střední škole byli většinou RNDr nebo PhDr (jazyky, humanitní předměty). Na měšťankách byli "odborní učitelé", v zásadě absolventi učitelských ústavů. Jaká byla jejich odborná kvalifikace nevím.
Re: ten vtip ma pravdu
No, profese učitelská není stará pár desítek let ...
Stručně řečeno - v období masového a všeobecného vzdělání nemohou vyučovat mistři v oboru předměty, které do všeobecného vzdělání patří. Prostě mistrů není dost.
Kde je problém?
Problém je ten, že o absolventy VŠ, kteří mají solidní teoretické základy, na kterých pak stavějí svoji praxi, nikdo nemá zájem. Každý "podnikatel" si pod pojmem "absolvent VŠ" představuje cvičenou opici, která umí mačkat knoflíky právě na tom inštrumentu, který je v jeho laborce, a když pak koupí inštrument modernější, který pracuje rychleji a vydělává víc peněz, tak starý vyhodí i s obsluhou a shání se po nové cvičené opici.
Re: Kde je problém?
V podstatě máte pravdu. Teoretické základy jsou u mnoha zaměstnavatelů brány jako soukromá věc zaměstnance. Zaměstnavatele jen zajímá, jestli umí ty knoflíky na mašině mačkat správně a jakou na to získal v nějaké konkurenční firmě praxi. Bohužel je to tak, kde před 10 - 20 lety v pohodě stačil na mačkání knoflíků středoškolák, dneska musí být vysokoškolský diplom. Pomalu i k lopatě bude třeba maturita.
Re: Re: Kde je problém?
Pomalu i k lopatě bude třeba maturita. ... no když ta lopata bude z kevlaru ztuženého uhlíkatými vlákny a vybavená mikroprocesorem ... a ten maturant bude znát zhruba tolik, co absolvent měšťanky před třičtvrtě stoletím - mavíc bude umět akorát hrát počítačové hry a stahovat hudbu a filmy z netu ...
Re: Kde je problém?
No s tim bych teda nesouhlasil. Po absoloventech VS, hlavne technickych oboru je naopak hlad. Jsou totiz jeste nezkazeni nevhodnymy pracovnimy navyky a kazda firma si je muze vychovat podle sveho. Navic jim jakozto cerstvym absoloventum nemusi tolik platit, protoze za a) nemaji praxi (kterou ta firma vlastne ani nechce) a za b) neznaji svoji cenu a neumi si rict o penize. Ale jak rikam, jde hlavne o technicke obory. Takovy absolovent filozoficke fakulty bude mit po skole problemy, protoze je v praxi k nicemu a ekonomu je dneska vsude habadej. Ted frci strojarina, stavarina, IT, biotechnologie, farmacie, a zacina chemie. Taky hodne jede PR, kde se muzou uplatnit ti ukecanejsi z prebyvajich ekonomu ...
Kvalitni lidi se do ucitelovani (ZS a stredni skola) nepozenou, protoze to je pri dnesnich pomerech vysoce psychicky namahava prace za mizezne penize kde kazdou chvili hrozi napadeni nejakym labilnim rodicem a nebo problemy s tim, ze nekomu nakonec narezete naopak vy. To porekadlo .. kdo umi ... plati hlavne na ZS a stredni skoly. Divim se ze se autor clanku, evidentne akademik, takhle akcne chytil do pasti ... tady by zase padlo : potrefena husa nejvic kejha.
Re: Re: Kde je problém?
Ted frci strojarina, stavarina, IT, biotechnologie, farmacie, a zacina chemie....To myslíte vážně? Jako dle zájmu studentů nebo podle počtu volných míst? Tady v Kanukistánu a také v USA tyto obory studují převážně Číňani, Filipinci a podobné pronárody, zatím co "praví" Kanaďané a Amerikáni studují práva, ekonomiku a humanitní okecávárny. Každý si myslí, že jen vystrčí nos z university, tak ho udělají presidentem nějaké společnosti a zatím skončí na pracáku jako nezaměstnaný. Protože tím ředitelem se stane tak jeden z tisíce, a to po mnoha letech (pokud nemá papínka s příslušnými konexemi). Fakt ovšem je, že ředitel, který by byl inženýrem, je bílá vrána. Všechno samý právník a MBA.
Ten nadpis je součástí širšího vtipu
Kdo to umí, ten to dělá.
Kdo to neumí, ten to učí.
Kdo neumí ani učit, tak to řídí :-)
Re: Ten nadpis je součástí širšího vtipu
Chyba, ta poslední část zní:
Kdo neumí učit, dělá inspektora
Re: Re: Ten nadpis je součástí širšího vtipu
Já to znám takhle: Kdo neumí učit, učí tělocvik
Re: Re: Re: Ten nadpis je součástí širšího vtipu
To je asi blbost. Náš tělocvikář byl jeden z nejlepších kantorů co jsem kdy měl, přesto, že mi jednou dal facana, že jsem se skoro otočil.