20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

ROZHLEDNÍK: Co mění Lisabonská smlouva?

V poslední době se ve velkém diskutuje o Lisabonské smlouvě, ale jen málokdo doopravdy ví, co smlouva obsahuje a co tam napsané vlastně znamená.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Rpuť 4.11.2009 17:45

Re: Já k tomu mohu jen dodat jeden citát:

Apino, ta morálka je, bohužel, všeobecná. Nejsme ani lepší, ani horší, než ti druzí, jen tady u nás na to líp vidíme.

Rpuť 4.11.2009 17:42

Re: Já k tomu mohu jen dodat jeden citát:

Tak tohle už na mně vůbec nezkoušejte! My se jen snažíme bránit, aby nás nepřeválcovali!

Apina 4.11.2009 17:41

Re: Já k tomu mohu jen dodat jeden citát:

Taky pravda;-P, jako výsledek celkové morálky v tom našem domácím smrádečku8-o.

Apina 4.11.2009 17:40

Re: Já k tomu mohu jen dodat jeden citát:

Osobně si myslím, že ta doba, kdy nás muslimové nebo Číňané či ještě někdo jiný převálcují není až tak daleko. Koneckonců, prozatím se každý stát v dějinách vyvíjel a nebylo vůbec výjimečné, kdy vyspělá, ale značně vyčpělá a zkorumpovaná kultura typu Říma (ale i Egypta, Peršanů, Babylóňanů v jejich době) byla převálcována mnohem méně vyspělými, ale zato výrazně agresivnějšími a rozhodnějšími kmeny typu Vandalů. Mám dojem, že jsme už do začné míry dosáhli té římské dekadence a je jen otázkou času, kdy novodobí Vadalové přijdou. I když to už asi nebude jenom ohněm a mečem, jsou jiné prostředky. Zatím se tomu, mám dojem značně neuměle, bráníme naší EU, jsem zvědavá, na co to bude stačit. Osobně bych si měla přát, aby to stačilo na obranu svobod a práv normálních lidí, ale jsem dost skeptická.

Jaroslav 4.11.2009 17:35

Re: Já k tomu mohu jen dodat jeden citát:

> Nevim o barierach z nasi strany < ???

Rputi, asi malo ctete nebo nesledujete vseobecnou naladu ve sve zemi. ;-P

Rpuť 4.11.2009 17:34

Re: Já k tomu mohu jen dodat jeden citát:

Apino, pozlatit ne - to by to do rána někdo ukrad;-P

Apina 4.11.2009 17:31

Re: Já k tomu mohu jen dodat jeden citát:

Jo, Rputi, tohle by chtělo velkými písmeny vytesat na budovu našeho parlamentu a ještě pozlatit, aby si toho ti naši poslanci také někdy všimli.

Apina 4.11.2009 17:30

Re: o tento článek jsem požádala Andyho já,

Myslím, že toto je rozhodně užitečný článek. Nevím, kdo ze Zvířetníků tu Lisabonskou smlouvu četl, já ne a asi nejsem sama. Takže je to pro mě zajímavé poučení. Alespoň jeden zjistí, co z toho plyne. Nechci polemizovat, zda je to pro naši zemičku výhodné nebo ne. Nevím. Jen vím, že jsme strašně malí a sami toho v tomto globalizovaném světě mnoho nezvládneme. A přimknout se na východ už nechci vůbec.

K té prasečí chřipce - myslím, že je nejvyšší čas se něco kloudného dozvědět. Vakcíny pro normálního člověka nebudou, nevím, zda se podaří naočkovat alespoň mámu, tedy pokud ta vakcína není nebezpečnější než sama chřipka. Počítám, že teď už přijde pořádný nápor (viz situace na Ukrajině) a imunní nejsme nikdo. Navíc lidi chodí nemocní venku, jezdí dopravními prostředky. Mám dvě neteřinky, obě těhulky, už ani nechci, aby se moc pohybovaly venku. Jenže zase mají spoustu finálních vyšetření a zrovna těhotné, zdá se, mají více komplikací :-/

Rpuť 4.11.2009 17:23

Re: Já k tomu mohu jen dodat jeden citát:

Nevím o bariérách z naší strany. Za to vím o barierách, které omezují volný pohyb našich osob, služeb, zboží a kapitálu po území Evropské Unie .- tedy omezení na jednom z hlavních pilířů Evropské vnitřní politiky.

