AUSTRÁLIE: Kterak některé normy přetrvávají věky
Koleje jsou od sebe vzdáleny 1435 mm. V anglosaských zemích to představuje 4 stopy a 8 a půl palce. To je ten na světě nejrozšířenější standard pro železnice. Jak dobře víme, tak bratři na východ od Košic mají koleje trošku dál od sebe, než je v civilizovaných zemích zvykem. V Austrálii máme tyto standardy dokonce tři asi proto, že k té civilizaci máme ještě dál. Politici jednotlivých států se v minulém století nemohli domluvit a tak se vždycky na hranicích přestupovalo a překládalo. Nedávno to napravili a hlavní trať vedoucí z východu na západ celého kontinentu má jednotný rozchod, ten co v Anglii, Evropě a většinou po světě.
Protože my tu žijeme mezi klokany, tak k naší situaci. Proč byl takový divný standard použit? To je jasné. Protože tak stavěli železnice ve staré dobré Anglii, odkud ostatně ti budovatelé zdejších železnic pocházeli. Proč ale Angličani a také ostatní v Evropě budovali železné dráhy kolem takového podivného čísla? Protože železnice budovali ti stejní lidé, co stavěli předchůdce železnic, zvané koňky. Vozy tažené koňmi po kolejích. To šlo snadněji a více se uvezlo na jednu koňskou sílu. Jak ale tito lidé došli k takovému rozchodu kolejí? Jednoduše proto, že používali stejné přípravky a nářadí jako ti, kdo stavěli vozy, které měly stejný rozchod kol.
Dobrá. Tak proč kola vozů měla tuto zvláštní vzdálenost? Jednoduše proto, že kdyby ty vozy třeba jen zkusili postavit s jiným rozchodem, tak by se při první delší jízdě po tehdejší dálkové cestě rozsypaly. A rozsypaly by se proto, že kola by nezapadala do starých vyjetých „kolejí“. Tak kdo byl ten chytrák, co postavil ty první dálkové cesty? Bylo to dávno, velmi dávno. Postavili je Římané. Potřebovali dobré, rychlé a spolehlivé komunikace ve své říši, která tehdy zahrnovala většinu Evropy a část Anglie. A tyto cesty se pak používaly na furt.
A ty koleje? Ty původní, které všichni ostatní používali jako šablonu ze strachu, že jinak zničí vozy, byly vyjety antickými válečnými vozy. Tyto byly všechny vyrobeny se stejným rozchodem kol. A tady máme odpověď na naši počáteční otázku. Norma rozchodu kolejí o 1435 mm je vlastně norma rozchodu kol na imperiálním římském válečném voze.
Z toho je jasně patrno, že některé normy a s nimi i byrokraté přetrvávají věky. Proto až vám příště někdo řekne, že to je dáno normou, a vy se budete divit, která koňská zadel na tuto ptákovinu přišla, tak nebudete daleko od pravdy. To proto, že imperiální římské válečné vozy byly stavěny tak široké, aby bylo dost místa pro dvě robustní prdele imperiálních římských válečných koní.
Psáno 4/3/1997