Středa 29. 5. 2024Maxmilián, Maxim polojasno10 °C

Diskuse k článku

GIGAFACTORY: Krok vedle

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

  • Příspěvků: 171
  • Poslední: 19.12. 2022 23:48
  • Řadit dle: vláken
  • času vložení
R. Langer 18.12.2022 6:20

Máte naprostou pravdu, pane autore. Bohužel. :-(

J. Sinnreich 17.12.2022 21:58

Elon Musk uz zrusil budovani gigafaktory na baterie v Nemecku. Duvod: vysoka cena materialu, prace a energie. Nesmyslne regulace provozu. Jeho megavyrobnu elektromobilu u Berlina pravne napadli nemecti aktiviste a zrusili mu smluvni dodavky vody. Asi to zavre taky.

L. Novák 17.12.2022 22:11

Navíc ještě není jisté, zda EU/EK nezařadí lithium mezi nebezpečné látky, což by výrazně omezilo a prodražilo veškerou manipulaci a výrobu lithiových baterií v celé EU.

P. Dvořák 18.12.2022 6:00

Lithium bude zařazeno mezi nebezpečné látky hned poté, co bude zrušena Evropská komise.

Nebo se rozpadne celý ten bruselsko-štasburský obskurní polystyrénový nesystémový spolek darmožroutů.

V. Vlach 18.12.2022 20:13

R^

Z. Linda 17.12.2022 20:23

Tak toto kdyby prosazovala Strana a Vláda tak skončila daleko dřív než v listopadu.

J. Sládeček 17.12.2022 20:22

Ano, souhlas, už svého času říkal Štěpán, že budeme jezdit s ještěrkama až se z nás bude kouřit.

P. Dvořák 18.12.2022 5:56

Zeptejte se v Řeporyjích, s čím tam jezdí starostové. Možná zase předběhli dobu a už mají elektrickou :-)

J. Zeman 17.12.2022 19:24

Gigamontovna - sestavovárna. Jaké bylo moje překvapení, když jsem na jednom autosalónu viděl přirozebranou akumulátorovou baterii z elektromobilu zvučné značky. Hromada "úplně obyčejných" článků 18650. Tedy nejběžnějšího typu článků, které se dají najít skoro ve všem. Samozřejmě při daných objemech výroby vycházejí nejlevnější. Byť půjde o lepší z obyčejných. Za cenu převážení hromady opláštění a vzduchu mezi články. Výroba ... kde jinde. Jinde je nemá smysl vyrábět. Takže do factory se budou vozit přes půl zeměkoule karavany kamionů těchto článků. Zapouzdří se do také dovezených plastových beden a přidá se deska managementu osazená v Číně. Ekologie sama. Když k tomu přidáme, že na jejich výrobu je nutné překopat mnohonásobně víc horniny než váží samotné akumulátory při obstarávání materiálu pro ně. A když uvážíme ještě množství energie pro jejich nabíjení - převážně v noci, kdy majitelé spí, ale kupodivu slunce nesvítí. No, ekologie. Teď se ukáže, jestli protektorát stále trvá ... nebo už zase je.

L. Novák 17.12.2022 19:05

Jak moc klesá v zimě elektromobilům dojezd? Studie ukazuje tvrdá data

Zbývá otázka, jak moc. Odpovědět na ni může výzkum americké organizace Recurrent, která se zabývá výzkumem kondice baterie elektromobilu v čase a sbírá data od tisíců jezdících elektrických aut všemožných značek.

Právě na těchto datech postavila svůj výzkum a zjistila, že pokles dojezdu v zimě může být až třiatřicetiprocentní oproti hodnotě udávané v katalogu, zjištěné měřením Úřadu pro ochranu životního prostředí (EPA, Environment Protection Agency). ...

https://www.novinky.cz/clanek/auto-jak-moc-klesa-v-zime-elektromobilum-dojezd-studie-ukazuje-tvrda-data-40417531

L. Žaloudek 17.12.2022 18:48

Absolutně souhlasím s autorem článku! Ať si Němci vytvoří ty tisíce pracovních míst někde třeba v Lipsku a k nám převedou výzkum a vývoj. Přece i naši výzkumníci mají podstatně méně, takže by také ušetřili?

