POLITIKA: ČSSD je čtvrtá
aneb Omyly ministra Chovance
Zjednodušeně by se dalo říci: pokud sociální demokraté nevystoupí ze své bubliny a nenajdou si erudovanějšího rétora, než je Chovanec, který míří na lidi nemající rádi cizince a milující zbraně, jejich preference budou padat dál, jak ukazuje i nedělní průzkum agentury TNS Kantar, v němž se ČSSD dostala za ANO, ODS, KSČM, a sečteme-li lidovce spolu se starosty, byla by dokonce pátá.
Ministr Milan Chovanec v pátečním Právu, v rozhovoru nazvaném Do října se budeme trápit, se snaží prezentovat jako radikální nový vůdce, který by býval vypověděl koaliční smlouvu a předvedl odvahu k riskantním krokům.
Jenže kdyby v politice, ani v životě neplatí. Proto důležitější je Chovancovo volání po nových tématech, kterými by měli sociální demokraté oslovit své voliče. Navrhuje, aby se zaměřili na zdravotnictví, důchody a platy. Takový návrh ale hned představuje dva problémy: Zaprvé s podobným nápadem přišel Andrej Babiš, když s ním o den později zveřejnilo Právo rozhovor s názvem Penze jsou příliš nízké, snížíme i daně z příjmů skoro všem.
Zadruhé sociální složení obyvatelstva se po sedmadvaceti letech zásadně změnilo: přibylo starých lidí, které skutečně nejvíce zajímá výše důchodu a stav českého zdravotnictví, ale hlavně mladých a vzdělaných lidí, kteří mají úplně jiné priority a na ně se zapomíná. Lidí s minimální mzdou, kterou stát může zvýšit, je jen 110 tisíc a státním zaměstnancům již platy zvýšil, ale počet lidí s maturitou a vysokoškolským vzděláním každých deset let přibývá v obou kategoriích řádově o tři procenta. Tři čtvrtiny Čechů jsou středoškoláci, na vysokých školách studuje 60 % z populačního ročníku a 7 % na vyšších odborných školách. Dynamika rozvoje vysokého školství je u nás nejvyšší z rozvinutých zemí. A právě tito lidé jsou dnes ti nejzajímavější voliči spolu se staršími vzdělanými občany, na které by se měl marketing strany zaměřit. Tyto občany tradiční témata ČSSD nezajímají. Vzdělaní lidé mají upřený zrak do budoucnosti a zajímá je, jestli budou moci dopřát svým dětem dobré vzdělání i doma a nebudou je muset posílat do zahraničí. Jak vysoké školy budou schopné lákat na přednášky zahraniční profesory, jak se bude propojovat školství s praxí, kolik investic půjde do vědy, nových technologií a do informatiky, protože to jsou obory, které rozhodnou o kvalitě našeho života.
Bohužel nepřesvědčivost vyzařuje i z Chovance ve zmíněném rozhovoru: je myšlenkově neoriginální a méně věcný než Babiš, i když oba se soustřeďují hlavně na sebeprezentaci. Babišovi každý rozumí, i když je často útočný, jeho argumenty jsou zavádějící, není jediný velký podnikatel, který tahá domů dividendy a platí tu daně, jak ukázal dokument zveřejněný v neděli o jeho firmě IMOBA a.s. původně založené ve Švýcarsku, ani není jediný politik, který ukázal daňové přiznání, od zveřejněných údajů se distancovali sami auditoři. A často je i banální, když říká, že u něj na ministerstvu je zdarma jen voda, citrón a káva, zatímco na vládě u Sobotky mají fidorky, chlebíčky a řezané květiny, což rozhodně rozpočet nijak výrazně nezatěžuje. To ale lidem nevadí.
(Psáno pro ČRo Plus)
(převzato z Blog.aktualne.cz se souhlasem redakce)
Autor je novinář a spisovatel