19.4.2024 | Svátek má Rostislav

Diskuse k článku

BTW: Norsko - země mezi světlem a tmou (3)

Dnes budu pokračovat se svým povídáním o Norsku několika postřehy týkajícími se zdejší architektury. Jak tu lidé žijí a pracují?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
nccch 6.8.2006 15:49

Zachvíli se to tu bude jmenovat "kam vyrazit"

Hezký.O Norsku to řekne docela dost.R^

Pokud jde o ty mosty,tak mě se líbí dva mosty na Slovensku pro pěší.Jeden je přes Váh v obci Stankovany a o pár kilometrů dál je v Kralovanech(u zastávky) most přes řeku Oravu.Oba jsou pro pěší,upevněné jen na břehu.Mosty maj společné to,že když po nich jdete tak se houpe.Jsou visuté,na jednom se chodí po betonu,na druhym po dřevěných prknech.V Kralovanech je dokonce cedule,že to je pro 8 lidí max.Fakt zajímavý pocit nad tou obrovskou řekou,když se to houpe - doporučuju vyzkoušet ;-)

Lída Š. 3.8.2006 11:31

Konečně

jsem si přečetla pokračování Norska;-) Úžasné!! Děkuju;-)R^VV

Lapil 3.8.2006 1:12

Z francouzských dálničních mostů se mi dělá šoufl

Abych nelhal - neuvědomuju si, že bych jakýkoliv viděl, mluvím o mostech přes dálnici. Absolutně technicky bez invence - sloupy, překlady a konec. Pravda, některé mají jiné zábradlí než jiné, a ty které mají zábradlí stejné, ho mají jinak nabarvené.

Naopak se mi v tomhle směru líbí Německo a třeba i Česko - stavitelé se nepokoušejí zkrášlovat beznadějnou konstrukci, ale budují konstrukce elegantní samy o sobě. V případě mostu to většinou znamená oblouk - jistě existují estetikologové, kteří vědí proč, já jsem technik, tak vím ty technické důvody (a že jsou hodně významné, například: "Klenba vydrží všechno kromě statického výpočtu"). Příklady? Třeba na D1 na vjezdu do Prahy - lávka pro pěší zavěšená na parabolickém oblouku. Mariánský most v Ústí nad Labem (i když tady by víc uměřenosti neškodilo, vlastně je to ohromná věc, která naprosto zabije podívání na skálu nad řekou i řeku samotnou; mám dokonce pocit, že se to slušně hádá se Střekovem). Nebo lávka pro pěší přes Sázavu podél mostu na D1 a prakticky totožná lávka v Troji.  To už nemá s dálnicí společného nic, ale je to naprosto geniální záležitost - místo aby se  mostovka pověsila na lano, tak se to lano prostě oplácá betonem a rovnou se po tom chodí. Výsledkem je od pohledu skoro děsivě tenká betonová deska, navíc prohnutá.

Nic, nechal jsem se unést; doufám, že aspoň pro někoho zajímavě.

Vera 3.8.2006 1:38

Lavka

houpe se? A'la londynska pesi?

Kardiak 6.8.2006 14:34

Re: Z francouzských dálničních mostů se mi dělá šoufl

Mně se ještě líbí most přes plzeňskou dálnici,někde mezi Žebrákem a Holoubkovem.Taky takový lehký a pěkný oblouk,zapřený do protilehlých strání.R^

