Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Dříve nám nařizovali sovětští soudruzi co smíme a nesmíme vyrábět
(tedy jestli to někdy nebyla jen výmluva). Teď tu úlohu převzali soudruzi z EU.
Re: Dříve nám nařizovali sovětští soudruzi co smíme a nesmíme vyrábět
Terminus technicus je "přenesení kompetencí"
Ta koncepce byla tak unikátně pitomá,
... že když jsem to viděl poprvé ve Světě motorů, tak jsem přemýšlel, jestli to je vůbec myšleno vážně a nebo jestli se nejedná o hec konstruktérů, který (ne)kompetentní soudruzi při schvalování spolkli i s navijákem. V druhé polovině 70 let už byl svět někde totálně jinde.
Tak otřesné využití obestavěného prostoru (viz. pohled pod motorovou kapotu) určitě v té době nemělo ve světě obdobu a navíc setrvávání na (pro tuto kategorii vozidel) dávno překonané koncepci s motorem vzadu vlastně znemožňovalo vytvořit tolik potřebné a žádané verze jako kombi nebo pikap.
Že se s ní dobře jezdilo na sněhu (nebo blátě) do kopce? No, to byla asi jediná výhoda této koncepce, výhodou byla asi tak po 3 dny v roce a zbylých 362 dní jste musel korigovat její nebezpečné nedostatky, hlavně náchylnost k přetáčivému smyku a citlivost na boční vítr. O špatném využití obestavěného prostoru a nevýhodném umístění kufru vpředu nemluvě.
Jinak co se týče kvality, soudil bych, že oproti řadě Š-100/110 (tu bych u škodovek považoval za nejhorší) došlo k mírnému zlepšení, myslím, že měly o trochu lepší protikorozní ochranu.
Závěr? Ostuda českého automobilového průmyslu. Jedna z ukázek neschopnosti reálně socialistické ekonomiky. Velodupka? To jsem fakt nikdy neslyšel.
neochota měnit cokoliv ve výrobě, když se tím zkomplikuje plnění plánu...
mne jako vývojáře pěkně vadila, když jsem pracoval v socialistickém podniku. Teď dělám vývojáře ve firmě, která patří zahraničnímu kapitálu a skutečně, neochota měnit cokoliv ve výrobě, když se tím zkomplikuje plnění plánu je zde daleko a daleko větší, než jakou jsem zažil za socialismu. Rovněž snaha vyrávět co možno nejlevněji a s co možná nejmenšími náklady na vývoj i na investice. Takže v tom ten rozdíl nebude. Ale na skutečně volném trhu by zřejmě takové auto bylo téměř neprodejné a v tom je ten rozdíl mezi tehdejším a nynějším podnikem - musí se prodávat...
Re: neochota měnit cokoliv ve výrobě, když se tím zkomplikuje plnění plánu...
.. což neni ani tak vliv koncepce či kvality výrobku, jako image, kterej mu marketingoví mágové dokážou udělat
Re: Re: neochota měnit cokoliv ve výrobě, když se tím zkomplikuje...
Ale pak ji někdo musí udržovat... A když je výrobek proslulý šmejd, tak se image udržuje těžko.
S120 nebylo špatné auto
Měl jsem jej řadu let a nikdy jsem s ním neměl žádný problém. Pravda, byla to výroba 1988, takže mouchy už asi byly vychytány.
Re: S120 nebylo špatné auto
No "vychytat mouchy" po 15 letech výroby a prodeje, to lze jen stěží považovat za úspěch, byť to určitě pro soudruhy úspěch byl. Pokud vím poslední škodovky tohoto typu už měly hodně věcí které pak byly na favoritu a asi byly o něco lepší než ty první, nicméně to neznamená že to bylo solidní auto, s danou koncepcí to ani dost dobře nešlo.
BAZ
Ve článku mi chybí jedna věc. V polovině 70. let byla připravena nová generace vozů Škoda, ale stranické a vládní orgány rozhodly, že je třeba postavit Bratislavské automobilové závody a peníze nebyly na obojí, tak zvítězila industrializace Slovenska. Prostě ČR byla kolonií SR.
