20.4.2024 | Svátek má Marcela


ROZHLEDNÍK: Noc kostelů 29. května 2015 a bazilika ve Frýdku-Místku

12.6.2015

Doby, kdy návštěvník toho či onoho města kdekoli v českých zemích mohl během dne vstoupit do kostela, prohlédnout si jeho výzdobu, obrazy a poznat i něco z místní historie, jsou minulostí. Většina takových pokusů končí u zavřených dveří. Jsou ale výjimky, jako třeba trojlodní gotický kostel sv. Jakuba v Brně, do něhož lze kdykoli přes den vejít a ocitnout se v jediném okamžiku z pouličního ruchu v místě, kde jako by se zastavil čas.

Při návštěvách Brna se vždy snažím zařídit vše tak, abych mohl toto impozantní místo navštívit. Jeho věk čítá osm století a to je už pěkný kus historie. Kdoví, co vše zde bylo ještě v dávnějších dobách. Vždyť i nedávná historie upadne někdy v zapomnění, jak ukazuje příklad objevení katakomb pod sv. Jakubem v roce 2001. V roce 2012 byly pod kostelem zpřístupněny rozsáhlé podzemní prostory sahající až pod náměstí, v nichž je kostnice s pozůstatky 50 000 osob, údajně po pařížských katakombách druhá největší kostnice v Evropě. V době josefínských reforem byla uzavřena a časem se na uložené kosterní pozůstatky ze zrušených hřbitovů, z morových a cholerových epidemií a obětí z obléhání Brna ve třicetileté válce zapomnělo tak důkladně, že jejich nečekaný objev byl senzací.

Kostnice mne ale k návštěvě nijak neláká. Spokojím se s prohlídkou kostela, v němž jsou pozoruhodné obrazy, sochy a erby. Je tam erb, jehož návrh je možná dílem Albrechta Dürera. Za hlavním oltářem je hrobka válečníka Ludvíka Raduita de Souches, který proslul tím, že v roce 1645 čtyři měsíce s pouhými 500 vojáky a 1000 obyvateli Brna bránil a ubránil město proti dvaceti osmi tisícové přesile, vedené vrchním velitelem švédské armády Torstensonem. Pokusy prorazit urputnou obranu stály Švédy 8 000 mužů.

Dlouhý nápis líčí život a činy polního maršála. Nad některými formulacemi oslavujícími tohoto neohroženého bijce Švédů a Turků, jehož se „nepřítel obával jako úderu hromu“ a prchal před ním „sklízejíce ostudu i výsměch“, se můžeme i pousmát. Je to ale historie, dokument vzdálené doby a snad nás proto taková místa přitahují.

Brněnský sv. Jakub je důkazem, že kostely zde nemusí být jen pro bohoslužby, že to mohou být místa, která lze navštěvovat i mimo obřady. Dnes přece existují způsoby, jak takové objekty zabezpečit. Snazší a především pohodlnější je ale tyto architektonické památky a pamětníky dob minulých širší veřejnosti uzavřít. Zájemce o návštěvu kulturní památky tak všude narazí na zamčené dveře. Nevím, jak je to jinde, ale na Ostravsku se to stalo pravidlem.

Bazilika Navštívení Panny Marie ve Frýdku-Místku

To je i případ baziliky Navštívení Panny Marie ve Frýdku-Místku, tyčící se na návrší ve frýdecké, tedy slezské části města, v němž Ostravice tvoří historickou hranici mezi Slezskem a Moravou. Dvě věže baziliky jsou při pohledu na Frýdek-Místek z dálnice již z daleka výrazným orientačním bodem. Při dobrém počasí jsou dokonce vidět z některých míst v Ostravě. Od roku 1958 má kostel status kulturní památky, bazilikou se stal v roce 1999. Kdysi, a to si ještě dobře pamatuji, byla tato kulturní památka přes den otevřená. Dnes je – až na bohoslužby – stále zavřená a její interiér si tak nelze prohlédnout.

Léta zde chátrala rovněž památkově chráněná křížová cesta obklopující návrší s bazilikou. Psal jsem o tom v roce 2007 na Neviditelném psu – KULTURA: Neslavný osud jedné památky. Tu se naštěstí podařilo na poslední chvíli před úplnou zkázou v roce 2010 zachránit. Na restaurování notně poničené (ani ne tak časem, jako vandaly) křížové cesty a úpravu okolí baziliky významnou měrou přispěla Evropská unie.

