28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

PSI: Velcí psi v naší rodině 4

Diana a uplakané oči

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Glover 28.2.2019 6:10

genetické vady

U některých plemen je to skoro jako nějaký zlý úmysl od chovatelských klubů, jaké schvalují standarty pro chovné psy, zrovna včera jsem četla zdlouhavý článek o tom jak veterináři operacemi zachraňují životy buldoků a buldočků co nemůžou dýchat, to znamená, že papíry nejsou záruka psů bez nějakých nepředvídaných zdravotních problémů. Diana byla v podstatě záchraněná ze špatných podmínek, ten její původní majitel by se určitě nenamáhal nechat ji operovat, leda tak ji mít na štěňata a přenášet tu vadu na ně, měla štěstí, že se dostala k vám.

Z. Matylda 27.2.2019 21:05

Výborně napsáno

pro všechny, kdo jsou ochotni číst, co umí genetické vady. Moje starší kavalírka bude mít osm. Samozřejmě se se u ní objevil šelest (stupeň 3-4 ze 6)jako skoro u všech kavalírů, ale díky stálému sledování a včasné medikaci mám pořád vesele běhací pejsku.A protože nemá nadváhu a má dost pohybu, tak doufám, že ještě pobude- ve vrhu byla 4 štěňata a dvě už jsou mrtvá, obě na srdce.Světluška je bez potíží a o šelestu víme proto, že každé ráno dostává prášek. Škoda, že se to nedá úplně vymýtit, i kdy se klub snaží. Jenže kavalírů bývalo málo, a tak se to rozmohlo...

M. Dvořáková 27.2.2019 21:39

Re: Výborně napsáno

Díky za komentář:))

D. Ruščáková 27.2.2019 18:43

Dobře napsané

a je prima, že se Dianě podařilo zajistit těmi zásahy spokojené koukání:))

Jinak potřebné vysvětlení smyslu řádného chovu - tedy psů "s papíry". V životě jsem na psí výstavě nebyla, ale kromě prvního psa (záchrana) jsem měla a mám vlčouny s PP. Zatím se to vyplatilo, ve zdraví i v povahách. Ale i tak jsme narazili na dědičnou nemoc - Berry (NO) má všechny zuby a dokonalé klouby, žádnou dysplazii, ale zato se u ní objevila spondylóza, což je ještě o kousek horší. No, co už.

Ještě bych zmínila jeden problém, byť je to trochu vedlejší kolej - když se chovatelé zblázní a čistokrevný chov plemenu škodí, jako se to teď děje s německými ovčáky (deformace postoje a zad). Vždycky jsem toužila po NO typu Rex a vím, že ho nebudu mít, protože tohle odmítám podporovat. Proto mám "outcasts" - tedy švýcara a dlouhosrstou fenku z Anglie, protože místní specializovaný dlouhosrstý chov stále drží u psů normální postavu bez extrémně spádité zádě...

M. Dvořáková 27.2.2019 21:43

Re: Dobře napsané

Díky za komentář a chápu, jak to myslíte s tím pintlich šlechtěním na exteriér a jeho důsledky. Jak se říká, ve všem je třeba uplatňovat hlavně selský rozum. Na prvním místě je zdraví psa a teprve druhotným cílem může být exteriér.

Z. Jitur 27.2.2019 12:13

určitě souhlasím...

...s tím, že podobné články by se měly dostat ke každému, kdo přemýšlí o pořízení psiska - mnohým by to ušetřilo nejen peníze vydané za léčení, ale i nemálo starostí a obav o zdraví psího svěřence; díky

M. Dvořáková 27.2.2019 21:44

Re: určitě souhlasím...

Jsem ráda, že ten článek shledáváte užitečným. Příštím příspěvkem to téma ještě trochu rozvinu, tak jen doufám, že to nebude nuda.

T. Zana 27.2.2019 11:28

Výborný článek

Takových není nikdy dost.

