RECENZE: Mary Gentle, Vzestup Kartága - kniha o Ash 2

29.1.2007

Vzestup KartagaTOPlistDruhý díl (ze čtyř) navazuje na první knihu, pokračuje v boji burgundského království proti hrozbě z jihu a ve vyprávění příběhů dívky Ash. Kondotiérka - velitelka nájemného pluku, s tajemným původem a hlasy, které slyší v hlavě, vede svůj malý osobní boj, tvořící součást velkého válečného konfliktu.

Visigóti - kartaginci, kteří z jakéhosi podivného důvodu zvítězili nad Římem, se roku 1476 při svém tažení Evropou dostali až hluboko do území současné Francie a narazili na nepřítele, který měl dostatečné zdroje na to, aby je porazil - nebo jim alespoň zkomplikoval život. Karel Burgundský tehdy takovým vladařem byl - a jak jeho náboženské cítění, tak především politické záměry ho nutí postavit se proti nabídce Visigótů o příměří, jinou formu pohlcení a protektorátu.

Ash postupně rozkrývá mnohá tajemství protivníka, i když za velmi vysokou a krvavou cenu. Upadne do zajetí, je dopravena do Kartága a poznává tu svůj původ i budoucí osud - její „tvůrce“ ji chce za živa rozpitvat, aby se poučil a aby jeho další experimenty byly úspěšnější. Vše se tu točí okolo tajemného zařízení, které funguje jako taktický počítač, a se kterým může na neomezenou vzdálenost komunikovat jak Faris, úspěšná velitelka visigótských vojsk, tak i Ash. Jenže nic není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát.

V tomto díle již opouštíme pseudohistorickou realitu a ocitáme se v paralelní minulosti stejně jako v naší současnosti. Opět tu jsou vsuvky pořadatelů díla, mejlová komunikace obsahující diskuse o rozporech i o faktech, poznámky a doplňky. Fantastická složka díla tu je mnohem výraznější, než v předchozím díle, přitom Mary Gentleová nerozlišuje SF a F, využívá ty prostředky, které jí vyhovují pro její umělecký záměr, aniž by se programově držela jedné či druhé strany mince.

Osudy Ash jsou dramatické a drsné. Tehdejší doba byla drsná - muselo uplynout pět století, aby se pokryla civilizačním nánosem, a autorka nám to připomíná velmi pádně. Hned v úvodní části najdeme pasáž o chirurgovi její jednotky, ve skutečnosti převlečené lesbičce, a o vzpouře, kterou toto odhalení u některých Ashiných podřízených vyvolalo. Od této scény k registrovanému partnerství je hodně, ale opravdu hodně velká vzdálenost...

Ash opouštíme u nedodělané práce, a letmý pohled do internetových zdrojů napovídá, že jsme zatím v polovině jejích dobrodružství. Není divu, ještě toho má hodně před sebou. Především onu podivnou tmu, která se roztahuje okolo Kartága a postupně se rozšířila až do Evropy, táhne se s visigótskými vojsky a pomáhá jim vítězit nad nevěřícími (tedy z jejich pohledu nevěřícími - ale na tuhle vlastnost náboženství jsme měli dost času si zvyknout). Je tu tedy prostor pro stupňování dramatičnosti příběhu podobně, jako byla vygradována druhá kniha vůči první, zřejmě tu nehrozí riziko nastavované kaše.

Knihy o Ash se čtou dobře, jsou příjemně občerstvující a především rozšiřují spektrum fantasy témat. Pozdní středověk je pro příběhy tohoto typu velmi úrodným prostředím, a Mary Gentle to dokázala využít velmi dobře.

Mary Gentle: Vzestup Kartága - kniha o Ash 2 (Carthage Ascendant - The Book af Ash volume Two)
překlad: Jan Kozák
obálka: Donato