16.4.2024 | Svátek má Irena


Diskuse k článku

ROZHLEDNÍK: Tarot - XII. Viselec a XIII Smrt

Dnešní díl tarotu nemá zrovna vábivý název, ale studovat se musí všechno! Takže máme na programu Viselce a Smrt...

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Dede 14.1.2008 15:14

tak hlásím,

že jsem si přejmenovala adresáře přímo podle čísel karet, takže to už snad nepopletu ;-P Ale že se máme na co těšit! ;-D

Xerxová 14.1.2008 16:19

Re: tak hlásím,

Drzý dotaz - umí redakční systém indexy?? Zkouším vymyslet druhý díl statistiky a ta xj, nj, fj se mi bez indexů nelíbí. Asi musí být Zvířetnictvo nesmírně tolerantní a chápavé... Opět mám nejdřív obrázky a grafy, to jde podstatně líp, než popisovat výpočty literárním cvičením...

Dede 14.1.2008 16:45

Re: Re: tak hlásím,

Milá Xerxová -  já nevím! Ale zkusím to. Špatná zpráva je - a to víme z Mlsotníku - že třeba podíly - tedy správně napsanou 1/2 nebo 1/4 neumí a udělá tam místo znaku otazník. Taky aby nebylo v tvém Rozhledníku těch otazníků nečekaně mnoho! ;-);-D

Xerxová 14.1.2008 16:47

Re: Re: Re: tak hlásím,

Tak ti tedy Ď... :o) Ať žijí otazníky. Asi všechno půjde do obrázků :o)

zana 14.1.2008 11:03

LSFHA

tak si to tu studuju a bych se prosím zeptala - má to něco společného s námi Kozorohy? Když je tam na Kozoroha odkázáno? A co a proč? (a jak a kde ... já vím, že nejdřív základna a pak nadstastavba;-D ale aspoň naznačit a navnadit;-)

LFSHA 14.1.2008 11:19

Re: LSFHA

Má to návaznost na astrologii, může se využívat při sestavování horoskopu. Zkušenější můžou použít při provádění magického rituálu příslušnou kartu jako zástupce znamení. Není to tak, že by šlo o osobní kartu kozorohů (mimochodem můj děda je také Kozoroh, zítra mu bude 77).

Je to tam přidáno hlavně pro ty, kteří se zabývají astrologií. Já o astrologii moc nevím, nejen že nerozeznám Velký vůz od Jižního kříže, já nenajdu ani souhvězdí.

zana 14.1.2008 11:54

Re: Re: LSFHA

Děkuju:-) a přeju dědovi ještě hodně spokojených let.

terra-san 14.1.2008 12:39

Re: Re: Re: LSFHA

Zahrnuji dědečka do okruhu lednových "oslavenců" a přeji zdraví a klid v kruhu blízkých lidí.V

Dede 14.1.2008 10:15

omlouvám se, ale

Kolo štěstí a Spravedlnost se někam zatoulaly 8-o, fakt je nemám! Ale dáme to s Luckou dohromady a honem dodám, ju? V:-)

Beda 14.1.2008 10:24

Re: omlouvám se, ale

mně chybí i číslo VI. a VII. 8-o:-/

a Blázen a Mág nebyli číslovaní - no ale přestože jsou to DVĚ karty, tak potom po nich mám čísla  II. a III. ... pomoooooc!!!!!!!!

YGA 14.1.2008 10:25

Re: Re: omlouvám se, ale

Bedo!!! Jestli ty nejsi moc cimprlich ;-D;-D;-)

Beda 14.1.2008 10:28

Re: Re: Re: omlouvám se, ale

když - já to kopíruju pro ségru, která ode mě karty dostala k jééééžiškovi :-(

LFSHA 14.1.2008 10:29

Re: Re: omlouvám se, ale

Mág má číslo I., Blázen se buď nečísluje vůbec nebo 0. Že chybí VI. Milenci a VII. Vůz mě došlo až teď.

