Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Obecně vzato, diktátorské režimy mají extrémně vysoké výdaje na chod státu. A pokud tyto výdaje trvale stoupají, resp. jejich poměr k HDP, je něco fatálně špatně. Udivuje mě jak zarputile úředníci, ale nejen oni, lpějí na byrokratických a neprůhledných postupech, obvykle v papírové podobě a kolik administrativních agend je stále zpracováváno jak za Josefa II.
Nejvíce mě udivuje, jak zkostnatěle a protekcionisticky funguje naše zdravotnictví. Pominu-li etickou stránku věci, pak větší chaos než ve zdravotnictví abychom pohledali. Nechápu pana MUDr. Milana Kubka s jakou vehemencí se brání zavést, alespoň částečně, AI v medicíně. Jaké obrovské úspory by to přineslo, ale hlavně, jak by se zpříjemnila a zkvalitnila zdravotní péče. Proč na to netlačí, i finančně, zdravotní pojišťovny? Asi proto, kolik lidí by ztratilo svou práci, protože chaos a nepřehlednost jim vyhovuje. V Covidu jsme viděli, kolik věcí a jak rychle je možné elektronizovat. Kde je se svými požadavky, kdysi tak sympatická Pirátská strana?
nevím zda-li AI by byla přínosem zrovna pro zdravotnictví, ale jsem si jist že existující informační systémy by dokázaly nahradit velkou část statních ouřadů. Na tohle si ale statní aparát nedá šáhnout, rozhodně né dobrovolně.
Víte, já si lékařů velmi vážím, a nejen pro jejich léčebný přístup. V životě jsem takových potkal mnoho. Ale také hodně "Cvachů" a etických zmetků. Ale o těch mluvit nechci, to je všude. Mě jen fascinuje ten zdravotnický kolos, jak bobtná. Nějak to souvisí s entropií, myslím.
Myslíte SkyNET z Terminátora? Ta problém zdravotnictví a důchodového zabezpečení vyhodnotila velice rychle a řešení aplikovala během okamžiku.
A mimo to, myslím, že celkové bohatnutí společnosti - tedy včetně důchodců - by mělo být hnáno technologickým a vědeckým pokrokem. Ve středověku se zemědělstvím zabývalo snad 50 procent populace, dneska sotva dvě procenta. A dnešní zabezpečení výživy je rozhodně kvalitnější než ve středověku. Ovšem to vyžaduje efektivní stát v každém smyslu toho slova.
Stát nebude nikdy tak efektivní, jako soukromé firmy a pracující jednotlivci. Celkem zákonitě, kromě malého počtu jedinců, snažících se pracovat co nejlépe z vlastních důvodů poctivosti, prestiže a podobných důvodů, je motivace k vyšším výkonům malá. Takže efektivní stát je ten, který dělá jen nezbytně nutné věci a ve zbytku se snaží nepřekážet. Tím dává největší prostor pro technologický a vědecký pokrok.
Pracoval jsem v minulosti často v zahraničí a srovnával pracovní tempo. Nezjistil jsem, že by v zahraničí dělníci měli vyšší pracovní tempo než naši. Kde se bere rozdíl mezi produktivitou u nás a v zahraničí?
Rozdíl není ani tak v produktivitě jako ve stupni finalizace produktů. Pokud vyrábíte a prodáváte KONEČNÝ produkt, máte na něm mnohem větší zisk než když vyrábíte komponenty, nebo montujete celky. To ví každé malé dítě.
Kde se bere? Produktivita se měří v penězích, ne v hotových výrobcích. Kus pravdy má i pan Sura(?) - výrobek má větší cenu než surovina, byť částečně zpracovaná
U nás se onehdy šéfové pokoušeli odvodit mzdu od produktivity (projektantské) práce. Velmi rychle se zjistilo, že nejlíp na tom jsou pracovníci lehce podprůměrní, zatímco zdaleka(!) nejhůře je na tom vážený kolega, ke kterému si všichni chodí pro radu.