M. Dvořáková 27.2.2019 21:45

Re: Výborný článek

Díky za komentář :))

Z. Lika 27.2.2019 10:36

zarůstající víčko

Setkala jsem se s ním jen v literatuře - veterinář Herriot takhle ošetřil jednoho voříška, a na operaci se složili štamgasti v hospodě, když se dozvěděli, že to není obyčejné slzení, ale že toho psa neustále škrábou v očích obrácené řasy.

Jsem ráda, že to Diana krásně zvládla. A je vidět, jak skvělou povahu měla - dogy jsou asi opravdu dobráci. Kdysi jsem slýchala, že z dog se po pátém roce věku stávají nerudní nevypočitatelní neurotici, agresivní. Možná to bylo podobné jako s kokršpaněly, ti měli podobnou pověst s tím, že jsou takoví pořád. Hm, možná to taky spravily opatrnější chovy.

Moc zajímavý a potřebný článek, díky, Mirko.

E. Žampachová 27.2.2019 11:07

Re: zarůstající víčko

U kokrů se opravdu objevila v chovu agresivita u zlatého zabarvení. U kokrů s PP se opatrnou plemenitbou povedlo ji úplně eliminovat. Teď už je zlatý kokr s PP opravdu zlatý i povahově. Paličatý jo, to k němu patří. ajímavé je, že u jiných barev se to neobjevilo. le zrovna kokři jsou jeden z důkazů, že zodpovědný chov s PP funguje. Já vím, není každý poctivý... Nejhůř jsou na tom módní plemena. Nebo málopočetná, kde jeden vadný jedinec napáchá hodně škody. Populační genetika je hodně složitá (složitější než ta individualizovaná) a moc lidí ji neumí A ne vše je geneticky podmíněné. Takže vždy je nutné počítat, že se zrovna ten náš pes může "nepovést" a předem vědět, jak se zachovám. Já si to zkusila a vím, že pes zůstane doma jako mazel.

Z. Maya 27.2.2019 11:26

Re: zarůstající víčko

U jiných barev se to neobjeví, protože u těhle vícebarevných plemen se chová na barvy a mnohdy jednotlivé barvy jsou jak oddělená plemena. Takže jeden vadný jedinec "nakazí" tu svojí barvu, ale jiné ne.

A. Lex 27.2.2019 12:16

Re: zarůstající víčko

Ano. také si vzpomínám na příslušnou kapitolu, kde se řešilo entropium. Některá plemena jsou na ně náchylná.

Z. Yga 27.2.2019 16:03

Re: zarůstající víčko

Tohle jsem četla zrovna nedávno - já totiž k Heriotovi dospěla až teď a moc si to užívám.

M. Dvořáková 27.2.2019 21:50

Re: zarůstající víčko

Díky za komentář:)) A v příštím díle můžeme čtenářům ukázat na fotkách, které jsem včera resuscitovala z toho prehistorického cédéčka, jaká byla Diana zdatná opatrovnice i v požehnaném věku dvanácti let. Podrobnosti o tom, koho opatrovala (a ty už to víš:)), necháme čtenářům jako překvápko.

Z. Yga 27.2.2019 9:01

Milá Miroslavo

Moc hezký článek - napsaný s humorem, i když se jednalo o operaci. Vy jste nakonec měli vlastně štěstí, že se u Diany jednalo "jen" o kosmetickou operaci! Oč horší by to bylo, kdyby zde byla vrozená vada srdce nebo špatný pohybový aparát! Ale i tak by bylo lépe, kdyby ji Dianka nemusela absolvovat, natož dvakrát!

Je mi jasné, že různá onemocnění se můžou vyskytnout i psů s rodokmenem delším než Lovosice (stále se jedná o živého tvora) - vidím to Schelminky Hanky XIII. Přesto jsem přesvědčená, že dobrá plemenitba je jistou zárukou o eliminaci špatného zdravotního stavu a doufám, že i duševního.

No - a pak jsou tu přece útulky a v nich nádherní a jedineční psi. A dokonce se tam najde i něco jako doga, jako retriever, jako dalmatin, jako jezevčík ... JAKO KORAČ! Pravda, je to sázka do loterie, ale nakonec je to tak u všech zvířat, a někdy i lidí! Ale když už si člověk ochočí lišku, tak je za ni zodpovědný (:o).