J. Vrabec 17.12.2022 19:43

Sakra, to by si dali ;-D Vývoj, výzkum! Kdo něco umí je dávno fuč :-(

L. Žaloudek 17.12.2022 19:48

No a co ty tisíce techniků, kteří ročně dokončují své vzdělání? Humanitně vzdělaní to nezvládnou, to tady na NP každý ví, ale kde jsou ti technici, resp. přírodní vědci?

L. Novák 17.12.2022 18:33

Elektromobily v Německu jezdí převážně na elektřinu z uhlí!!!:-P

Porovnání výkonu OZE v energetické soustavě Německa (výroba el. energie) v době nejvyšších hodnot slunečního záření v roce oproti současné době, kdy naopak výkon slunečního záření je minimální a vítr fouká málo (v obou porovnávaných časových intervalech)...

https://www.agora-energiewende.de/service/agorameter/chart/power_generation/15.06.2022/05.07.2022/today/

https://www.agora-energiewende.de/service/agorameter/chart/power_generation/29.11.2022/18.12.2022/today/

J. Jurax 17.12.2022 18:19

No, teď se ukáže, jestli je tu Fialova vláda pro obyvatele republiky nebo pro další montovnu a chiméru elektromobility blbečky z brusele tlačenou.

L. Novák 17.12.2022 17:58

GIGAFACTORY je nesmysl od samého začátku, kdy česká vláda začala vytrubovat, že tuto investici podpoří miliardovými dotacemi.

Výroba elektromobilů vázne na nedostatku materiálů, jejich vysoké energetické náročnosti při těžbě, zpracování a využití při konstrukci aut, a současně vysoké ekologické zátěži při rozsahu, v jakém je využití těchto materiálů plánováno v příštích letech.

Nedostatek surovin a energie vede k prudkému růstu jejich cen a snížené dostupnosti pro výrobce i mimo automobilový průmysl. Celková investiční náročnost elektromobility a její nízká efektivnost využití energie (převážení těžkých akumulátorů vs. nízká váha a vysoká energetická hustota organických ropných paliv) vyvolává v praktickém využití množství otazníků KDE NA TO VZÍT PENÍZE. Astronomická výše státních dotací na dluh výrazně podporuje inflaci, ta zase žene růst cen materiálů a výrobků z nich...

Zelení aktivisté se těmito otázkami nezabývají, často ani netuší, jaké jsou dopady jimi hlásaných nesmyslů. A to se neohlížíme ani na zatím neexistující zdroje el. energie, které by měly pokrýt plánovaný masívní růst spotřeby el. energie pro elektromobily...

Špinavé tajemství elektrických aut nemá řešení, detaily odhalují všechny reálné dopady ... ... Elektromobily sice umí přeměnit elektrickou energii v kinetickou velmi efektivně, všechno ostatní je ale problém. Jako by nestačily patálie se samotnou výrobou elektřiny, jsou tu ještě vzácné kovy, jejichž těžba a zpracování jsou jedna velká katastrofa...

https://www.autoforum.cz/zajimavosti/spinave-tajemstvi-elektrickych-aut-nema-reseni-detaily-odhaluji-cele-realne-dopady/

Elektromobily potřebují kobalt. Těží ho v Africe děti, které pracují v otřesných podmínkách

https://autobible.euro.cz/clanky/elektromobily-potrebuji-kobalt-tezi-africe-deti-ktere-pracuji-otresnych-podminkach/

Peklo kobaltového Konga: V těžebním průmyslu pracuje okolo 40 tisíc dětí

https://www.stoplusjednicka.cz/peklo-kobaltoveho-kongo-v-tezebnim-prumyslu-pracuje-40-tisic-deti

K. Křivan 17.12.2022 22:12

Je to zcela prosté. Zelené šílenství, zelená ideologie popírají (mnohé) přírodní zákony.

J. Rejzek 17.12.2022 17:36

Vesničko má středisková-že voni chtí zrovna toho blba Otíka. Nalejme si čistého vína, říká předseda.-jde jim o jeho chalupu.

Takže nalejme si čistého vína soudruzi. Když si VW usmyslel, že tu chemičku musí postavit u nás, proč se musí zbourat za devět miliard letiště, které může sloužit bez velkých nákladů ještě sto let. Proč voni chtí zrovna tento kousek naší země s tím letištěm? Proč si to nepostaví doma a nedovezou si sami dělníky. V bývalé NDR je dosti vojenských prostorů a dokonce i větší nezaměstnanost nežli u nás. Tak si nalejme čistého vína soudruzi.

