RECENZE: Miroslav Žamboch & Jiří W. Procházka, Agent JFK 3 - Meč a tomahawk

27.1.2006

Agent JFK 3 - Meč a tomahawkTřetí díl příběhů Jonha Francise Kováře nás zavádí do našeho raného středověku - tedy přesněji do té jeho podoby, jaká vznikla v jednom paralelním vesmíru. Vikingové se rozhodli osídlit Vinland, ale netuší, že v té zemi zaslíbené je již usazená rezidentura agentury E.F. bojující s neznámým, ale velmi mocným nepřítelem.

Jonh není překlep - tak vyslovují jeho jméno Vikingové, na jejichž drakkaru se JFK plaví opatřen tak dokonalým krytím, jaké se podařilo vytvořit v časové tísni. Ljuba Bytewská spoléhá na jeho schopnost bojovat s jakoukoliv zbraní i beze zbraně a hlavně na drzost, s jakou JFK vykličkovává maléry a dává jim ránu do vazu. Neboť jednoho z rezidentů agentury kdosi s převahou a bez problémů zabil.

Problémy na nevelkou vikingskou posádku čekají už před pobřežím, ale neochota JFK umřít byla oním zrníčkem, které vychýlilo jazýček vah na správnou stranu. Ovšem ve Vinlandu se děje něco podivného - JFK tam brzy najde nejenom spoustu podivností, ale především důkazy o průniku z jiného vesmíru.

Svižný příběh koniášovského ražení a absence procházkovského humoru indikují Mirka Žambocha jako hlavního tvůrce tohoto svazečku. Pádné akce, které JFK obstarává na hraně ještě slučitelné se životem (jeho životem - na ostatních, kromě jeho kolegů, až tak moc nezáleží) jsou napsány v duchu nejlepších tradic dobrodružné literatury a v kvalitě, jakou Mirek dodává na knižní trh pravidelně už nějaký pátek.

Tuto knihu považuji spíše za druhý skutečný příběh JFK - svazek s číslem jedna byl zahřívacím kolem, během něhož se čtenáři seznamovali s hlavními premisami a postavami série. Oba autoři (zatím jediní, ale už se chystají i další, aby vstoupili do této série) jsou silnými osobnostmi a tak není divu, že pod kůží JFK můžeme vidět obrysy jich samých. Inteligence a dodržování specifického kodexu cti je vlastní oběma, každý z nich ale do příběhu vnáší také vlastní osobitý a specifický vklad.

V případě Mirka Žambocha to je zaujetí cílem (byť ne vždy ten cíl čtenář zná nebo pozná), silný vnitřní motiv a tím i motor, který jeho hrdinu - a je jedno, jak se jmenuje - žene z jedné akce do druhé, odpočívá až když musí, buď upadne do bezvědomí nebo spí. Poetika tu je nasměrována do košatých a mnohdy velmi detailních a nápaditých popisů akce. Okolí je jen kulisa, v níž hrdina bojuje o život s mnohdy o poznání silnějším, obratnějším či lépe vyzbrojeným soupeřem (případně vše z toho). K vítězství ho přivádí jeho vůle a houževnatost - stejně, jako to je u jeho vzoru a autora v jedné osobě. Svoji motivaci berou Mirkovi hrdinové vážně, je to jejich führerprizip, a ten přece nemohou znevažovat. Proto také v jeho příbězích humor nehraje hlavní roli, tu zcela okupuje akce - a nejinak je tomu i v příbězích JFK.

Miroslav Žamboch & Jiří W. Procházka: Agent JFK 3 - Meč a tomahawk
obálka: Jan Doležálek, design: Karel Kadlec
EF a Triton, edice Trifid, 2006