25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

PRÁVO: Za pár housek dva roky natvrdo

V tomto roce už je u nás podruhé vyhlášen nouzový stav. Ten lze v českém právním řádu vyhlásit na základě ústavního zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Hatina 21.10.2020 3:10

Sice bohužel pravda, leč ten problém je jiný, zcela obecný, a sám o sobě způsobuje přetížení soudního systému.

Totiž že asi tak jedno zda ten soud rozhodne a) formálně a tvrdě nebo

b) lidsky, s právním pochopením, že toto zákonodárce nezamýšlel .

On si ten soudce může hodit korunou, a důsledky budou asi tak stejné. Protože to podstatné je, že soudce odvolacího soudu - může, buď na základě svého právního názoru - nebo spíše na základě složitého právního (ale jen názoru) obhájce či státního zástupce, popsaném v odvolání, ten rozsudek nižšího soudce zrušit a "formálně vnucovat"- mu ten vlastní. S tím, že pokud ho ten nižší soud nepřijme, tak si to mohou opakovaně projednávat a přehazovat několik let - než to někoho z nich /třeba otráveného obhájce ex offo/ přestane bavit - a už další odvolání nepodá.

A věc druhá, ono se dá taky poměrně jasně předpokládat, že pokud by se i našel nějaký "něco jako moudrý vladař", třeba ministr spravedlnosti, a chtěl je kritizovat, tak ho ti soudci spojení s kavárníky v médiích obviní z pokusu ovlivňovat nezávislé soudce a zavádět zde totalitní praktiky.. Není-liž pravda?

P. Vébr 21.10.2020 6:30

A, znaveni usilovnou prací, si zvýší platy...

J. Vorlický 21.10.2020 7:39

Ano, ovšem. Co z komentáře pana Hatiny plyne?

a)že způsob dokazování u soudu je obecně asi vadný, b)věc se nemá vracet prvnímu soudu, ale druhý soud musí rozhodnout, až k poslednímu (který ČR ale nemá!).

konečně, moudrý vladař - tam, kde funguje dělba moci, každá ze tří mocí je sama zodpovědná za svůj výkon, hledí si svého a respektuje ostatní dvě moci. Zákony jsou pak to základní kritérium pro všechny. Zákonodárci je tvoří, vláda na nich trvá a soudy rozhodují, co zákony znamenají. Pakliže kterákoliv moc ve své práci selhává, nastává zmatek, bezpráví.

Je to prosté. Jak si Franta a Pepík sami rozdělí bochník chleba, aby se nehádali? Franta jej rozkrojí a Pepík si vybere jednu půlku. Tož tak.

J. Jurax 21.10.2020 2:11

Hodně slov zastírajících skutečnost, že krást se nemá. Opravdu nemá, a to ani housky v samoobsluze. Slušný člověk to nedělá a grázlovi, co krade, se patří dát přes paprče.

P. Hatina 21.10.2020 5:59

Jenomže tady přece nejde o to, že dotyčný co krade má být potrestán, Tady jde o přiměřenou výši toho trestu.

Já Vám dám příklad, a nelekněte se. V řadě hypermarketů dnes mají automatické pokladny a skenery. A taky tam provádějí náhodné kontroly. A stává se (i mně), že člověk někdy omylem - skutečně omylem něco nenaskenuje. Prostě se zamyslí, dá to do vozíku, aniž to projel skenerem, Třeba těch pár rohlíků, nebo pytlík ovoce. A když to pak při té namátkové kontrole zjistí, budete snad - dle Vaší logiky požadovat aby se i za tohle zavíralo na 2 roky natvrdo??

J. Moravec 21.10.2020 6:56

To jestli to bylo omylem, nebo ne, víte na 100% jen vy a Bůh. V lidské společnosti musí rozhodnout zase jenom člověk. A jak byste to rozhodl Vy pane Hatino?

P. Hatina 21.10.2020 9:06

No co myslíte, můj názor je samozřejmě ten že takovéhle prkotiny při běžném nákupu - řekněme do 50 korun? (možná sto?) by se měly řešit tak že člověka jenom seřvou a vyhoděj. A teprve pokud to je opakovaný, nebo jina přitěžující, volat policii.

M. Baloun 21.10.2020 7:32

Ach Bože! Krádež zboží do ceny 5000kč není trestným činem. Pouze v případě, že se (zjednodušeně řečeno) jedná o recidivu. Navíc ani po prvním takovém kousku vás neodsoudí natvrdo. nejdřív přichází plejáda jiných opatření - podmínka, prospěšky...

Standardní rejstřík trestů člověka, který je odsouzen za pět housek vypadá asi takhle: osm krát soudně trestán, ve výkonu trestů podruhé

Takže asi tak

R. Langer 21.10.2020 9:41

Nebyl on náhodou v podmínce? Myslím, že jo...

J. Jurax 21.10.2020 18:51

Zamyslí, nenaskenuje ... užívám téměř výhradně samoobslužné pokladny se scannery, pokud jsou k dispozici, a tohle se mi ještě nepovedlo. Jsem ovšem dosud svéprávný ... :-)

Navíc ty pokladny jsou chytré, když nenaskenujete a odložte přímo na váhu odkládacího prostoru, obvykle upozorní.

J. Pankovic 21.10.2020 11:08

Za drobné krádeže by byl účinnější trest prací :-)

J. Jurax 21.10.2020 12:51

Jo, ale v kamenolomu a ručně ...