Neviditelný pes

GLOSA: O bezďácích

19.8.2015

Úvaha nevyžádaná, libušská, časová a do jisté míry literární

Je to už takříkajíc nějaký pátek, když jsem přinesl do redakční rady místního plátku článek nazvaný Chinatown. Byv označen kolegy (z redakční rady i odjinud) za rasistu (kterým na mou duši nejsem, odkojen jsa koneckonců verši soudruha básníka Nezvala „děti černé, žluté, bílé / všechny stejně rozpustilé“), netrval jsem na jeho otištění. Teď bych byl nerad označen za asociála, jímž koneckonců jako invalidní důchodce (z důvodu vleklé nemoci) nejspíš taky nejsem, pustím-li se do „bezďáků“, feťáků, policajtů, četníků a do jisté míry i do Asiatů. Nota bene jako občan zdravé Libuše a Písnice!

Předesílám, že také nejsem sociální analytik, abych zkoumal příčiny onoho „bezďáctví“ spojené s nezaměstnaností. Neumím analyzovat příčiny (jenom mi v ostravských lázních Klimkovicích jedna obchodnice řekla: “Šak by si každy nejaku prácu našel, dyby chtěl.“), vidím jenom to, co vidím. Vidí to ostatně nejspíš kdekdo, jen jsme všichni zatraceně korektní...

Takže skoro každé ráno navštíví nějaký ten bezďák písnický Albert, nabere do baťohu solidní množství dobře prodejných maličkostí (sladké i slané tyčinky, čokolády všeho druhu a tak podobně) v celkové ceně nižší než 5000 Kč a bez zaplacení odkráčí. Ochranná služba byla pravděpodobně z finančních důvodů v Albertu zrušena, prodavačky to vidí, ale zasáhnout z důvodů osobní bezpečnosti dost dobře nemohou stejně jako ostatní nakupující. Způsobená škoda je na (státní) policisty i četníky (městské policisty) malá, ale je! Zejména když dotyčný nebo jiný bezďák provede týž den totéž v také v nedalekých Albertech na Obzoru, na Jasné, na Lhotce a co já vím kde všude. Ukradené zboží je ztráta Albertova, ale bude-li si ztráty logicky kompenzovat třeba zvýšením cen, je to vlastně škoda nás všech. A protože byla zázračná kategorie „nás všech“ spolu se socialismem zaplaťpámbu zrušena, tak jak to vlastně je? Kdyby ten socialismus ještě byl, nebyla by “lidská práva“ včetně práva krást a tehdejší „esenbák“ by proti dnešnímu bezďákovi nekompromisně zasáhl. Ale je to celé vlastně blbost, protože za socialismu nebyli oficiálně ani ti bezďáci... A navíc mluvit současně o esenbákovi a bezďákovi je to, co se v literatuře sci-fi označuje jako „chronoklasmus“, tedy (řekněme) časová nespojitost a je chápáno jako nepoužitelné... V literatuře i v realitě...

V realitě vymění bezďáci (fetáci) ukradené zboží s většinou asijskými obchodníky za nějaký ten “fet“ a zítra se mohou vypravit na svou „spanilou jízdu“ zase.

Není to tak správně, že, ale nevím, jestli má tahle situace nějaké správné (jak se dneska říká „korektní“) řešení... Víte to snad vy?

********

Vysvětlivky: Bezďák = hovorové označení bezdomovce, feťák = hovorové označení drogově závislého, esenbák = hovorově policista v socialistickém Československu, příslušník „Sboru národní bezpečnosti“.



zpět na článek