28.3.2024 | Svátek má Soňa

Diskuse k článku

ZANINY CESTY: Vzpomínací

Tohle je krátká pražská procházka. Došlo mi totiž, že vlastně pro přespolní může být courání po městě stejně zajímavé, jako zážitky z výletu někde na horách. Aspoň teda doufám…

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
A. Rgova 11.2.2020 23:08

Courání po Práglu s Tvým výkladem a očima opravdu zajímavé je. A líbilo se mi moc. Vidíš to tuhle jsme si zaboha nemohla na výraz Kulaťák vzpomenout. Holt už je to skoro dekáda co jsem se odstěhovala a má paměť je čím dál podivnější..

Z. Matylda 10.2.2020 20:40

Pohořelec jsme viděla na toulkách Prahou s dede- a strašně bych chtěla vidět ty domy zevnitř, aspoň chodby. Dřív jsem bydlela v domě z první republiky a ten měl nádherné chodby s kovovým zábradlím a mozaikovou dlažbou- po čase to člověk přestane vnímat, ale ten první dojem byl úžasný. Tak třeba bych zas viděla něco pozoruhodného :)

T. Zana 10.2.2020 20:53

No jo, dneska se tam člověk nedostane... Kdysi jsem v jednom byla, ještě za totáče. To byl dům o dost starší než prvorepublikový, měla jsem z něj dojem spíš jako ze zámku. Hodně sešlého zámku.

Dneska je tam nějaký super hotel.

M. Crossette 10.2.2020 18:04

Zano, moc krásná vzpomínková procházka cestou tvojí babičky. Opravdu řádně jsi si protáhla nohy a protože jsi zároveň udělala krásné album fotek, šla jsem očima i myslí s tebou. Během říjnové návštěvy Prahy jsme měli velký rodinný oběd v Klášterním šenku v Břevnově. Odtamtud jsme se skupinově auty přesunuli na Strahov, kde manželka mého synovce domluvila soukromou prohlídku kláštera. Znají se s knězem-premonstrátem, jedním s těch kteří v kláštěře bydlí. Přes dvě hod. nás prováděl nejen bazilikou (a kolem obou knihoven), ale ukázal nám i další vnitřní místa, která už nejsou turistům přístupná. Pro mrňata ve skupině to určitě bylo dlouhé a nudné (ale chovali se vzorně), pro nás dospělé úžasný zážitek.

Na jesličky u "kapucínů" jsme se s manželem take stihli několikrát podívat, při našich návštěvách Prahy o svátcích. Jsou úžasné. Nový Svět byla - jak píše JanaBa - také jedna z možností sejít zpět "do města". Jako ona také jsme se s manželem nejraději vyvezli tramvají na Pohořelec, protože pak už to šlo všechno buď po rovině, nebo z kopečka.

T. Zana 10.2.2020 18:26

Soukromá prohlídka interiérů Strahovského kláštera musela být něco úžasného! Obdivuju děti, že dvě hodiny zvládly, ale rodiče jim to jistě vynahradili někdy jindy a vy dospělí jste měli veliký zážitek.

Budu se muset zase někdy podívat aspoň do památníku písemnictví :-).

Jesličky u kapucínů mě provázejí od dětství, po roce 1989 jsem na ně párkrát stála obrovskou frontu. Pak se ta vlna zájmu převalila a dneska tam člověk sice není sám, ale davy lidí tam nejsou.

Maričko, jsem ráda, že jsi se se mnou prošla.

Z. Yga 10.2.2020 16:16

Počasohlásání z jihu Jižní Moravy - teď se zatáhlo a pomaloučku se rozfoukává. S Erníkem jsem byla venku okolo třetí hodiny odpoledne a nad hlavou azúro jak na Jadranu a bylo velmi teplo (11 °C).

T. Zana 10.2.2020 17:34

Tady už zase pro změnu fučí :-P.

A. Zemanová 10.2.2020 15:08

Dočista jsi mě rozněžnila, milá Zano. Nerní nad to, když malá holčička může chodit se starousedlou babičkou po Praze. Už nikdy na to pak není tolik času a poklidu a hlavně, i když na ta místa s mapou dojdeš, chybí tam ten pohled po povrch, ta osobní rovina, ze které vzniká hluboké pouto.

Dnes je tady počasí jak v dubnu, chvíli skoro černo, prší a padají kroupy, pak se alespoň na polovině oblohy naprosto vyčasí a svítí sluníčko a do toho znamenitě fučí. Tak silně, že se nedá jít. Ale naštěstí jediná škoda nám vznikla tím, že nám uletěl ze zahrady větrník, který Vašek předevčírem vyrobil a včera jsme ho hloupě nesundali.

