21.2.2024 | Svátek má Lenka


Diskuse k článku

ZIMA: Přišel mráz, došly peníze

Společnost, ekonomika a zejména průmysl vyspělých evropských zemí může fungovat jen se zdroji, které jsou stabilní bez ohledu na povětrnostní podmínky. A těmito zdroji zatím jsou jedině emisní uhelné a plynové elektrárny, v řadě zemí pak jaderné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Prikner 6.12.2023 16:32

pěknej je obrázek zamrzlých elektromobilů stojících na dálnici , neprojedou pak ani normální auta. jízdy emobilů to by se měly při mrazu zakázat. no, přejme jim to.

P. Brecík 5.12.2023 21:48

KRÁSNÉ foto.!! Německá dálnice - plná zafoukaných aut. A je jedno, zde těch Elektro je 10% Prostě zastavili ostatní. Co dál ? Přijde obleva + pluhy. K "normálnímu" dojede další auto s kabely, auto s nabíječkou / powerbankou. Nahodí spalovák, ten se 5 min. zahřeje a odjede. Slavná E-auta. Tak ta si tedy dost počkají;-D

L. Novák 6.12.2023 15:35

To je ZELENÁ elektromobilní REVOLUCE! ;-D

Za drahé peníze nízká spolehlivost... EU

J. Novotny 4.12.2023 18:41

Kontrolní otázka pro pana Šejnu a zelené nadšence.

Stejná větrná elektrárna u nás vyrobí za rok zhruba polovinu MWh, co v severním Německu (offshore jsou na tom ještě lépe, ale s Lipnem to nesrovnávám). Pokud budeme na VE spoléhat, bude u nás cena za elektřinu stejná, vyšší, nebo nižší než v Německu? /zjednodušeno, ale ne moc/

Obdobně můžete udělat stejnou úvahu se soláry a Španělskem. Opravdu si myslíte, že to náš průmysl přežije?

L. Novák 4.12.2023 19:43

To je na Šejnu moc složitá otázka. :-) To je stejné, jako když jsem se ptal idiota Rady, jestli bude mít větší spotřebu energie automobil se spalovacím motorem a nebo elektromobil se stejnou počáteční hmotností s nabitou baterkou a plnou nádrží při stejné trase a dojezdu na plně natankováno/nabito. :-P

P. Rada 4.12.2023 20:47

Teprve až by dotyčný dokázal korektně formulovat otázku co se týká okrajových podmínek řešení - pak by mohl mít dobrou šanci vyhodnotit míru správnosti odpovědi.

S fyzikálního principu nemá hmotnost při valivém pohybu jiný než přes míru tření a rozdíly v polohové energii. Elektromobil však na rozdíl od spalovacího principu může rekuperovat energii hybnosti. Proto velmi záleží nejen na míře natankování, dráze ... ale i na dynamice reálného pohybu atd.

Používám osobní auta jak s disel tak s elektro pohonem a o prakticky stejné hmotnosti. Na dojezdovou vzdálenost 10km v létě v příměstském provozu ... mi takto pravidelně vychází nákladovost elektro zhruba čtvrtinová oproti diselu - který se za takovýchto podmínek, pokud nehrozí zácpy..., tak akorát stihne zahřát.

Pokud by ale bylo potřeba bez zastávky a s max možnou rychlostí... zdolat vzdálenost více jak řádově větší, kapacita elektropohonu by porovnávání vůbec nemusela umožnit.

"Idioti" si příznačně svému založení, existenci celé škály variant okrajových podmínek ani neuvědomují, natož aby je sdělili... ale to jim nebrání okolí pomlouvat.

L. Novák 4.12.2023 21:29

Bla, bla, bla, zelený ;-O debil Rada. :-P

J. Majzlík 4.12.2023 23:00

Vážený pane Rado, jistě víte, že existuje pouze jediný objektivní způsob porovnání efektivnosti výstavby a provozu tepelných elektráren na jedné straně a FV a VE na straně druhé. Řešení podobných zadání spočívá ve vyčíslení poměru výstupní práce zařízení, dodané na svorky příslušného spotřebiče ku energii, která byla v daném časovém úseku dodávána z vnějších zdrojů energie na vstup hodnoceného zařízení. Do tohoto koloběhu zapadá i porovnávání energetické efektivnosti zdrojů i spotřebičů energie, jako jsou rozličné spalovací a bateriové systémy.