Vave 14.1.2008 10:32

Re: Re: omlouvám se, ale

Milá Bedo V,  Blázen je číslo 0 a Mág je číslo 1, to je v pořádku. Ale jinak máš pravdu, šestka a sedmička se někde zatoulala taky. 8-o8-o8-o ?

Beda 14.1.2008 10:43

Re: Re: Re: omlouvám se, ale

LFSHA, Vave (a YGO taky) - mně vždy říkají, že jsem "nechutně systematická";-)

LFSHA 14.1.2008 10:44

Re: Re: Re: omlouvám se, ale

Už jsem je Dede pro jistotu poslala znovu, ale pro kontrolu: 0. Blázen - vyšlo, I. Mág - vyšlo, II. Velekněžka - vyšlo, III. Císařovna - vyšlo, IV. Císař - vyšlo, V. Velekněz - vyšlo, VI. Milenci - zatouláno, posláno znovu, VII. Vůz -zatouláno, posláno znovu, VIII. Spravedlnost - vyšlo, IX. Poustevník - vyšlo, X. Kolo štěstí - zatouláno, posláno znovu, XI. Síla - zatouláno, posláno znovu

XII. Viselec - dnes, XIII. Smrt - dnes, XIV. Mírnost - posláno, XV. Ďábel - posláno, XVI. Věž - posláno, XVII. Hvězda - posláno, XVIII. Měsíc - posláno, XIX. Slunce - posláno, XX. Soud - posláno dnes, XXI. Svět - posláno dnes

Odpovídá, nebo se ještě něco zatoulalo?

Dede 14.1.2008 11:09

Re: Re: Re: Re: omlouvám se, ale

Potvrzuju dnešní příjem a pokusím se to dát do pořádku. Co myslíte, mám vlézt do red. systému a přečíslovat to zpětně tam, kde je to nutné? Abych v tom nenadělala zmatek ještě větší... Ono když to začínalo, tak já jsem vůbec netušila, do čeho to vlastně jdu 8-o V

LFSHA 14.1.2008 11:23

Re: Re: Re: Re: Re: omlouvám se, ale

Myslím, že není nutné to přečíslovávat zpětně. Čísla karet jsou v pohodě a každá karta je individualita.

julča 14.1.2008 16:19

Re: Re: Re: omlouvám se, ale

Holky, já vůbec nevím, o čem je tady řeč8-o, ty první díly jsem jaksi pro..., karty nemám a vůbec nikdy jsem se s tím nesetkala, ale rozhovor je to pěkný ;-D;-D;-D

Vave 14.1.2008 6:18

Někam

zmizela karta 10 - Kolo štěstí a karta 11 - Spravedlnost. 8-o Tak teď jsem pozadu! Zatím se mi tak nějak dařilo držet tempo s Luckou ... 

Ale když už, tak už, mrkla jsem se, jak se tyto karty nazývají v zenovém tarotu. Tak karta číslo dvanáct se jmenuje Nové vidění a třináctka je Transformace. To pro větší zamotaní některých hlav ;-) - nebo spíš pro lepší pochopení, mně alespoň to zenové pojetí dost pomáhá kartě porozumět.

EvaŽ 14.1.2008 7:13

Re: Někam

No pomáhá jak komu;-). Nové vidění..Transformace.... To už je jak z nějakého politického projevu8-o. To ten viselec a smrtka jsou klasické postavy pro středoevropana pochopitelné. Tajemné, to jo. Symbolické, prosím ano. Výklad... na to nemám. Ale zenový vzdávám úplně. Že ten orient přinášejí domů kočky? Proto! Jsem přízemně psí jak psával pan Čapek.