V. Mokrý 17.12.2022 18:01

Dederonsko není kolonie.

J. Jurax 17.12.2022 18:16

Asi tak.

V Dederonsku by museli platit německé platy. A díky Energiewende na tu gigamontovnu nebudou mít elektřinu.

R. Langer 18.12.2022 6:16

Tak tak! ;-€

J. Kostelanský 17.12.2022 17:19

V poslední době Češi našli 2 nové zdroje národní hrdosti: jadernou energetiku a odpor vůči elektrovozům.

Zvláštní na tom ovšem je, že Česká republika žádné dotace na nákup elektrických vozidel neposkytuje. :-)

Svět už se veze na vlně elektromobility a prodeje stoupají o desítky procent ročně. Nejen v Evropě, ale v USA, Indii, Austrálii, ale hlavně v Číně.

Taková ta zahleděnost do sebe, do České kotliny, může být velice zrádná. Škodovka v Rusku skončila a v Číně to s ní také jde dolu vodou. Právě proto, že škodovce chybějí elektrovozy. A ty, co v Číně prodává, nejsou moc konkurenceschopné.

Komu by škodovka o 5 nebo 10 let prodávala spalováky? 2 největší země světa - Čína a Indie, už mají stanoveno datum zákazu spalováků.

Podle mně spíš autor článku uvažuje socialisticky. Tehdy se vyrábělo a vyrábělo - něčeho málo a něčeho naopak, přespříliš a na sklad. I když o to nebyl zájem.

Kritizovat je snadné. Ale od těchto "expertů" jsem nikdy neslyšel, co by se mělo dělat jinak, a lépe. Navíc ono se to někomu kecá, když na něm nevisí odpovědnost za desítky tisíc zaměstnanců...

Pořád opakují tu samou, obehranou, a navíc neaktuální písničku o drancování přírody a dětské práci při těžbě kobaltu a dalších surovin. Jenže technologický vývoj se - na rozdíl od myšlení těchto "expertů" - nezastavil. V Číně se už ve velkém vyrábějí lítium-železito-fosfátové baterie, kde není kobaltu zapotřebí. A v příštím roce, tedy o několik měsíců, začne výroba sodík-iontových baterií. Tam už nebude třeba ani kobalt, ani lítium. Bude stačit sodík, který je obsažen v kuchynské soli.

Vývoj v této oblasti je teprve na začátku. Vždyť první elektrovůz použitelný pro běžný život Tesla S se začal prodávat teprve před 10 lety. A první použitelný elektrovůz za relativně dostupní cenu (pro lidi na Západě) Tesla 3 lze koupit teprve 4 roky.

A písnička o dotacích začína být pasé.

L. Novák 17.12.2022 17:30

Typická DEZINFORMACE Kostelanského. Elektromobily jsou ve vývoji už nejméně 100 let a dalších 100 let by ve vývoji byly, kdyby ZELENÍ IDIOTI nezakázali spalovací motory, které jsou evidentně méně škodlivé pro životní prostředí, než slavný ZELENÝ BYZNYS v celém svém rozsahu.

Dezinformace je lživá informace se záměrem zmatení veřejnosti

https://www.nelez.cz/

V. Mokrý 17.12.2022 18:06

Ano, nejméně 100let a kam za tu dobu postoupily ve vývoji, v porovnání s klasickými motory.

30let zpoždění minimálně, mají elektromobily i to vše, kolem nich a že toho je !

P. Hatina 17.12.2022 17:51

Jenomže, v tom případě to naopak autor popsal velice dobře. Jak píšete v závěru "vývoj se urychluje", a ten vývoj rozhoduje o úspěchu i koncové ceně.

S tím ale že potom ona výroba je vlastně laciná, hrubá a neekologická a ta se pak dá přesunout jinam, kamkoliv po světě.

Takže a právě proto jaký má smysl , aby si nyní dala ČR na svoje území postavit onu megafabriku na autobaterie se zastarávající technologií s použitím kobaltu, notabene pár desítek kilometrů od krajského města. nebo snad ne?? Megazisky půjdou do Němec, a nám tady za pár let zůstane jen zdevastovaná krajina, až si Němci postaví zase novou mega fabriku s novější technologií někde jinde, kde je i levnější energie. Co třeba v té Číně, tam to někde v pustině nikomu vadit nebude..;-D

J. Rejzek 17.12.2022 18:01

Zcela nedávno se zrušila výroba plazmových obrazovek a přitom to byl takový pokrok. Dokáži si představit. že se něco podobného může stát se současnými elektromobily.