Pokud se zde jedná o objektivní vyhodnocení účinnosti kteréhokoliv E-generátoru, jehož účelem je přeměna energie přírodního zdroje na energii elektrického proudu, předávaného na jeho výstupních svorkách do sítě, pak je nezbytné provést sumarizaci všech dílčích spotřeb energie, kterou bylo nutno vynaložit na přípravu, realizaci, provoz a konečnou likvidaci hodnocené elektrárny. Počínaje prvním spuštěním počítače projektanta, zápočtem spotřeby energie, kterou je nutno vynaložit na výrobu potřebného těžkotonážního automobilu, na výstavbu budov, vlastního generátoru, na vnitřní ztráty, na údržbu a likvidaci zařízení a t. d., a t. d. Nejedná se úkol jednoduchý, avšak každý projekt je podložen jeho materiálovou normou, která by její alespoň přibližnou konverzí na normu energetickou celý proces poněkud usnadnila.

Vše vyhodnotit v jednotkách práce, energie, tedy ve Wattsekundách. V tomto případě peníze postrádají svého smyslu. Řeč je o přeměně a zachování energie.

P. Rada 5.12.2023 5:39

"Vážený pane Majzlíku" znejistěl jsem.

Proč reagujete "řečí" až na mě //širokým popisem na téma poměrů energetických v diskusi, kdy prvotní autor navazuje na pojmem "došly peníze" a přímo ve vlákně kde na počátku bylo jiným opět nadneseno porovnávání v emotivních penězích... a L.N. pak v témže sledu už zcela vágně připomíná pro něj nedořešenou otázku o dojezdu automobilů...//?

Píšete tak, že naopak "jistě nevím", protože tematicky zmíněné teplo (přišel mráz) i el. energii (FV,VE) nereálně porovnáváte na "svorkách". U tepelných elektráren tak pomíjíte význam kogenerace ... - jako by nesouvisela právě s v úvodu nadneseným teplem, kterého ztráty lze v praxi navíc výrazně eliminovat tepelnými izolacemi.

Chcete mi snad joulově přitakat, že peníze mohou být pro život ošidným měřítkem?

J. Majzlík 5.12.2023 7:12

Vážený pane, ve svém příspěvku do nekončící diskuse o porovnávání sumární energetické účinnosti nepřetržitých a nahodilých zdrojů elektrické energie jsem chtěl pouze připomenout jinak naprosto banální skutečnost, že se při tom ke škodě věci běžně obchází energetické náklady, spotřeba energie ve Ws, které je nutno vynaložit i při výstavbě vlastního generátoru. Řeč je tedy na tomto místě o energetické bilanci toho či onoho systému, nikoliv o životě či o penězích.

Uznávám, že jsem ve svém příspěvku byl poněkud neobratný, což je snad i omluvitelné tím, že problém současné energetiky je plný rozporů a nedorozumění. Navíc k jeho rozboru, hledání optimálních řešení rozporů mezi nepřetržitými a nahodilými zdroji je nezbytné, aby se toho konečně ujali zodpovědní odborníci. Jejichž hlas však ve veřejném prostoru dosud nemá odpovídající váhu.

Energie elektrického náboje je komodita nebo fysikální entita zcela výjimečné povahy. Je nutno se konečně smířit s tím, že ji v oboru silové elektřiny nelze s dostatečnou efektivností deponovat. Proto je každý člen celého uzavřeného řetězce její výroby a spotřeby (a tedy i elektromobil) spolupodílníkem na plynulosti či nespolehlivosti systému.

P. Rada 5.12.2023 9:35

Možná jste přehlédl, že ohlédnutí nad energetickou podstatou civilizace s pohledu odborníků (EROEI) a nadcházejícími hrozbami, jsem už udělal v druhé už diskusní reakci na Smutného.

