Neviditelný pes

POLITIKA: Odvolat Plagu co nejdříve

16.6.2020

Rád bych zareagoval na článek ředitele gymnázia Michala Musila „Můj“ již 21. ministr to zvládá, který vyšel v Lidových novinách. Autor v něm oceňuje „věcný, přiměřený a informačně zcela dostačující přístup ministerstva školství“ v průběhu nouzového stavu a chválí Roberta Plagu, že „nás ušetřil chaotických výstupů“.

Chápu, že ředitel malého pražského soukromého gymnázia, kde je školné 69 tisíc korun, nemusí řešit tolik problémů jako ředitelé veřejných mateřských, základních nebo středních odborných škol. Proto může být překvapen, když se v médiích objevuje tolik kritických názorů na počínání ministra školství. Negativní ohlasy ovšem nespadly z nebe a mají reálný základ. Od ředitelů škol naopak vyžaduje velkou odvahu veřejně vystoupit proti vlastnímu ministrovi. Situace musí být hodně zlá, když se začnou nahlas ozývat pracovníci školství, kteří nesmyslné příkazy shora raději skousnou, aby nevznikl konflikt. Učitelé nakonec vždy vše nějak zvládnou. Takže politici se mohou tvářit, že problémy neexistují, když vše jakoby funguje.

Michal Musil ve svém komentáři odkazuje na průzkum „jednoho školského spolku“, který bohužel dezinterpretuje. Šlo o facebookovou anketu Pedagogické komory, v níž pouhé jedno procento hlasujících souhlasilo s požadavky ministerstva školství, aby část žáků učili ve škole v 15členných skupinách a ostatní na dálku. Učitelé chtěli buď jedno, nebo druhé, nikoliv kočkopsa... Z dalších anket vyplynulo, že manuály, které zpracovalo ministerstvo školství, hodnotí kladně pouze 0,2 % respondentů z řad učitelek mateřských škol a 1,3 % z řad učitelek prvního stupně ZŠ. Být ministrem, začal bych na základě takové zpětné vazby přemýšlet, co jsem udělal špatně…

Ředitelům škol nejvíce vadí, že z pokynů ministerstva není zřejmé, kdy jde o nezávazné doporučení a kdy se jedná o povinnost vyplývající z překotných změn legislativy. Manuály způsobily spíše zmatek, než aby školám pomohly. Robert Plaga nakonec rezignovaně prohlásil, že se mají učitelé řídit zdravým rozumem, nikoliv ministerskými manuály. Nepřímo tím sdělil, že jsou v rozporu se zdravým rozumem, což musím bohužel potvrdit… Vzápětí se na webu ministerstva objevily výklady původních doporučení, kde se tvrdí opak toho, co bylo uvedeno v manuálech pro školy. Tímto byl chaos dovršen!

Rád bych zmínil ještě jednu anketu mezi pedagogy. Na otázku „Měl by ministr školství Robert Plaga odstoupit ze své funkce (případně být odvolán premiérem)?“ odpovědělo „Ano, měl by skončit jako ministr“ 88,6 % respondentů. Pouze 9,1 % odpovědělo opačně.

Ředitelé středních odborných škol musí kromě maturit a přijímacích zkoušek zajistit rovněž závěrečné zkoušky učňů a praktickou část maturit, kde žáci prokazují, co umí vytvořit (skláři vyrábějí artefakty, cukrářky zákusky...). Navíc spravují internáty nebo školní prodejny a výrobny. Díky obrovskému nasazení všech zaměstnanců se nakonec vše zvládne.

Někteří veřejně upozornili na náročnost této situace a navrhli změny, které by školám pomohly. Například nemuset organizovat jednotnou přijímací zkoušku, pokud se hlásí méně uchazečů, než kolik mají volných míst. Nedává smysl, aby tito žáci jezdili přes celou republiku na testy z matematiky a češtiny, které škola nevyužije.

Místo poděkování za zpětnou vazbu počastoval ministr školství kritiky některých opatření urážkami. Přímo o Pedagogické komoře Robert Plaga prohlásil, že se jedná o „obskurní spolek“. Synonymem slova obskurní je bezvýznamný. Označit tak největší školský spolek v České republice, který má mnohonásobně více členů než většina ostatních organizací, je přinejmenším neprofesionální. Obzvláště, pokud jeho zástupci opakovaně nabízejí ministerstvu školství pomoc. Například s ministerským webem, který okamžitě spadne, jakmile ho navštíví větší množství lidí najednou, takže informace jsou pak pro všechny školy nedostupné, protože na jiném místě k dispozici nejsou…

Očekával jsem, že Robert Plaga vystoupí 11. března v médiích a vyzve učitele, rodiče i studenty ke vzájemné spolupráci a toleranci. Neučinil tak doteď… Místo toho začal po dlouhém mlčení překotně ohlašovat nejrůznější opatření, která se nakonec nerealizovala, ale způsobila zmatek ve školách i rodinách. Ředitelé i učitelé tak museli rodičům vysvětlovat neustálé změny, na které neměli vliv, což způsobilo řadu konfliktů, kterým se dalo předejít, kdyby ministerstvo školství postupovalo promyšleně. Místo toho, aby ministr sezval zástupce největších školských organizací a prodiskutoval s nimi chystaná opatření, přestal s nimi Robert Plaga komunikovat.

Robert Plaga v krizové situaci naprosto selhal, a proto by měl být co nejdříve odvolán ze své funkce. Zneužil nouzový stav a začal řídit školství jako svou osobní firmu. Zklamal nejen pedagogy, ale i rodiče a studenty. Ztratil tak důvěru u všech.

Reakce vyšla původně v Lidových novinách pod názvem Dle učitelů ministr nezvládá (11. 6. 2020), toto je doplněná verze článku.

Prezident spolku Pedagogická komora

www.pedagogicka-komora.cz



zpět na článek