19.4.2024 | Svátek má Rostislav

ČLOVĚČINY: Písmo

Dnes je státní svátek

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Svobodová 6.7.2018 16:23

mé písmo je kapitola sama pro sebe

Jak už někteří pamatujete, v roce 1995 jsem proděla mozkovou příhodu, která mi vzala nejen velkou část zraku, ale hlavně se mi po ní strašlivě zhoršila šitelnost písma.Před příhodou jsem učila většinou první, nejvýš druhou třídu, takže nutnost a potřeba psát čitelně a hlavně vzorově, aby se to naučili i mí žáčci, byla vlastně nutností a pravidlem. po příhodě se muj rukopis zcela rozpadl.Když jsem před 15 lety podepisovala před matrikářkou vydaný nový občanský průkaz, dalo mi to obrovskou práci, aby podpis vůbec byl čitelný.Dneska jsem šťastná za pc a tiskárnu. a aby nebyl problém u podpisu nějakých příkazů k k zaplacení položek z účtu, mám raději a pro jistotu internetové bankovnictví. Chvála za něj, je to veliká pohoda. Na začátku hned po mozkové příhodě jsem se snažila psát v ruce,jelikož pc ani tiskárnu jsem nevlastnila. Když jsem však napsala několikastránkový dopis kamarádce, dlouho žádná odpověď od ní nepřicdházela. Nakone mne kamarádka poprosila, bych napsala ještě jednou, ale mnohem stručněji. Prý by si nerada brala na luštění mých nečitelných klikyháků dovolenou. Od té doby jsem se zaťala a přestala jsem lidem psát. K padesátinám jsem si nadělila pc a tiskárnu a od té doby je mé psaní ok.Nenávidím však psaní sms z mobilu.To raději dotyčnému zavolám a vše vyřídím telefonem. liko, dík za sváteční zamyšlení. Přeju všem klrásný zbytek dlouhého víkendu.

M. Crossette 5.7.2018 17:30

také si neumím představit,

že bych vůbec neuměla číst a psát! Když jsem v mládí prvně viděla nějaký historický film a tam král psal nějakou důležitou depeši, královna tajný vzkaz žasla jsem. Oni ten papír jen složili, ani nepřidali pečeť a dali nějakému služebníkovi, aby to rychle předal. Říkala jsem si, co je to za blbost, když si tu zprávu může klidně přečíst (a "předat dál") :) Až pak mi došlo - že nemůže, jelikož neumí číst :) Ovšem na druhou stranu těch "drubů a pikantností" si služebnictvo u honorace vyslechlo třeba při večerní obsluze stolu! Takže sice neuměli číst, ale paměť museli mít skvělou (a jak je musel svrbět jazyk si to nechat pro sebe) :)

Já jsem mívala hezké drobné písmo, které se postupně zvětšovala a kazilo a teď píšu "ručně" dost nerada. Navíc, ať se snažím, jak chci, můj "anglický rukopis" se mi nelíbí vůbec. Prostě jsem zvyklá na české tahy spojování písmen a v angl. je to jinak.

Také jsem ráda psala perem. Teď sice píšu průpiskou, ale když to chci mít hezké, kolikrát jich vezmu do ruky několik, než najdu tu co mi vyhovuje - takovou co píše lehounce a tence. Naopak pro poznámky třeba na nákup , nebo když zapisuji něčí tf. číslo, mám radši tlustší "tuhu", abych na to později viděla rychle a bez brýlí.

Co bych byla ráda uměla byl těsnopis. Moje maminka jím psala přímo bleskově (jako sekretářka, musela stihnout šéfův diktát). Vždyky mě ty její krátké a dlouhé klikiháky fascinovaly, že "se to dá zpětně číst". Takže, když jsem jako holka třeba slyšela v rádiu nějakou hit-písničku a nepamatovala jsem si všechna slova (sloky), požádala jsem maminku, ať mi je zapíše těsnopisem (a pak nadiktuje), protože já bych to obyč. psaním nestačila.