RenataE 2.8.2006 23:59

Nejsem zrovna zcestovalá, i já patřím do generace, která chtěla - ale nemohla

Ale přece jen jsem pár převážně evropských zemí stihla poznat. Musím říct, že moje zážitky z Norska se velmi podobají těm popsaným v seriálku. A mám jeden zážitek, na který nikdy nezapomenu. Poslední den pobytu (byla to desetidenní služební cesta po norských výrobcích nábytku) nás hostitelé vzali na výlet - Muzeum KonTiki a tak. Po prohlídkách jsme nasedli na výletní lodičku (takovou starou, dřevěnou, romantickou), za námi naložili naše zavazadla a asi tak dvě hodinky jsme pluli po Oslofjordu. Cestou nám ukazovali různé ostrůvky a ostrůvečky. A říkali - tamhle, jak je na tom ostrůvečku jen ta jedna dřevěná chatička, ta patří panu XY, a tomu patří firma YX. A on tam vždycky jezdí na neděli, ale kdybyste tam ztroskotali, tak je tam taková kůlna, a tam najdete vodu a něco k jídlu a trochu dřeva.... A pak jsme přistáli, vyložili nám kufry a řekli: běžte támhle, asi dvěstě metrů, tam je letiště, odtamtud poletíte do Prahy. Tak jsme s těma kuframa odťapali dvěstě metrů a opravdu tam byl takový dřevěný domeček, kde nás odbavili a opravdu to bylo letiště a odletěli jsme domů. Už nikdy jsem potom nejela na letiště výletní lodičkou. Bylo to krásné.

Jiří Růžička 2.8.2006 21:38

Jakoby náhodou

Dobrý den, blahopřeji k článkům o Norsku.  Mám  ale velmi dávný sen a to je srub ze severských borovic. Dávno jsem si řekl, že ho pojmu jen jako hezký sen a budu se tím sem tam "opíjet". Už proto, že dřevo na srub zrovinka z tohoto materiálu neni za hubičku. Posléze jsem se-jen tak náhodou-začal o toto dřevo více zajímat. Jen tak. Zjistil jsem cenu, firmu která ho dováží a vynikající povahu tohoto specifického dřeva. Jasně, řekl jsem si, no to by byla paráda!

Nějaký čas jsem byl v klidu a zabýval se ostatní prací. Po nějaké době, jen jakoby náhodou, jsem narazil na internetu na fotky srubů z tohoto materiálu. Začal jsem se, jakoby náhodou, zajímat o pozemek, na kterém by tato stavba mohla stát. Po čase, jakoby náhodou, jsem objevil neuvěřitelně nádherný pozemek s rybníkem a skálou. No řekl jsem si:"To by bylo něco!" a jakoby náhodou jsem pozemek koupil.

Po čase, jakoby náhodou, jsem se bavil s kamarádem architektem a on, jakoby náhodou, se zmínil o novém trendu-domů ze severských borovic. Je už to dosti dlouhou dobu-nic se dál nedělo- a tak jsem zasunul svůj sen do nádherných zákoutí lidského snění.

No a teď, jakoby náhodou píše pani Ruščáková o dřevěných stavbách na severu! No osudová znamení jsou osudová znamení. Říkám si v duchu, ale ještě že je ten materiál, jakoby náhodou, tak drahý! Ale třeba, jakoby náhodou něco vyhraju! Zdravím, R.

Bláža 2.8.2006 22:08

Re: Jakoby náhodou

Tak to bych Vám pane Růžičko přála! Sruby jsou nádherné, taky se mi tyto stavby moc líbí. Ale jak píšete, (pominu-li všechna jakoby náhodou), je na takovou stavbu třeba vhodný pozemek, což asi Váš s rybníkem a skálou je. V naší chatařské osadě si jeden majitel vsadil mezi nás takovýto srub. Je nádherný, ale umístěním se tam moc nehodí. Ona tato stavba, aby vynikla, chce prostor a jakousi divočejší přírodu. A tak krásný srub mezi chatami nepůsobí tak, jak by si zasloužil...

Jiří Růžička 2.8.2006 22:18

Re: Re: Jakoby náhodou

Dobrý večer, máte asi pravdu, ale problém je v tom, že já ho stále vídám! A když  časem moje představy vyblednou, bum! Mám ho, jakoby náhodou, opět na talíři!

Zdravím, R.

