17.4.2024 | Svátek má Rudolf


Diskuse k článku

FINANCE: Dobrý skutek má být potrestán

Bylo – nebylo, bývaly doby, kdy dobré mravy velely odvděčit se tomu, kdo nám nějak pomůže.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Prokop 17.10.2016 12:46

Re: ekonomický ignorant Švejnoch ...

Ano.

M. Prokop 17.10.2016 12:46

Re: A proč by ...

Je jich skutečně hodně a třeba v Air bank je podmínka placení kartou nutná k tomu, aby vám platili úroky jako na spořáku.

Fio je prostě bez poplatků, bez podmínky vůbec mít kartu.

Ostatní malé asi také, u těhle dvou to vím.

Já mám účet bez poplatků i u KB.

M. Prokop 17.10.2016 12:43

Re: a co takhle navrhnout něco lepšího, místo kritiky?

Navrhovala už mockrát, ale vám se to nelíbí nebo to nechápete.

Pokud není za co utrácet, lidi to stejně nedonutí.

M. Prokop 17.10.2016 12:41

Re: Naspořit a investovat.

Vklady (i spořicí a termínované) jsou pojištěny. Jiná forma investování ne.

J. Berger 17.10.2016 12:10

Re: Když banky byly ještě bankami, tak jim střadatel

No, když budu muset platit bance za to, že mi dovolí si tam uskladnit peníze, zlikviduji všechny účty a nastartuji štrozok. Bude to levnější...

F. Kusák 17.10.2016 11:08

Re: ekonomický ignorant Švejnoch ...

Pane Šejno, chtěl jsem také něco napsat k uvedené problematice, ale když vidím úroveň diskuze zde, je zbytečné něco psáti a energií mrhati. Samozřejmě, že máte pravdu, ale někomu to prostě nevysvětlíte. Hoďte to za hlavu se slovy Tomáš Akvinského: "Blahoslavení chudí duchem .........."

P. Švejnoch 17.10.2016 10:57

Re: A proč by ...

Upřímně řečeno, nejsem si jistý, jestli jsou "spousty" bank, které vedou běžný účet bez poplatků - tak moc jsem se o to nezajímal.

Resp. zajímal jsem se o to jednou, a zjistil jsem, že takový "bezpoplatkový účet" je zase navázán na povinnost zaplatit, nepamatuji si přesně, 5x do měsíce kartou. Což jednak takovou banku v mých očích diskvalifikuje (protože kartou platím opravdu jen v případě nejkrajnější nouze), ale hlavně: Ten účet není tak docela "bezpoplatkový" - protože tímto způsobem banka jen přenáší poplatky z klienta na obchodníka (a na koho zvýšené náklady přenese obchodník...?).

J. Tachovský 17.10.2016 10:48

Re: A proč by ...

Nejde o uroky ze sporeni. Jde o to, aby nemela vubec zadne poplatky. a takovych jsou spousty. Pak je to ekvivalent mit penize doma v matraci s tim, ze mam k dobru internetove bankovnictvi, bankomaty apod.

M. Prokop 17.10.2016 10:48

Re: Ředitelka galaxie Šichtařová zase perlí.

Jak vás tak čtu, tak vám poradit prostě nelze. Závada je na Vašem přijímači.

M. Prokop 17.10.2016 10:47

Re: Když banky byly ještě bankami, tak jim střadatel

První problém je frakční bankovnictví. Už hezkých pár století banky nepůjčují jen svěřené peníze, ale peníze ryze virtuální. "Šatna vydává více lístků, než je v ní kabátů".

Druhý problém je, že banky by i půjčovaly, ale ono není komu. Všichni jen trochu jistější, "bonitní" zájemci už úvěr mají, pokud ho chtějí. Co to znamená půjčovat nemajetným nezaměstnaným černouškům, na státní příkaz, to ukázala americká hypoteční krize.

M. Prokop 17.10.2016 10:44

Re: Stále mne různí ekonomové přesvědčují, že je lepší

Je-li rum synonymem investic, pak zajisté.

Ovšem, jak to mají dělat třeba penzijní fondy, kterým jisté typy investic zákon přímo zakazuje, těžko říci. Holz musí důchodci a spořící pracující počítat s tím, že se z nařízení emisních bank jejich úspory znehodnocují.

P. Švejnoch 17.10.2016 10:44

Re: Když banky byly ještě bankami, tak jim střadatel

Nesouhlasím.