P. Rada 4.12.2023 17:39

Z. Linda 5.12.2023 9:39

Když on je pan L. Novák jaksi úplně ...... no nedostatečný.!!

L. Novák 6.12.2023 15:37

Putinův komunistický ;-O KRETÉN se přidal k Radovi... :-P

P. Rada 5.12.2023 10:19

K úvaze: ..."hledání optimálních řešení rozporů mezi nepřetržitými a nahodilými zdroji" ...

odlišnost nemusí být ještě rozporem. Zkusím proto trochu pikantnější ale o to snad výmluvnější komentář. Pro živočišné organismy jakým je i člověk odpradávna běžně platilo, že celé věky jeho metabolismus fungoval jen na "nahodilých" //občasných// ale jen obnovitelných zdrojích. Pravidelně s adekvátní zálohou akumulace energie v podkožních tucích...

Teprve tzv. moderní doba umožnila tuto dřívější nevyhnutelnost alespon v některých extrémních případech zcela nahradit "nepřetržitým" zdrojem, kdy na "kapačkách" a dalších nemocničních přístrojích lze přímou infuzí do žil běžné přerušované potravně energetické procesy i na celé týdny nahradit "nepřetržitostí".

Zdánlivě méně extrémní ale o to častější případ se však dnes praktikuje při "napojení" lidských organismů na systém supermarketů a dalších energovodů všeho druhu.

Takto navozené pohodlí širokých vrstev dosáhlo v civilizaci nebývalých rozměrů až úrovně drogové závislosti. Ta je o to nebezpečnější, že takto distribuované potraviny sumárně sice ještě obsahují nezbytné živiny, minerály... ale energeticky už je v nich podíl původních rostlin, kterým je ve vývojové ustálenosti živočišná říše jen zmenšeným zhruba setinovým obrazem naprosté minimum. Přesto si vesměs připadáme dominantně. 99% naší zejména městské existence však už energeticky závisí na efektivitě těžby i masivnosti energetických vstupů.

Není proto divu, že se dnes takto systémově provázaní lidé při změnách energetického systému znepokojují.

J. Majzlík 5.12.2023 15:23

Dík. Znepokojeni jsou právem, nikoliv předsudečně.

P. Rada 5.12.2023 16:20

Oproti míře nadcházejících hrozeb jsou lidé vesměs neadekvátně málo znepokojeni. Zejména v energeticky konzervativním Česku se i proto pro posílení udržitelnosti relativně dělá relativně málo jak na straně spotřeby tak na straně zdrojů. Smutný usiluje jen o zakonzevování problému přes prolomení limitů těžby.

S hlediska spotřeby např. přes všechny proklamace a akce typu zelená úsporám zůstává mnohem více jak polovina budov nezateplených alespon na úroven dnešních standardů pro novou výstavbu.

Na straně zdrojové se za posledních cca 20let struktura české energetiky a hlavně energetická náročnost na osobu oproti okolním zemím relativně nezměnila:

https://faktaoklimatu.cz/infografiky/elektrina-na-osobu-eu

P. Rada 4.12.2023 20:08

Proč naopak konečně nepřestat spoléhat na tradici tzv. "levné energie"?

Proč je Česku např. ještě přes 60% budov na teplotechnické úrovni s 80tých let?!

Vždyt znalosti i technologie na zásadní změnu jsou k dispozici a navíc realizace vede nyní k návratnosti v horizontu často jen cca desetiletí i méně:

https://www.tzb-info.cz/energeticka-narocnost-budov/23997-stav-bytoveho-fondu-cr-z-pohledu-energeticke-narocnosti-budov

https://www.casopisstavebnictvi.cz/clanky-energeticka-narocnost-ceske-ekonomiky.html

https://stavba.tzb-info.cz/zateplovaci-systemy/25574-odbornici-se-shoduji-nejvhodnejsi-cas-pro-zatepleni-je-prave-ted

L. Novák 4.12.2023 20:14

Kreténe ;-O dementní, už jsem ti jednou psal, abys vymyslel hutnictví a zpracování kovů, kde se materiál netaví teplem, ale odlévá se z instantního prášku.... ;-D

P. Rada 4.12.2023 20:55

Nebýt Vás pane L. Nováku, daleko obtížněji by se mi vysvětlovalo naturelem jací lidé souzní s úvahami pana Smutného.

