15.5.2024 | Svátek má Žofie


Diskuse k článku

PRÁVO: Šátky

Kancelář veřejného ochránce práv obdržela v minulých dnech podnět právního zástupce zastupujícího Organizaci pro pomoc uprchlíkům, ve které je požadováno, aby ochránce posoudil, zda ve známé věci dvou studentek Střední Zdravotnické školy nedošlo zákazem nosit ve škole "muslimský šátek" k diskriminaci z důvodů náboženského vyznání, víry či světového názoru ve smyslu příslušných ustanovení Listiny práv svobod a antidiskriminačního zákona.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Martin 6.12.2013 10:30

Re: pane Götze

Soudruhu Šejno vaše komoušská ideologie vám jako zastydlému komoušovi určitě zločinná nepřipadá.

M. Kosejk 6.12.2013 9:56

čistě osobně

Čistě osobně - proti šátkům nic nemám. Vadí mi ale zahalování obličeje - to jde proti našim kulturním zvyklostem, kdy se považuje za správné a slušné, že člověku, se kterým jednáte, je vidět mimika obličeje.

P. Vaňura 6.12.2013 9:43

Mýlíte se, a dokonce jste křeťan, aniž

si to uvědomujete. Pouze křesťanství zavedlo oddělení víry a státu, "Dejte císaři, co je císařovo a co je božího, dejte Bohu." V zemích, kde vládne muslimský fundamentalismus, je stát a víra totéž, v Iránu má shromáždění duchovních větší moc, než parlament.

Mimochodem, dělba moci je evropský a dokonce předkřesťanský fenomén. Např. Dante hlásat nutnos oddělení moci světské a církevní, přičemž církev měla hlavní slovo např. co se týče manželství.

J. Lepka 6.12.2013 9:36

Mnoho povyku pro nic

Patrně již William Shakespeare řešil podobnou nesmírně důležitou záležitost, doporučuji p. Křečkovi zajít do divadla.

V naší společnosti se dnes a denně vyskytují nábožensky kolizní situace : Dovedete si představit, jak asi zareaguje plavčík na českém plavečáku, když mu tam přijde černý balík látky, přestože v zemích předního východu je takový koupací úbor běžný nebo, jak již bylo v diskuzi naznačeno, žid v jarmulce ? Normálně je vyhodí a ne z náboženských, ale hygienických důvodů. Jsou i bazény, kde je povinná koupací čepice a můžu se stokrát vztekat, že mi vlasy nepadají, když se nepřizpůsobím, můžu demokraticky jít jinam.

A proto navrhuji i zmíněným dívkám, jejich rodičům i právním zástupcům, jděte demokraticky tam, kde vaše náboženské zvyklosti nevadí. Já také nabádám dcery, ať na plážích nechodí nahoře bez, je to sice hezké, ale jen někde přijatelné.

P. Vaňura 6.12.2013 9:34

Jakákoliv náboženská omezení nesmí

mít NIKDY prioritu před obecným právem a zvyklostmi, včetně školního řádu.

Když se to někomu nelíbí, ať se vrátí dio země původu.  Když se někomu nelíbí řád jedné školy, ať přejde na jinou, v samotné Praze jich je několik. Pak třeba budou chtít, aby jim školní jídelna podávala pokrm, připravený podle náboženských předpisů a pak se zavede Šarija do běžného života

Mimochodem, pravověrná muslimka nemá co chodit do školy.

R. Gramblička 6.12.2013 9:32

Re: pane Juraxi

není to špatný nápad, ale bohatě by stačilo rázně vymáhat po cizincích dodržování našich pravidel a sankcionovat nepřizpůsobivé vyhazovem

R. Gramblička 6.12.2013 9:24

taky jste se v tom textu poněkud stratili?

P. Lenc 6.12.2013 9:16

Tak to všude začíná.

Začne to šátky a jak to pokračuje vidíme po celé západní Evropě.Nový návrh komisařky EU, za každého nového emigranta dostanete 6000 eur začíná připomínat práci páté kolony.Od naší civilizační sebevraždy je pouze jediná cesta, naprostý občanský odpor vůči čemukoliv islámskému na našem území.

D. Kazil 6.12.2013 9:13

muže li o tom autor článku rozhodnout ať

okázale nošení šátku zakáže, ani by z ty muslimky tu tak nechodili, kdyby se nebáli smrti z rukou jejích souvěrcu. Jinak já jako buddhista budu chodit potetovany hakovymi kříži od hlavy k patě.

P. Pavlíček 6.12.2013 9:07

šátky

Divím se jen, že mezi svobodomyslnými studenty nevznikla nějaká solidární iniciativa. Jak mi už slovo islám staví chlupy za krkem, jak mi vadilo, že chlapík v turbanu mne v Londýně vezl k letadlu, tak si myslím, že burka není překážkou ke studiu ani k výkonu povolání zdravotní sestry. A jestli je ve školním řádu zákaz nošení pokrývky hlavy, docela by mne zajímalo, kdo by mi byl schopen zakázat nosit na pleši jarmulku.

A co píše pan Šejna o křesťanství - je hloupé. Plete do kupy středověk s novověkem...

pp

M. Šejna 6.12.2013 7:46

škola a zákon

já osobně jsem pro zákon o povinném nošení školních uniforem a zákazu nosit ve škole zahalenou tvář. Učitel musí mít možnost identifikovat studenta vizuálně. Hadrem obalená islámská studentka identifikovatelná není, takže na zkoušku by za ní mohla zaskavovat jiná studentka, která umí zkoušený předmět lépe.