Pochopitelně - ti horší (ne špatní; s blbem či lemplem toho ani nejlepší šéf mnoho nenadělá) dostávají rutinní úkoly a sekají projekty jak Baťa cvičky, zatímco nejlepší odborník místo soustředění na výkon řeší cizí i firemní špeky a průšvihy.
Je tu jedno zcela zřejmé východisko: Přestat se tvářit, že jsou důchody samofinancovatelné a dotovat je ze státního rozpočtu jako ostatní mandatorní výdaje. Vydělá si na sebe třeba školství?
Myslím, že školství si na sebe vydělá, jenže to nelze prokázat. Myslím, že si to uvědomovala již Marie Terezie, kdyý zaváděla zaváděla povinnou školní docházku.
Tak souhlasím, že vzdělávání, resp. vzdělání je pro dobře fungující společnost naprostou nezbytností. Ale školství a vzdělávání jsou dvě množiny, jejichž průnik také nemusí existovat. Já jsem také nějakou dobu ve školství působil, a nestačil jsem se divit. Kafkův zámek je odpovídající termín. Osobnost se nenosí a každý odklon od školního řádu se trestá. O problémech se šeptá a zametají se pod koberec. Co kdyby přišla inspekce. Je to také dáno tím, a nic ve zlém, extrémně přefeminizovaným pedagogickým sborem.
Dobrý učitel/ka nepotřebuje rady nějakého úředníka z ministerstva nebo někoho z neziskovky. Ono se také špatně pracuje s třídou o třiceti žácích nebo studentech. Je toho mnoho, o čem by se dalo psát, ale hlavní problém tkví asi v hodnotovém systému naší společnosti.
S tím naprosto souhlasím. Po sametu všichni politici, Havlem počínaje Zemanem konče, zdůraznovali, že máme svobodu, můžeme dělat co chceme, nikdo nám nesmí nic přikazovat, máme práva, máme práva,... ale nikdo neřekl, že svoboda je především odpovědenost, odpovědnost za svoje činy, za svoje závazky, za svoje bližní... Osobní úspěch byl postaven na nejvyšší příčku lidského snažení, ale cesta k němu nebyla podstatná. A tak se třeba Viktor Kožený mohl stát ideálem podnikatele (než utekl před policií).
Myslíte si, že přebujelé "humanitní" obory, kde se obhajují diplomové práce typu "Vulgární slova s homosexuálním podtextem v romštině" si na sebe vydělají?
Školství samozřejmě může být zcela soukromé a školy si na sebe vydělají školným. Akorát to stát nedokáže zorganizovat.
Problém je, že soukromé podnikání je předevěím o zisku. A ve školství lze zisk jednoduše realizovat tím, že prodávám diplomy, náklady na diplom v podstatě nulové, cena desetitíce. Jen to vhodně zorganizovat. Ale plzenská práva, či brněnská masarykovka, to dokázaly.
Jistě máte z části pravdu. Jde o to, nač člověk ten diplom vůbec potřebuje, když stačí jen papír bez znalostí (typicky státní správa), s tituly se kšeftuje.
Jenže, třeba v USA nejde o titul, ale např o "diplom z Harwardu." Dokonce i u nás jsem se ještě za komunistů ocitl nanějakém jednání a tam vedoucí pracovníci z praxe hodnotili vysoké školy. A oni dost přesně věděli, co mohou od absolventa té které školy očekávat.
Ale ano, je potřeba šetřit,
Je třeba hledat všechny uspory vedoucí ke snížení schodku rozpočtu Beru. Takže
- Klidně at sníží varorizaci důchodů, a třeba at tuto varorizaci zruší pro letošek uplně. A současně at se zruší zvýšení platů ustavních činitelů, soudců a pod. Jde přeci o solidaritu s našimi dětmi, nebo snad o to jde jenom u důchodců?
