Neviditelný Pes

JAPONSKO: Konbini

9.1.2014

aneb Japonské rajské ostrůvky

Konbini je japonský výraz, který má původ v anglickém convenience store. Označuje se jím druh obchodů či spíše obchůdků, které na omezené ploše nabízejí vše potřebné k dennímu životu. Základní nabídka zboží představuje potraviny, které jsou již prakticky připravené k přímé konzumaci nebo k vložení do mikrovlnky, dále nealko i alkoholické nápoje, kosmetiku, toaletní potřeby, cigarety, noviny a komiksové sešity manga. Uspokojeni jsou i ti, kterým se náhle vybije baterie, dojde zásoba prázdných cédéček, dívídíček, či ti, co marně hledají veledůležitý propojovací kabel.

Je tomu třicet devět let, kdy byl první konbini právě se rodícího a dodnes nejúspěšnějšího řetězce 7-Eleven v Tokiu otevřen. První obchody se příliš nelišily od našich koloniálů čili obchodů se smíšeným zbožím křížených s večerkami. Byly a dodnes hlavně na venkově jsou zpravidla umístěny v přízemí ne příliš vysokých, povětšinou dvoupodlažních staveb. To proto, že jsou provozovány na franšízové bázi - někdo si chce postavit dům, přemýšlí, jak by mu stavba vydělávala a tak uzavře smlouvu s některým z konbini řetězců, který mu posléze novostavbu vybaví příslušnými technologiemi. Brzy nato se začaly rodit další řetězce, opět nesoucí anglicky znějící název jako Lawson, Circle K, Family Mart, Ministop, Sunkus - viz sestupně řazené obrázky.

Na první pohled se může zdát, že psát o nějakých koloniálech, které se najdou prakticky v každé zemi, je zbytečné. Avšak za téměř čtyři desetiletí se původně zaměnitelné konbini vyvinulo natolik, že se dá považovat za kulturní a výlučně japonský fenomén. V současné době je jich po celém Japonsku rozeseto téměř padesát tisíc, takže na jeden obchod připadají pouhé dvě tisícovky obyvatel. Na venkově jsou rozptýleny podle spádových oblastí, zato v v megapolích s hustou koncentrací lidí lze na jediné křižovatce nalézt klidně i tři konkurující si obchody. Na cestě mezi našima dvěma nádražími, dlouhé asi sto dvacet metrů, jsem jich napočítal pět.

Čím si konbini získaly takovou popularitu? Vedle již zmíněného sortimentu je to úzkostlivé lpění na kvalitě prodávaného zboží, takže některé řetězce již provozují vlastní farmy a potravinářské provozy. Obchůdky září čistotou a jejich téměř sterilní prostředí připomíná lékařské ordinace. Konkurence mezi jednotlivými řetězci vedla k neustálému prodlužování pracovní doby, takže řada obchodů má otevřeno dvacet čtyři hodin denně a s výjimkou sanitárních dnů nepřetržitě po celý rok.

Snadný přístup bez nutnosti ztrácet čas na eskalátorech činí nákup rychlým. K rychlosti přispívá i samoobslužný výběr zboží a mrštná, zdvořilá obsluha a možnost bezhotovostní platby pomocí karet, původně určených k průchodu nádražními turnikety. Ostatně řada těchto obchůdků je situována doslova pár kroků od nich. To všechno uspěchané japonské zákazníky láká, přestože ceny zboží jsou o poznání vyšší než třeba v supermarketech. vedle vyúčtování pokladní nabídne možnost ohřátí zakoupeného zboží v mikrovlnce a otáže se, zda chcete přibalit jídelní hůlky nebo plastikový příbor, takže nic nebrání svačince či obědu na lavičce v parku někde poblíž.

Svým sortimentem začínají konbini konkurovat i početným japonským kavárnám. Chutí i cenou. Japonské kavárny jsou sice vyhlášené voňavou kávou, ovšem jeden šálek vyjde na sto až sto padesát korun. To proto, že jeho cena musí kompenzovat zpravidla dlouhé vysedávání a s ním spojené mzdové náklady a nájem za provozovnu. U automatu v konbini se během dne vystřídá podstatně více zákazníků, než u několika málo stolků v kavárně. Zákazník si sám vybere svou oblíbenou sortu, za kterou zaplatí našich dvacet korun, a obslouží se sám. Firemní pekárna či cukrárna pak dodá i něco sladkého k zakousnutí.

Prodejem zboží ale nabídka konbini nekončí. K dispozici jsou faxy a barevné kopírky a nověji i bankomaty. Může zde podat listovní či kusovou zásilku, koupit lístky na koncert nebo sportovní utkání, nebo třeba poslat kufr na letiště či sjednat stěhování. Těm, co rádi kupují online, avšak neradi platí kartou, je určena jiná služba: Zákazník si v internetovém obchodě vybere zboží, zvolí metodu platby prostřednictvím konbini, vytiskne čárový kód, který pokladní přejede skenerem. Zaplatí, vrátí se domů a už jen čeká na zboží.