Ale nežli se tak stane si nedokáži představit , že naložím rodinu do el.auta, na střechu dám lyže a sáně a při mínus 15°C vyrazím do hor. Možnost, že zůstanu stát v koloně, nebo v závěji by mě od takového hazardu odradila.

P. Novotný 17.12.2022 18:26

VW se ohledně gigamontovny u nás chová z ekonomického pohledu pragmaticky, protože zájem o jeho elektromobily se propadá. To byl taky důvod, proč vyrazili předchozího šéfa Diesse, který byl elektromaniakem sázejícím vše na jednu kartu. Jeho nástupce Blume teď hasí, co jen jde. Stopl vývoj nové elektroplatformy a prohlásil, že elektromobily nemusí být jediná cesta do budoucna.

https://www.autoforum.cz/predstaveni/zajem-o-elektromobily-se-propada-priznava-manazer-vw-duvody-jsou-pochopitelne-reakce-vw-absurdni/

Audi tvrdí, že je 50% šance, že zkrachuje po přechodu pouze na elektromobily.

https://www.autoforum.cz/predstaveni/audi-si-svou-ciste-elektrickou-budoucnosti-zjevne-neni-jiste-vsechna-nova-auta-ted-tankuje-novym-druhem-paliva/

BWM tvrdí, že možnosti současných akumulátorů dosáhly vrcholu a nové verze s tuhým elektrolitem se dají čekat nejdříve za 10 let.

https://www.autoforum.cz/predstaveni/moznosti-soucasnych-baterek-dosahly-vrcholu-rika-technik-bmw-elektromobily-jsou-porad-ve-stejne-pasti/

Podle pojišťoven naprostá většina Němců elektromobily odmítá.

https://www.autoforum.cz/predstaveni/drtiva-vetsina-nemcu-nadale-odmita-elektricka-auta-studie-pojistovny-je-pro-automobilky-carou-pres-rozpocet/

P. Novotný 17.12.2022 18:30

Pokud jde o Vámi zmiňovanou Teslu, té se propadají prodeje tak, že je musí zákazníkům nutit s příslibem 10000 km nabíjení zdarma.

https://www.autoforum.cz/predstaveni/zajem-o-tesly-se-propadl-na-leta-nevidanou-uroven-na-sklade-se-kupi-auta-ktera-lide-mohou-mit-hned/

J. Jurax 17.12.2022 18:33

Komu by škodovka o 5 nebo 10 let prodávala spalováky?

Inu, těm co budou potřebovat auta s vysokou užitnou hodnotou za rozumnou cenu.

Do té doby chiméra elektromobility tlačená zeleným náboženstvím a zelenými magory z brusele dávno padne. Když nic tak už jen proto, že nebude na dotace, bez nichž jsou elektrovozítka nekonkurenceschopná. A stejně nebude kde brát elektřinu pro ta vozítka - německá Energiewende to jistí.

P. Novotný 17.12.2022 18:51

R^ EU se dostane do stejné situace, jako se jí to "povedlo" se žárovkami. Není to tak dávno, co firmy Philips a Osram donutily EU zakázat žárovky, protože měly vyvinuté kompaktní zářivky, tzv. "úsporky", a chtěly takto zlikvidovat žárovkovou konkurenci. Zářivky byly oproti žárovkám násobně dražší, měly nižší životnost, produkovaly člověku nepřirozené světelné spektrum, jejich svítivost s časem plíživě degradovala a blikaly frekvencí sítě. Díky zákazu žárovek na nich Philips a Osram ale chvíli vydělal. Pak přišli Číňani s LEDkovými světly, které převálcovaly trh díky svým vlastnostem samy, bez jakýchkoliv nařízení a zákazů.

P. Novotný 17.12.2022 18:55

Stejně tak se může stát, že Číňani začnou vyrábět ve velkém třeba syntetické palivo, které bude "CO2-neutrální", a zaplaví jím poháněnými auty EU. Evropské automobilky pak půjdou se svými elektromobily do háje.