Z. Lika 5.7.2018 18:13

Re: také si neumím představit,

Maričko, taky jsem toužila umět těsnopis. Jenže kurzy tehdy nebyly, musela bych asi na ekonomku. Po čase jsem si pořídila těsnopisný slovník, ale nedostala se k tomu, aby s tím dokázala nějak pracovat. Jak by se mi to na škole hodilo! Aspoň že jsem se naučila psát na stroji.

Z. Yga 5.7.2018 20:57

No vida - a já jsem zase toužila se nikdy na těsnopis ani nepodívat ... v druháku jsem z něj propadala, prostě mi ty klikyháky pranic neříkaly. Jediný znak, který dodnes umím, je znak pro sousloví je třeba. Díky bohu, že jsem toto umění nikdy nepotřebovala (jak jsme tvrdily Rajmundovi, takto profesoru těsnopisu a psaní na stroji, který s radostí dával za trest stránky těsnopisu či strojopisu - já na Vánoce měla aj přes stovku).

Z. Jenny 5.7.2018 14:53

Liko,

díky za sváteční slovo.Když uvážím, že ve 27.století př.n.l. vynalezli písmo Číňané a v 1.století př.n.l. začali užívat papír,jsme dost pozadu a vzhledem k nezájmů psát rukou,opět brzo na psaní asi zapomeneme Budeme tedy muset možná počkat na další mesiáše a osvícence, kteří kulturu písma a jeho užívání znovu přinesou mezi dělný lid. To se týká i mně. :-) Píšu ještě dobře tiskacím a mám v tomto směru vypsanou ruku z projekční kanceláře ale psací, chmm, jak hrom do palice. V 1. tř ZŠ mi pančelka říkal"ty můj Smolíčku pacholíčku" :-) Na průmce jsme žádná skripta neměli, nedostatek jich byl a nebyli peníze na ně, takže hodinové diktáty a večerní luštění bystřilo šedé buňky mozkové.

Přej všem krásné sváteční dny a zamyšlení nad jejich významem.

L. Blaza 5.7.2018 15:31

Re: Liko,

No jo, vlastně! Na střední skole jsme neměli učebnice skoro na nic a tak jsme celé hodiny opisovali diktovanou látku, zejména jazyky to byly, včetně češtiny. Pravda!

Z. Lika 5.7.2018 18:23

Určitě jste/jsme se tím zároveň učili, ono to nebylo marné.

L. Blaza 5.7.2018 18:46

Re: Liko,

No, 4 roky opisování, jednotvárné a monotónní hodiny. Občas bych taky uvítala nějakou tvůrčí změnu :)

D. Ruščáková 5.7.2018 14:48

OT - Liko

pod domem nám parkuje plachetnice (jsme u moře:)) a vypadá, že nemá plachtu - tedy na ráhně není nic namotané, resp. naskládané. Tak jsem si myslela, že ji používají jen jako motorové popojíždědlo (moc s ní tedy neplují). A včera odpoledne jsme přijížděli odpryč a uviděli ji (byla už dost daleko) odplouvat, s plachtou. Na palubě žádný veliký balík nevidím... kde ta plachta může být? :)

Jinak to vypadá na drahou a poměrně novou loď (a nikdo se s ní neplaví:))

Z. Lika 5.7.2018 16:05

Re: OT - Liko

Může být namotaná do stěžně.

D. Ruščáková 5.7.2018 17:12

Jo, vypadalo to tak! Jen jsem nechtěla věřit vlastním očím, či spíš vlastnímu odhadu. Já jsem o takovém systému nikdy neslyšela:))

Jinak taková krásná loď a je pořád jen uvázaná u bóje. Tak mi aspoň s jinými čluny a člunky ukazuje, kam jde zrovna proud :)

Z. Lika 5.7.2018 18:10

Re: OT - Liko

Musí to být krásný výhled, takové mám moc ráda.

