Středa 15. 5. 2024Žofie polojasno10 °C

Diskuse k článku

GIGAFACTORY: Krok vedle

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

  • Příspěvků: 171
  • Poslední: 19.12. 2022 23:48
  • Řadit dle: času vložení
  • vláken
P. Diviš 17.12.2022 10:38

Občanský vzdor v Brdech nic nezachránil, spíš posral.

M. Pecina 17.12.2022 11:21

R^ A vůbec nešlo o občanský vzdor, byl to "vzdor" jedné "neziskovky" dobře placené teroristickými organizacemi a Kremlem.

V. Novak 17.12.2022 13:13

Občané "jen" z asi 75-80% radar odmítali - ale kdo by se staral o nějaké mínění nějakých občanů, že...

M. Pecina 17.12.2022 18:02

Kdyby to bylo tak jak říkáte, proč už dávno v parlamentu nesedí KSČSSD s Lidovcema jako za starých časů?

V. Novak 17.12.2022 13:11

Obama se o tom občanském vzdoru nejspíš vůbec nedověděl. O brdský radar ztratily USA zájem, protože tam úplně ukončili vývoj systému, který ho potřeboval. Bush se tím radarem jen pokoušel vyhodit rozpočtovou kotvu - to když se chce udržet neperspektivní vývoj, řekne se "Už jsme do toho investovali příliš, nemůžeme ty peníze jen tak odepsat!". V tomto případě byla kotva i politická "nemůžeme se vykašlat na naše spojence, když jsme jim to slíbili".

Funguje to samozřejmě jen u státních zakázek.

Jenže republikáni prohráli a Obama po Clintonově vzoru provedl revizi drahých projektů se zpožděním v létech (Clinton tak mimo jiné zamázl americkou odpověď na CERNovský Supercollider a zarazil vlastní vývoj orbitální stanice vyhlášené Reaganem). No a Obama zrušil Bushem prosazovaný projekt kvůli obrovským nákladům, obrovskému zpoždění a žádným výsledkům.

J. Janousek 17.12.2022 8:25

Stačilo by max. hmotnost 1000kg a cx 0.20 a mate v EU o 30 procent méně emisi. Misto toho 2500 kg a cx jako tabule skla na kolmo proti vetru.

Když vidim tu multi ufrzitelnou reklamu na BMW a pak potkám X7, tak vidim to pokrytectví.

V. Církva 17.12.2022 8:46

Tak problém je, že baterky jsou těžké a zaplňují spodek vozidla, proto částečně elektro SUV smysl dávají (ty benzínové na dlouhé trasy vůbec, to s Vámi souhlasím).

Jinak souhlas, nakonec kvalitní železnice s energií z jádra na dlouhé trasy a menší vozítka po městě mi dávají smysl.

Jenže ono je to na celkové změně přístupu společnosti. Vývoj investicí musí jít v souladu s realitou a přizpůsobováním společnosti. I proto to nejde ze dne na den. A podstatné je že tento vývoj musí být i v souladu s přizpůsobením průmyslu.

Taková železnice, autíčka nemůžou být dováženy z Číny (když tak jen na vzájemné obohacení sortimentu, ne 90% závislost).

Dotace Evropanů, pokud jdou na neekologicky vyrobené čínské solární panely a větrníky je věc za kterou by se měli politici věšet!

J. Hejna 17.12.2022 9:24

Nemohl byste svůj příspěvek přeložit do češtiny, pane Církvo?

P. Diviš 17.12.2022 10:39

Ani kvalitní železnice s elektřinou z jádra mi nejede od baráku, tehdy, kdy chci a s bagáží.

J. Ticháček 17.12.2022 15:43

Fajn nápad.

Na popojíždění malé auto mám. Ale na ty delší cesty mi ten vlak poháněný čímkoliv nějak nesedí. Moje delší trasy znamenají:

Kajak a pádlo. 120l loďák s vybavením. Bágl s oblečením, spacák, karimatka a stan. Nějaké to jídlo a pití, často i pětadvacetilitrový barel s vodou. Vařič. A ještě tahám kytaru a kufřík foukacích harmonik. Možná bych v sobě našel sílu to postupně odtahat k vlaku, postarat se o to během přestupů, ale stejně bych nakonec narazil v cílové destinaci. Ony ty zajímavé řeky zpravidla bývají v horách, nejbližší lokálka třicet km daleko, a teď se tam parta podobných lidí snaží dostat z jednoho údolí do druhého s tím vším cajkem.

Vlakem můžete s kufrem z Pardubic do Paříže. Ale zkuste si to vlakem na lyže do bulharského Banska.

V. Církva 17.12.2022 8:08

Co se týká elektromobility. Spalování ropy i uhlí je třeba nějak rozumně ukončit a nahradit zatím jádrem a investovat do fůze, pokud by mohla být řešením.

Určitá podpora bezemisních technologií, nebo penalizace těch emisních snad smysl dává. Tady se ale evidentně tlačí překotně a bez rozmyslu. Svět mimo EU emise navyšuje, i kvůli přesunu průmyslu z Evropy do Asie, takže je to bez účinku.

Co se týká gigafaktory, nevím nakolik má jít jen o montovnu čínských článků, pak dává menší smysl a nakolik skutečně technologicky progresívní výrobu článků "od surovin", pak má smysl to dělat u nás místo Číny a závislosti na ní.

