RECENZE: Sergej Lukjaněnko, Poslední hlídka

5.12.2006

TOPlist

Posledni hlidkaPodobně, jako v původní hlídkové trilogii, i tady je příběh rozdělen do tří částí. Tentokrát jsou ale propojeny mnohem více a Anton je do děje zatažen až příliš. V Edinburghu zemře podivnou smrtí ruský student - v atrakci, kterou provozuje šéf místní noční hlídky. Brzy se začnou dít podivné věci, a Anton je rád, že za ním stojí nejenom Geser, ale i Zavulon.

Zákonitosti, které dosud platily v soubojích mezi mágy - ať již zařazenými nebo nezařazenými - náhle přestávají fungovat, Antonovým protivníkem je kdosi neznámý, podivně silný a hlavně vybavený prostředky, se kterými se žádná z moskevských hlídek ani Inkvizice nesetkaly. Nemohly - proti nim stojí trojice nepřátel, kteří znají jejich postupy a využívají nejenom magie, ale i nejmodernější technologie. Dálkově ovládaná puška s očarovanými kulkami jen naznačuje rozsah překvapení, která ještě Antona čekají.

Poslední hlídka staví na řadě motivů a postav, které již známe z původní trilogie. Přesto se tu setkáme s novým dějovým hybatelem, díky kterému příběh získává nové impulsy a není tak pouhou paralelou již známého. Sergej Lukjaněnko tu využívá několika nových motivů - bere si z nich ovšem přesně tolik, kolik se mu hodí, neopakuje klasická schémata. Ukazuje tu, jak dobrý úmysl je dobrým jen zdánlivě a jak svádí své nositele ke zlu. Jeho Orfeové dláždí svoji cestu ke svým milovaným skutky, které, kdyby Hlídky vydávaly svoje noviny, by se dostaly do jejich černé kroniky. Žal zaslepuje, touha vzkřísit milovanou bytost je samozřejmou a absolutní omluvou všemu, co k tomu směřuje.

Sergej Lukjaněnko tu už nevytvořil tak složitou mnohovrstevně strukturovanou zápletku, jako v původní trilogii, tato kniha je samostatná a dějově uzavřená, přesto zachovává důležité momenty předchozích knih. Psychologicky velmi dobře vystavěný příběh, v němž se opět stírají schématická vnímání Světla a Tmy, zakončený překvapivou a přesto logickou pointou, je opět ukázkou toho nejlepšího ze současné ruské fantasy.

Sergej Lukjaněnko: Poslední hlídka (Poslednij dozor)
překlad: Libor Dvořák
obálka: Milan Fibiger, grafická úprava: Dagmar Krásná