Hlavní plachta téměř celá navinutá do stěžně je vidět zde, je z ní vidět pouze cíp, za který se pak vytahuje po ráhnu ven:

D. Ruščáková 5.7.2018 18:21

Re: OT - Liko

Jo, je to ono! Ten cíp první dny moc vidět nebyl, ale po té plavbě už ano, proto mě to napadlo. Bylo to tu krásné, hlavně ty první týdny, kdy tu nikdo nebyl:))

Z. Lika 5.7.2018 18:25

On tenhle systém navíjení hlavní plachty má svoje mínusy - když se plachta uvnitř zasekne, je to blbé. Většinou se vytahuje nebo stahuje při manévrování a tam musí všechno běhat tip ťop. A napíšeš, kde jste? Jsem zvědavá, to víš, móře :-) Předpokládám, že teplé?

D. Ruščáková 5.7.2018 18:32

Re: OT - Liko

Jsme na Korčule, na jihu, v Prižbě, tak jsme si užili hodně vln, někdy i slušně velkých, ono hoddně foukalo, prý pár dní byla i bura, říkali místní.

Jeden den jsme si půjčili lodičku (s motorkem), to fakt musím říct ve zdrobnělinách:)) A vyjeli si... no a jak jsme minuli závětří ostrovů tak to bylo... zajímavé, chudák loďka občas skákala placáky z vlny na vlnu, pluli jsme proti větru a proti vlnám. Zpátky to bylo snazší, ale zase se nám chvilkama zpomaloval chodu motoru, asi jak se člunek šplhal na vlny.

A zjistila jsem, že dokud kormidluju (proti větru jsem řídila já) tak dobrý, není mi blbě, i když loďka skákala jak vyhazující kůň. Ale když jsme se snažili zakotvit (to fakt není legrace, byť jsem ten správný konec lana uvázala k loďce:)) a já byla na té pohupující se lodi, tak se mi udělalo zle hned. No tak jsme zase vypluli, než jsem musela hledat závětrnou stranu:))

Z. Lika 5.7.2018 18:50

Re: OT - Liko

Korčula je nádherná. A ty vlny v motoráku (jakkoli velkém) nezávidím, motoráky jsou na hladkou vodu. Příště nasedněte na nějakou plachetnici! Naštěstí nevolnost pomine, sotva člověk vystoupí na pevnou zem.

T. Zana 5.7.2018 14:23

Tady Hujer :-)

Já prosím psala úhledně :-) A tuším v páté třídě jsem se rozhodla,že takové to školní ležaté písmo se mi nelíbí a přecvičila se na stojaté. Pak jsem dlouho psala ručně a úhledně.

Když začali počítače, všimla jsem si,že kolega píše rovnou do stroje, ne jako já na papír a pak přepsat. Tak jsem se naučila zase tohle - blbý je, že dnes potřebuju pecko, abych něco naformulovala. A při delším psaní, než je nákup, mě bolí ruka :P

Z. Lika 5.7.2018 18:22

Re: Tady Hujer :-)

Krásné písmo vždy potěší a pokud sis ho nezkazila, určitě tak píšeš dodnes - pokud je potřeba nebo chuť :-)

L. Blaza 5.7.2018 14:18

Krásný den všem :)

Poznámky si píšu v ruce, na plno papírků, které se nachází kolem. Někdy se stane, že je po sobě nepřečtu. Někdy se taky stane, že je po sobě ani nestihnu přečíst a vyhodím je a pak je hledám :) Nikdy jsem si nepsala deník, nebavilo mě to, vedla jsem si na Základní škole takový spíš sešit, kam jsem vystřihovala různé články a obrázky (Milá Sally z časopisu MS) a lepila je, pak tam mám různé testy typu: Miluje mě? :)) a taky ručně psané texty písniček z letních táborů a taky citáty slavných lidí. Pořád ten sešit mám. Vedla jsem si památníček a mám ho taky dodnes. Jsou v něm krásné vzkazy a kresby od spolužáků, ale i od dospělých přátel. Někde doma ještě máme Knihu návštěv - tu jsme s manželem zavedli po svatbě pro naše domácí návštěvy :) Musím si ty poklady znovu prolistovat :)

A. Bytová 5.7.2018 13:32

Stav

funkční negramotnosti obvykle zažívám v Maďarsku. :D

Píšu strašně, tuhle jsem na nákupní lístek napsala roštěnky a přítel přinesl utěrky.