Vave 14.1.2008 8:52

12. Nové vidění (zen tarot)

JAKMILE SE OTEVŘEŠ ZÁKLADNÍ PRAVDĚ, okamžitě tebou začne proudit. Nejsi už obyčejným člověkem - přesáhla jsi jej. Tvůj vhled se stal vhledem do celé existence. Teď už nejsi oddělená, našla jsi své kořeny. Většina lidí se pohybuje bez kořenů, neví, kde jejich srdce nabírá sílu, neví kdo v nich dýchá, neví nic o životní šťávě, která v nich koluje. Není to tělo ani mysl - je to něco přesahující všechnu dualitu a nazývá se to "bhagavat" - bhagavat deseti směrů... Když se tvá vnitřní bytost otevře, vnímá zpočátku jen dva směry - výšku a hloubku. Tepve pak, pomaličku s tím, jak se sžíváš se situací, se začneš rozhlížet kolem sebe, do dalších osmi směrů. A když dosáhneš bodu, ve kterém se tvé nahoře a dole setkávají, můžeš se rozhlížet po svém obvodu univerza. Pak se tvé vědomí začne rozvíjet všemi deseti směry, ale cesta je vždy jen jedna.

Osho Zen: The Diamond Thunderbolt, Kapitola 9

Komentář: Postava na této kartě se znovu rodí, vyrůstá ze svých zemských kořenů do křídel, které jí ponesou do nespoutaného. Geometrické tvary kolem jejího těla vyzařují mnohost dimenzí života, jež jí jsou současně k dispozici. Čtverec představuje fyzické, projevené, to co je známo. Kruh představuje neprojevené, ducha, čistý prostor. Trojúhelník symbolizuje podstatu univerza: projevené, neprojevené a člověka, který obsahuje obojí. Naskytla se ti příležitost vidět život ve všech jeho dimenzích, od těch nejhlubších po nejvyšší. Existují dohromady, a když zkušeností pochopíme, že temné a obtížné je stejně důležité jako světlé a snadné, získáme zcela nový pohled na svět. Tím, že se necháme proniknout všemi barvami života, se staneme celistvějšími.

Ono to zas tak odlišné není, myslím.  Protože viselec je hlavou dolů, jde asi hlavně o ten převrácený pohled, podívat se jinak, to je asi základ karty.

LFSHA 14.1.2008 9:20

Re: 12. Nové vidění (zen tarot)

Máš pravdu, jde o trochu jiný pohled. Ne všechno je takové, jak se může zdát. Na cestě k osvícení je důležité zbavit se všedního pohledu na svět a odhodit dualitu (= přestat rozdělovat na dobro a zlo). Hermetismus dokonce tvrdí, že materiální svět neexistuje, že je to jen naše iluse.

Vave 31.1.2008 19:38

12. Nové vidění (Osho Zen Tarot)

Obrázek

Vave 14.1.2008 8:56

13. Transformace

ZENOVÝ MISTR NENÍ JEN UČITEL. Všechna náboženství mají pouze učitele. Učí tě věci, které neznáš, a chtějí po tobě, abys jim věřil, protože neexistuje žádný způsob jak tyto skutečnosti převést do objektivní reality. Ani učitel však tyto věci nepoznal - pouze jim uvěřil a svou víru předává druhým. Svět zenu není světem věřících. Není pro pravověrné; je jen pro ty odvážné duše, které se dokáží zbavit své víry, nevíry, pochybností, svých proč, rozumů, mysli, a jednoduše vstoupit do čistého bytí bez hranic. S tím však přichází nesmírná transformace. Proto mě nech říci, že zatímco jsou ostatní zaujati filozofií, je zen zaujat metamorfózou, transformací. Je to ta pravá alchymie: proměňuje tě z obyčejného kovu ve zlato. Její jazyk však musíte pochopit svým milujícím srdcem, ne svými argumenty a intelektuální myslí, ani prostým nasloucháním bez ohledu na její pravdivost. A pak najednou přijde ten okamžik, kdy uvidíš to, čemu ses celý život vyhýbal. Náhle se, jak říkal Gautama Buddha, "osmdesát čtyři tisíc dveří" otevře.