Vera 2.8.2006 20:02

Norske tunely

Nejsem zase tak zcestovala, ale nic podobneho jsem jinde nevidela. 15-20 km, pomerne uzke, mirne tocite, vylozi vas u fjordu, pres vodu na lodi a dale zase tunel.  A v pokoji na zdi mam fotografie dvou mostu: Karluv a dreveny norsky mustek pres horskou ricku, postaveny studenty norske faculty podle starych planu.  Krasa.

JoVo 2.8.2006 19:00

Pěkné počteníčko.

Paní Ruščáková, váš článek o Norsku je opět velmi zajímavý, krásné jsou i fotografie. Rozhodně je to lepší pohled na Norsko, než jaký můžeme získat z různých nabídek cestovních kanceláří. Přeji Vám, ať se Vám daří zpracovávat další témata, tak jako dosud.R^

Hanča 2.8.2006 17:26

Ani třetí článek o Norsku nezklamal !

Paní D.R., máte vzácný dar - umět se dívat kolem sebe a poutavě o tom vyprávět. Díky !

Včera jsem dostala SMS od syna z Lofot, teď už se pomalu vrací domů.

Rákšasí 2.8.2006 12:41

Žencký

nejste na odstřel a baťůžkáři jsou až do smrti a tu sprchu a měkkou postel to nevylučuje;-D!!

zana 2.8.2006 15:01

Re: Žencký

Víš, synkovi je dvaadvacet. Já si vždycky představuju, jaký by to bylo, říct rodičům "hele, zkoušky mám hotový, takže vyrážím, vrátím se na začátek semestru." A vypadnout, jen se tak blomcat po světě, občas zavolat domů, aby věděli, že žiju, spát pod širákem nebo ve městě v hostelu. Kolega z práce takhle byl třeba v údolí Petra .... za měsíc to s pár kámošema zvládli za pár peněz.

Rákšasí 2.8.2006 17:53

Re: Re: Žencký

No a co, že je synkovi dvadvacet. To je snad jeho problém a ne tvůj. Vůbec si nevsugerovávej, že jsi stará. A ž ti bude pětset tak pak řeknu, "ano, jsi stará." Ale takhle?;-)

zana 2.8.2006 23:52

Re: Re: Re: Žencký

;-D;-P ano, maminko ;-DR^

Zdena b.p. 2.8.2006 11:55

paní Dášo, udělala jste mi velikou radost.

A) Můj dávný sen je Norsko, Finsko, Švédsko, Dánsko a Kanada. Tak si o tom moc ráda čtu.

B) Norče je slovo, které má přesný čas a místo původu a velice se mi líbí. (Nehledě na to, že pro mne velice voní romantikou!!! Ale ne cestovní.) VV

Rákšasí 2.8.2006 9:21

Asi budu potřebovat tak 200 let života

a tiskárnu na peníze, abych mohla vidět a poznat všechno, co bych chtěla;-)

zana 2.8.2006 11:02

Re: Asi budu potřebovat tak 200 let života

tohle bolševikovi zazlívám nejvíc. Jsou místa, kam už se nepodívám, protože na baťůžkáře  nemám věk (a to, co k tomu patří) a na "turistu" v dalekých zemích peníze. A strašně závidím generaci synka, že jezdit můžou, kam chtějí, a těžce se smiřuju s tím, že třeba nechtějí vůbec.

I když je fakt, že by mě ze sebe asi jako matku dneska kleplo. Já mám tak usedlý dítě ... teda, ťuk, ťuk, ono je to tak asi lepší, ale je to takový divný...

Rákšasí 2.8.2006 11:11

Zano nee

Proč myslíš, že je nutné mít na baťůžkáře věk? Na ten se vykašli, já jsem o sobě přesvědčená, že budu baťůžkář až dokonce života;-), že to je jen o tom, jak se ty cítíš...

