24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

BTW: Psí rvačky

Je to jedna z odvrácených stránek soužití se psy. Za normálních podmínek, tedy chodíte-li se psem ven, s tím nebezpečím musíte počítat a nějak se mu postavit. Ano, mluvím o psích rvačkách.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
jiný Honza 7.11.2008 13:58

Re: Tak teď abych se styděl...

Starší a větší je hovík, mladší vlčí špic (asi - je nalezenec).

EvaŽ 7.11.2008 14:08

Re: Tak teď abych se styděl...

Tak špic je dost umanutý (i když vlčího - holku jsem znala a byla vyrovnaná, ale jedna je nic). Řekla bych, že je problém v tom, že je nalezenec, nevíš, co bylo v útlém dětství. Zkuste, když vás bude na zahradě víc je vypustit, pokud mají slušnou poslušnost, mohl by být společný pobyt na zahradě pod přísným dozorem první krok k příměří. Ale nesmíte z nich spustit oko. A opakovat, kdukoliv budete mít čas. Pak uvidíte. Ale je možné, že se mladá rozhodla, že to vezme do tlap. A pak buď stará ustoupí, nebo bude stálý boj. Ale tohle není tvoje chyba. To jsou různorodá temperamentní plemena, kde může problém vzniknout "bez cizího zavinění". Je mi to líto a držím vám všem palceV

Dede 7.11.2008 12:37

Re: Tak teď abych se styděl...

Milý Honzo, opravdu nevím, proč by ses měl stydět - psala jsem jasně, že moje povídání se fen netýká. Vím, že tam to jako u psů prostě nefunguje, jejich boje jsou téměř na život a na smrt (když se rozhodnou v případě podobně starých zvířat s podobnou velikostí). Přiznám se, že bych si na dvě feny asi netroufla, se psy je to prostě snazší. Rozhodně vám držím palce, nemáte to jednoduché V

LA 7.11.2008 12:44

Re: Tak teď abych se styděl...

Ani se psy to není jednoduché, Filip prý přišel přes plot o kus ouška.

Xerxová 7.11.2008 13:53

Re: Tak teď abych se styděl...

nevím, proč by ses měl stydět. Spousta velmi zkušených chovatelů se dostane do problémů, které držení více fen představuje. Někdy to končí prodejem (spíš darováním) jedné. Mimochodem, často se to těmto chovatelům vyčítá a oni vlastně nemají jinou možnost, pokud nemůžou oddělit smečku na více částí. Protože se to nedá příliš předvídat (nastává to někdy už při dospívání, jindy až v dospělosti, jindy ve stáří, někdy u hárání, někdy u falešné březosti...), ani bohužel ovlivnit. Výcvikem a osobností majitele jde změnit mnohé, ale 100% to nikdy není. Bohužel jsem se teď setkala i s případem, kdy majitelka spoustu let dokázala chovat více fen pohromadě a odchovávat řadu vrhů - letos jí jedna fena zabila polovinu štěníků od "kamarádky" z psí rodiny... A to se obě na stejném dvorku narodily...

Držím palce, ale bojím se bojím, že (i proto, že se problémy táhnou už dlouho), že vždy půjde jen o velmi chatrné příměří... které budete muset neustále silou (spíš psychickou než fyzickou)udržovat

zana 7.11.2008 14:21

Re: Tak teď abych se styděl...

Honzo, nezbývá mi, než se přidat do zástupu palcodržičů....R^

JanaBa 7.11.2008 10:36

Dede,

jako vždycky moc čtivý článek. Náš Ross má taky cosi nevyřízeného s jedním anglickým setrem. Napadá mi, neházejí tihleti po nich nějaké děsně urážlivé anglické nadávky? Copak norský Ross, ten by z toho mohl být frustrovaný, ale že by čeští psi neuměli parírovat na stejné úrovni, to se mi nezdá. Tak to asi bude něčím jiným. Třeba nepřekonatelným odporem.

Lucka V. 7.11.2008 10:02

Skvělá reakce!