Co se týká přesunu výroby VW do Číny (ale i jednostranné surovinové závislosti na Rusku), tam podobně jako s polovodiči měly vlády dávno zasáhnout, cly, daněmi a podobně. Z vojenských, ekonomických i jiných důvodů nelze být jednostranně závislý na dovozu, navíc z podivné komunistické země. Ty vlády co to neudělaly mají být ve vězení za vlastizradu (někteří zdá se dostali "do kapsy")

J. Černý 17.12.2022 7:50

Naprostý souhlas, jen s výhradou. V které komunistické zemi se povedl přechod ke kapitalismu, aby si zachovala ekonomickou samostatnost ? Nikde. Západ vyhrál studenou válku a získal kořist, kterou nepustí. Jsme kolonie Západu.

V. Církva 17.12.2022 8:19

Jo ruské weby to tak tvrdí. Realita je taková, že u nás Rus a bolševik zničil na co šáhnul. V průmyslu byla neskutečná zaostalost a ruský bordel. Řešením pak byly západní firmy a technologie.

Země jako Čína z podobné situace dokázaly vytěžit, znalostně se přiblížit Západu a rozjet svůj kapitál. totéž jsme měli udělat my, jenže to bychom nesměli mít dogmatiky a korupčníky, navíc jako malý stát máme možnosti nějak omezené. Proto chtěl Zeman spolupracovat i s Ruskem a mít od nich levné energie i odbyt, s čím bych souhlasil. To by ale Rusové nesměli být vypatlaní nacisti co si nevýží lidského života.

Nakonec ale volný trh s EU je věc, která mohla být výhodou, určitou formu regulace jsme si ale měli ponechat, místo toho jsme naopak přistoupili na nutnost harmonizace zákonů s EU feministických, multikulturních a neomarxistických a zelených nesmyslů s EU.

P. Diviš 17.12.2022 10:41

Nelze si zachovat "ekonomickou samostatnost" v zemi se zaostalou výrobou a bez domácího kapitálu, který komouši zničili.

J. Jurax 17.12.2022 19:04

Možná lze. Ale bolelo by to.

R. Langer 17.12.2022 6:39

Kdokoliv kecá něco o "průmyslu 4.0", tak LŽE. ;-)

V. Mokrý 17.12.2022 6:24

K nějaké té samostatnosti ŠKODA AUTO,

chybí nějaké to procento jeho akcií ( alespoň 10% ), ve vlastnictví ČR.

Když 40% VW, má spolkový stát Dolní Sasko !

V. Církva 17.12.2022 8:20

Možná. Část akcií se asi měla ponechat.

M. Smutný 17.12.2022 13:53

Pane Kotazi, spolková země Dolní Sasko vlastní 20 % akcií koncernu VW. 52 % akcií s hlasovacím právem vlastní rodiny Porsche a Piech.

T. Kvitek 17.12.2022 6:02

Pouze povzdech. Kam jsme se to zase dostali. Jedná tupá vláda střídá druhou. Místo rozumu je tu ideologie. Kde a kdy tohle skončí? Už toho je dost!!! A MÁME TOHO SOCIALISMU DOST A PLNÝ ZUBY VZÍT NA TEN BORDEL VIDLE.

R. Langer 17.12.2022 6:40

Musíte počkat až do února příštího roku, až přijdou složenky za energie. Pak se rozsvítí i těm pomalejším. ;-)

V. Mokrý 17.12.2022 6:49

;-D

I. Pávek 17.12.2022 7:29

R^

M. Pecina 17.12.2022 11:20

R^

I. Pávek 17.12.2022 5:58

Velmi dobře napsáno - ano se rem si jak se říká do vlastního hnízda -

M. Šejna 17.12.2022 5:50

To je zas komunistické rozumování nad dividendami vyvezenými zahraničním akcionářům. ;-€

Autor zapomněl že dividendy se vyplácejí ze zisku po zdanění. Takže předtím, než "zlý zahraniční kapitalista" vykořistí nebohé Česko, tak vyplatí dělníkům mzdy, odvede sociální a zdravotní pojištění, zaplatí daň ze zisku a zaplatí DPH ze své produkce.

J. Černý 17.12.2022 7:53

Ten dobrák kapitalista vyplatí českým operátorům za stejnou práci se stejným efektem 30%-50% mzdy západní. Otázka je, kde západní firmy daní zisk.

P. Diviš 17.12.2022 10:42

Tam, kde mají sídlo.

M. Smutný 17.12.2022 13:56

Pane Šejno, porovnejte fakta: Škoda Auto zaplatí při dobrém hospodářském roku českému státu daň kolem 4 miliard korun. Na jaře 2020 vyplatila akcionářům koncernu VW dividendu 99 miliard korun.

M. Šejna 17.12.2022 17:04

Nezdají se vám ta vaše čísla divná? ;-D

Korporátní daň ze zisku je 19 procent. Takže při dani 4 mld. byl zisk necelych 20 mld Kč. A z těch 20 mld. vyplatili 99 mld dividendy? 8-o

L. Žaloudek 17.12.2022 19:39

V roce 2018 Škoda + Hyundai + TPCA 78,2 GKč.