Internet si našel cestu i do konbini. Kromě brouzdání po webových stránkách má zákazník, který se zaregistruje, přístup i k oficiálním dokumentům správních orgánů, takže si může na příslušném terminálu vyřídit agendu s radnicí či daňovým úřadem, aniž by musel vážit cestu na radnici či obecní úřad. Provozovnu konbini má totiž zpravidla za rohem. V prefektuře Čiba šli ještě dále - v jednom obchodě zřídili takzvaný koutek prevence kriminality, ve kterém pracují penzionovaní policejní důstojníci.

Pohostinnost, úslužnost a profesionalita obsluhy je pověstná. Na venkově jde především o rodinné podniky, ve městě vás často u pokladny obslouží student či studentka, pro které práce v konbini představuje ne sice dobře placenou, ale čistou brigádou v klimatizovaném prostředí. V některých případech se ovšem zaměstnavatel může spálit. Před zhruba půl rokem zasáhl Japonsko skandál, kdy se jeden brigádník vyfotografoval, jak si spokojeně hoví mezi zbožím v mrazicím pultu, a své dílo umístil na Facebooku. Našel sice několik následovníků, ovšem na první pohled nevinný žertík vedl k uzavření takto proslavených provozoven.

Někteří tvrdí, že za úspěchem tohoto obchodního fenoménu mohou paradoxně stát i časté živelné pohromy, které japonské souostroví navštěvují, jako je zemětřesení či tajfun. Jeden takový obchůdek vlastně představuje krabičku poslední záchrany ve velkém, protože na ploše několika desítek metrů se najde prakticky vše potřebné k dennímu životu. Tuto funkci poměrně spolehlivě konbini sehrály i během ničivého tsunami na území prefektury Fukušima v březnu roku 2011.

Pro českého turistu je téměř nepředstavitelné, že v konbini lze použít bezplatně toalety a bez toho, aby ho někdo nutil k nákupu. Nad dveřmi toalety dokonce bývá umístěna cedulka zvoucí k návštěvě slovy "Prosím, bezplatně si poslužte". Patrně jde o kalkul, protože toalety jsou zpravidla umístěny tak, že cesta k nim vede kolem regálů plných atraktivního zboží. Málokdy odolám i já a po umytí rukou zpravidla koupím za nějakých dvacet korun jeden kousek onigiri - rýžového hnětánku, zabaleného do zelenočerného křupavého plátku nori, zhotoveného z mořských řas a s náplní mající také původ pod mořskou hladinou. Onigiri z konbini patří k vůbec nejlepším a podle některých stála právě tato hrudka rýže u zrodu úspěchu japonských rajských ostrůvků konzumu.

LN, 4.1.2014

******************************************************************

*** Konec roku je v Japonsku podobně nebezpečný jako Vánoce v Čechách; zatímco nás může k lékaři dovést uvíznutí kapří kůstky v krku, Japoncům - zvláště těch starším - hrozí uvíznutí sousta omoči, což je gumovitá hmota připravovaná stloukáním speciální sorty rýže, v jícnu; jsou hlášena čtyři úmrtí. *** Starý rok se s Japonskem rozloučil středně silným zemětřesením (M5,4) s epicentrem sto šedesát kilometrů severovýchodně od Tokia. *** Milióny Japonců vyrazily o silvestrovské půlnoci do chrámů přinést svým božstvům mírnou finanční oběť a krátkou modlitbu. *** Uplynulý rok navštívil zemi rekordní počet tajfunů - jednatřicet, což je o šest více než desetiletý průměr, který činí pětadvacet kousků. *** Japonská pošta letos doručila 1,8 miliardy novoročních přání, což představuje ve srovnání s předchozím rokem pokles o téměř čtyři procenta - inu internet a mobilní telefony si vybírají svou daň i tady. *** Japonská pobřežní hlídka zachránila čínského aktivistu, který se v horkovzdušném balónu pokusil přistát na jednom ze skupiny ostrůvků Senkaku, o které se obě země přetahují. *** Japonská populace poklesla v uplynulém roce o téměř čtvrt miliónu. *** Při dopravních nehodách na území Tokia loni zemřelo sto šedesát osm lidí, což je o patnáct méně než předloni, přičemž v celostátním měřítku pokles čilil třicet osm osob. *** Tým japonských archeologů objevil v Egyptě tři tisíce let starou hrobku pivovarského sládka. *** Mezi novoročními pytlíky štěstí s netušeným obsahem zvanými fukubukuro, které lze na Nový rok koupit za pět tisíc jenů (zhruba naše tisícovka), se nacházely čtyři s lístky a letenkami na nadcházející fotbalový šampionát. ***

Převzato z osobních stránek autora



zpět na článek