Frýdek patřil k několika významným poutním místům ve Slezsku, a to již v 17. století. Proto se zde započalo 20. září 1740, kdy byl položen základní kámen, se stavbou nového chrámu. Stavbu vedl stavitel Bartoloměj Wittner z Vratislavi. Kámen se na stavbu lámal v místních lomech od roku 1736.

Slezské války stavbu zpomalily. Poutě se však konaly i v průběhu stavby. 7. května 1750 byla velká povodeň a rozvodněná Ostravice strhla dřevěný most, po kterém šli poutníci z Tovačova. Třináct se jich utopilo. Jejich těla byla uložena do hlavní krypty budovaného chrámu. Hrubá stavba byla hotova roku 1752, kostel vysvěcen 13. května 1759 a zcela dokončen až v roce 1777. Ročně sem mířily stovky velkých poutí. Ze Slezska, z celé Moravy a také z Uher. Vrchnost poutě podporovala a účastníky na dobu konání poutě zprošťovala roboty. Za císaře Josefa II. se to obrátilo, lidé byli od poutí odrazováni a jednou dokonce vojsko na břehu Ostravice bránilo poutníkům v přechodu po mostě do Frýdku.

V kryptě byli pohřbívání kněží. Poslední pohřeb je z roku 1779. V roce 1780 byl vchod do krypty uzavřen. Když se později krypta otvírala, zbudoval se nový vstup na opačné straně krypty. V místě starého vchodu je dosud vidět část schodiště, na kterém jsou uloženy původní kříže z chrámových věží.

Vchod do krypty zazděný v roce 1780 a původní kříže z věží poutního chrámu

Po smrti Josefa II. se poutě obnovily a od počátku 19. století jsou o nich přesné záznamy. V době letních poutí sem poutníky svážely vlaky. V jednom roce si v městě stěžovali na malý počet poutníků, které prý odlákala konkurenční Hrabyň. Do Frýdku jich o letních poutích tenkrát přišlo „jen“ 100 000.

Pod kaplí sv. Kříže byla krypta frýdecké rodiny Pražmů, která financovala stavbu poutního chrámu. Časem se tato rodinná hrobka zřítila a v roce 1955 byly rozpadlé pozůstatky vyzvednuty a uloženy v kryptě do vitríny, která je umístěna pod vstupním schodištěm.

Dlouho se v několika starých lavicích v přední části chrámu uchovaly měděné cedulky se jmény těch, kteří si místo v lavici zaplatili. Pamatuji si, že těch tabulek se jmény frýdeckých farníků a letopočty od dvacátých do čtyřicátých let 19. století tam před rokem 2010 bylo ještě dost. O noci kostelů jsem tam našel jen jednu, kterou si roku 1841 místo v kostelní lavici zajistila paní Magdalénka Očkova. Tak jsem ji vyfotografoval. Kdoví, jak dlouho tam taková zvláštnost bude.

Stará lavice s cedulkou farníka z roku 1841

„Poutě“, to v mém dětství byly především kolotoče a cukrová vata. Jedna taková pouť, jak si vzpomínám, se pořádala v Klimkovicích, druhá v Brušperku. Výpravy tisíce poutníků na místa spojená se zázraky, to je ale něco jiného. Kdoví, jak poutě, o nichž se do malého města zdaleka sjely v očekávání něčeho zázračného desetitisíce lidí, vypadaly. Ve Felliniho filmu Cabiriiny noci je taková pouť vyobrazena a je možné, že na masových poutích ve Frýdku to mohlo vypadat podobně.

Možnost, jak si barokní kulturní památku – baziliku ve Frýdku-Místku v klidu prohlédnout, je využít Noc kostelů. Ty se pořádají jednou ročně, zpravidla některý pátek v květnu. To jsou veřejnosti od 18 do 24 hodin zpřístupněny objekty, které bývaly dříve běžně přes den přístupné po celý rok. S přáteli jsme tentokrát takovou možnost využili a do barokní baziliky ve Frýdku-Místku se vydali. Pro představu, jak to v bazilice a v jejím okolí vypadá, alespoň několik fotografií.

Foto: autor. Do fotogalerie se dostanete kliknutím na kteroukoli fotku v článku.

 




KONTAKT na Liku z redakce Zvířetníku je zde více... 
ARCHIV ZVÍŘETNÍKU od února 2010 do prosince 2013 najdete na stránkách Dagmar Ruščákové DeDeník
HLEDÁTE POMOC PRO NALEZENOU VEVERKU?
Vše potřebné zjistíte zde...
Víte, jak správně psát - a to nejen na Zvířetník? Podívejte se do Nápovědníku !