A. Lex 27.2.2019 12:13

Re: Milá Miroslavo

Ano, máš pravdu Malý princi.

D. Ruščáková 27.2.2019 18:45

Re: Milá Miroslavo

V podstatě bych se držela pravidla - buď s PP nebo záchrana...

M. Dvořáková 27.2.2019 21:51

Re: Milá Miroslavo

Přesně tak:)) Díky za komentář.

Z. Inka 27.2.2019 7:28

kamarádka měla

papírového psa Italský spinone a ta absolvovala stejnou operaci jako dospělá. Nevím, jestli u tohoto plemene je toto vada, která vyřazuje z chovu.

U těch vad, které vyřazují z chovu mi opravdu chybí víc o povaze. Vůbec nezpochybňuji koupi psa s PP, jen bych byla ráda, kdyby se i standardy trochu vyvíjely. A kdyby byla "nepoctivost" některých chovatelů přísněji trestána. Já osobně jsem na tom vydělala, ale původní majitelka Majdy měla po snech, protože oba jedinci, které plánovala jako chovný pár nakonec chovní být nemohli. A oba z důvodů genetiky

Z. Maya 27.2.2019 9:56

Re: kamarádka měla

Když ono u té povahy je těžký rozhodnout, co je výsledkem genetiky a co vlivem majitele. Ono nejde selektovat na všechno, to by nebylo na čem chovat.

Z. Inka 27.2.2019 10:19

Re: kamarádka měla

Já vím, ale pokud se prokáže, že pes přenáší na své potomky agresivitu, asi by tam měla být nějaká klapka. Zejména u obřích plemen je to docela problém. Konkrétně se toto stalo v chovu fudláků a když se metrákový medvěd namíchne, je problém ho ukočírovat. Mimi bylo nesmírně mírné, ale své tři třídní nepřátele mělo a to potom byl šrumec

E. Žampachová 27.2.2019 11:01

Re: kamarádka měla

Tohle je hrozně těžké. Zrovna agresivita se dost blbě hodnotí, tam se dost dá zničit nebo spravit výchvou. A kdo a jak to bude hodnotit, aby to bylo objektivní? Aby si nepřihříval polívčičku?

Ty zdravotní potíže jsou dost důležité a určitě by se v chovu měly zohledňovat. Protože neléčené vchlípené víčko může skončit slepotou, dysplazie hendikepuje psa celý život atd. Jediná cesta je osvěta. A majitelé by si měli rozmyslet, od koho si vezmou štěně. Nedat na načančaný FB s hromadou lajků, ale fakt se dojet podívat a popovídat si s chovatelem. Dát na vlastní rozum. Jenže to je těžké. Pro někoho jsou ta srdíčka strašně přitažlivá.

A pochopitelně jde o zodpovědnost chovatele. Jsme jen lidi, někteří vzělanější, někteří poctivější, někteří s větším citem pro psy, někteří s většími prostředky. A člověk si musí vybrat. Já měla kdysi dalmatinku, kterou mi do chovu vybral tehdy ing Findejs. On byl známý chovatel, šlechtitel, zakladatel chovu dalmatinů u nás. Domluvili jsme se, vybral. A Kora měla v dospělosti chybějících 8 zubů. Samozřejmě u nás zůstala celý život, ale mé chovatelské ambice se posouvaly do nedohledna. Určitě to nebyla neznalost, ani nezodpovědnost, prostě se stalo... Příroda je hrozně mocná.

A. Lex 27.2.2019 12:24

Re: kamarádka měla

Jo, Evi mluvíš mi z duše. Já jsem dala na radu naší paní chovatelky, co se týkalo povahy (měla Iowu u sebe do čtyř měsíců, tak mohla mezi oběma fenkami porovnávat) a udělala jsem dobře. Pro dva staré lidi je to ten nejlepší knírač pepřák, střeďák. A předchozí Klérka byla počata kvůli nám, od našich kamarádů chovatelů a pečlivě vybrána mnou a nakonec neměla ani založenou P1. Infarktový stav pro kamarádku, mně, protože nemám chovatelské ambice, to bylo jedno ;-). Ale byl z ní pohodový,chytrý a zdravý pes!