Z matematického hlediska máte samozřejmě pravdu, ale jde o ten princip. Není to "JEN" zdražení služeb. Jde o to, že budu sankcionován za něco, za co bych ve skutečnosti měl být odměněn. Proto je ten Váš příklad špatný - ani nejvychcanější taxikář (či jeho zprostředkovatel) by si nedovolil ani navrhnout Vámi nastíněnou variantu.

P. Švejnoch 17.10.2016 10:39

Re: Stále mne různí ekonomové přesvědčují, že je lepší

No jo, to je... Jenže to bych v brzku zemřel na cirhózu jater... :-)

P. Švejnoch 17.10.2016 10:35

Re: A proč by ...

V tomto má pan Šejna pravdu - zavedené banky skutečně nemají zájem o "spořílky" (z racionálních důvodů), pokud se někdo snaží nalákat klienty na úroky ze spoření, je to nejspíš nová banka (= s relativně malým počtem klientů).

P. Švejnoch 17.10.2016 10:30

Re: ekonomický ignorant Švejnoch ...

Proč mumláte cosi o půjčkách, trumpeto?

Domníval jsem se, že jsem i takovému ekonomickému nedoukovi, jakým se tu předvádíte být, vysvětlil rozdíl mezi poplatkem a úrokem dostatečně.

No, existuje možnost, že to ještě pořád nechápete, ale spíš bych si vsadil na tu druhou, mnou zmíněnou variantu. Vy se prostě nejste schopný opanovat, a ovládnout nutkavou potřebu cintat, i když naprosto nemáte co říct.

Tak si to užijte - já se směju rád... :-)

V. Karda 17.10.2016 10:28

Re: ekonomický ignorant Švejnoch ...

Šejno Vaše alergie na paní Šichtařovou je naprosto zřejmá. Šichtařová = úspěšná ekonomka ,Šejna =0.

M. Šejna 17.10.2016 10:24

pane Tachovský

velké stabilní banky lákají klienty na půjčky a nikoli na spoření. Pokud nějaká z měnších bank láká klienty, aby si u ní uložili peníze, okamžitě bych byl opatrný a peníze k nim neukládal.

J. Chaloupka 17.10.2016 10:23

Stále mne různí ekonomové přesvědčují, že je lepší

mít rum ve sklepě, než peníze v bance.

J. Chaloupka 17.10.2016 10:22

Když banky byly ještě bankami, tak jim střadatel

půjčil peníze, banka s nimi pracovala tj. investovala je, resp. půjčila někomu, kdo je investoval, a o rozdíl se rozdělila se střadatelem. Dnes již nejsou banky, ale skladiště peněz, takže je jen logické, že si nechávají platit za své služby, no a záporné úroky jsou jen zdražením těch služeb.

Pro méně chápavé: prostě dáte někam svoje auto, ten dotyčný auto půjčí taxikáři, aby s ním vydělával a o zisk za půjčení se s vámi rozdělí -

dnes ovšem platíte vy za uložení svého auta, platíte za každé "přestěhování" auta z místa na místo, no a záporný úrok je jen zdražení služeb.

J. Tachovský 17.10.2016 10:13

Re: A proč by ...

Navic je usmevna predstava, ze banky nemaji zajem o penize. I kdyz mozna prave proto utraceji sousty penez za reklamy, kde lakaji klienty

J. Tachovský 17.10.2016 10:12

Re: A proč by ...

Tim me ale nemuzou donutit utracet.

V. Karda 17.10.2016 10:09

Re: ekonomický ignorant Švejnoch ...

Pane Šejna jak vám chutná to Šalamounovo hovno ?

F. Lesniak 17.10.2016 10:05

Ředitelka galaxie Šichtařová zase perlí.

A co brání lidem, aby místo spoření v bankách investovali do cenných papírů, nemovitostí či různých podílových listů a bůhví do čeho? Je velice jednoduché poslat peníze do banky a čekat, že se mi tam budou množit jako hlodavci. A když má Šichtařová poradenství v oboru financí, proč lidem neradí? Zatím všechno jenom kritizuje a rozumí naprosto všemu. Předpokládám, že brzy bude tady mudrovat i do atomové fyziky.

M. Šejna 17.10.2016 10:04

A proč by ...

A proč by Vám měly banky platit za to, že si chcete spořit peníze? Pokud ty banky nemají o Vaše peníze zájem, pak nejsou povinny Vám platit za to, že k nim nosíte peníze.