Snad si hafan tu koupel bude chvíli pamatovat;-D. Tohle nejsou jednoduché situace, ať pro napadeného psa, tak pro jeho pána. A čím větší pes, tím asi větší problém, pokud se konflikt vyostří. Děkuju osudu, že naši plyšáci jsou smečkoví a nekonfliktní, i když Argus má občas tendence upozorňovat ostatní, že ty holky jsou jeho a Buffinka, pokud je na vodítku, je pěkná provokatérka, ale to je pravděpodobně následek kastrace - normálně je trochu nejistá, ale když mě má v patách, to je najednou hrdinství;-P...ale do konfliktu by nešla. Kupodivu i naše víkendová návštěvnice Carmen bez problémů zapadla do smečky, ovšem je tu jeden problém - začíná mít tendenci se stavět do pozice jejich ochranky. Dle slov MLP asi tuší, co je to za pitomečky;-P

PetraK 7.11.2008 9:18

Jejda - Dede, jak výživné téma pro mě :-)

mohla bych na tohle téma pomalu začít psát disertačku. Mám "moc" ráda neukázněné psi a jejich dementní páníčky;-€. To může mít člověk psa upovelovaného a... jako první to byl RR Archie - pes který už ve třech měsících bez nadsázky vyjížděl po psech, po fenách-jedno jestli štěňata či dospělci, po svých lidech.... Rv a nakonec díky nevýchově dospěli k tomu,že je to pes, který bez krátkého vodítka a koše nemůže vyrazit nikam. Což ovšem je paničce občas jedno- musí si přeci náš Árčínek pohrát se svou jedinou kamarádkou (a už i na ni je ostrý), takže ho vypustí, sundá koš a hezky si povídá;-€. Takže když jsem narazila na v dálce si hrající dva RR a poznala že ten jeden je obr Archie, dala jsem Ešusovi k noze a čekala, že si dáma upoveluje svého psa. Nikoliv, nechala ho jít v pohodě i s fenou po poku k nám. Bylo jí to tak nějak jedno. Stejně jako to, že v momentě, kdy má ten pes fenu u sebe budu daleko razantnější. Bylo mu jedno, že Ešusa rvu za sebe, snažím se ho odehnat a panička se ho zase bála, takže si pro něj nešla. Tehdy jsem to ještě uřvala a čokla zastavila,  kdyby se to mělo opakovat teď, kdy se jeho chování zhoršilo, asi tolik šancí už mít nebudu;-€. Může člověk socializovat svého psa jak chce a pak příjde pár takových inteligentů, kteří neumí svého psa zvládnout a máte problém:-/, další v pořadí byl ten pit, volně ložený beagle. Ach jo blbost lidská je neomezená:-(

abyt 7.11.2008 9:27

Re: Jejda - Dede, jak výživné téma pro mě :-)

Neštěstí je v tom, že psa si může pořídit každej. No a jakej pán, takovej pes.:-/

PetraK 7.11.2008 9:39

Re: Jejda - Dede, jak výživné téma pro mě :-)

Abyt - přesně tak a když to ještě nakombinuje s pořízením módního plemene, které chce určité vedení, je na průšvihy zaděláno. Musím říct, že mám ráda psy obecně, ale zrovna u Archieho to říct nemůžu - tam je něco špatně už od malička (fakt ho znám od těch třech měsíců) a i když jsem se snažila tehdy paničce trochu poradit - a nebyla jsem sama - nějak to nepomohlo. Jednu chvilku chodili i na cvičák, ale to už byl pes dospělý - a bylo to o tom, že se psem pracoval výcvikář, kterého jediného-jakž takž bral. Ne že se psa naučí ovládat panička. Ta vždycky jen koukala a hloupě se usmívala;-€ Tam jsem taky poprvé viděla psa v hysteráku  a nebylo to nic hezkýho, musím říct, že tím se mi ten pes zprotivil definitivně. Panička opět "zcela koncentrovaná na psa";-€, pes s takovým tím látkovým udělátkem místo toho aby měl koš a vylít znova do AsheRv. Výcvikář po něm vlítnul a vyvěsil ho za zadní nohy tak, že čokl nemohl nic. Předvedl takový hysterický výstup-poprvé to nešlapalo podle něj - že to bylo fakt až odporný, nebo jak to popsat. Fakt bájo, když si lidi bez rozmyslu  pořizujou psy

JanaBa 7.11.2008 10:03

Re: Jejda - Dede, jak výživné téma pro mě :-)

Není pravda, já se neperu:-)!

