23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


ZANINY CESTY: Jděte do Háje (2)

28.6.2022

(první část najdete tady)

V neděli jsme vyrazili na výlet, na který jsem se hodně těšila. Nejdřív do Raduně. Je tam zámek a zámecký park. Když jsme přicházeli, zdál se mi ten zámek takový… no jo, další zámek. Jenže pod ním jde svah docela prudce dolů a dole je veliký rybník. Zezdola je konečně vidět zámek se vším všudy, tj. s věží, zdobenými štíty… a to celé se zrcadlí v rybníce. Úžasné.

A ještě mají v bývalé sýpce udělanou kavárnu s výbornou kávou a skvělou zmrzlinou. Když jsme se od materiálních požitků odtrhli, pokračovali jsme podle rybníka zámeckým parkem a plynule přešli na naučnou stezku Památce amerických letců (v srpnu 1944 byl tady sestřelen americký bombardér).

Zámek Raduň

Takže Franta si četl a já se mezitím trochu trápila, protože mi bylo jasné, že tu hezkou trasu, kterou jsem vymyslela, s nabouraným kolenem neuchodí, a tak jsem průběžně vymýšlela, kudy se co nejsnáze dostat k Hradci nad Moravicí. Taky s tím souvisela taková nemilá věc – na té narychlo vymyšlené trase nebylo nic k jídlu…

Ale aspoň se nám povedlo neminout rozhlednu Šance (je pojmenovaná podle nedalekého obranného valu z 18. století).

Nakonec to vyšlo, k zámku jsme dorazili z opačné strany nějak po čtvrté hodině. Těšila jsem se sem a doufala, že si projdeme zvenku zámecký areál, hlavně nádvoří Bílého i Červeného zámku a Bílou věž. Vedou to jako samostatnou prohlídkovou trasu za lidových 50 Kč.

Zámek Hradec nad Moravicí - Červený zámek

Hradec nad Moravici je spíš zámecký komplex, který stojí vysoko na úzkém a protáhlém ostrohu nad řekou Moravicí. Starší částí je tzv. Bílý zámek, v 19. století ho doplnil novogotický Červený zámek s hlavní vstupní branou. Nejmladší stavbou je Bílá věž dokončená v roce 1887. Zámek má poměrně fascinující historii – viz zde.

Jenže jsme dorazili docela pozdě, zámek byl otevřený do pěti. A my padali hlady. No, skončilo to klobásou v zámecké restauraci a já – zatímco Franta dojídal – vyběhla honem obejít aspoň Bílý zámek.

Zámek Hradec nad Moravicí - Bílá věž

Pak už jsme mířili zpátky do hotelu, ještě jsme na nádraží v Opavě obdivovali „jízdenku na záchod“ - prostě si v automatu s názvem Platební stanice toalet vedle dotyčných dveří koupíte lísek s QR kódem, ten načtete a můžete vstoupit do prostoru fantasticky čistých záchodů.

V pondělí jsme vstávali nějak po šesté, před námi bylo hodně cestování. Rozhodli jsme se, že využijeme příležitost a podíváme se na úzkorozchodnou lokálku z Třemešné do Osoblahy. Bylo to sice dost daleko, ale jet sem extra z Prahy by bylo ještě dál.

Zašli jsme na snídani do „Svačinkárny“ – o té jsem se ještě nezmínila. Malý krámek, zčásti pekárna (naprosto excelentní koláče!), zčásti bistro – měla jsem tam drštkovou polévku i zelňačku, obě moc dobré, kromě toho grilované kuře (jen se rozpadalo), sekanou… a taky nabízejí pomazánky, kafe do kelímku atd. Slušné ceny. Navíc neuvěřitelně milé děvče, co tam prodávalo, to taky dělá hodně.

Takže jsme posnídali a šli na vlak v 7:36 do Opavy, odtud dalším vlakem v 7:39 (ty dva vlaky stojí inteligentně proti sobě na stejném nástupišti, takže pokud není zpoždění, není ani problém) do Krnova a odtud autobusem do Bohušova.

Zřícenina hradu Fulštejn

Tam jsme si počkali na průjezd malých vagonků v opačném směru a pak vyrazili přes louku na zříceninu hradu Fulštejn. To by jeden nevěřil, jak moc je tráva ráno mokrá, i když už nepršelo kdovíjak dlouho. Ale zase jsme si užili úžasný žabí koncert z rybníka u místního kempu. A pak už jsme stoupali na vyvýšeninu, kde stál hrad – musel být dost velký. To místo je hodně zarostlé, stálo by za pár úprav a lepší propagaci.

Potom jsme se vrátili už trochu oschlou loukou a šli zhruba podle kolejí do Osoblahy. Dlužno říct, že cesta to není moc povznášející, jde se po něčem, co možná před šedesáti lety byla asfaltka, a mezi poli s řepkou…

Obec sama… Cituji z Wikipedie: do roku 1939 zde bylo provozováno 5 mlýnů, pivovar, cukrovar, sirkárna, tiskárna, cihelna a jiné výrobní závody. Do roku 1945 si město zachovalo téměř neporušené historické jádro. Na konci druhé světové války bylo město z 90 % zničeno. Po válečné zkáze následoval odsun původního německého obyvatelstva a neúplné dosídlení českými dosídlenci, kteří v rámci odstraňování trosek často zbořili i domy, které by byly jinak opravitelné.

Osoblažská lokálka

Takže historického ve městě prakticky nezbylo nic – vlastně ano, ta úzkorozchodná dráha. Byla zprovozněná v roce 1898 a je poslední úzkorozchodnou tratí, na které provozují pravidelnou osobní dopravu České dráhy. Kromě toho po ní jezdí i výletní vlaky společnosti Slezské zemské dráhy. Projeli jsme si celou trať až do Třemešné a je to kouzelné. Maličký vláček (napočítala jsem 46 míst k sezení) jede docela svižně, člověk kouká z okna a užívá si to.

No, a protože jsme zpátky do Krnova dojeli docela brzo, udělali jsme si ještě menší procházku po městě. Od nádraží jsme došli k ulici Mikulášské, prý nejhezčí v městě. Tak… určitě bude, až skončí rekonstrukce vozovky a chodníků. Rovněž tak na budově Paláce Silesia ještě čeká dost práce. Ale pracuje se na tom a to je důležité.

Když jsme unikli ze staveniště, konstatovali jsme, že Krnov je hezké město. S velkolepým gotickým kostelem sv. Martina z 13. století. Náměstí s budovou spořitelny a radnice je vyloženě krásné.

Zámek Krnov

Objevili jsme i zámek, který zvenku nevypadá moc zajímavě, ale čím déle na něj člověk kouká (zejména na nádvoří), tím je to lepší.

A potom už jsme skoro utíkali na vlak.

Foto: Zana, další fotky si můžete prohlédnout tady na Rajčeti.

Zana Neviditelný pes



KONTAKT na Liku z redakce Zvířetníku je zde více... 
ARCHIV ZVÍŘETNÍKU od února 2010 do prosince 2013 najdete na stránkách Dagmar Ruščákové DeDeník
HLEDÁTE POMOC PRO NALEZENOU VEVERKU?
Vše potřebné zjistíte zde...
Víte, jak správně psát - a to nejen na Zvířetník? Podívejte se do Nápovědníku !