Živý zájem Práva o rehabilitaci Jidáše svádí k jedovatým poznámkám, pro tentokrát si je odpustíme a soustředíme se na souvislost mezi Jidášem a antisemitismem. Pro laika je to zarážející. Jak to? Vždyť Ježíš byl Žid, Židé byli i ostatní jeho učedníci, Židé byli ti, kteří ho následovali, ti, které uzdravoval, a ovšem také ti, kteří mu nepřáli, usilovali mu o život a vydali ho na smrt. Odborné zdůvodnění církevních historiků ovšem zní: zatímco ostatní Ježíšovi učedníci vzešli z polopohanského prostředí, Jidáš pocházel přímo z ortodoxních jeruzalémských kruhů.
Něco takového dokáže z Evangelií vyčíst jen zasvěcený specialista. Z toho plyne, že od Jidáše tedy vede přímá cesta k antisemitismu pro biblické historiky.
Takovýhle výklad Nového zákona je typickým příkladem braní věcí za horší konec. Evangelia jsou pro nás přece daleko víc než cestou k antisemitismu branou ke Starému zákonu, tedy k tomu, co nás s Židy spojuje a dělá z nich něco jako naše starší bratry.
Člověk, jemuž Evangelia říkají „Pozor na ortodoxní Židy, ti jsou nejhorší! Prodali nám Spasitele za třicet stříbrných!“, je politováníhodný blb. Ve skutečnosti jde o něco jiného: kde je velká věc, je i zrada. Když Krista třikrát zapřeš, máš ještě šanci. Běda, když ho zradíš a prodáš!
Tato distance mezi slabostí a zradou má nyní být verdiktem Vatikánu zrušena. Ti, co zůstali věrní, a ti, co zradili, usednou teď vedle sebe ke společnému stolu. Jako farmáři a čuňata z Orwella. Vlastně ne, to je v tomto případě jen velmi slabý příměr.
V záměru zlidštit Jidáše je cítit vratkost, nevyrovnanost, slabost a nejistotu dnešního Evropana a křesťana. Cítí se hluboce provinilý. Za všechno by se omlouval. Raději se vzdá podstatných stránek své víry, než aby někomu způsobil pohoršení. Člověk se ale pohoršení nevyhne. I Ježíš je pro mnohé zdrojem pohoršení. Máme se ho snad proto zříci, jako Jidáš? Pak ovšem bude logické, když Jidáše rehabilitujeme: co se na jedné straně odebere, může se na druhé straně přidat. Relativizace Ježíše a rehabilitace Jidáše jdou ruku v ruce.
15. ledna 2006
Další události komentovány na www.bohumildolezal.cz
Publikováno s laskavým svolením autora.