24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

BTW: Dyslexie, dysortografie - aneb jak bojovat s hydrou

Když se prvňáček rychle přestane do školy těšit, když ještě po Vánocích těžko rozlišuje písmenka b, p a d, když ho začne ve všední den po ránu bolet břicho a přestává ho bavit svět, je nejvyšší čas zamyslet se nad tím, co ho k tomu vede.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Medvídek 10.12.2008 8:37

Re: tak jsem zase v práci

Už je podepsaná, ale mám volno ještě do konce roku.:-)

Heduš 10.12.2008 8:34

Re: tak jsem zase v práci

jéééžiš, to bych byla táááááák ráda:-) bohužoužel;-( 

Co tvá práce?:-)

Zdena b.p. 10.12.2008 8:33

Re:Haniiii

Na zuby se vybodni. Dáme si topinku, tím bude jasné, že upírek nejsi a ještě  každý zavře oči, až s tebou bude mluvit ;-D. Já kdysi dostala úžasné povídání o věku ženy a vztahu k oblečení. Kam to jen přišlo. Bylo to stále dokola o značkovém oblečení a hubnutí....blabla a končilo to babou v penzi, jak na sebe hodí paleto ze sekáče a fialovou de*bilku a jde se bavit životem.. Už to nemááám, ale jsem v té fialové fázi.:-)

Alča 10.12.2008 8:33

Nám se zmíněná dys- vyhnula

ale užili jsme si s LMD (lehká mozková dysfunkce). Kdo zná, ví že je to hrůza. Nadprůměrně inteligentní dítě, které se nedokáže dobře soustředit a má fůru fyzických postižení a problémů, bylo před dvaceti lety chudák. Dosáhla jsem alespoň toho, že dcera nechodila do zvláštní školy, ale do vyrovnávacích tříd (méně dětí, lepší ind.přístup). Ve škole šikana, posmívání, neustálé putování po lékařích, nepochopení okolí i některých příbuzných. Za veškerou snahu a sílu vděčím jedné pracovnici ped.-psych.poradny, kde jsme s dcerou byly při nástupu do školy. Řekla, že se dcera vyrovná vrstevníkům kolem pětadvacátého roku, když budeme hodně tvrdě dřít. Snad se podařilo, dcera je samostatná a moc se vidí ve své holčičce, která je zdravotně zatím v pořádku a je to naše čtyřleté sluníčko.V

Heduš 10.12.2008 8:33

ale se psaním

jsem měla taky docela potíže, nakreslit tam všechna na velká a malá "j" a "l" jako jedny vojáky v řadě...tolik jsem kvůli tomu plakala;-) a maminka nade mnou celá zoufalá, co s tou holkou bude;-D a dodnes, když něco píšu rychle v ruce (píšu v ruce pořád a stále), tak skoro v každém delším slově vynechávám (fakt ne plánovitě, tak geniální nejsem) písmena. :-)

Medvídek 10.12.2008 8:32

Re: Dede

Já jsem taky dlouho mluvil jako císař Claudius v podání Dereka Jacobiho. Srovnal mi to logoped, aspoň tak z 98%.;-D

Medvídek 10.12.2008 8:30

Re: tak jsem zase v práci

Tři týdny budeš kašlat na práci ?8-o;-P

Heduš 10.12.2008 8:29

Dede

napsalas to moc dobře, jako vždyR^! u mne tedy nikdy nikdo nic nediagnostikoval (kromě koktání do první třídy), taky jsem do druhé třídy neuměla "r" ani "ř", a to bylo s mým jménem fak vtipný;-P a  ve třetí třídě jsem sebou flákla ze dvou metrů na hlavu, takže to vysvětluje vše;-P;-D

Medvídek 10.12.2008 8:28

Re: dysortografie

No tak zrovna tam je možno komunikovat pouze znakovou řečí. Písemně taky, ale chce to speciální pomůcky.;-D

Heduš 10.12.2008 8:26

tak jsem zase v práci

;-(musela jsem už do pr procesu, ale tááááák bych spala;-P:-) pí dr mi řekla, že kašlat budu ještě minimálně 3 týdny, tak se na to těším, dneska jsem se kvulivá tomu moc nevyspala.