Z. Lika 5.7.2018 13:36

Re: Stav

To je ovšem roštěnkový karambol. Já došla do takového stadia, že pokud chci, aby to někdo po mně nebo já sama po sobě po čase přečetl/a, dodatečně přidávám do textu očka u el a příčníky u té a vlnovku u zet, aby se odlišilo od mn, n a případně dalších.

Ale tak utěrky se taky hodí, na utření húst v tomto případě.

A. Bytová 5.7.2018 13:55

Re: Stav

Chich, a teď si představ, že někdo škrábe azbukou. Oblíbené šišlimišli napsáno nedbale ...

Z. Lika 5.7.2018 13:57

Já se jednou dostala do hrozné situace, nemohla jsem si vzpomenout, jak v azbuce napsat březen (mart). Nakonec jsem lokální protějšek pokorně požádala, ať mi to předepíše, ať nezpůsobím neplatnost smlouvy :DDD

Z. Jenny 5.7.2018 14:27

Re: Stav

Abytko, tak to jste moc nenajedli, co ?! :-)

A. Bytová 5.7.2018 22:24

Byly knedlíky s vajíčkem. :D

O. Joklová 5.7.2018 12:36

hm, psaní rukou

nikdy nebyla moje silná stránka, v prvních třídách to byla moje jediná dvojka mezi samými biči :-((((

pak jsem měla díky psaní poznámek na střední a vysoké docela vypsané písmo, i když ne příliš čitelné - ale sama po sobě to přečtu dodnes... zato jsem experimentovala s psacím náčiním a dlouho psala azurovým inkoustem (tedy plnítkem) :-DDDDDDDDD

od té doby, co většinu věcí píšu na klávesnici, se mi ruka hodně zkazila, skoro už "neumím" psát, určitě ne delší text, to by nejspíš byla docela pohroma, spíš si škrábu hlavně poznámky do stolního kalendáře

kromě abecedy jsem se ve škole naučila (jako všichni v té době) ruskou azbuku, později samostudiem řeckou alfavitu a při psaní diplomky aspoň základy švabachu

díky Liko za hezké zamyšlení, všichni si užijte prodloužený víkend, já jedu na dva dny za Elou

Z. Lika 5.7.2018 13:38

Re: hm, psaní rukou

Tos mi připomněla zajímavou věc, Bedo. Když píšu plnicím perem (s velkou oblibou), tak mě to samo nutí psát krásněji a čitelněji. Protože asi trochu pomaleji. Na tu fintu mě přivedla kamarádka, které jsem záviděla nádherně provedené poznámky na semináři. Takže od té doby na seminářích nedám bez pera ani ránu.

Z. Tečka 5.7.2018 12:08

Když občas narazím

na středověké texty, tak se ani nedivím, že číst a psát umělo poměrně málo lidí. Vesměs těch, kteří na tu výuku měli čas; šlechtici a bohatí lidé, nebo chlapci - budoucí novicové. Tedy ti, kteří na to měli čas a nemuseli se od ranného dětsví ohánět, aby obhájili živobytí. Já se přiznám, že ti, co si písmo osvojili, mají můj obdiv, já bych to asi nedokázala. Pak mají můj obdiv i lidé, kteří se kvůli svému bádání naučili třeba jazyk i písmo asijských národů, to písmo, které ve většině případů připomíná rozsypaný čaj nebo rozlámané suché větvičky.

Ale uvědomila jsem si jinou věc; většina lidí, žíjících ve městech, ale i ve větších osadách, byla běžně dvojjazyčná, (smíšené české a německé obyvatelstvo) obchodníci a kupci dost často ovládali i více jazyků. A to dlouhou dobu u nás nebylo samozřejmostí..

Dneska si neumím představit, že bych neuměla číst a psát.

Z. Lika 5.7.2018 13:40

Re: Když občas narazím

Dvojjazyčnost je k závidění, holt když v tom někdo vyroste, má se.

A jsem také ráda, že je naše písmo poměrně jednoduché, dobře naučitelné.

T. Zana 5.7.2018 14:27

Re: Když občas narazím

Ručně psané středověké texty jsou na pohled nádherné. Stejně si neumím predstavit, jak rukou opisuju třeba Bibli...