M. Šejna 6.12.2013 7:41

pane Götze

křesťanství a tolerance je podobné spojení, jako voda a oheň. Křesťané jsou tak "tolerantní", že se dokážou vraždit mezi sebou (katolíci - protestanti), nebo že vymysleli pogromy na židy, či donucovali násilím bezvěrce ke křtu. Křesťanství je stejně zločinná ideologie, jako islám.

Zásadně odmítám, aby naše země měla v ústavě zmínku o tom, že je křesťanská. Víra je osobním názorem každého člověka a není nutné tuto víru organizovat jakoukoli formou či ústavním zákonem.

M. Šejna 6.12.2013 7:35

pane Juraxi

já zas pochybuji, že nějaký školní řád zakazuje nosit šátek při výuce. A co není zakázáno, je povoleno.

Na druhou stranu by stačilo, aby se ve školách zavedla velmi účinná praxe, která je běžná napřiklad v Rusku nebo v Británii. Tou praxi je povinná školní uniforma. Pak by islámské slepice nemohly požadovat pro sebe výjimky.

P. Götze 6.12.2013 7:25

RE

Evropa vcetne Ceska by mela prestat blbnout a tvarit se ateisticky. Oddelit cirkev opd statu je nebetycna blbost. Budiz, necht se jejich majetek oddeli, ale ustavne by se melo deklarovat, ze nase zeme je a chce byt krestanska. Tolerantni vuci ostatnim samozrejme, coz je jeden ze zakladu krestanstvi. Davat vsechna nabozenstvi na nasem uzemi na jeednu rovinu je nebetycna kravina. Pak nemusime resit zadne satky. Satky pred sto lety nosili do skol i krestane a nikomu to nevadilo, problem neni v satku, problem je v symbolice a zabirani uzemi tam, kde my vyhanime krestanske hodnoty, aniz si to uvedomujeme.

F. Matousek 6.12.2013 6:53

sátek a problém

problém není v sátku, ktery at si nosí kdo chce. Problém je v tom, ze se kazdej bojí nazvat veci pravym jménem. A zádnej politik nerekne:

islám je evropanum cizí a hlavne se ho bojíme.  Az se islámu prestaneme bát, prestanou nám vadit sátky.

Abychom se ale mohli prestat bát, musí se islám zcivilizovat a hlavne se zríct násilí a terorismu.

Problém není v tom, ze my muslimy nemáme rádi. Problém je v tom, ze oni nemaj rádi nás !

P. Boublíková 6.12.2013 6:04

Sorry že do toho kecám jako laik

ale v případě studentek zdravotní školy přece nešlo o nošení šátku ve veřejném prostoru, ale o porušení školního řádu. Určit stanovy školního řádu je v pravomoci jednotlivých škol. Studenti (anebo rodiče žáků) mají možnost se se školním řádem seznámit dříve, než nastoupí (děti) na školu a tím, že na škole začnou studovat, vyjadřují souhlas se školním řádem a zavazují se ho dodržovat.

Na zdravotních školách bývá školní řád přísnější co se týče oděvu studentů/studentek, neboť budoucí zdravotníci jsou povinni v zaměstnání nosit speciální oděv určený pro zdravotníky. Zdravotní sestrám zakazuje etický kodex výrazné líčení, nošení šperků a samozřejmě si k sesterské uniformě nesmějí vzít muslimský šátek.

Takže jestli máte nutkání něco řešit z hlediska lidských práv, tak snad jedině etický kodex sestry - ale IMHO by to byl nesmysl. Určitá omezení patří k většině profesí.

O. Malstoka 6.12.2013 5:49

Kecy a zase kecy

Ať vážený "obránce práv" nás seznámí, jak by dopadli křesťané, kdyby si v muslimských zemích chtěli třeba postavit kostel. (u nás je již několik pokusů stavět mešity). Ono stačí,  aby žena po ulici šla v kratší sukni.

L. Krajíček 6.12.2013 2:10

Jaké povinnosti vůči naší zemi obecně

mají přistěhovalci? Nic se po nich nechce, většinou je živíme (jako bychom měli vlastních darmožroutů málo), jenom využívají všechny ty "listiny" práv a svobod, aniž by se zabývali "papírečkem" povinností.

Kdo k nám přijel, musí se chovat jako u nás a ne jako doma. Chceš se chovat jako doma? Tak mazej domů a neopruzuj! Chodí snad cizinci v Íránu nebo Saudské Arábii po náměstích (do škol) v kraťasech a s pěticentimetrovým křížem na krku? Jsou v těchto zemích křesťanské kostely a ke mši svolávají zvony?

Vždy s napětím očekávám odpověď na otázku:

Jak by dopadli naši emigranti, kdyby v zemích kam odešli, chtěli po r. 1948 zavádět stalinovsko-gottwaldovský a po r. 1968 brežněvovsko-husákovský typ socialismu?

J. Jurax 6.12.2013 1:58

Jen tak na okraj

pořád se mluví, ba žvaní o právech (a všelicí obránci práv, jakož i právníci z toho mají kšeft), aniž by byly připomenuty taky povinnosti. A povinností studentů je mimo jiného dodržovat školní řád; pochybují, že by jakýkoliv školní řád v této zemi povoloval sedět ve třídě při výuce v šátku.