Heduš 10.12.2008 8:25

Re: Markovi a jeho rodicum fandim

zdeni to jsi napsalal opravdu hezky :-) taky si říkám, kdy už Hanďovi sednou do éroplánu směr Prague:-) V

Zdena b.p. 10.12.2008 8:15

Re: dysortografie

;-D;-D;-DJá jsem loni psala úkol s Pájou a našla jsem se s vyplazeným jazykem jak kroužím tužkou po papíře a netuším rozdíl mezi Z a S ;-D Já od 5. zásadně používala velká písmena tiskací. Ještěže je Pája ten, který potřebuje naučit plavat, a ne psát. Tak chodíme do bazénu oba v brýlích a dáváme si "rande" u dna.

Medvídek 10.12.2008 8:14

Re: Markovi a jeho rodicum fandim

Musíš se usmívat jako upír, když nechce aby někdo poznal že je upír. Se zavřenými ústy. Četl jsem to v Sapkowského románové sáze o zaklínači (u vás to nevyšlo, ale tady jsou to dost populární knihy);-D

Medvídek 10.12.2008 8:02

Re: dysortografie

Tak teď v éře počítačů už to vůbec používá málokdo, zkusil jsem si to nedávno a vystřihl jsem bezvadný prvnáčkovský krasopis.:-) Podpis mám ovšem jak ožralou žížalu.

Zdena b.p. 10.12.2008 7:54

Re: dysortografie

Já svoje slohové výtvory musela číst před celou třídou, protože to k přečtení nebylo. Doháněla jsem úpravu okraji. Ty byly jako když střihne. Tak z dááááálky byl můj písemný projev úhledný. Ještě na průmce (jako dospělá) jsem měla schémata IA, popisy otřesné. Vtipný pan profesor byl na mne forte abych si pořídila milence, který mi ty popisy vystřihne v lepší kvalitě. Písemný projev psaný rukou už leta (asi 20) skoro nepoužívám. Ale když je potřeba, okamžitě sklouznu do grafického projevu, který dešifruje jen moje dcera. :-)

Hana W 10.12.2008 7:50

Re: Markovi a jeho rodicum fandim

Ne pravde, ale prave delam ty ucty. Jo, a zrovna jsem si vsimla, ze po tech ATB co beru a prednisonech, aby se prudusky proprudusily, mi zhnedly zuby. To je radosti. Asi se budu inteligentne mracit.

Zdena b.p. 10.12.2008 7:42

Taky znám.

Mám tak trochu pocit provinění, že jsem tyhle problémy zatáhla do rodiny já. Byla jsem vžda označována za strašnou škrabalku, po které nejde nic přečíst. V rozčilení mi dělal problém i podpis.(zaměna písmen - normálka) Až v 35letech můj problém pojmenoval jeden skvostný nadřízený. To už jsme měli za sebou únavný boj ve škole u mé dcery. A u vnoučat se štafeta nese dál. O školství se rozepisovat nemůžu, protože bych přestala být nad věcí. Jen maličkost. Učitel matematiky zadává slovní příklady na písemky na šmíráčku rukou psané. I dyslektikovi. Když jsem mu vysvětlovala, že ten žák ani nepřeluští text, natož aby se mohl nad zadáním zamyslet, NECHÁPAL. Prohlásil, že dyskalkulií žák netrpí, tak se ho problém netýká. Pro pana učitele byl problém natisknout příklady na PC. A takových zádrhelů a nepochopení je nekonečná řada. Dede koukej nás včas upozornit, aby jsme na Marka mysleli, až půjde do tuhého - maturitního!

Hana W 10.12.2008 7:40

Re: Markovi a jeho rodicum fandim

To mas svatou pravdu, ze na nas nikdy tolik lidi necekalo. Jsem fakt dojmuta.VVV

Pravde dodelavam ucty...;-(

alimo 10.12.2008 7:36

Hezký den všem

Markovi držím palce - maturita se blíží:-) a Dede- před tebou smekám pomyslný klobouk ! Ono bojovat s takovou zátěží chce snad přímo svatozář! My žádnou dys naštěstí nemáme, ale z bezprostřední blízkosti jsem sledovala boj kolegyně s dysfrafií a spol. jejího syna - tedy zejména boj s učiteli, bohužel. Povedlo se a synek úspěšně odmaturoval, šikovně podniká a je moc fajn táta. Ale ty nervy !!!!!

Medvídek 10.12.2008 7:33

Re: Dobré ránko!

Tak to ti závidím, já umím jen tu speciální.;-D Ta obecná mi trochu uniká.