- at zruší slevy na dopravném, pro studenty a důchodce. Jde o jednotky miliard ročně, ale dobré jsou. Ale současně at zruší senát, jednokomorový zákonodárný sbor postačuje. Tam jde také o jednotky miliard ročně. Jde přeci o solidaritu, nebo ne?
- klidně az sníží nebo zruší danové ulevy na manžele, zručí podporu stavebního spoření. Ale at současně zruší valorizaci církevních restitucí. V obojím případě jde o jednotky miliard, a to se přeci počítá. Jde o solidaritu, nebo snad ne?
- klidně at se sníží investice, které nejsou naprosto nezbytné pro fungování státu. Ale at se současně zruší objednávka amerických stíhaček F35. Nabídka Svédů na Gripeny zcela postačuje, a v obou případech jde o usporu desítek miliard korun.
- at se sníži dotace všeho druhu, zejména politickým neziskovkám a na výstavbu různých golfových rezortů, cyklostezek a pod. Případ v ROP severozápad, kde poltici ODS a CSSD rozkradli evropské dotace ve výši okolo 14 miliard korun je varovný. A takto by se dalo pokračovat.
Stručně, snížit přerozdělování. Jenže přerozdělování je kromě nezbytných účelů i prostředek zvyšování moci přerozdělovače, tedy obce, státu i nadstátu, EU, tedy osob, které mají tu možnost rozhodovat. A má bohužel tendenci ke zvyšování, pod různými záminkami. Není většího zdroje korupce, než "peníze z Brusele".
Pokud se ovšem zruší grýndýl, bude úspora desetkrát větší, než všechny Vámi vyjmenované položky DOHROMADY!
...ale ať klidně vláda mění zákony dle libosti, když jí to projde v parlamentu--ale ne prosím zpětně. a o tom je celá řeč. čistý způsob by byl např. od 1.1. 2024. toť vše.
V naší rodině všichni spokojeně pracovali až do 75, někteří odešli z práce, protože je kvůli věku vyhodili. Můj otec bude mít letos 84 let a pořád úspěšně pracuje. Jenom mu nikdo nechce svěřit nějaký projekt do příštího roku pod záminkou, že si nejsou jisti, zda bude ještě naživu.
Autor tvrdí, že to, co je zavedeno zákonem, lze také zákonem zrušit. Zajímavé je, že premiér Fiala tvrdil, že zvýšení platů politiků je dáno zákonem a nelze proto s tím nic dělat. Stejně tak tvrdí, že nelze omezit valorizaci církevních restitucí. Že by gumový zákon platil výhradně pro důchodce? Kdo má pravdu? Fialová vláda nebo modroptákový politruk?
Mlácení prázdné slámy. Co je průběžný systém vyplácení ví snad i na základní škole. Ale zákon dal, zákon vzal? Vzal i nárok, který již vznikl? Zpětně? Není to podvod? Či porušení zákona? S tím by si neměl autor zahrávat. Když už si hraje na čistého odborníka.
Prodloužení odchodu lidí do důchodu? To má být ten ekonomický návrh řešení nefungujícího důchodového systému? Je to samozřejmě nesmysl. Podle mne tento důchodový systém reformovat (změnit k lepšímu) nelze. Pokud to někdo dokáže a vymyslí jiný fungující systém, složím mu hold. Nicméně, možné je všechno. Prodloužení odchodu do důchodu není žádné řešení, pouze oddaluje krach systému. Ono je možno také prodloužit odchod do důchodu na 80 let. Kolik lidí se toho dožije ve stavu, že by mohli vykonávat jakoukoliv práci? Odhaduji, že 0, 001 %. To není řešení, to je opět jen vytváření zdání pro hlupáky, že vládnoucí garnitura něco pro lidi dělá. Zdání a lhaní, nic jiného! Typická ukázka zvůle napříč politickým spektrem politických stran a hnutí STAN.