Neviditelný pes

SPOLEČNOST: O časopisech pro ženy

27.2.2009

Na počátku jsem dostal otázku: Proč tyhle dámské časopisy čteš? Copak jseš žena? Ó ne, žena nejsem, bohudík. Ale zajímá mne, co asi tak zajímá naše dnešní ženy. - Tak bych se jich zeptala, ne? - Když... ze mně se stal takový Stydlín, víš... Nemůžu v tomhle věku oslovovat ženy na ulici nebo v kavárně... V akvacentru? - Nedělej si legraci ze starého, zvědavého pána... Ony by mi stejně neřekly, co je opravdu zajímá. Napadlo mi, že by o tom něco mohly vědět redaktorky v redakcích časopisů, určených ženám. Pomyslel jsem si - dozvím se tam leccos nejen o tom, co čtenářky zajímá, ale i o redakčních představách, čím ženy zaujmout a pobavit.

Časopisy pro ženy? Těch je dnes mnoho. Pryč, dávno pryč jsou doby, kdy List paní a dívek určoval, co budou dámy nosit na hlavě a v hlavě. Jak mám vybrat z několika desítek dnešních měsíčníků, týdeníků, čtvrtletníků a čtrnáctideníků náhodný vzorek pro svůj fejeton? Zprvu jsem chtěl volit časopis s nějakým hezkým jménem v názvu. Zklamaly mě cizokrajné krásky jako Claudia, Tina, Emma, Rebecca, Marie Claire, Reneé - dokonce i Sokratova Xantypa se mi nabízela. Proč tam nemáte Jiřinu nebo Marušku? Zahlédl jsem na dalším pultu časopisy pojmenované po ženách anonymních: Žena a život, Praktická žena, Žena a kuchyně, Femina...

Nakonec jsem si koupil sedmero časopisů - povánoční lednová a únorová čísla - o kterých zkušená trafikantka prohlásila, že jdou dobře na odbyt. Měsíčníky Femina (FE, 25 Kč, 100 stránek), Svět ženy (SŽ, 12,90 Kč, 100 stránek), Puls (PU, 49 Kč, 84 stránek), Máma a já (MJ, 44 Kč, 108 stránek), Rodiče (RO, 36 Kč, 84 stránek) a čtrnáctideníky Sedm (SE, 35 Kč, 100 stránek) a Žena a život (ŽŽ, 29 Kč, 116 stránek).

Prvním překvapením pro mne, naivu, byli vydavatelé: Bauer Media, Sanoma, Burda, Orbis, Floren Capital. Nadnárodní, globalizovaní eurofilové...

Přistupme k věci: Při prohlídce časopisů zjistíte, že se volbou a sestavením jejich "pilířů" navzájem hodně podobají. Výstižně jednotlivé zájmové úseky pojmenovali v redakci FE : Móda, Nákupy, Krása, Rozhovory, Zdraví, Reportáž, Naše dítě, Emoce, Sex, Domov, Právo a peníze, Vaření, Cestování, Zábava. Mundus feminarum!

V obsahu měsíčníku SŽ naleznete tyto oddíly pojmenované poněkud básnivěji (Erotické jiskření, Styl a svět módy, Tajemství medicíny atd.), v časopisu ŽŽ jsou názvy pilířů zamlženější (Z titulní strany, Rozhovory, Rady a porady). O trochu odlišnou charakteristiku se snaží časopis PU (hodně o sportování, včetně módy pro různé sporty, rozhovor s českou šampionkou v kickboxu (vskutku aktuální téma pro dnešní českou ženu, zvláště středního věku a z velkoměsta), a hned na to článek o úrazech při amatérském sportu apod.). Na bohatší čtenářskou klientelu se zaměřila redakce SE. Podle toho to taky dopadá s rozsahem reklamy: v čísle 2 / 2009 je inzerátům, často celostránkovým, oslnivě barevným, věnováno asi 60% plochy. Nejzajímavější a výtvarně vkusný inzerát se tam nalezne na předposlední stránce - nabádá k předplacení týdeníku Květů; oba časopisy mají přitom téhož vydavatele. Naopak - nejhloupější reklamou v čtrnáctideníku SE je na str.8 nabídka "tetování zubů". Také zaměření některých článků má punc hogofogo: o šoférování automobilů značky Rolls Royce, o názorech Miss World Taťány Kuchařové, o nákladném bydlení v tzv. loftových bytech, o ambicích paní doktorky Slámové, druhdy Kajínkovy advokátky, a podobně. Za zcela nadbytečný, ne-li za zbytečný, považuji elaborát o "slavných" sebevrazích a sebevražedkyních. Čpí bulvaristikou.

Časopisy MJ a RO se od předchozí pětice odlišují. Jsou zacíleny na mladé rodiny a maminky, pro které výchova ratolestí není pouze odpovědná, únavná, neustálá práce a starost, ale taky zábava, radost a štěstí. V měsíčníku MJ redaktorkám pomáhá osmnáct externích spolupracovníků, většina z nich jsou pediatři. Posloupnost tématických oddílů je logická : Devět měsíců, První rok, Dětský svět, Do školy, Dvojčata, Zdraví. Reklamy a inzeráty pokrývají v lednovém čísle ročníku 2009 odhadem 30% z celkové plochy všech stránek dohromady. Rozsahem o fous skromnější, obdobný časopis RO je konstruován podobně (Těhotenství a porod, První rok, Život s dítětem, Zdraví a krása), obsahuje i všeobecná témata o kosmetice, uvádí použitelné kuchařské recepty a domácnostní tipy a vypisuje čtenářskou soutěž. Reklamě určená plocha v daném výtisku RO je odhadem 60% z celkové plochy všech stránek.

Pro všechna zmíněná periodika platí, že redakčním úsilím "poradit, pomáhat, potěšit" prosvítá opatrnost. Vezmu-li do úvahy dnešní poměry ve společnosti, není čemu se divit. Kdybych z přečtených článků, reportáží a rozhovorů v uvedených číslech vybraných časopisů měl navrhovat kandidáty na medaile, nebyl by ten výběr tak těžký, jak se mi zprvu zdálo: Z časopisu FE bych rozhodně plédoval za varující, smělou reportáž o mladé ženě, začleněné do "náboženské" sekty. Ve čtrnáctideníku SE lze ocenit optimisticky laděný interview s Kateřinou Petrošovou ("Jsem soutěžní maniak"). A v měsíčníku Puls překvapivý a mile vedený rozhovor s hvězdičkou českého šoubyznysu Ewou Farnou.

Ještě máš na mne nějaké otázky?

Napsali něco o literatuře, o knížkách? - Moc málo, zahlédl jsem celkem asi pět velmi stručných zmínek o knižních novinkách. V článku dětského psychologa o tom, jak zabavit školáka, aby se vyhnul nudě, je pro rodiče na deset instrukcí, ale četba knížek nebo dětských časopisů mezi nimi není.

Bulvár? Nikoliv! Zábava, poučení, informace, nové pohledy - ano. Reklama, inzeráty? Samozřejmě. Povrchnost, klišé, fráze, fámy? Taky, bohužel. Někde málo, někde až moc... Kdybych byl ženou, měl bych na chvilku o starost více - který z těch časopisů číst.

© Petr Kersch, Děčín, únor 2009



zpět na článek