Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Známému vybuchla lithiová baterie v dronu - stejná, jako v Tesle,jen podstatně menší. Stačilo to na totální demolici celého bytu. Jen šťastná náhoda, že v bytě právě nikdo nebyl, zachránila lidské životy.
Jistě, zběsile hoří, ale ne proto, že je v nich kovové lithium (tedy s nulovým mocenstvím). Jak už název napovídá, jsou v nich ionty lithia Li(1+), a ty jaksi nehoří, nemajíce už žádných elektronů nazbyt.
Elektrolyt. Organická látka. Teplo vznikne překotným vybíjením akumulátoru při zkratu.
Nevím kdo je větší místní Pepík Vyskoč!V Li bateriích je jednou z elektrod kovové Lithium a chemický proces je nevratný. V Li-iontových akumulátorech je jednou z elektrod je Lithium kovalentně vázané na grafit, druhou sloučenina Lithia, například s Molybdenem nebo Kobaltem. Iontové se to nazývá proto, že mezi zápornou a kladnou elektrodou putují ionty Li+. Chemický proces je vratný.
Základními reakcemi v akumulátoru jsou: 2Li(x)MO2 + Li+ + e ----- Li(x) + 0,5MO2 a
Li(y)C(z) ----- Li(y-1)C(z) + Li+ + e.
Že pan Houžňak nemá v elektrochemii ani základní vzdělání a přesto se do ní plete, mne nepřekvapuje.
Jinak pro zajímavost - za Li-iontové akumulátory získali v roce 2019 J.Goodenough, M.Whittingham a A. Yoshino Nobelovu cenu za chemii.
Tu Nobelovku měli dát vám, to by byla, panečku, věda a to by se nám to jezdilo, s kovovým lithiem pod zadkem. Tady to máte i s obrázky, poučte se, abyste blbě neblábolil: https://bit.ly/2wtjE1l
Elektromobily jsou mnohem větší průser než si dokážeme vůbec představit.
Většinou jsem pouhý čtenář, ale na tento článek musím zareagovat. Děsí mne jedna věc. A to že i Svobodní chtějí regulovat. Koho já tedy mám volit? :-)
Já si koupil Teslu bez dotací a bylo to mé osobní rozhodnutí. Bylo především ekonomické a technologické. Nechtěl jsem a nechci žádné dotace, ale nechci ani aby za mne někdo regulacemi rozhodoval, zda si mohu a nebo nemohu pořídit cokoliv. A tím méně lidé, kteří si říkají Svobodní.
A ještě jedna věc. Když začínala auta se spalovacími motory, tak byly stejné obavy o bezpečnost a požární ochranu. Hasiči do té doby znali jen koňské povozy. Ty obavy jim samozřejmě nevyčítám, jen si myslím, že se s elektroauty naučí časem žít, stejně tak jako se naučili žít se spalováky :-)
No, on je to ovšem opravdu dost podstatný rozdíl, když vám hoří kůň, benzínový nebo naftový automobil nebo půltunová lithiová baterie nebo bomba s vodíkem. A ano, proti tomu koni to tehdy byl při požáru automobilu zatraceně velký bezpečnostní rozdíl, stejně jako je to teď. A jistě se dá žít i s tím, když výbuch vodíkové nádrže zboří půl ulice, otázkou je jak. Mimochodem - dobrý námět pro teroristy. Jak dlouho jim asi potrvá, než jim to dojde?
Prosím kde jste se dočetl že "Svobodní chtějí regulovat"? Já to nikde v tomto článku nevidím. Nebo máte takové informace odjinud? Pokud ano, smím se zeptat odkud? :-)
No, není to tam, ale klidně by to tam být mohlo. A co tam být může, tak to tam vlastně skoro je. A když to tam skoro je, nejsou tam třeba taky slova, součet jejichž písmen dává číslo 14 nebo 88?
Všechno je to moc, moc podezřelé!
Mohl byste nám osvětlit, kde v tom článku spatřujete jaké volání po regulaci? Já tam vidím pouze protest proti umělému prosazování elektroaut (ke kterému dochází mimo jiné ZAVÁDĚNÍM regulací).
Já tam ale o regulaci absolutně nic nepíšu :-) Já tam nadávám na to, že nám někdo něco cpe "pod tlakem" jako zářnou budoucnost.
Elektromobilita je slepá ulička, budoucnost je pohon na vodík...
Nebyl bych si tak jistý. Vodík je mrcha. Má velmi malou molekulu (uniká z nádob), je velmi výbušný (skladování ve velkých množstvích?), poměrně malou energetickou hustotu (i zkapalněný), stlačení nebo zkapalnění je energeticky náročné a navíc má v tomto stavu silně korozívní účinky.
