25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

BTW: Dyslexie, dysortografie - aneb jak bojovat s hydrou

Když se prvňáček rychle přestane do školy těšit, když ještě po Vánocích těžko rozlišuje písmenka b, p a d, když ho začne ve všední den po ránu bolet břicho a přestává ho bavit svět, je nejvyšší čas zamyslet se nad tím, co ho k tomu vede.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Vave 10.12.2008 10:57

Re: Tolerance

Milá Velká kočkoVV, zapálila jsem mu teď svíčku na cestu za Duhový most. VV

Matylda 10.12.2008 10:47

Re: Dekuju moc

Nepamatuji si čísla, na zkoušku z historie jsem šla s eznalostí tří letopočtů. Učitel nechápal, ale když jsem mu vysvětlila situaci, nechal mne je přednést, ale řekl, že kdyby to nebyl předtermín, nikdy mi zkoušku nedá. Píšu čtyřmi prsty, ale zato denně a hodně. Matematika a fyzika byl horor, ve fyzice často došlo na dětské komiksy v časopise Amatérské rádio, abych mohla pak přejít na dětskou knihu Elektřina kolem nás a následně pochopit fyziku pro 3. ročník gymnázií. Logické postuopy mi nic neříkají, pamatuji si spíš ty, co si nějak vytvořím sama....

Velká kočka 10.12.2008 10:44

Tolerance

Milá Dede a všichni zde přítomní se svými dobrými i špatnými zkušenostmi. Jak je vidět zvládli jste to a zvládli to i vaši blízcí, ať už s pomocí a nebo bez ní. Já doufám, že jednou příjde čas kdy každý z nás bude posuzován jako unikátní jedinec a kdy nebudeme nuceni být jeden jako druhý a naše případně přečuhující části nám nebudou přisekávány abychom pasovali do té jediné existující formy jako se to dnes často děje.

Milá Dede, tohle bylo moc důležité téma což je vidět i z reakce čtenářů. Mnohým jsou v životě kladeny nečekané překážky a já všem držím palce k jejich překonání. Marku a ostatní   VVR^R^VV

A moc vás prosím, dnes bude pohřben můj kolega a přítel JanyBa.;-( Pošlete mu malou vzpomínku na poslední cestu. VVVVVV Děkuji vám !!! VVVVVV

Matylda 10.12.2008 10:37

Znám a jak dobře

Kačka je dyskalkulik, částečný dyslektik a dysgrafik. Když šla do školy, věděla jsem, že tam něco bude. Když totiž neuměla Ř, šli jsme do jisté logopedické ordinace a tam nás to sice naučili za jednu hodinu, ale měli jsme nárok i na spychologické vyšetření a řekli nám- proč byste to nevyužili? Tak jsme šli a bylo objeveno, že NĚCO tam bude a mám jen hlídat, kde to vyleze. Jenže jsme netušili, že problém bude už 1+1. Psycholožka ve státní poradně mi řekla, že to není možné diagnostikovat tak brzy, jenže jsem to viděla já i učitelka. takže jsme skončili zase na té logopedii, ale už jen u psychologa. Vše proběhlo velmi rychle a Kaččina třídní nastoupila na kurz, jak pracovat s takovým dítětem, že to ještě neměla. Bohužel pak dostala jinou učotelku, která pochopení neměla a ani se nijak nesnažila, takže se nám z malé násobilky stal horor na rok a půl, protože pro Kačku 56 a 65 jsou stejná čísla. Slovní lohy většinou nepochopí, protože nevnímá správně čtený text. Teprve teď v osmé třídě se to začíná trochu stabilizovat. Je pravda, že je ve třídě nestudijních dětí, protože do té studijní- jazykové- se dělaly zkoušky převážně z matematiky a to ani nemělo smysl. Takže spolužáci se učit nechtějí a učitelé se o to víc věnují jí. Chodí k nim na konzultace, všechno jí vysvětlí třeba čtyřikrát. Krásně kreslí a připravuje se na talentovky na textilní výtvarnictví, má zřejmě i herecký talent. Ale ta škola byla dlouho strašák. kdo nezažil to zoufalství, kdy se snaží to dítě i rodiče, a výsledky se vůbec nedostavují a to dlouhodobě, to je strašné. Třeba na výstavě Tutanchamon, kde je plno tabulí na čtení, pro ni bylo vysvobozením audio zařízení, které jsme tam vypůjčili. Ty tabule si k tomu pak taky přečetla.