Škoda DodělejDoma auto
Bylo tehdy notoricky známé, že se škodovka 100 nebo 105 a 120 dovezla z Mototechny, bylo třeba vzít klíče, sehnat tehdy nedostatkové nastavkové ořechy do račny, případně i nějaké přípravky, udělat čas až několik hodin a všechno projít, pozutahovat matky a šrouby a zkontrolovat podle příruček či rozumu kompletnost. Potom prvních tisíc kilometrů se objevilo cca 5 - 10 dalších závad, které bylo třeba včas identifikovat a nejlépe neoriginálními díly spravit, originální buď nebyly k sehnání nebo to byly aušusy, které praskaly pravidelně po pár stovkách kilometrů. Teprve po prvních pár tisících kilometrech a vychytání a eliminaci těch záběhových závad byla tehdy škodovka auto, na které se dalo spolehnout. Nám na Škodě 100 třeba velice rychle popraskaly vnitřní kliky vyrobené z aušusového plastu. Byly prompně nahrazeny odlévanými mosaznými pochromovanými klikami z osobní tatrovky tuším B58 nebo Tatraplánu, ty tam pasovaly.
Re: Škoda DodělejDoma auto
Už jsem trochu zapomněl, Tatra 57. Jinak taky ohromná spousta papíru se popsala v českých motoristických a "urob si sám" časopisech, jak u těchto škodovek potom amatérsky udělat protikorozní ochranu spodku vozu a vystříkávání dutin, kára se ve fabrice jen máčela ponorem bez kvalitního odmašťování ve vaně se základní barvou a to na nějakou kvalitní antikorozní ochranu nestačilo. Kdo jezdil často i přes zimu a skladoval škodovku venku, jezdil 4 roky a pak se propadl proreznutou podlahou na zem.
Re: Škoda DodělejDoma auto
Aj, vnitřní kliky, co praskaly - v nejmenovaném socialistickém národním podniku v našem městě byla prosperující melouchářská výroba (z podnikového materiálu na podnikové technice) oněch klik - nějak to lili z hliníku ... a nebyli drazí
No a mně se u nové stodvacítky brzy brzičko zadřel motor - prý v oleji byly špóny, děl mechanik, co to opravoval ...
Re: Re: Škoda DodělejDoma auto
PROTO TAKY V OLEJOVÉ VANĚ BYLA MAGNETICKÁ ZÁTKA!!!! Vzpomínám na první 120, kde popraskaly VŠECHNY pístní kroužky. Ale nové z TUZEXu to spravily společně s teflonovou přísadou do oleje.
Re: Re: Škoda DodělejDoma auto
To odléváni z hliníku bylo asi v každé slévárně. Kdysi jsem jel se včelaři na zájezd. Prodávali tam zajímavé sošky z včelího vosku. Byly včelaři skoupeny za účelem výroby hliníkových forem v místní slévárně a za několik měsíců už tito včelaři sami ty sošky prodávali. Odlévaný silikon na takové formy ještě tehdy nebyl běžný.
když
když jsem po Oktavii, Žiguli, Favoritu přesedla v r. 93 do Mercedesu, užasla jsem. Zejména nad drzostí, s jakou nám bylo předstíráno, že to, co se u nás s velkou protekcí nebo obtížemi kupuje, jsou taky auta.
Re: když
A co kdybyste přededla do Rols Royce, to by byl teprve hukot. Kam se hrabe Oktavie nebo Žigul.
Re: Re: když
No jo, a co teprv, když si nasedla poprvé do letadla...
Re: když
A což nasednout na koně? Ale pozor na úraz hlavy o noční stolek.
Re: když
A ten Mercedes se u nás také prodával za 60 tisíc jako Š 105/120?
aby nezapadlo
musím připomenout soutěžní dvojici Škody MB - řidič Zapadlo (syn tehdejšího ředitele)
navigátor ing. Motal
No je to takový
"rudý právo ještě po dvaceti letech" .. spousta nepřesností. MMch jak s tim teda vyhráli to MonteCarlo, když to byl takovej nepodarek? A spoustu jinejch rally, až se tý potvoře mezi lidem řikalo "mini Stratos"? A ten stupidní název co propagujete musel vymyslet buď Kubín nebo Kliment eventuálně onen neexistující Krýzl.
Re: No je to takový
Jestli to nebylo tím, že automobily pro závodění nejsou ze sériové výroby, ale "kusovky"...
Re: Re: No je to takový
Jak se na tom projelo prvních pár tisíc kilometrů, všechno utáhlo a utěsnilo, jak má a co praskalo, se nahradilo o stupeň pevnějším dílem, tak se z toho stalo výborné bezporuchové auto. Jen bylo třeba to auto znát a věnovat se mu. Na těchto autech jsem tehdy dělal autoškolu, provozoval to Svazarm a starali se o to stejní lidi a prakticky ve stejných dílnách, kde stavěli závodní speciály. Sériové, jen kvalitně udržované Škodovky 105 - 120 natočily v autoškole běžně 250 - 300 tisíc kilometrů bez nějaké známky ztráty výkonu a živosti.
