Národnímu hospodářství se daří, jenomže skrz temnou mediální mlhu to skoro není vidět. Do médií patří jen špatné zprávy. Takže když čtu zprávu dobrou, raduju se, jako kdybych našel perličku v misce hrachu.
Tak třeba zprávy o Tatrovce. Kopřivnická automobilka vyvinula nákladní monstrum, světově unikátní. Báječná zpráva! Firma prožívá rozvoj a její hlavní problém je v nedostatku zaměstnanců. Operátory číslicově řízených strojů firma shání v zahraničí, protože u nás nejsou. Potřebuje kvalifikované lidi. Potřebuje subdodavatele a ti také narážejí na problém s lidmi.
Zase se špatná zpráva cpe do klávesnice... Rozhodující jsou ale priority. To, že má firma úspěch pět let poté, co to byl propadák, byla zastavena a před dvěma lety se ocitla v exekuční dražbě, to je skvělý úspěch. Henry Ford kdysi šokoval intelektuály větou, že co je dobré pro Forda, je dobré i pro Spojené státy. Ale šokující nešokující, nakonec opravdu záleží na práci, na výrobě, na výsledcích. Koncepty jakési vzdělanostní ekonomiky jsou krásné, ale jádro je přece jen pořád v té pracné práci, ve fabrikách produkujících užitečné předměty.
Navíc, není to ojedinělá skrytá a nepropagovaná zpráva. Prostě, daří se a projevuje se to i na spotřebě. Takže čteme, že útraty Čechů na zahraničních e-shopech a hotelech stouply o třetinu. Loni utratili 13,3 miliardy korun, letos za první půlrok 8,6 miliardy korun. No a v českých internetových obchodech letos podle propočtů utratí 77 miliard, o 15% víc než loni.
Ale jinak je všechno špatně.