Jana 7.11.2008 10:35

Re: Jejda - Dede, jak výživné téma pro mě :-)

Bohužel rotwailera fenu mají i ve vedlejším baráku. Neukázněnou, nevychovanou, nevychovávanou ;-€ Chodí s ní bez košíku, bez vodítka. Minulou zimu paničce zdrhla přes 2 zahrady na naší Dastu. Panička na ní volala, ale ona si dělala, co chtěla. Stála jsem s Dastou v náručí, zády k RR. Když si tu mrchu konečně odváděla, tak jsem na ní ječela, že "Rotwailer bez výcviku je jako časovaná bomba!"  Myslíte, že se aspoň omluvila? Že se zeptala, jestli jsme v pořádku? Bez jedinýho mrknutí na nás, bez jedinýho slova odešla. Od tý doby chodí sice na vodítku, ale venčí jí asi 10-ti letý klučina. Když po nás vystartovala, tak klučinu táhla chvíli po zemi. Nejdřív jsem odnesla Dastu do baráku a pak jsem se zeptala, jestli je kluk v pořádku. Prej jo, prej jí takhle zastavuje.

Některejm lidem bych psa fakt zakázala! Vždyť takhel dělají ostudu celý rase toho psa, kterýho zrovna zmrvili

PetraK 7.11.2008 9:31

Re: Jejda - Dede, jak výživné téma pro mě :-)

Dedéééé - jsem zapomněla pochválit ve svým svatým rozhořčení;-D;-D ty krásný fotky! Ale to je tím, že je tohle téma pro mě tak žhavé;-D;-D. Fotky jsou fakt bombastický. Pes na sněhu je úža objekt k foceníR^

EvaŽ 7.11.2008 14:17

Re: Jejda - Dede, jak výživné téma pro mě :-)

Nevychovaný příměstský pes je prů/ er. RR je normálně fajn, ale takováhle ženština dokáže zkazit i psa porcelánovýho.

Každý pes potřebuje vychovat! Ne jen nějaké plemeno. Jen některé je mírnější, některé je potenciálně průšvihové víc. Z těch zmíněných je problém nevychovaný pit. I když RR může být taky problém, dá se mu snáz ubránit. Pit je rychlý a tvrdý. Klidně zkus hůl, pepřový sprej nebo něco podobného. Nenecháš si zabít psa. Mám psy ráda, ale v takovém přípdě je mi milejší můj vychovaný pes než cizí hovado. Ona ti zbraň dodá jistoty a pravděpodobně ji nebudeš muset použít, protože pes tvou novou sebejistotu pozná. A paničce klidně řekni, že pokud si ho neuhlídá, použiješ na něj pepřový sprej. Jinak se s podobnými asi jednat nedá. V podstatě chudák pes:-(

Bláža 7.11.2008 7:43

Marek má jedničku

za skvělou reakci, evidentně to psu prospělo, moc mě pobavilo, když jsem si přečetla, jak se mu v hlavince rozsvítilo. Dede patří dík za cílenou výchovu a za zasněžené fotky, jsou nádherné! Pěkný den a nastávající víkend všem! :-)

Renie 7.11.2008 8:54

Re: Marek má jedničku

Přála bych všem psím hajzlíkům takovouhle koupel ;-P  Lepší by ještě bylo, kdyby tam spadla i ta nezodpovědná panička. Sice se nemá přát nikomu nic zlého, ale takovýmto majitelům je evidentně jedno, že jejich pes může způsobit zranění nebo smrt jiného psa, člena rodiny.

