CESTOVÁNÍ: Na palubní toaletu před odletem!
„Recu-gel vám můžeme objednat na zítřek,“ říká ve čtvrtek 22. června 2023 lékárnice ve městě Forio na italském ostrově Ischia. Pátek ale hodláme strávit na pláži na opačné straně města. Trmácet se znovu autobusem ve vedru se nikomu z nás (mně, manželce, synovi ani jeho přítelkyni) nechce. Farmaceutčinu nabídku tedy s díky odmítáme – v naději, že před sobotním odletem bude dost času poohlédnout se po zvlhčujícím očním gelu, v Česku momentálně úzkoprofilovém, buďto přímo v areálu neapolského letiště, nebo poblíž.
Přeprava z Ischie na pevninu proběhne v sobotu hladce, na letiště dorážíme s komfortně se jevícím dvouhodinovým předstihem. Přeplněná hala neapolského terminálu II hlaholí češtinou …
Odbavovací proces se však vleče a vleče … Pro let společnosti SmartWings do Prahy jej mají zajistit tři přepážky, dlouho však fungují pouze dvě. Zřízenci u jedné z přepážek trvá převzetí zavazadla a vydání palubní vstupenky u prvního čekatele zhruba patnáct minut, pracovnici u druhé přepážky zakrátko dojde papírová páska …
Asi po hodině, kdy je odbaveno minimum ze stále nervóznějších českých turistů, se do odbavování zapojí dvě zručnější posily. Postup se celkově zrychlí, jenomže občas zase tu či onde trucuje posuvný pás. Opětovné zprovoznění je třeba telefonicky urgovat; číslo „velína“ zná jediná – zjevně nejzkušenější – pracovnice. Také „šikulkovi“ s efektivitou práce patnáct minut na jednoho odbaveného cestujícího posléze dojde papírová páska. Novou nasadit nedokáže, takže definitivně končí …
Pět minut po původně plánovaném čase odletu linky QS 2701 z Neapole do Prahy jsme konečně odbaveni a pádíme k odletovému „gatu“ … (Na shánění očního gelu i čehokoli jiného můžeme zapomenout.)
Už na startu má letadlo pětačtyřicetiminutové zpoždění. Po přivítání, omluvě za „špatnou koordinaci pozemních složek“, poučení o bezpečnostních zásadách (a očekávaných „mírných až středních“ turbulencích během letu) a kontrole zapnutých bezpečnostních pásů mě – během čekání před odletem – překvapí spolucestující na vedlejším sedadle: vydává se k personálu usazenému vzadu s naléhavou žádostí o povolení použít toaletu. A uspěje! Její příklad následuje několik dalších. V důsledku „špatné koordinace pozemních složek“ nemáme sice oční gel, získáváme ale nový poznatek: Před odletem v zásadě – jistě v závislosti na okolnostech – lze použít toaletu ...
Za letu během mírných turbulencí zazní z tlampače opakovaná výzva: „Žádáme pána ve žlutém triku, aby se okamžitě posadil a zapnul si bezpečnostní pás.“ Rozhlédnu se a vidím, že postarší pán jako jediný z cestujících stojí v uličce a cosi hledá v úložné schránce nad hlavami cestujících, poté otevírá další schránku (takže za turbulencí zůstávají otevřeny hned dvě zavazadlové schránky) a hledá dál. Přispěchá steward, pána důrazně osloví, usadí zpět na sedadlo a obě schránky zavře. Ukazuje se, že stojící mimoň měl dosud v uších sluchátka. (Dle mého subjektivního vnímání na sobě nemá triko žluté, nýbrž spíše zelenkavé – tím jsem si zprvu vysvětloval, že výzvu adresovanou osobě „ve žlutém triku“ nevztáhl na sebe …)
Žádný další zaznamenáníhodný incident se na lince Neapol – Praha QS 2701v sobotu 24. června 2023 nestane. V důsledku „špatné koordinace pozemních složek“ si cestující nestihli v letištní bezcelní zóně zakoupit nic, ani tvrdý alkohol. Dodejme: Naštěstí. Mimoňů ohrožujících za letu spolucestující tak nebylo víc. Aerolinky z různých částí světa hlásí v poslední době dramatický nárůst incidentů spojených s konzumací alkoholu ve snaze překonat fobii z létání nebo jen nadměrný stres. (Třeba britské aerolinky zaregistrovaly za rok 2022 oproti roku 2019 trojnásobný počet případů tzv. disruptive behaviour/obtěžujícího chování a air rage/záchvatu vzteku během letecké přepravy. Krajním řešením bývá nouzové přistání mimo původní destinaci.) Právě stres bude zřejmě v souvislosti s rozmachem „nízkonákladovosti“ civilní leteckou přepravu provázet trvaleji …