RECENZE: Petr Heteša, Šest diamantů 1. a 2. díl

16.7.2007

Šest diamantů Šedozelené oči Ley Lynseyové HetešaTOPlist Architektu Petru Hetešovi (*1959) donedávna vyšlo na sedm povídek a dvě novely (někdo by řekl kratké romány), jak jsem napsal, donedávna. Díky edici Pevnost jsme se ve dvou svazcích dočkali vydání autorovy nejnovější fikce z blízké budoucnosti pod názvem Šest diamantů.

Zkrachovalý novinář Roger Dalmont kdysi zářil na prvních stránkách prestižních periodik, ale poslední dobou je rád, že dokáže platit veškeré své účty. Jednoho obzláště teplého letního dne ho navštíví okouzlující panička v nesnázích - Ley Lynseyová. Ačkoliv ji zpočátku nevěnuje příliš pozornosti, brzy se až po okraj namočí do největšího dobrodružství svého života, v němž hraje svou úlohu monopolní elektronický leviatan ComSystem.

Ley Lynseyová si přeje, aby našel její dceru, protože začala šťourat do vosího hnízda a myslí si, že jí někdo usiluje o život. Pod vidinou zajímavého článku, hlubokých šedozelených očí a v neposlední řadě také finančního obnosu, se Roger začne zaplétat do podivné konspirace, aby posléze zjistil, že Ley už to má spočítané a dalším na řadě bude on. Nebyl by to však sarkastický cynik Dalmont, kdyby se vzdal své cti a nesnažil se, když už nic jiného, předat cédéčko se vzkazem pro její nezvěstnou dceru. Velká hra plná filmových honiček, zběsilých úprků, akce a černého humoru začíná.

Petr Heteša se ukázal jako zručný autor, který rozhodně nenudí, nejsilněji však působí v dialozích postavených na krátkých a úderných větách, valících se do čtenářovi mysli jako lavina nebo - o to příznačněji - s razancí hodnou těžkého kulometu. Vize Hetešova Philadyorku - megapolis vzniklé spojením New Yorku a Philadelphie, jak z názvu patrno - využívá klasických SF představ: okrajové slumy lidí bez budoucnosti jsou prolezlé kriminalitou, stejně jako několika poschoďové podzemní sídla smetánky, byrokracie a pohyblivých chodníků, případně všudypřítomná čočka kamerového oka "velkého bratra".

Všechny tyto rekvizity vnímáme při četbě jaksi okrajově, žádné překvapení se nekoná, krátké dobrodružství okořeňují rozhovory suché jako martiny a neustálé prchání Rogera před všudypřítomnou FBI, v této zběsilé exkurzi po okrajových čtvrtích megapolis pozná nemálo zajímavých figurek, aby se s kapkou štěstí a mořem tvrdohlavosti dostal až k vytouženému cíli, byť ne zrovna happyendovskému, rozhodně však mírně překvapivému.

Petr Heteša tak přináší odpočinkové vlakové čtivo, které neurazí, při dlouhých nudných cestách MHD rozhodně pobaví a nekonečnou cestu ukrátí. Prostě ta správná volba pro takové to typické letní odpoledne, kdy teplota venku byla čtyřicet a vevnitř třicet pět. Takové to odpoledne, kdy lžičku necháte viset před sebou volně v prostoru a ona nespadne, protože se tím vedrem prostě dolů neprokouše. Odpoledne, kdy stejně víte, že nic neuděláte, a jenom sníte o vaně plné kostek ledu, z toho dvě z nich plavou ve sklenici s Jackem Danielsem.

Šest diamantů 1 - Šedozelené oči Ley Lynseyové
Šest diamantů 2 - Obrysy a stíny
Heteša, Petr