M. Šejna 17.10.2016 10:01

ekonomický ignorant Švejnoch ...

ekonomický ignorant Švejnoch nám právě teď v přímém přenosu předvedl, proč banky využívají finanční analfabetismus českých Švejnochů tím, že sice uváděly úroky z půjček, ale neuváděly ostatní poplatky. A tak si mnoho Švejnochů půjčovalo a pak se divilo, kolik je ta půjčka stojí peněz, protože si mysleli, že úrok je úrok a poplatek je poplatek. a nedocházelo jim, že za obojí se platí, i když se to jmenuje jinak.

Proto byl zaveden povinný údaj RPNS (roční procentní sazba nákladů), tedy skutečná procentní sazba úvěru, kde se sčítají úroky a poplatky, aby i Švejnochové pochopili, kolik je ten úvěr ve skutečnosti stojí.

J. Tachovský 17.10.2016 10:01

Re: a co takhle navrhnout něco lepšího, místo kritiky?

A proc by meli nekoho k necemu nutit ? Ne kazdy chce utracet.

P. Švejnoch 17.10.2016 9:04

Re: tak to už abyste vybíral

Poplatek je poplatek, úrok je úrok.

Vydávat obé za jedno může jen ekonomický ignorant, a nebo někdo, kdo musí žvanit, protože se nedokáže ovládnout. Na běžném účtu přicházím o peníze na poplatcích, které jsou účtovány za služby, spojené s provozem na účtu (nebavme se o tom, zda jsme jako spotřebitelé-ovce přistoupili v ČR na přiměřenou výši poplatků). Pak jsou ovšem účty, jejichž účelem je, aby peníze na nich uložené hodnotu získávaly a nebo ji alespoň ztrácely pokud možno co nejméně, protože se na nich SPOŘÍ.

Případný záporný úrok na běžném účtu nikoho netrápí, předpokládám. Budu-li mluvit o svém běžném účtu, pak průměrný měsíční zůstatek bude někde okolo 1.000,- ká (brzy a hodně vybírám, většinu věcí platím cash, platbám kartou se vyhýbám). No, jestli přijdu o dalších 100,- ká za rok, to mě vážně tak docela nerozhodí.

Zcela jiná situace by ovšem byla u spořícího účtu, kde by ležely úspory, řekněme, v řádech stovek tisíc. Nebo třeba u důchodového spoření.

A to nemluvím o tom aspektu, který paní Šichtařová také zmiňuje - zdá se mi nepřijatelné, abych bance půjčil své peníze (se všemi riziky, která z půjčky plynou) a dostal zpět méně, než jsem půjčil. Pokud vejdou záporné úroky do praxe, budu postupovat tak, jak popsal pan Vašátko - peníze z banky přemístím do strožoku.

K. Novák 17.10.2016 8:56

Když si z banky půjčíte

tisíc Kč, je banka pro vás dobrodiní. Když si půjčíte miliardu, jste vy dobrodiní pro banku. Když si do banky miliardu uložíte, způsobíte bance problém. Musí najít někoho, kdo si tu vaši miliardu půjčí, aby měla na vaše úroky a na svůj provoz. Když v ekonomice existují vysavači peněz, kteří si je ukládají do bank, zatímco běžní lidé stagnují nebo reálně chudnou, hledá se někdo, kdo si půjčí, obtížně a bankám nezbývá nic jiného než se stát úschovnami peněz a nechat si za to platit.

D. Polanský 17.10.2016 8:42

Naspořit a investovat.

Problém je, že spořit mnozí umí, ale o hodně málo lidí investovat. Když nemáte na dům, pozemek nebo byt, není to až tak jednoduché dojít na to, do čeho investovat.

Z. Švrček 17.10.2016 8:39

Dnešní doba,

ta to tak nějak přináší. Svět zadlužen je celý, velká veš se na nás přisává, jen bankéři se válí na posteli a Biderberg jim nahrává - to abych parafrázoval ze Švejka. Ten průser z nenažranosti je už tak velký, že se to dá řešit pouze třemi způsoby: pořádnou válčičkou, pořádnou, všeobecnou a neřízenou krizí a nebo zápornými úroky. To aby to občan - polatník zacáloval, i když se mu dvakrát nechce. To je ale cesta do pekel, protože se to nebude líbit a k prvním dvěma způsobům řešení může tak jak tak dojít. Tak si kupme větší štrozoky, nakupujme nemovitosti, či pole, aby se nám to jmění nějak zachovati případně množiti ráčilo a to vše dřív, než nám to sežere hyperinflace, či měna ála 50 léta. Snad to přežijem.