Re: Re: No je to takový
To jistě, ale přece doladění nemá žádnej vliv, když je to auto podle moudrýho autora koncepčně úplně špatně ..
Re: Re: Re: No je to takový
No, ono bylo v době svého vzniku už koncepčně řekněme neperspektivní (ergo špatné) - no a? To neznamená, že jsou patřičně doděláno a dobře udržováno nemohlo léta splehlivě jezdit, když si řidič uvědomoval jeho omezení (to ostaně platí u jakéhokoliv vozu, že). A specielně doladěno a experty předěláno a vypipláno dokonce závodit a vyhrávat.
Re: Re: Re: No je to takový
asi neumíte moc číst, ve článku je napsáno že vyhrály škody 130RS což byl závodní speciál (škodovka měla problém s vyrobením potřebného počtu kusů k homologaci v jednom roce) který neměl s řadou 105/120 nic společného, byl "odvozen" od škody 110 ale i s ní měl společného hodně málo (byl třeba o dost nižší) takže vaše "překvapení" není moc na místě. Pokud vím od řady 105/120 se nic podobného jako závodní auto nedělalo. A sláva 130tek pohasla potom co k homologaci bylo nutno za jeden rok vyrobit 500 vozů daného typu, to ale nešlo doložit a tak nám kapitalista odejmul homologaci ve třídě a škodovky spadly do třídy "závodních speciálů" což není moc zajímavé, když měly propagovat že jde o upravené sériové stroje.
Re: Re: Re: Re: No je to takový
Spíš neumíte číst vy .. autor tam píše o tom, že to auto mělo mizernou koncepci. Tak jak to, že se v úplně stejný konfiguraci dalo upravit na závodní speciál? Řada 105/120 se přece kromě "přifouknutí" kastle a chladiče vepředu (kterej ovšem měla 130RS taky, i s tim "vodovodem") od starší řady 100/110 nijak podstatně neliší, rozhodně ne koncepčně, agregáty v podstatě stejný, akorát jinak tvarovaný plechy a pár výztuh pro aspoň nějakou bezpečnost. A novější verze měly dokonce zadní ramena a pátej kvalt udělaný zrovna podle mustru vyladěnýho právě na tý RS .. pravda, bylo to starý kupátko o hodně hezčí auto než pozdější paskvily řady "garde" nebo rovněž "závodní" 130LR
Re: ...jak to, že se v úplně stejný konfiguraci dalo upravit na závodní speciál?
Ježíšmarjá, vždyť je jasné, že závodily speciály - kusová výroba - ne sériově vyráběné vozy...
možná to bylo technologicky zastaralé auto
ale že by bylo nepovedené to rozhodně ne. Jezdíme s ním doteď. S výhodou se dá vyjet v zimě i velký kopec tam kde auta na přední náhon nestačí. V interiéru je dost místa na nohy i na zadních sedadlech, přední kufr také není až zas tak malý. Auto je jednoduché a oprava je velmi levná, popřípadně si ji může udělat technicky zdatný řidič sám.
Co si ovšem pamatuji je že výrobu řady 120 se snažili rozjet na Slovensku a neustále se nedařilo. Podařilo se jí vůbec do listopadu 1989 rozjet?
Re: možná to bylo technologicky zastaralé auto
No - nepovedené ... ono ani v půlce let sedmdesátých to nebyl žádný zázrak ... ale tak v roce 1960 by to bylo dobré evropské auto. Holt jsme - usilovně budujíce socialismus - sklouzli o těch 15 let proti vyspělému světu ...
Dnes už je to veterán - takže nelze po něm chtít, aby vyhověl požadavkům na bezpečnost, jízdní vlastnosti, spolehlivost, exhalace a tak podobně. Ta prostornost je mj. dána menší bezpečností - karoserie je lehčí, bez výztuh. Na druhé straně ta jednoduchost je výhoda - za bolševiků, kdy automechanici byli páni a na opravu v Mototechně se čekalo i měsíc, než vůbec auto vezmou (tedy bez známostí a úplatků) jsem si z nezbytí leccos mohl opravit sám. Dnes si to na moderním autě jednak netroufnu, jednak proč bych to dělal - mezi opravnami si můžu vybírat ...