Zdá se mi, že vítr tady stále sílí, místo aby polevoval. Kočky byly včera silně nervózní, ale dnes už jsou v klidu, spokojeně spí ve svých pelíšcích.

T. Zana 10.2.2020 17:18

Vavísku, krásně jsem si zavzpomínala, když jsem to psala. Babička byla pro mne hodně zásadní člověk, bydlela s námi (nebo spíš my s ní - naši by byt nikdy nedostali) a samozřejmě na mne měla víc času než pracující rodiče.

A. Zemanová 10.2.2020 18:32

Babičky jsou nejvíc, hlavně, které žijí blízko, nejlépe s rodinou. V

A. Lex 10.2.2020 14:20

Tak začalo právě teď fučet. Doufám, že to holky borovicové vydrží a fukéř do rána přejde, neb zítra nám mění okna na celé stěně domu do ulice. To by hoši řemeslničtí vylítli i s oknama do povětří a plachtili by na oknech okolo domu. Asi něco jako podtlak v letadle, si to představuju.

A navíc musím jet ven 8-o, jdu cvičit.

T. Zana 10.2.2020 14:37

Tak výměna oken mi momentálně přijde docela strašná, snad se to do zítřka uklidní.

T. Zana 10.2.2020 14:15

Jo, s tím počasí jsem to trochu zakřikla. V Bohnicích fičelo a poprchávalo, to ještě šlo. V Praze jsem nejdřív pořádně zmokla a pak chytla kroupovou přeháňku. Jak fičelo vítr, léčila jsem se u zdi a snažila se nevyčnívat. Už zase svítí slunce.

T. Zana 10.2.2020 14:35

Neléčila, krčila. Píšu na mobilu...

A. Zemanová 10.2.2020 15:01

Zano! Představila jsem si Tě, jak se tiskneš ke zdi a léčíš se hltem z elekantní placatky, a on to byl překlep. Škoda, protože představa je to kouzelná a a vzhledem k dnešnímu počasí naprosto přiměřená. :-)

Z. Janaba 10.2.2020 12:16

Ráda jsem se s tebou prošla ‘tam nahoře’, kam se podívám jen občas. Většinou zakončuji návštěvu Prahy tramvají 22, která mě vyveze na Pohořelec a já potom seběhnu Královskou cestou dolů na Staré Město.

Pohořelec, Loretánské náměstí, kolem Nového Světa, kandelábru U kasáren, Hradčanské náměstí, pořád nostalgický výhled na malostranské střechy, Nerudovka, Malostranské náměstí, Karlův most, který někdy radši minu a dám se doprava přes Úvoz, Kampu, a přes most Legií k Národnímu divadlu do Ostrovní, kde máme v Praze byt.

Kupodivu mám tuhle cestu nejradši v zimních měsících, v podvečer kdy je tma, nikde živáčka, jdu zachumlaná proti studenému větru, ale užívám si to tiché, věkovité bytí mého rodného města. Doporučuji (ale ne v zimních měsících, v podvečer...) ;-) .

T. Zana 10.2.2020 13:52

Já podobně chodila jako puberťačka s kamarádkou - přes Prašný most na Hrad, Nerudovkou ke sv. Mikuláši, kde jsme chvíli obdivovaly to třeskuté baroko, do bufáče Na Hradbách na chlebíček, přes Karlův most na Staroměstské náměstí ...

Dneska bych musela vyrazit tak v šest ráno, aby to bylo aspoň trochu podobné.

Ne že bych si stěžovala, že ty baráky už nejsou na spadnutí.

J. Ptáček 10.2.2020 12:06

Jako přesvědčeného Brňáka mě Praha vždycky nadchne, čím dál tím víc věcí obdivuji, které jsem dosud neviděl. Jako průvodci mně nejspolehlivěji vedou následovníci profesora V. V. Štecha, aspoň teda pro mě, pan profesor Milan Knížák a pan architekt Zdeněk Lukeš. Bez nich by byl dojem poloviční.

T. Zana 10.2.2020 13:45

Pan architekt Lukeš mívá přednášky v Břevnově U Kaštanu :-)

Každé město je hezké, když člověk ví, kam jít. Docela by mě potěšilo, kdyby někdo napsal o Brně, znám jen jeho turistickou část.

E. Zvolánková 10.2.2020 12:06

Zdravím všechny Zvířetníky....Zano, krásná procházka a díky za ni. I jako rodilý Pražák zjišťuji, že jsou místa, kam bych se ráda šla projít a kde jsem ještě nebyla.