Navíc je jeho výroba elektrolýzou tak energeticky a tedy ekonomicky mnohem náročnější, než jeho dnes běžná výroba z uhlovodíků.
ok, slibuji, že příště budu editorsky pečlivější. Ale snad je to i tak srozumitelné.
Měli jsme u nás onehdy přednášku elektrochemického koryfeje jménem Kreysa. Původně měla být o baterkách, ale přesměroval ji na reklamní šou na téma "vodíková auta". Dostal totiž, coby koryfej, za těmito účely "k testování" vodíkové BMW (nebo mercedesa, už si nepamatuju), tak nám pustil takový reklamní film, jak s ním jezdí, a pak vyprávěl takové ty známé věci. Na koryfeje to bylo docela slabé, nic nového jsme se nedozvěděli. Vychvaloval vodíková auta fest - nakonec za to byl placen - ovšem při dotazech to bylo slabší, docela blábolil o tom, jak se bude vodík vyrábět lacino elektrochemicky, přičemž mu jako koryfejovi muselo být jasné, že jsou to načinčané nesmysly. Ale proč to píšu - taky se ho někdo zeptal, jak dlouho mu ten vodík (stlačený, ne kapalný) v nádrži vydrží, a on bezelstně odpověděl, no, když natočím plnou a nechám auto stát v garáži, tak je za čtrnáct dní nádrž prázdná a musejí mě k vodíkové pumpě odtáhnout.
Bezpečnější a trvanlivější by byl metanol. Tam by možná šla použít i stávající distribuční infrastruktura. Želbohu zatím si s tím můžeme leda tak napájet rozvod pro karavan nebo jachtu (viz třeba tady https://www.efoy-comfort.com/).
Pozor: vodík je jen jiný způsob akumulace elektřiny. Řekl bych, že pro osobní dopravu horší než chemické články.
Fakt je, že vlaky na vodík jezdí v Německu (několik jednotek - výrobce Alstom; testovány mj. ve Velimi - se točí na trati asi 100km). Druhým faktem je, že na akumulátory běžně jezdí vnitropodniková doprava (vysokozdvižné vozíky; manipulační vozíky na nádražích, ale ty už jsem dlouho neviděl) a akumulátorové byly i předchůdkyně atomových ponorek (dobíjeno na hladině dieslem).
Průšvih by to měl být především pro ty, co nám ta elektroauta vnucují.
Co se týká podzemních garáží, není náhodou v takovýchto garážích parkování zakázáno právě z požárních důvodů ?
Už teď musí být zvlášť upravovány, mají-li v nich parkovat i vozy na LPG/CNG, a není to nijak levné. Zajímalo by mne, zda se už upravují i pro elektroauta.
Ano, garáže pro plynová auta musí být upravovány, a to ještě zvlášť pro LPG a jinak pro CNG, protože LPG je potvora těžší než vzduch, takže stéká do jímek a do kanalizace, zatímco CNG je lehčí než vzduch, takže naplňuje kapsy pod stropem a leze do ventilace.
Požární regulace garáží pro elektromobily jistě také přijdou, ale nejprve je třeba aby se elektromobily řádně rozšířily.
Tam je právě průšvih s tou karanténou a množstvím vody potřebné k hašení. Píšu to v článku. Sám jsem zvědavý, jak se to bude řešit.
Evropske elity se take vydaly za ocean a prinesly vice problemu v beznych autech, jelikoz jich v USA kazdy rok zahori kolem 55 tisic.
"Srovnejte s dneškem, kdy nám evropské „elity“ násilím nutí něco, co nikdo nechce a co přináší více problémů než užitku."
Evropske elity byly tak vlivne, ze v zazobanych Beverly Hills je kazde treti auto Tesla. Asi jim tam evropska elita obden zaklepe na dvere, polame jim ruce a prostrili kolena a posadi je do nasilim dobite Tesly.
Tak počkejte, kolik jich tam bude, až tak ze dvě zahoří. To bude veselo. :-D
Pane Rychetský, chcete říci, že elektromobily nejsou v EU prosazovány politicky?!? To myslíte vážně?
A jestliže se bohatý člověk (např. z Beverly Hills) dobrovolně rozhodne koupit si drahý výrobek pochybné praktické hodnoty, znamená to, že se takto budou chovat všichni ostatní? A pokud budou (jak se asi domníváte), jaký smysl potom má jim to nařizovat?