POLITIKA: EET ante portas
EET jako Babišův úžasný nástroj s bojem proti daňovým únikům a prostředek pro upevnění daňové kázně se blíží. Jeho časování a fázování přístupu okruhu nových poplatníků do systému je mírně řečeno trapné. Prvně načasování před Vánoci a Novým rokem působí doslova jako šikana a snaha lidi potýrat. Je to hektické období s nárůstem klientely, hostů, ubytovaných atd., což samo o sobě způsobuje logistické problémy a do toho neodzkoušený systém, za jehož labilitu či stabilitu nemůže nikdo dát ruku do ohně ani náhodou. Udělal by ze sebe blázna. Takový systém, když už musí být podle politiků zaveden, měl být zaveden plošně, tj. pro všechny skupiny podnikatelů stejně a především měla být zavedena (tak jako u nového občanského zákoníku) dostatečná, zhruba roční legisvakance, během které by se povinně, leč ještě bez právních důsledků systém provozoval (letmý start) a pak od 1. ledna toho kterého roku spustil naostro se vším, co s tím je spojené.
Můj kamarád patří do první skupiny postižených poplatníků, jelikož ubytovává v malém penzionku. Odpovědně se vybavil příslušným „udělátkem“, řádně se zaregistroval, provedl všechny úkony a vyzkoušel generovat finální účtenku - a slyšte, hned byly problémy, které bylo nutno napravovat, a to se značným úsilím, jelikož je to již člověk na konci svých 60. let. Od počátku je to nějak nedovařené.
Nedávno vypadl večer Google na cca dvě hodiny a jak reportují média, způsobilo to problém i EET. Ostatně jak by ne, tak to v této elektronické éře prostě je. Takže hned další problém. Tím největším problémem je, že jakýkoli systémový problém v EET, i kdyby jej způsobil jeden ze správců systému, který povede k neevidování příjmu musí napravit poplatník, k čemuž mu milostivě nechá správce daně pár dní beztrestného prostoru. Jak je ten stát laskavý a milý, že poplatníka hned neopentlí nějakou sankcí.
Když si vzpomeneme na potíže se zavedením nové registrace motorových vozidel, systém dávek na úřadech práce, kde šlo o podstatně menší objem dat v reálném čase v porovnání s tím, který vlétne do systému každou minutu, až to začne běhat z pokladen všech maloobchodních prodejen v celé republice. Myslím, že se máme na co těšit.
Snažím se pochopit poměr dvou veličin: možný (zdůrazňuji možný) přínos několika miliard v porovnání se zánikem a snížením příjmu (také nejspíš miliarda) těch, kteří to raději zabalí, než aby se trápili v porovnání s obrovskými daňovými „nepříjmy“ z korporátních daní velkých korporací, které daňově optimalizují s pomocí konsolidačních praktik a využívajíce daňových pobídek, které se pohybují v intervalu 50 až 100 miliard ročně na korporátních daních a dále značné úniky při „práci“ se dvěma sazbami DPH.
Tak si počkejme po uplynutí jednoho roku na ten dle mého názoru velký pšouk jako důsledek docela slušné buzerace.
Když jsem psal dne 22. 11. 2016 shora uvedené, tak jsem ještě nevěděl, jaký geniální tah Andrej Babiš provede na koaliční radě, když bez varování navrhne výjimku pro podnikatele s obratem nižším než 250.000 Kč, Úplně mně to vzalo dech, protože takovou neprofesionalitu aby člověk pohledal. Málokdy mohu s něčím, co řekne premiér, souhlasit, ale tentokrát chápu jeho rozhořčení. Symptomatické je, že se Babiš urazil a odešel. Inu státník, systematik a tak. Vyrobit šikanózní zákon, dobrá, stanovit čtyři vlny poplatníků, ve kterých se vůči nim stane účinným, horší, ale zaprasit ten zákon od počátku zase dalšími výjimkami, to je prostě katastrofa.
A takto my tady žijeme.