Znáte to někdo na Cibulce? Okraj Prahy, pomezí Pr.5 a Pr.13. Tam je taky moc pěkná procházka s psiskama i bez nich a dá se to brát i jako výlet do "starých časů". Romantický lesopark nechal upravit pasovský biskup z rodu Thun-Hohenstein. Je tam několik romantických stavbiček, včetně rozhledny. Když bude zájem, můžu to taky nafotit a hodit sem jako tip na výlet. Bydlím nedaleko a rádi tam s fousiskem chodíme.

A. Bytová 10.2.2020 12:43

Bydlela jsem tam dvacet pět let, těsně u lesoparku, v usedlosti Cibulka jsem jeden čas i pracovala, měl tam detašované pracoviště Panthon. Kus srdce jsem v těchto končinách zanechala.

T. Zana 10.2.2020 12:45

Určitě! Zrovna tenhle konec Prahy moc neznám a budu ráda, když si tam udeláš vycházku :-)

A. Bytová 10.2.2020 11:27

Zano, ten pohořeleckej "tunýlek" mě fascinuje do teď. A už léta se chystám, že to z kláštera vezmu dolů přes ten Petřín. Budu si muset pospíšit, jinak už to neupajdám.

Dík za připomenutí.

T. Zana 10.2.2020 11:40

Abyt, určitě si to projdi, je to tam krásný (jen těch aut kdyby všude stálo míň :-P ).

A. Lex 10.2.2020 11:26

Milá Zano, velký dík za moc krásné fotky a opět jsem cestovala s tebou podle Mapy.cz, abych se podívala, kde všude ty krásné stavby jsou. Nejenom architktura ti jde krásně fotit.

Já byla několikrát na Hradčanském náměstí, Loretu znám jenom zvenku a nadchla mne představa těch dvou bečících oveček, to se ti jako dítěti muselo moc líbit.

Já chodila s babičkou jako malá také po Brně, po kostelích, babička byla věřící, nepraktikující, takže naše návštěvy byly mimo mše, kdy byl v kostelích klídek a chládek. Další kroky vždy směřovaly do tradičních brněnských cukráren. Báječné vzpomínky ;-D.

Vichřice se u nás vyřádila nad ránem, asi do dnešní desáté dopoledne a zatím je klid. Včera na večer byl úchvatný západ slunce, který s ní zřejmě souvisel. Necelých deset fotek je tady, na albu:

T. Zana 10.2.2020 11:39

Alex, už budu muset jít, takže na tvoje fotky kouknu potom. Těším se, jsou vždycky krásné, a když vyjde i počasí, nemá to chybu.

Já měla na počasí taky štěstí (a zdá se že i dnes, v Praze jsme snad už taky z nejhoršího venku, vítr osušil mokré chodníky, fouká dost, ale není to tak apokalyptické, jak jsem se bála).

I moje babička byla nepraktikující věřící, takže těch kostelů jsem s ní obešla hodně (hlavně o Vánocích, říkala, že by člověk měl navštívit devatery jesličky V). A ano, i ty cukrárny. U nás byla jedna prvorepubliková, ta zašlá sláva tam byla i v mých dobách vidět. Vždycky když babička řekla: "Půjdeme ke Kotrbáčkovi", byla to slavnost.

L. Blaza 10.2.2020 11:00

Nedávno mi kamarádka z Moravy řekla, že jezdí s manželem do Prahy na výlety. Ale ne do centra, ale chodí po periferii. Třeba taková Divoká Šárka... Je tu mnoho možností a tak prosím Zano piš i o Praze. :)

T. Zana 10.2.2020 11:14

No jasně, pryč od hlučícího davu :-)! Centrum je pěkný, ale jen za ranního kuropění... a je tu spousta hezkých míst i mimo ně.

Dík :-).

D. Ruščáková 10.2.2020 10:37

Zano, díky... moc hezky jsem se prošla :) Jsou to místa, kam jsem i já chodila jako malá, velká, s dětmi, už bez dětí a tak :) Pořád je mám ráda...

Nezapomenu, když jsme šli ze Strahova od kolejí ke Strahovskému klášteru a zpátky ten den, kdy se narodil Marek. Po předchozích zkušenostech jsem odmítala jít do porodnice dřív, než bylo nezbytně nutné a předporodní chození jsem si hodlala užít jinde než v nemocniční koupelně (s Andym jsem tam chodila hodiny!) Vím, že Martin z krásných výhledů na Prahu ten březnový den nic neměl... pořád sledoval, jestli už náhodou nerodím :D Byla sobota a bylo hezky. Díky za tu vzpomínku :)