RECENZE: Gabrielle Lord, Spiknutí 365 - Leden

11.2.2010 0:05

Spiknutí 365 Leden Gabrielle LordTOPlistNakladatelství Fragment se už nějakou dobu v oblasti žánrů sffh specializuje na oslovení mladších čtenářů. Tento rok se pustilo do projektu Spiknutí 365 dní, který nás bude každý měsíc roku 2010 seznamovat s neuvěřitelným dobrodružstvím Calluma Ormonda. Autorkou tohoto cyklu, mapujícího jeden rok v životě patnáctiletého mladíka, je Australanka Gabrielle Lord. Ostatně více informací o celém projektu a autorce se můžete dozvědět zde.

Dobrodružství mladíka Cala odstartovalo hned na Nový rok a již od prvních hodin bojuje sympatický Callum o život ve vlnách Pacifiku. Přežije, aby se kvapem ocitl v honbě za tajemstvím jeho otce. Bohužel to však není náš mladý hrdina, kdo se snaží zjistit, co je to singularita rodu Ormondů. Bezradnost pronásledovatelů však chlapce směřuje přesně tam, kde ho mít nechtěli.

Gabrielle Lord dramaticky stupňuje tlak na Cala v podobě jeho únosu neznámými útočníky, podivným chováním strýce Rafa a nedůvěrou ze strany matky. Situace se komplikuje pro celou rodinu a Cal je brzy donucen k útěku z domova poté, co musí čelit faktu, že v ohrožení života jsou zejména jeho bližní. Vyvstává před ním nemálo otázek a oporou se mu stává jeho jediný přítel Boges. Život na útěku není žádná slast a záhad přibývá, zatímco odpovědí je poskrovnu.

Autorka mě příjemně překvapila strhujícím tempem vyprávění v sympatické ich formě. Cal patří mezi bystré a inteligentní chlapce, ale zároveň se neprezentuje jako žádný superman, který by dokázal čelit dospělým hromotlukům. Díky vyprávění v první osobě se tak dostáváme přímo do hlavy hlavního hrdiny a sžíváme se s jeho pocity, nadějemi, strachy či přibývajícími otázkami. Autorka nemusí tlačit na pilu, aby dokázala zaujmout mládež, natož dospělé.

Primárně je kniha, plná všudypřítomného napětí a vyvstávajících záhad, určena dospívajícím čtenářům, kteří se v Calovi určitě najdou. Sám Callum se ve svých patnácti cítí jako dospělý, jenž musí přijmout odpovědnost za rodinu, která ztratila otce. Bohužel v očích svých blízkých ještě nevyrostl a střetává se jak s nedůvěrou ze strany matky, tak s podivným chováním a lhaním ze strany strýce.

V závěru knihy opouštíme Cala ve zdánlivě bezvýchodné situaci, při které mu jde o život. Naštěstí nakladatel na stránky vkládá s vydáním dalšího pokračování první kapitolu následující knihy, proto se nemusíte bát, že se zblázníte nedočkavostí. Jako milovník technické hard SF jsem byl první částí Spiknutí více než mile překvapen. Snad proto nevidím pro dospívající čtenáře lepší volby k četbě. Snad vyjma příhod žáků Kopyta a Mňouka, ale ty spadají do jiného soudku čtiva.

Spiknutí 365 - Leden /Conspiracy 365 - January/ (ukázka z knihy, ukázka z 2. pokr. Únor, o autorce)
Lord, Gabrielle
Nakladatel: Fragment