Zas na mně zkoušíte demagogické argumenty! Ani Klaus netvrdí, že můžeme existovat mimo Evropskou Unii. Ale pokud tam máme existovat, tak za stejných podmínek, jako všichni ostatní. A přestaňte na mně chodit s ruským klackem - jsou to především čelní představitelé EU, kteří Putinovi ustupují, kde se jen dá!

Rpuť 4.11.2009 17:12

Re: Já k tomu mohu jen dodat jeden citát:

Terro, nejen celý národ - národy! - Slováci, Maďaři, Poláci...

On se totiž dějepis už skoro nevyučuje. A když, tak Sámo, Cyril a Metoděj, Karel IV. a pár letopočtů. A vlastně to končí Hitlerem. O moderních dějinách, konsekvencích, následcích a příčinách ani slovo. Kdyby bruselská byrokracie znala alespoň dějiny starého Říma, věděli by, jak dopadnou. Oni tuší, že to nebude jednoduché a proto ty regulace. A regulace regulací budou následovat. Celý svět uhýbá doleva a zelené náboženství bude povinné. Není kam uhnout. Islám ani Brusel neukočíruje. Labouristé v Anglii nedávno přiznali, že propagovali imigrační politiku, protože věděli, že se přistěhují především ti méně majetní a tedy levici podporující. Přineslo jim to pár let vlády navíc a celé Anglii neřešitelný problém. A tak by bylo možno jmenovat další a další průšvihy, kdy si politici nevidí dál, než na špičku nosu. Ty perspektivy jsou tristní a důvod k optimismu chybí. My a ostatní "nové" státy jsme pro západ jen územím, které je možno ekonomicky využít. Oprašme 40leté zkušenosti - budou se hodit...(Y)

Finrod Felagund 4.11.2009 17:05

Re: Já k tomu mohu jen dodat jeden citát:

Ano, Rputi. Jestli se pořádně neuchytíme v západním světě, bude z nás opět ruská gubernie. Ten nejlepší způsob, jak toho dosáhnout, je stavět mezi námi a západní Evropou JAKÉKOLIV bariéry.

Vave 4.11.2009 16:49

Re: o tento článek jsem požádala Andyho já,

Milá Dede VV, ale to byl od Tebe moc dobrý nápad! A od Andyho je pěkné, že nám to tu přehledně sepsal. Spousta lidí to má všechno pomotané dohromady, třeba já taky.

Nejde o to, že téma tu není vítané, jde spíš o to, že my staří Zvířetníci moc o nějaké zapojování až tak nestojíme nebo z něj spíš máme obavy, to pěkně vysvětlila EvaŽ. A moc se mi takylíbí, co řekl Terra, potažmo Baty.

Celou dobu, co jsem chodila s Ankou venku, jsem psala v duchu Andymu takovou dlooouhou odpověď. Byla v tom Amerika, esperanto, římská říše, socialistický tábor i anglické zvyky, včetně pití čaje, nafukování balónků, Orwell i Škvorecký. Ale sem do komentářů se to fakt nevejde, takže se pokusím to nezapomenout a napsat vám to v dohledné době do mailu.

Mávám za kanál i kamsi na adresu "FF, t.č. Evropa" a přeju vám pěkný večer. VVVVVV

terra 4.11.2009 16:40

Re: Já k tomu mohu jen dodat jeden citát:

No jo, Rputi, ale proč zrovna MY musíme zase mít něco extra - a prožívat si ty dějinné propadáky potřetí...počtvrté...8-o Může celý národ trpět Alzheimerem? Asi jo.

Rpuť 4.11.2009 16:03

Já k tomu mohu jen dodat jeden citát:

"Národ, který se nepoučí ze svých dějin bude nucen prožít je ještě jednou."

baty 4.11.2009 14:33

Re: Dobrý den, Finrode,

škoda, že nemám v mozku centra, která bych si byla bývala mohla dát zasáhnout vzděláním podobného typu. I přesto tenhle postoj sdílím a přečetla jsem si jej přímo s nadšením, anžto už nemusím formulovat a stačí se přilepit:-P. A Finrodovi dík za věcnou, srozumitelnou a ukázněnou prezentaci. Je dobře, Dede, že se tu tenhle Rozhledník objevil, první comme il faut, čili nehulvátská diskuse na toto téma, kterou jsem našla.