Jana 7.11.2008 9:14

Re: Marek má jedničku

Naprosto souhlasím. Tomu psovi i majitelce "šup hlavičku pod vodičku" ;-D;-D;-D

Renie 7.11.2008 9:16

Re: Marek má jedničku

;-D Jano, tak na tenhle výrok si jistě vzpomenu odteď pokaždé, když potkáme nějakou nemilou společnost ;-D

Jana 7.11.2008 10:22

Re: Marek má jedničku

Musím přiznat, že výrok není můj vlastní, ale je od Járy Cimrmana. Což jen potvrzuje jeho génia a nadčasovost ;-)

PetraK 7.11.2008 9:19

Re: Marek má jedničku

Přesně tak, Marek zareagoval naprosto úžasně. Jejda, jak já bych si kolikrát přála stát na molu;-D;-D a rozhodně by to nebylo molo pro modelky;-D;-D

Xerxová 7.11.2008 7:39

hezký den

hezký den všem Zvířetníkům a zvířátkům :-)

Já mám ještě jednu komplikaci v mezipsí komunikaci - mám mamutíka...;-P Už když je doga štěně, spousta majitelů malých psíků se o ně bojí. A přitom je tak důležité, naučit štěníka, že pejsci jsou malí i velcí, kudrnatí i nahatí, uječení i tiší. Naštěstí je v našem okolí i dost majitelů rozumných, takže socializace na různé psy se podaří. Když psík povyroste, v očích lidí je to už obr, ale podstatně bystřejší psí hlavinky vědí, že je to submisivní mládežník. A nastává potíž s tím, že někteří psi (i feny) své nadvlády začínají zneužívat - dogátko ponižují, násilní, okusují. Zajímavé je, že se takto chovají nevychovaní neoblíbení psi... ti "chytří" totiž tuší, že o nějaké dva roky později i mamutík dospěje...  a že si bude pamatovat.

Xerda byl dobrák, přesto v dospělosti velké psy - samce - nemusel. Ty, které znal od "dětství" a kteří se k němu vždy korektně chovali, přehlížel ( a oni jeho taky, míjeli se bez zastavení, nebo se letmo očichali), cizí varoval lehkým vrčením - nechte mě být, nebavím se (a to vždy u mé nohy - i když byl na volno, automaticky se vracel, věděl, že bych ho stejně od cizího psa volala). Psi, kteří ho otravovali, si v dospělosti rychle srovnal (pokud se takový aktivní psík na něj vrhnul, zaroloval ho Xerda pod sebe a ležel na něm... nekousnul, neublížil, jen znehybnil) a měl klid. Jen doma vztah s Rickem (ale tam byla sposta chyb ze strany dědy) jsme museli později ostře budovat...

S Betkou je zatím klid... bojím se bojím, že přijde plná dospělost a její kamarádský vztah ke všem pejskům a fenkám dostane trhlinky... Zatím maximálně zavrčí, ale do žádného konfliktu nejde. Snad nám to vydrží :-) 

Rpuť 7.11.2008 7:51

Re: hezký den

Taky mám tuhle potíž. Majitelé menších psů preventivně ječej už na kilometr a velký psi jsou buď zavřený nebo na vodítku. A Blesan by se kamarádil až by brečel.

Je tu hnusně a Damián už není čtvrtý den doma. Nevidím to dobře:-/

EvaŽ 7.11.2008 8:52

Re: hezký den

S některými majiteli malých psů je problém. My nemáme mamuta, Ája má do 32 kg, ale hlavně majitelky jorkšírů bývají hysterické, když se přiblíží na 5 metrů. Přitom ona o malé psy nemá vůbec zájem. Ještě vezme občas na milost jezevčíka, ale po svých zkušenostech s ječícími majitelkami ji jorkové nezajímají. O to více mě v poslední době překvapili takoví 2-3 majitelé jorků, kteří se chovají úplně normálně! A v neděli si holky očuchaly dokonce 3 měsíční jorkšíří miminko a pán je nechal (po prvotních obavách). Já chápu, že malý pes je proti obludě v nevýhodě. Ale když je velký pes zřetelně přátelský, tak toho malého nezabije. My nechávali Ginny si taky jako štěně hrát s dogou nebo vlkodavkou. Ona se sice bála, ale pak zjistila, že tyhle jí nic neudělají. Napadla ji kříženka fleta a pak ještě jedna kříženka střední velikosti a vyjížděl po ní (a asi i kousl) špatně socializovaný jork. Takže se Ginny bojí spíš malých psů. Předpokládám, že se jim bude jen vyhýbat (flet konflikty nevyhledává), ale je to určité riziko do budoucna.

