Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Víte, být Vámi, uložil bych si, být Vámi, jistá omezení v expresivnosti výrazů. Ono v hodnocení, jež jste byl přiřadil k panu Langerovi, lze směle přiřadit i k Vám. Neboť i Vaše názory elektronadšence až fanatika mohou někoho vybudit do bílého žáru.
A teď - ti že sídlišť budou dobíjet u veřejných stanic; budiž, otázka je za kolik, protože tam jistě nebude lze mít auto napíchnuté 10 hodin na levný proud. Ono totiž je-li energie u těchto stanic prodávaná za cenu srovnatelnou s benzínem či naftou a řidič je na ní odkázán, stává se vzhledem k ceně elektromobilu jeho používání ekonomickým nesmyslem, pokud tedy zelení magoři z brusele spalovací alternativu nezakážou. O počtu veřejných stanic bych nemluvil, ty lze jistě zbudovat, bude-li potřeba, vůle a hlavně prachy.
Nabíjet v práci co benefit - budiž, problém se akorát přesune ze sídliště někam před pracoviště a bude to snad levnější než u veřejných stanic - i na benefit si musí pracovník vydělat! Ti, co do práce jezdí MHD, budou furt dobíjet na sídlišti nebo u veřejných stanic.
No a ještě - v našem městečku druhdy okresním daleko od Prahy lesy obklopeném cca 20 000 obyvatel čítajícím s třemi panelákovými sídlišti máme 2 - slovy dvě - nabíjecí místa před Kauflandem. Ještě jsem tam nikdy nikoho dobíjet neviděl a taky netuším, za kolik tam čepují jednu kWh.
Ano. U domku.
Ovšem znamenitá část populace najmě ve větších městech žije v činžácích ... navštivte libovolně větší sídliště v podvečer zavalené auty a podumejte, když jste ten elektroinženýr, jak byste to řešil tam. Prodlužovák tažený z osmého patra paneláku až k autu a nabíjecí stanice v předsíni bytu 2+kk se mi nezdá být řešením.
Úvaha je jedna věc, praxe druhá. A cena třetí. Vámi popsané zařízení zaplatí kdo? Zkuste hádat. Pokud má někdo představu, že přijede do garáže a dá kabel do zásuvky, šeredně se plete.
Ne, praxe se nebude lišit minimálně, ale RADIKÁLNĚ. A to je to, co Zelení pomatenci vašeho typu nejsou a nebudou schopni nikdy pochopit. Nemají na to totiž dostatečný myšlenkový potenciál.
A tak jsem si myslel, že napadáte jenom mě, ale asi ne ...
Zkuste být trošku méně zaslepený - poklud někdo tvrdí, že jemu auto dává smysl, neznamená to automaticky zelenou ideologii. Pokud někdo upozorní na nesrovnalosti v článku (třeba na napětí nebo spotřebu), neznamená o automaticky GD příznivce.
Tady neplatí, že kdo není s námi je proti nám. :-)
Já si osobně dovedu elektromobil představit jako luxus ní auto pro lidi mající vlastní garáž. Tvrdé prosazování pro všechny je ale nesmysl.
No, celkem máte recht, ale hned v prvním odstavci máte nesmysl. Průměrná spotřeba osobního elektromobilu se pohybuje podle publikovaných testů mezi 10 až 15 kWh na sto kilometrů podle velikosti a typu vozu. Baterka s kapacitou 100 až 150 kWh na 1000 km dojezdu by nebyla zas až tak zázrak.
Třeba nejnovější KIA EV6 GT-Line má motor o výkonu 168 kW, baterku 77,4 kWh a dojezd (tabulkový) 510 km. To vše za 1,3 mega s pohonem 4x2.
168kW výkonu, to znamená, že může tahat 30t návěs půl hodiny. Nebo jet 200km/h stejnou půlhodinu. A nebo má 10x předimenzovaný motor, protože pojede 50km/h s výkonem 10kw a ujede 400km
Klidně si to podělte dvěma, pořád to bude nesmysl. Ale nemyslím si to, v zimě a v kolonách za spotřeba bude vypadat úplně jinak. A taková baterka, která by se dobila za těch cca 8 minut a vydržela 1000 km je stejně naprostá utopie, nic takového NEEXISTUJE, a hned tak ani existovat nebude, jestli někdy VŮBEC.
Never say never.
Nicméně jistě ježdění v zimě či kolonách se na dojezdu podepíše. Zdůrazňuji, že uvedený údaj dojezdu je tabulkový, realita bude horší. A samozřejmě nabíjení a všechno kolem a cena fakt není lidovka. Já bych si to nekoupil ani omylem, i když bych na to měl.
Kromě toho, u větších (v tomto případě "normalnich" aut, která i někam dojedou), se ta spotřeba blíží spíš k těm 25 kWh, než k 15. Viz:
https://www.auto.cz/test-elektromobilu-v-realnem-provozu-jakou-maji-spotrebu-a-kolik-energie-se-ztrati-pri-nabijeni-125150
No, povšimněte si ale, že článek je tři roky starý. Ono se do vývoje elektroaut cpou velké prachy, což se projevuje vyšší technickou úrovní.
Počtěte si třeba https://www.idnes.cz/auto/magazin/cesta-elektromobilem-skoda-enyaq-do-chrovatska-krk-enbw.A210624_142309_hardware_nyv, tam jsou ty tabulky reálné spotřeby i omáčka kolem.
Je fakt, že za tuhle cenu a způsob ježdění fakt nehodlám zachraňovat planetu.
No dobře, vývoj postupuje. Ale efektivita využití energie je u elektromobilu přes 90% už teď a 100% to z principu nemůže být. Potřebný výkon v elektrárně je tedy konečný, lze ho jen rozložit v čase pomocí další baterie. Taková baterie v rychlonabíječce by ale stála miliony ročně, což se promítne do ceny.