A těším se až dítka poporostou, že to teprve bude to pravý ořechový

JoVo 2.8.2006 11:21

Re: Zano nee

;-DJá chodím z baťůžkem akorát tak na nákupy.;-D Jsa prošpikován nemocemi a nedostatkem financí, tak se ještě občas dostanu na chatu, nebo nějaký menší výšlap. Scházíme se jako Old skauti (věková kategorie většiny naší skupiny kolem 70 a více) a vyrážíme za poznámím po republice, ale už nám to nejde tak jako ve 20 letech.;-D

Rákšasí 2.8.2006 11:24

Re: Re: Zano nee

JoVo, tchýně má osmdesátku na krku a minimálně 2x do roka s kamarádkama vyrazí někam na rajz a to kamkoli na co stačí jejich finance. Baťůžek a jedou.

Julie 2.8.2006 13:10

máme úžasnou sousedku, je jí 87 let a pořádá u nás v parku (v centru Brna) módní přehlídky svatebních šatů a spodního prádla, které koupila "za pětku na blešáku"...jo a všechno předvádí sama!!! Píše k tomu úžasný komentáře, to vám musím sem napsat!

JoVo 2.8.2006 11:13

Re: Re: Asi budu potřebovat tak 200 let života

:-/Souhlasím jak s názorem na bolševika, tak na ten věk i ty peníze.:-/ Ale přeji každému, kdo má dnes možnost vyrazit ven, za hranice našich snů, aby toho využil.:-)

Zdena b.p. 2.8.2006 11:50

Ach Zano, já se ještě nikdy neodvážila pravdivě vyprávět moje putování po republice, když mi bylo 17 - 20 roků. Kdyby se do toho dali moji vnuci, tak žádná barva nezapatlá moje šedivé  vlasy :-/. Během spanilých jízd stopem a spaní kdekoli se mi přihodilo jen jednou, že řidič uvažoval o vynuceném sexu. Nakonec jsem ho ukecala (působíc na jeho otcovské pudy) a vystoupila v noci v polích. Vrátil se a odvezl mne na nádraží do Hustopečí :-). Dnes je všechno jinak.  A jinak mám stejné pocity   jako Ty. Taky bych cestovala, až bych brečela, ale už se to v mém věku nehodí "Za lacino" :-/

Julie 2.8.2006 13:12

Re: Re: Re: Asi budu potřebovat tak 200 let života

Ženský, nenechte se odradit a vyrazte! Svět je tak krásný!

zana 2.8.2006 14:53

Re: Asi budu potřebovat tak 200 let života

vůbec  nejde o to, že bych měla zábrany (po Česku tak jezdíváme), ale halt už to těěělo není, co bejvávalo. Záda v pytli - unesu výbavu tak na dva dny, z téhož důvodu + nespavost - musím mít postýlku - a tak dále.

Dovolenou mých snů nabízí jedna cestovka - např. pěší přechod Anglie. Jede autobus, veze věci. Když máte krizi, můžete se svézt. Jinak se chodí denně tak 20 - 30 km. To by šlo. Ale - spí se po kempech ve stanu. A to by nešlo, to mělo přijít, když mi bylo tak třicet...;-(

Mám kámoše, co jezdí pod stan ještě v šedesáti, ale na to zkrátka není každý stavěný.

Eva 2.8.2006 9:19

Zdena b.p.

Rozbory se dělají, měly by být hotovy k vyndavání stehů, t.j. za 10 dnů. Podle toho bude mít dietu. Má asi 10 cm jizvu, ale je celkem vitální.  Kameny jsem si vyfotila, páč sem to nikdy neviděla, takhle veliký.

Eva 2.8.2006 9:16

Tosco

Zvětšený játra má asi v důsledku chronickejch problémů se žlučovody. Měla to i její matka. Skoťáci na to prý rovněž trpí. Tak sem se rozhodla, že příště už jen oříška. I když to neni záruka, pořád je tu větší pravděpodobnost, že bude zdravej

tosca 2.8.2006 14:05

Re: Tosco

Prvděpodobnost je větší, ale vyjímky potvrzují pravidlo. Já mám "štěstí" na vyjímky :-)

Držíme tlapky, dieta to srovná a zas bude dobře :-)