Nejsou všichni majitelé malých psů stejní, znám i vychované malé psy. Ale procento nevychovaných je mezi malými větší. Přitom zrovna jork nebo pinč jsou ostří a sebevědomí pejsci, kteří potřebují výchovu. Vychovaný je to prima pejsek, jenže pokud je považován za módní doplněk, je to problém. Kabelku holt vychovávat nemusíte:-/, psa bohužel kteréhokoliv ano.

Jana 7.11.2008 9:13

Re: hezký den

My máme jezevčíka Dastu. A bohužel, když byla štěňátko, tak na ní zaútočila velká fena boxera (prý je po sídlišti už vyhlášená, že nemá ráda štěňátka a malý fenky. Ale jeji majitelka s ní chodí navolno a i když vidí malýho psa, tak si jí nepřivolá;-€) A pak se o napadnutí snažila rotweilerka odvedla z baráku ;-O Tím chci říct, že hysterie majitelů malých psů může pramenit i z blbý zkušenosti s blbým majitelem velkýho psa.

Přiznávám, že když jdu s Dastou na volno a vidím cizího velkýho psa navolno, tak je mi nevolno. Odměřuju vzdálenost, abych k Dastě doběhla dřív než případný násilník ;-D Mám ráda, když mě majitel velkýho psa vidí, svýho psa si přivolá, nebo alespoň zahaleká, že se nemusíme bát. Mám z toho prostě dobrej pocit, že si ho všímá, že si všímá i okolí a proto nejspíš bude pes vychovanej.

Jenže Dasta se velých psů bojí. Většinou na ně vrčí a cení zoubky, což mám strach, aby to nějakýho "halamu" nenaštvalo. Tak na Dastu vždycky volám "kamarád, podívej Dasti, to je kamarád. Je to hodný pejsek, vrtí ocáskem. Dasto kam utíkáš???" Většinou ho v uctivý vzdálenosti oběhne, ale i na chodníku to zvládne v rámci šíře chodníku ;-D

Jednou jsme šly na procházku s kamarádkou a jejím vlčákem. Najednou jsem "psí svět" viděla i z druhý strany. Najednou jsem nechápala ty majitele malých psů, co si berou svý psy do náruče a utíkají.... Od tý doby se snažím to nedělat. Ani nepřecházet na druhý chodník, prostě zatnu zuby, změřím vzdálenost a halekám něco o kamarádovi ;-D

YGA 7.11.2008 9:49

Re: hezký den

Přesně tak Jano - on to každý majitel vidí z pohledu svého psa :-). Já mám sice malou kníračku, ale velikostí se blíží spíš střední, takže vlastně velikostně patříme do mezivrstvy ;-D - páníčci od velkých psů nás mají za prťousi, kdežto páníci od miniatur za halamy. Taky se snažím hledět za roh - i když my potkáme většinou známe pejsy, tak už vím, co můžu čekat. Mám pravidlo - je-li cizí pes na vodítku, beru Toyu taky na vodítko (pro jistotu), je-li cizák na volno, taky Toyu nepřipínám - aby mohla zdrhnout - zatím to vychází a žádné problémy jsme ještě nezaznamenaly.

LA 7.11.2008 10:55

Re: hezký den

Já už jsem byla venku se psy různých velikostí od jezevčíka po caníka a když potkáme cizího psa, tak si svého stáhnu na kratší vzdálenost, posoudím chování a při seznamování chci, aby byl majitel druhého psa poblíž. Prostě, aby se mohlo včas zasáhnout kdyby něco.

