Neviditelný pes

PRAHA: Proč souhlasím se stávkou MHD

10.11.2009

V posledních dnech jsme měli možnost slyšet primátora Prahy Béma, jak hovoří o chystané stávce řidičů MHD jako o „neodpovědném jednání a vydírání, které si bere za rukojmí občany“. Je velmi zajímavé slyšet tato slova od člověka, který utratil z městského rozpočtu desítky miliónů korun za přípravu a propagaci olympiády.

Ta měla stát minimálně 100 miliard podle studií, které si magistrátní úředníci a jejich poskokové nechali udělat, zatímco nezávislé studie a české zkušenosti například se Sazka Arenou hovořily i o částce 500 miliard. Další stovky miliónů stál občany zatěžující systém opencard – navíc spojený se ztrátou soukromí - také prosazovaný městským magistrátem. Osobně mám pochybnosti i o stavbách typu tunel Blanka a zastávek metra v polích dotovaných desítkami miliard z rozpočtu města. Přitom prostředky na tyto stavby by mohly být čerpány v delším horizontu, aby magistrát mohl dostatečně dotovat fungující MHD. Magistrát však evidentně raději věnuje peníze tam, kde se hovoří o jedné z nejmenších kontrol v ČR s jejich nakládáním.

Stejný postup je vidět u tvůrců našeho rozpočtu na příští rok, kdy se mají místo do Akademie věd navýšit investice do stavby dálnic. Je otázkou, nakolik jsou pak pravdivé zprávy zahraničních vyšetřovatelů (česká policie v takových případech nikdy nic nevyšetří), že na činnosti pražského magistrátu vydělávají především jistí podnikatelé miliardové částky, které pak samozřejmě chybí například na provoz metra. Stejně jako výdělky exministra Řebíčka pak chybí v dotaci na Akademii věd. Člověk neznalý české reality by mohl být udiven, že věci, které se odehrávají na celostátní úrovni, jsou takto bezproblémově aplikovány i na rozpočty měst.

Přitom je jasné, že fungující MHD je něco, co používá přes 80 procent obyvatel hlavního města a přilehlého okolí, zatímco automobilová doprava zhoršuje ekologickou zátěž v Praze. Podle iniciativy Auto*Mat může být ještě mnohem hůř. Město sice slíbilo rozvoj a modernizaci přeplněné a stárnoucí veřejné dopravy, místo toho ale ve skutečnosti trvale snižuje peníze na provoz Dopravního podniku. Rozvoj MHD se prakticky zastavil.

„Vývoj posledních let jasně ukazuje, kde jsou priority pražských politiků. Vidíme, kam směřují miliardy ušetřené na veřejné dopravě. Pražany čekají špatné časy, protože kvalita MHD se za současné situace nemá šanci pozvednout,“ říká mluvčí iniciativy Auto*Mat Michal Křivohlávek. Dopravní podnik za to ale podle něj nemůže. „Magistrát posílá všechny peníze na stavbu tunelového komplexu Blanka. Ten je tak extrémně drahý, že to blokuje jakékoliv další investice.“ http://www.auto-mat.cz/2009/10/prazany-cekaji-spatne-casy-mesto-stavi-dalnice-na-mhd-chybi-penize/

Stejně falešné mi přijde Bémovo zaklínání se myšlením na občany a jejich zájmy, když se nám snaží sdělit, nakolik podporuje šíření zeleně v Praze. Ze změn územního plánu je přitom stále více jasné - viz. současná situace na Praze 4 -, že naši radní spíše rádi ustupují stavebním lobby. 

Předpokládaná stávka například v úterý by se velmi negativně dotkla mého denního rozvrhu, kdy mám v centru co vyřizovat až do pozdních večerních hodin. Přesto stávku podporuji jako jednu z mála možností, jak se čeští obyvatelé dokáží postavit státu, který vykazuje stále více příznaků rozkladu. Podle mne i ztráta 170 miliard v českém rozpočtu je způsobena především jeho neefektivním řízením, jako je tomu v případě pražského magistrátu. Tím nezpochybňuji, že i dopravní podnik hl. m. Prahy by nešel řídit efektivněji. Pražští radní však evidentně razí zásadu, že z dopravních a jiných staveb typu olympiáda – a když to není naplánují, hned v dalším roce za další miliardy tunel u Muzea - by mohl mít někdo daleko větší zisky, než z dění v dopravním podniku.

Stejně tak se jen obtížně vyvrací tvrzení Béma a jeho kolegů, že jim jde o „zlepšení MHD“, když navzdory svým prohlášením z minulých let nejsou schopni zajišťovat ani takový rozpočet, který by umožňoval kvalitní a zlepšující se MHD. Možná to z důvodu, aby „nefungující“ firmu zprivatizovala další podezřelá individua, jako mnoho jiných výdělečných odvětví v ČR dříve. A ti, kdo bydlí v hůře dostupných místech, na kterých MHD tolik nevydělává, i když tam dnes zajišťuje spojení, by byli ponecháni svému osudu jako mnoho českých a moravských vesnic po roce 89. Občané v Praze by se pak mohli těšit na daleko vyšší ceny jízdenek, jako je tomu dnes u stejně tak zprivatizovaného tepla a energií. Oproti minulým letům jsem se s podobným názorem, který zastávám já, setkal i u dalších občanů. Ti si zřejmě konečně také uvědomují, že konečný rozvrat za komunismu byl ve státě způsoben podobným řízením hospodářství státu, jako je tomu nyní.

Občané sevření strachem o pár korun výdělku a přežití ve stále hůře fungujícím státě se nedokázali postavit systému, který byl dříve řízen Jakešem a nyní je pro změnu řízen absolventy Právnické fakulty z Plzně či jako v případě pražského magistrátu rychlostudenty z Vysoké školy finanční a správní. Ti pak rozloží jakýkoliv systém, byť by v něm občané pracovali sebevýkonněji a sebezodpovědněji, jako řidiči v pražské MHD.



zpět na článek