Medvídek 10.12.2008 7:31

Re: dysortografie

Re: tak chodila po třídě a mávala jeho sešitem.

Zasloužila by facku, až by se jí zajiskřilo v očích. Mně udělal jeden profesor matematiky něco podobného, ne že by mával mými písemkami, ale měl děsně "vtipné" poznámky. Pozdrav a gratulace synovi.

Medvídek 10.12.2008 7:29

Jo s těmi

nočními můrami to teda sedí. Pamatuju si většinu z nich dodnes a za ty náměty by leckterý režisér horrorů dobře zaplatil.:-/ Moje podivné výkyvy v matematice (programování za 1, aritmetika - Medvídek propadá. Prostorová geometrie za 1 - dokud nedošlo na výpočty, pak postupně za 3 až 4 ne-li za 5). Ale mně nedocházelo co mi je (diagnostikovali mně až když už bylo na pomoc pozdě, resp. nepotřeboval jsem ji), a tehdy ? Kdo by to řešil....:-/ S těma dětma moc a moc cítím a modlím se za ně.

Zdena b.p. 10.12.2008 7:25

Re: Markovi a jeho rodicum fandim

Hani, balení nepřeháněj. Když vám bude zima, zakoupíš teplý svetr a palčáky tady. pořádně se na cestu vyspěte, bo*del strč do skříní a už pojeďte. Ještě nikdy na vás nečekalo tolik lidí. :-)VV

Medvídek 10.12.2008 7:17

znám

Že Marka pozdravuju. Tu dyskalkulii mám taky a musel jsem s ní projít základku i gympl aniž by s tím někdo něco dělal. Tehdy holt se na žádné dys- ve školách nehrálo. Vím jaké to je, takže jsem rád že se ten přístup trochu mění, ale jak občas slýchám, bohužel jak kde a jen trochu.:-(

MP 10.12.2008 6:55

dysortografie

mám syna s touto hydrou, ročník 1979. Nejhorší byla kominukace se školou. Při psaní diktátů soudružka učitelka místo , aby pochválila, že je chyb jen 10 a minule bylo 12, tak chodila po třídě a mávala jeho sešitem.?! Mně povídala, že přece nemůžu mít všechny děti chytré, že, paní.Musela jsem se především ukáznit sama v sobě a pomoci mu tak, aby měl dětství dobře prožité. Bylo to opravdu někdy "zajímavé".Dopadlo to tak, že je klidný a vyrovnaný člověk, který je hodný na svého syna a se svým bratrem mají velmi dobrý vzájemný vztah a to jeho brácha byl premiat na základce i na střední.

Fallowa 10.12.2008 6:46

Tak toto

velmi dobře znám - mladší syn je dysgrafik.Zjistilo se to v první třídě,kdy mi učitelka navrhla,aby chodil radši do zvláštní školy.To jsem odmítla,tak jsem byla poslána do pedagogickopsychologické poradny.Psycholožka mi dala písemně,že Radek je dysgrafik a nevyhraněný levák,tudíž nikdy nebude hezky psát a bude horší průměr.No,štvalo mně,že mu známku z češtiny kromě chyb(vynechával písmena)snižovaly horší známky za nehezké písmo a úpravu sešitů.Ale co jsem si u Radka cenila,byla jeho houževnatost ; nikdy od úkolů neutíkal a i když to pro něj bylo mučení,úkol vždycky (třeba za dvě hodiny8-o)dodělal.Dodnes nechápu,že jsem už tenkrát nezešedivěla.Na druhém stupni už na krásu písma a úpravu sešitů učitelé tak nehleděli,tak to bylo o něco lepší.A když  pak Radek při zaměstnání absolvoval střední školu a odmaturoval s vyznamenáním,bylo to pro mně velké zadostiučinění.Měl obrovskou radost a je z něho normálně sebevědomý muž.Díky za tento článek a Markovi držím palce k maturitěR^.VV

LA 10.12.2008 6:30

Snad už se ten přístup aspoň trochu mění

Bratr má dysgrafii a stejně se mu povedlo vystudovat stavárnu. U mě to nikdy nikdo nezjišťoval, maximum bylo, že se mě v devítce zeptala češtinářka, jestli nemám dyslexii. Na základě toho, jak se znám, a různým porovnáváním si myslím, že také nějakou tu dys mám. Jenže já vyrůstala v době, kdy o tom nikdo nemluvil, většina o něčem takovém vůbec nevěděla, natož o příznacích, tak jsem musela zvládat všechno. Ale dodneška jsou věci, které jdou prostě mimo mě, např.: nevyznám se v jakémkoli plánu, mapě nebo výkresu.