EvaŽ 7.11.2008 13:42

Re: hezký den

Já samozřejmě nemluvila o opatrnosti. Ta je nutná, protože ne každý má vychovaného psa. Já taky holky přivolávám, když vidím neznámého psa potenciálně riskantního plemene (třeba na retrívry ne, ale vlčáky ano i když naše nejlepší kámoška je vlčanda). Já mluvím o majitelích, kteří ječí i když vidí, že mám zvládnutého psa. Prostě přemrštěné reakce. U psa, který se bojí nenechám holky ani čuchnout, nebudu ho stresovat .

Majitele malých psů na dálku ujišťuji, že se bát nemusí a navíc si beru psy pod kontrolu. Přesto občas někteří ječí, že nemám psa na vodítku. Můj pes poslechne, jejich ne (stalo se, že jorkšir ječel a dorážel na naši fenu, ta je naštěstí nad věcí a nevšímá si toho a panička nadávala nám, protože Ája byla na volno u nohy).

Já vím, že jsou nezodpovědní majitelé;-€ a že je předběžná opatrnost nutná. Kritizovala jsem majitele malých psů, špatně socializovaných, neposlušných chudáků. U jezevčíků to teď nebývá tak často, typicky je to u módních plemen. Tam, kde si pejska pořizují jako módní doplněk (nebo protože ho má už i ta čůza od vedle:-/). Tam je to chudák pes. Dasta není chudák, to je normální pesanV. Třesu packou a drbu za uchem:-D.

Majitel většího psa problémového psa, který na něj kašle je zločinec. Nehoda se stát může (a majitele psa mrzí, taky se mi kdysi Nick párkrát popral přes všechnu opatrnost), ale chování majitelky vyhlášené boxerky je na diskrétnich pár facek (oběma). Radší víc párů:-/.

Jana 7.11.2008 14:30

Re: hezký den

Evi dík, já si to taky osobně nebrala :-) Jen jsem vysvětlovala, že někdy může být i racionální důvod strachu - špatná zkušenost s jiným psem.

Přemrštěné reakce, které popisuješ jsou taky blbý a jejich pes je pak chudák. Naprosto souhlasím!

EvaŽ 7.11.2008 7:36

Jo, psí rvačky

těch jsem si s Nickem užila. Stačil velký pes a pár zježených chlupů a už to jelo. Dokázala jsem ho odvolat, pokud jsem byla rychlejší. Ale po první výzvě už neviděl, neslyšel.

Takže ještě radu. Pokud už ke rvačce dojde, NIKDY nestrkejte mezi psy ruku, abyste je chytli za obojek. Jednou jsem takhle málem přišla o palec (no ne doslova, ale pár dní jsem s ním hýbala jen minimálně.) Nejlepší je, pokud jsou na to dva, aby každý popadl jednoho psa za ocas a táhli opačným směrem. Pokud přizvednete zdní nohy, aby se pes nemohl opřít, je to zcela bezpečné. Nedokáže se otočit a kousnout vás (lze tak pacifickovat i cizího psa) a není schopen pokračovat. Jinak před agresorem se vyplatí (před rvačkou) se postavit vedle vašeho (zvládnutého) psa, co nejvýše vytáhnout a rozšířit (opticky zvětšit) a hulákat silným hlasem výhružky. Obvykle to funguje. Lze tžaké udělat zastrašující výpad směrem k útočníkovi (ale musíte mít svého psa zvládnutého, aby vám nešel pomáhat). Lze i metat předměty, mávat holí. Útlocitnost nemá místo, buď se ubráníme, nebo může zkušený rváč poškodit moje psy (už 15 let mám holky, které se prát moc neumí). Jinak na krocení cizího psa bez pána (pokud ho chytnu) je nejlepší škrcení (na jeho obojku nebo stačí na smyčce z vodítka). Ono psa uškrtit nebo poškodit vzhledem k síle krku průměrná ženská nemůže. Ale agresora to dost spolehlivě odradí (mám vyzkoušeno vše výše popsané).

Pes na vodítku má obvykle větší chuť do rvačky (cítí oporu pána). Čím dále od pána, tím ochota ke rvačce klesá. Ale úplně nejlepší je prevence podle Dede:-DV. My se posledních 15 let jen občas bráníme agresorům, naštěstí. Rvačka není nic pěkného.