Neviditelný pes

EGYPT: O čem hovořil prezident s Putinem

29.4.2019

aneb Jsou snad Rusové něco extra?

Na okraj druhého summitu, který se týká se čínského megaprojektu Nová hedvábná stezka (Belt and Road Initiative), hovořili v Pekingu ruský a egyptský prezident Putin a Sisi. Kromě jiného přišla řeč i na leteckou dopravu.

Ta je už několik let, přesněji od listopadu 2015, zdrojem dilematu mezi oběma zeměmi. Všechno způsobil teroristický útok na ruské dopravní letadlo, které 31. října (2015) odváželo turisty z Šarm aš Šajchu do Petrohradu. Nad Sinajským poloostrovem se v důsledku výbuchu bomby zřítilo: zahynulo 224 lidí. O několik dní později prezident Putin zakázal ruským aerolinkám létat do Egypta: dokud se nezjistí, co bylo příčinou tragédie.

Když se ukázalo, že příčinou byl teror, trvali Rusové na tom, že Egypt musí zavést taková bezpečnostní opatření, aby byly lety do Egypta a zpět pro ruské pasažéry bezpečné. V dalších měsících – a nakonec letech – egyptské úřady na bezpečnosti zapracovaly, ruští inspektoři to osobně kontrolovali, ale zákaz platil dál. Moskva stále nebyla stoprocentně spokojena.

Milníkem byl duben 2018, kdy Rusové kývli na obnovení pravidelných letů Aeroflotu a EgyptAiru z Káhiry do Moskvy a zpět. To byla pro Rusy jediná cesta, jak ze své vlasti zaletět přímo do Egypta: pouze z Moskvy a pouze do Káhiry.

Žádné spoje, ani charterové, nebyly po zákazu povoleny jinam – ani do Hurghady a Marsy Alam, natož do Šarmu. Tento stav trvá dosud.

Jedna osobní vzpomínka. Byl jsem v období ruského stop stavu letů do Egypta v té zemi vícekrát. Zhruba před rokem a půl jsem v jednom plážovém baru v destinaci Marsa Alam uslyšel ruštinu. Což samozřejmě nutně neznamenalo, že ten člověk musel být z Ruska, ale bylo to vysoce pravděpodobné. A on skutečně z Ruska byl. „Z jakého města jste přiletěli?“ vyzvídal jsem. „Z žádného,“ odpověděl, „z Ruska se sem přece nelétá. Přiletěli jsme přes Varšavu.“

Od té doby se nic nezměnilo. Je to s podivem. Od sinajské tragédie uplynulo tři a půl roku – a Rusové mají k dispozici pouze lety z Moskvy do Káhiry. Obavy by se daly pochopit, kdyby do jiných míst – Hurghada, Marsa Alam, Šarm nelétaly žádné zahraniční společnosti, ale takto? Na obrázku 1 je screenshot části příletové desky hurghadského letiště z pátku 26. dubna 2019. Najdeme tam několik evropských společností: pomineme-li turecké Pegasus Airlines (Turecko je většinově země asijská), pak je to běloruská Belavia, švýcarský Edelweiss Air, německo-turecká SunExpress Deutschland, německý a belgický TUI a britské Thomson Airways a Thomas Cook Airlines. A dnes (27/4) po páté ráno našeho i egyptského času přistály v Hurghadě dva stroje Smartwings z Prahy.

Čeho se tedy Rusové bojí? A jaká je naděje, že se pro Rusy situace změní (nechme teď stranou otázku, jestli by to pro nás bylo dobře nebo špatně – to není tématem tohoto článku) poté, co o obnovení letů mluvili v Pekingu Sisi s Putinem.

Egyptský zpravodajský portál Ahramonline k tomu v článku „Egypt’s Sisi, Putin discuss resumption of Red Sea flights, joint projects at Beijing summit“ 26. dubna mimo jiné uvedl, že „Putin a Sisi diskutovali o obnovení ruských letů do oblíbených destinací Egypta Šarm aš Šajchu a Hurghady u Rudého moře, což je klíčové téma diskusí mezi egyptskými a ruskými představiteli posledních několik let.“ Všimněme si, že o Marsu Alam Rusové obzvláštní zájem nemají (to jenom na okraj).

A jaký byl mediální výstup po setkání obou hlav států? Prezident Sisi uvedl, že „ruský prezident ocenil úsilí egyptských úřadů při zajišťování bezpečnosti letišť, což podpoří obnovení ruských letů po ukončení probíhajících technických konzultací mezi oběma stranami.“

Nic nového. Podobné fráze posloucháme už tři a půl roku.

Že by Egypťané za tak dlouhou dobu nedokázali zajistit takovou bezpečnost na letištích v Hurghadě a Šarmu, aby to Rusy uspokojilo? Není současně zvláštní, že řada dalších evropských leteckých společností považuje bezpečnost v Hurghadě, Šarmu a Marse Alam za dostatečnou a tyto destinace běžně operuje (abych použil příšernou „leteckou“ češtinu)?

Neodbytně se vnucuje myšlenka: jsou snad Rusové něco extra? Anebo je v tom něco úplně jiného?

***

Airportia

obr. 1/ Část příletové tabule letiště v Hurghadě ze dne 26. 4. 2019. Zdroj: Web Airportia.com.

Ahramonline

obr. 2/ Portál Ahramonline infomoval 26. 4. 2019 o jednání mezi Sisim a Putinem o obnovení ruských letů do rudomořských destinací. Změní se v dohledné době něco?

Stejskal.estranky.cz



zpět na článek