Rpuť 10.12.2008 6:14

Dobré ránko!

Všechno jde, když se chce ... a umí! Mně (matematickému antitalentu)  např. vysvětlil akademik Kořínek  teroii relativity tak, že jsem tomu ve 14 letech porozuměla. Protože uměl, zatraceně uměl... Včera byl na lidovkách článek, že české děti se podstatně zhoršily v matematice. Řekla bych ale, že to nejsou ty děti, kdo neumí....

Markovi a Dede gratulace převeliká. Musela to bejt fuška!R^

Hana W 10.12.2008 2:58

Markovi a jeho rodicum fandim

ze to tak vyborne zvladate. Vsechno je mozne, kdyz je k tomu ten spravny pristup. Ja dys z Hane s vachrlatou nohou se vykecavam na verejnosti v cizim jazyku s cizim prizvukem a je mi to suma fuk. jsem jaka jsem - a jina uz stejne nebudu. Ale fakt bych jeste chtela zduraznit, ze tahle drobna vada muze nakonec byt velmi uzitecna, protoze se u toho jeden casto vic namaka, coz zas na druhou stranu znamena vyssi pracovni etiku. Jo, a kdybyste me videli, jak rozverne a hbite mrskam dvouma prstama po klabosnici ... novi zamestnanci na me ziraji, jak to ta pani pise. Obcas se levy ukazovacek a pravy prostrednik - tim pisu, potkaji cestou, ulevim si u toho tradicnim ceskym slovem, a jedeme dal.... Jinak se neda.

Na teto note - jdu dobalovat, prat a uklizet. V baraku je bo*rdel jak v tanku a veci se nejak nechtejhi vlezt do kufru. Asi to budu muset znova promyslet.

Hana W 10.12.2008 2:47

Dekuju moc

za tento clanek. Ja jsem taky dyslektik a dysgrafik - spis dysgrafik teda. A ted si presdstavte toto ve skole v 50. a zacatkem 60. let. Cteni mi slo vyborne, psani spatne, nejak jsem si ta pismenka delala po svem. Pocty - tragedie. Napr. secitat vicemistna cisla ve spravnych kolonkach. Rikali ve skole, ze to delam naschval, a v urcitem smyslu snad jo. Davalo mi to ale smysl. Ale nikdo nerekl slovo dys, protoze to byl jak rozsudek do pomocne skoly. Ja dnes nevydelim zlomek, tragedie bylo pro mne treba namalovat krychli a uz vubec nemluve o prurezu krychli. 3 roky jsem na zakl. skole chodila snad kazdy den na doucovani z matiky, abych se dostala na gympl. Na gymplu jsem mela bezva znamky krome fyziky a matiky a to jen diky velmi hodnemu tridnimu (Hanca vi - prof. Kelbich), takze kdyz jsem mela jednou 4 z matiky tak to bylo tak na minus 10. To kdyz nas zacali ucit kosinusy  plus geometrii. Muj ukol bylo mit pekny sesit s okrajema a naucit se pocitat na suplere.

Ale ve stejne dobe jsem v maturitnim tydnu udelala za jedna statnici na jazykovce z angliny a sama se zacala ucit sanskrt.  Dodnes mi spousta  beznych ukonu dela velke potize, jako treba vytocit telefonni cislo - lidi, co ja udelam chybnych telefonatu. SMS - zapomente na to.  najit neco v zorganizovanych souborech na pocitaci - ani nahodou. Mam svuj chaoticky system, ale vyhovuje mi - do te doby, nez to Chet zorganizuje. Mam system zlutych nalepovacich papirku, kde mam zapsane rutinni postupy. Pletu si levo s pravem -vysvetlit nekomu cestu od mista 1 do mista 2 je spis komicky vykon, pri kterem se musim otacet a vizualne si predstavit a mavat rukama.  V pameti udrzim snad 4 tel. cisla.  taky mam pitomou pamet - bud tomu musim absolutne rozumet, nebo si to nepamatuju. takze jsem velmi dobry analytik. Ony ty dys poruchy jsou makacka na bednu a treba je to dobre, protoze se s tim jeden musi naucit zit a byt pri tom vynalezavy.  Dnes to beru s humorem, zejmena v praci a spokojene oznamuju sve limitace.