Š. Matyášová 27.2.2019 12:06

Re: kamarádka měla

Dorinka to byla? Jak ji operoval MVDr.Beránek.....

M. Dvořáková 27.2.2019 21:56

Re: kamarádka měla

Ono je to tak, že u živého tvora tu jistotu nemáte nikdy. Můj manžel se kdysi rozhodoval, jestli bude veterinář (cha, ačkoliv moc nemusí krev:)) nebo se dá na techniku. Vyhrála u něj technika, protože prohlásil že stroje jsou ze součástek, které dokáže pochopit a mít pod kontrolou, ale organismus kobyly (do nejmenších detailů z analytického pohledu) pod kontrolou nemůže mít nikdy:))

E. Žampachová 27.2.2019 7:01

Vady

se mhou vyskytnout i pdů s "papíry". Pokud nejde o jednoduchou dědičnost, nejde tomu zabránit. Co by měl slušný chovatel udělat je vybírat pečlivě rodiče, něco o možných vadách vědět. A já nechávám všechna štěňata prohlédnout veterinářem ve věku 6-7 týdnů. Samozřejmě koukne i na oči, tohle bych z domu nepustila. Také se nám to u prvních odchovů stalo asi 2x (ještě po Aje). Máme ale moc šikovnou paní doktorku s oční specializací a mrňous šel na operaci skoro hned v 7 týdnech. V tom věku to štěně ani neřešilo, rychle se hojilo. Oba pejsci odešli z domu zahojení, se smlouvou, kde výslovně bylo, že je nemůže majitel uchovnit a tím pádem i za poloviční cenu. Oba mají oči celoživotně v pořádku a nikdo by nepoznal, že došlo k operaci. Jedněm dokonce v psí škole navrhovali, ať ho uchovní, protože to nikdo nepoznal. Majitela naštěstí měla dost informací a nezkoušela to.

Ale pochopitelně i někteří chovatelé sPP nejsou poctiví a štěně takhle ošetřené je finančně ztrátové. Já si zakládám na poctivém jednání.

Zajímavé je, že v dalších generacích už se nám potíže s víčky neobjevily i když jeden z postižených byl bratr Derči a Tii, které v chovu pokračovaly. Je ta genetika složitá.

Se Skye jsme absolvovali první vyšetření rentgeny kyčlí a loktů. Ulevilo se mi, má je v pořádku.

D. Ruščáková 27.2.2019 18:58

Re: Vady

Evo, svým způsobem mě mrzí, že nejsem na flety:)) Protože tobě a tvé práci naprosto věřím. A fandím. Kéž by bylo takových chovatelů, jako jsi ty, co nejvíc!

M. Dvořáková 27.2.2019 21:58

Re: Vady

Díky za komentář, a ano, tak si představuju, že by měli chovatelé postupovat:))

Z. Xerxová 27.2.2019 6:39

hezký den

hezkou středu všem Zvířetníkům a zvířátkům :o) ...

Moc děkuji za tohle povídání. Hodně lidí stále nechápe, že průkaz původu není jen pro ty, co chtějí chodit na výstavy... Že to je pouze doklad původu psiska - nejen že oba rodiče byli s "papíry" - ale že byli CHOVNÍ - tj. jsou typičtí představitelé plemene bez zjevných vad. Chovnost se získá na tzv. bonitaci až v dospělosti psa (i feny) - je pro různá plemena různá - někde obsahuje i test povahy, někde jsou nutná povinná vyšetření a genetické testy na závažné choroby.

U dog jsou vady víček vylučující z chovu - a jsem moc ráda, že žádný z našich 4 dosavadních obluďáků si žádnou geneticky podloženou potíž do života nedonesl.