EvaŽ 4.11.2009 14:09

Re: Pro člověka, který nesleduje

Myslím, že se situace přece jen trochu liší. Spíš to považuji za lidskou hloupost, než návnadu. Jako návnada jsme příliš blízko centru, nemáme ekonomický potenciál jako před těmi lety, máme východní sousedy... Je fakt, že současná příliš smířlivá a politicky korektní politika je hloupá a nebezpečná. Přesto si myslím, že tohle v té nešťastné smlouvě není. Možná jsem jen naivní. Bohužel v tuhle chvíli musíme jen čekat, aby se ukázalo, kdo má pravdu. Možná ani jeden? Je fakt, že role zrna v mlýnici není nejpříjemnější.

jiný Honza 4.11.2009 14:03

Re: o tento článek jsem požádala Andyho já,

Dede, to je naprosto v pořádku, když nic jiného, tak se tady snad alespoň bude diskutovat a ne urážet.

A zítřek mě taky zajímá.

terra 4.11.2009 14:02

Re: o tento článek jsem požádala Andyho já,

Ale to vůbec nebyl špatný nápad, Dede - i když LS nemá pacičky a ouška. Za sebe díky:-)

Dede 4.11.2009 14:00

o tento článek jsem požádala Andyho já,

protože jsem se snažila pochopit, oč vlastně jde. Dlouho jsem váhala, zda ho tady uveřejňovat; věděla jsem, že je to téma, které tu moc vítané nebude. Není náhodou, že vyšel až poté, co náš prezident smlouvu podepsal - naprosto nemám v úmyslu kohokoliv v této věci přesvědčovat. Ale pokud už byla smlouva přijata, měli bychom vědět, o co jde. A to je princip Rozhledníku.

Ale poteším vás - zítra se budeme rozhlížet dalším důležitým směrem, EvaŽ nám napsala mnoho důležitých informací o prasečí chřipce ;-)

terra 4.11.2009 13:46

Re: potřebný rozhledník

Víte, Finrode, ale ti lidé, kteří jsou vášnivě pro nebo proti aniž vědí, o čem mluví, jsou teprve ta správná výzva. Není umění přesvědčit přesvědčeného, obrátit na víru věřícího. Nemůžete si být jist, že to nevědí: možná jen jinak čtou, prostě mají jiné zkušenosti, jinou povahu a své znalosti (nebo neznalosti) o problému prostě vidí přes sklo svého temperamentu, nadějí, zkušeností a problémů. Myslím, že právě proto je tak těžké být dobrý politik. Nebo politolog;-) 

terra 4.11.2009 13:36

Re: Pro člověka, který nesleduje

EvoŽ., souhlasím s většinou. Ale s jednou věcí ne: pro vznik pořádného problému naší kotlinky není třeba, aby se někdo chtěl "spiknout" rovnou proti nám. Stačí, když mu budeme tak trochu překážet. A to už se nám párkrát v dějinách povedlo. Naposledy za jistého malíře pokojů z Braunau. A Evropa? Nespikla se, to ne. Odhodila nás jako návnadu. S touhle dějinnou zkušeností - odpusť, prosím, skeptikovi. 

Jakub S. 4.11.2009 13:36

Re: Milý Vileto,

Asi tak. Ale klidně se lze připojit, jak to kdysi udělal každý z nás...! Bez problémů.

terra 4.11.2009 13:29

Re: Článek je

Finrode, s tím, že naši politici potřebují notnou dávku vychování, lze pouze souhlasit. ALE: proč chceme pořád kultivovat jen sebe? Máte pocit, že chování, výroky, příkazy a výhrůžky, které se stále větší frekvencí padají z úst různých Evropanů, jen co jim někdo naznačí, že ta jejich zelená (hnědá, červená) formička se¨mu nelíbí - že jsou diplomatické a kultivované? Já ten pocit nemám. Už jsem to napsal jinde v diskusi - nevěřím, že superstát s tak velkou mírou centralizace jako bude EU uspořádaná LS, se dá vůbec ukočírovat s respektem ke svobodě jeho občanů. Podle mne to prostě nejde. A tak, když budeme chtít mít velký a krásný evropský prostor, budeme v rámci jeho efektivního řízení prostě omezováni. Jinak to nejde. A IMHO svoboda fakt není poznaná nutnost:-) 

terra 4.11.2009 13:19

Dobrý den, Finrode,

oceňuji velice, že jste se pokusil popsat tenhle složitý propletenec o tom "jak se sjednocovala Evropa" dost úspěšně sine ira et studio.  Jsem postižen vzděláním (a uvažováním) spíše matematického typu, a přiznám se, že neschopen udělat si dostatečně zdůvodnitelný názor (zdůvodnitelný pro sebe - ostatním zdůvodním, co si budou přát:-D). Obcházím tedy LS velmi opatrně a trochu do ní šťouchám v očekávání, zda a jak silně mne kousne. Ta opatrnost je dána především dvěma příčinami:

1)nelíbí se mi, jak se LS snadno a rychle vypořádala s většinou dříve EU deklarovaného principu subsidiarity (=ve smyslu "co lze řešit v obci, neřešme v Praze, co lze řešit v Česku, netahejme do Bruselu"), 

2)jsem přesvědčen, že takto centrálně uspořádaný "nadstát" nelze efektivně řídit s dostatečným respektem ke svobodě jednotlivce, a ten respekt - a ona svoboda - pro mě docela dost znamená.

Jsem zastánce malého, neagresivního státu, zajišťujícího právě jen to, co si jednotlivec objektivně sám zajistit nemůže (a je jedno, jestli je příčina technická nebo sociální), a do toho se mi sjednocená Evropa prostě ne a ne vejít... Nicméně oceňuji váš názor a poctivost, s jakým ho sdělujete. Srozumitelně k tomu - což je bonus :-D

jiný Honza 4.11.2009 13:14

Re: TAK TOHLE NE! Tohle svazáctví už jsem jednou zažila!

Mám tomu rozumět tak, že Vám jsou bližší europoslanci za KSČM než za CDU, jen proto, že jsou Češi?

Tak tohle je fakt na jednu do zubů, FF, promiň. Rv

jiný Honza 4.11.2009 13:12

Re: Článek je

Víš, milý FF, já ti uvěřím, že to EU myslí upřímně až místo zákazu žárovek uzákoní pro celé území něco podstatnějšího - třeba jednotné napětí/frekvenci elektrické sítě nebo třeba jednotnou zásuvku. Nebo třeba to, že jedna země nebude smět pouštět do VVN rozvodů proudovou vlnu jen proto, že začalo foukat. Podobné příklady existují i v jiných oblastech (např. zemědělství). Tady vůbec nejde o možnost přehlasování, ale o primární ochotu se dohodnout (tedy ustoupit ve prospěch celku). Jinak je to diktát a to je špatně bez ohledu na to jak velká většina jej schválila.

Jakub S. 4.11.2009 13:07

Precizně shrnuto.

No sláva, WWW! Zdravím, a v rychlosti (už jsem dlouho nejedl, nepil...) se jenom připojuju. Je to smutné, ale: asi bych tonevyjádřil líp!

Vave 4.11.2009 13:05

Re: ono je to shrnutí zajímavý

Smutné je, že naše členství v EU právě umožňuje ten alibismus, to schovávání se, ten šlendrián. Nic neumíme lépe než takový ten významný pohled vzhůru doprovázaný pokrčením ramen, který znamená: "to víte, já bych rád, ale to ti nahoře tak chtějí, to je direktiva SHORA!" -  a už je jedno, jestli tím kdy byla myšlena Vídeň, Berlín, Moskva či nyní Brusel. :-/:-/:-/

Pádím na rehabilitaci, páček vespolek! :-)VV

Jakub S. 4.11.2009 13:05

teprv teď jsem si všiml článku Andyho. Teď honem do hospody a pak si jej dám ke kafi.

Su velice zvědavý, dám vědět. Aji dyž mně hoří překlad velmi poutavého thrilleru prodejce aut. Zatím, FF. Ale pokud mi něco nebude po srsti, nebudu milosrdný! Můžu nebýt? Nebo soukromě? Sdělíš, kde zrovna jsi - v K.?

WWW 4.11.2009 13:03

Vyborny

clanek Finrode ! Mel to byt uvodnik NS. Tak rad bych dnes debatoval. Neni cas. Obzvlaste "dojemne je narikani, jak velke zeme budou mit vetsi slovo, nez my. Jako by tomu v historii bylo kdy jinak.

Ale poprve snad v historii, maji mensi zeme sanci, moc tech velkych vyvazit. Zadny z odpurcu LS nenavrhnul alternativu. Predstava, ze zapadni Evropa, k vuli CR zastavi svou integraci , je legracni. Probiha nepretrzite od prvotni smlouvy " o uhli a oceli ".

Diky a hezky den !