Děkuji proto za Vaši osobní obětavost, přeji příjemný zbytek dne.

J. Barcal 4.12.2023 23:08

Ale pan Novák má v obou případech pravdu. To, že to nejste schopen pobrat, tak to je ale pouze Váš problém. Tak nás s ní laskavě přestaňte otravovat, jste jak zaseklý gramofon.

P. Rada 5.12.2023 5:43

Za koho všeho se zde cítíte být povolán arogantním mluvčím?

J. Barcal 5.12.2023 11:40

Jak je patrné z Vašich reakcí, tak se Vám pravda nějak vždy špatně poslouchá.

P. Rada 5.12.2023 16:29

Patrné je komu co?! Pravdivě jsem sdělil jsem, že nesouhlasím s nynější údajnou inverzí a tvrzením o několika týdeních mrazech....".

Pravdu" potřeba ji nikoli jen deklarovat (špatně se poslouchá..) ale sdělit případně ověřitelnými věcnostmi obhajovat.

J. Barcal 6.12.2023 10:27

Ne, jako obvykle zase zavádíte řeč stranou. Vy jste Tvrdil, na základě reklamních článků realizačních firem, že zateplování a podobná opatření mají ekonomickou návratnost kratší, než 10 let, a to je lež.

J. Novotny 4.12.2023 21:34

Jo, tim nas prumysl zachranite. Vase bludy jsou silene.

P. Zahrádka 4.12.2023 17:34

Autor svým příspěvkem ,kdy dokazuje, že ve sněhové kalamitě musely najet záložní zdroje, jen to, že systém je funkční a opět se jako poněkolikáté blackout nekonal. Shodneme se, že minulé 3 dny byly extrémní, ale k výpadkům nedošlo, pokud nepočítáme spadlé vedení.

M. Smutný 4.12.2023 17:59

Pane Zahrádko, smyslem mého článku bylo upozornit, že opakování šílené výstavby OZE v Německu také v ČR je v rozporu s fyzikálními a dalšími principy. Když Česko vládním dokumentem PLÁNUJE vypnout do roku 20306 GW z uhlí a nahradit je 5násobkem solárů a větrníků, tak je to konečná pro ČR jako nejprůmyslovější členskou zemi EU. A vše tento energetický a následný ekonomický úpadek může ještě urychlit rostoucí cena spekulativních emisních povolenek, která s uhlí skoncuje do 2-3 let. A jak vidno z článku, odnikud dostatečné množství a cenově dostupné elektřiny NEDOVEZEME.

P. Zahrádka 4.12.2023 19:17

Zatím se ukazuje, že to v SRN zvládli a to přes fakt, že nikdo nepředpokládal plynovou krizi, %OZE do 60% jde se současnými zálohami zvládat v souladu fyzikálními a dalšími principy. Čr je bohužel ve vleku uhelné lobby a díky přešlapování desítky let na místě, a Vy víte, že energetika nejde měnit za rok či dva, nezbude než nechat uhelky v provozu. A pro pamětníky, v době nejasností o výstavbě JETE se také argumentovalo budoucím nedostatkem elektřiny, či vypnutím uhelek po najetí JETE a co se stalo-vyvezli jsme elektřinu z uhlí.....

J. Novotny 4.12.2023 19:34

A jak jsme za JETE teď rádi, že?

Plná cena na MWh z OZE je u nás vyšší (až 2x), než u většiny EU - nejsme na jihu, nebo u moře. Co navrhujete? Dotovat více, než oni?

P. Zahrádka 4.12.2023 21:07

Jak tu "plnou cenu" na MWh za OZE počítáte?