Osho Zen: The Solitary Bird, Cuckoo of the Forest, Chapter 6

Komentář: Klíčová postava této karty sedí na obrovské květině prázdnoty a drží v rukou symboly transformace - meč, který prosekává iluze, hada, jenž se omlazuje svlékáním kůže, přetržená pouta omezení a jin-jang symbol transcendentální duality. Jedna z rukou spočívá v klíně, otevřená a přijímající. Druhá ruka směřuje dolů a dotýká se úst spící tváře, symbolizující ticho které přichází, když jsme v klidu. Přišel okamžik pro hluboké odpoutání. Pusť se a přijmi přítomnost jakékoliv bolesti, smutku nebo problémů jako fakt. Je to podobná zkušenost, jakou měl Gautama Buddha, který po letech hledání nakonec došel k tomu, že už není nic, co by mohl udělat, a vzdal to. Ještě té noci dosáhl osvícení. Stejně tak jako smrt, má i transformace svůj čas. A jako smrt, i ona tě přenese z jedné dimenze do druhé.

Vave 14.1.2008 8:59

Re: 13. Transformace

Ani středoevropské pojetí nebere smrt jako něco

konečného, je to brána nebo most k proměně. Mně ten zenový pohled nějak

víc osvětluje podstatu sdělení, nic víc.

Jsem moc vděčná za Tvé připomínky a Tvůj pohled, milá Evo VV. Všechny podněty přinášejí nové myšlenky. Děkuju a přeju pěkný den.

EvaŽ 14.1.2008 9:09

Re: Re: 13. Transformace

Mně je jasné v čem je můj problém. Překáží mi rozum. Ale toho už se nezbavím (tedy doufám, že mě starý alzheimer nedostihne). Proto na to koukám s údivem (snad i obdivem), bez odsudku, ale i bez schopnosti se ponořit.

LFSHA 14.1.2008 9:18

Re: Re: 13. Transformace

Ostatně smrt jako něco konečného přinesl až vědecký pohled na svět. Ten se nedovedl srovnat s existencí duše, tím pádem něco takového jako posmrtný život nebo reinkarnaci označil za hlouposti a pověry. Však oni už zjistí, jak to je. ;-)

terra-san 14.1.2008 12:36

Re: Re: 13. Transformace

Vave, tvoje poznámky mě zaujaly. Myslím si - ne, vím - že nejsem typ pro tarot. Karty mě neoslovily a nejspíš to nikdy neudělají. Ale zenové výklady jsou mi blíž než klasické. Že by ty kočky, opravdu často spojované se zenem? Spíš možná způsob myšlení... Ale co by mě skutečně zajímalo, je nějaký širší výklad k těm alchymickým souvislostem. Protože i alchymie je svět sám pro sebe, s vlastním jazykem a vlastní neprobádanou duší...

Vave 14.1.2008 14:53

Re: Re: Re: 13. Transformace

To nejsou moje vlastní poznámky, milá terro-sanV, kopíruju je z internetu, je to vlastně doprovodné povídání z knížky k zen tarotu mini (velká arkána ve zmenšené velikosti), který mám doma.

Pro mě je to opravdu lepší cesta k pochopení významu karty, nějak lépe mi ten zenový výklad probouzí představivost.

Alchymické souvislosti, vazbu na kabalu, to jsem schopná registrovat velmi okrajově, to už by bylo moc najednou. Vysvětluji si to tak, že na mě může nějak působit kámen, živočich či rostlina, přitom nemusím vůbec vědět, co je to za druh, nemusím znát vědecké zatřídění a příbuznosti a další podrobnosti. To není podstatné, je to něco navíc. Neboť ... co po jméně ... růže bude vonět, i kdybychom ji nazvali jinak ... sákryš, vypadly mi ty verše dočista z hlavy. :-/