Kuba na druhou stranu je velice chytré, ale hodně aktivní dítě. Ve školce ho sundávali ze stromu a vyplítali z plotu. Měl štěstí na učitele, kteří ho dokázali zaměstnat, ale teď na druhém stupni je to horší.. Pokud autoritu učitele uzná, snese mu modré z nebe. Ale pokud ne...

Medvídek 10.12.2008 10:30

Re: ale se psaním

O nic nejde, prostě je to jen řada stejných vlnovek, jen teď nevím přesně kolik.:-)

Bláža 10.12.2008 10:29

Re: Markovi a jeho rodicum fandim

Asi mi uniklo, kdy přiletíte. Každopádně přeju šťastnou cestu! :-)R^ A na viděnou...:-)

Bubu 10.12.2008 10:01

ono někdy stačí být levák

Jsem levák. Sice už naštěstí v době, kdy se děti nepřeučovaly a nemusely v první třídě psát inkoustem, aby se naučily netlačit na paír. Ale přesto. Jsem nešika. Z výtvarky zásadně za 3 a to jen proto, že mi nechtěli kazit jinak slušné vysvědčení. Prostorová představivost super. Deskriptivu jsem měla moc ráda, ale jak jsem to měla přenést na papír, šílené. A nakonec mám i zkoušku z technického kreslení. Já to uměla. Ve výkresech se vyznám. Umím je číst, ale ty dráhy z mozku do rukou jsem nějak přerušené. Výsledný rys na zápočet jsem dělala doma. Celý den jsem se s tím mořila a zase byl jak od prasete. Nakonec tatánek vyměkl a když viděl, jak se snažím a že v podstatě umím, ale narazila jsem na svůj strop, tak popadl tužku a pravítko a překreslil to. Měl to za hoďku a bylo to jak od profíka. I písmenka psal od ruky a byly jak natištěné (on to prostě má dáno, umí kreslit a učil se to, jinak vzděláním a povoláním chemik). Přesmyčky v psaném projevu - běžné. Leváci to mají nějak obráceně, jak by pro ně bylo přirozenější psát zprava doleva, tak ta písmenka prostě přeházejí. Musí se s tím naučit žít.

Synek naštěstí žádnou podobnou dys netrpí. Tak přeju hodně sil.

štětinka 10.12.2008 9:44

Re: ještě OT

dobrej nápad!!!

DíkyR^V

Bláža 10.12.2008 9:37

Re: Milá Dede, moc děkuji

Štětinko, držím ti palce! R^VVR^VVR^

abyt 10.12.2008 9:14

Dík, Dede.

Mladší syn je také dys. Napsal mi za těch svých 16let  jedenkrát v životě, ze školního výletu do Babiččina údolí. Uchovávám to pro další generace.:-) Zato okamžitě rozpoznám, kdy má nějakej větší průšvih. To sedí v křesle, tváří se závažně a předstírá že si čte.:-D

hana W 10.12.2008 9:14

Re: Dede

Z toho si Hedus nic nedelej, ja jsem dva dny po narozeni v r. 1952 v nemocnicni kapli, kde jsem byla skoro potajmu pokrtena, vypadla jeptisce z ruky na dlazdicky. Do dvou let jsem mela slovni repertoar sestavajici ze dvou slabik - kaaa a gaaa. Jo, a umela jsem mama, tata a par slov. Krom toho se svou dysgrafii jsem si neumela hrat a cpala jsem velke panenky do malinkateho kocarku a kdyz to tam neslo, tak jsem delala kaaa a gaaa. Rodice se opravdu obavali, ze mi ten pad na dlazdicky neprospel, ale pak se to nejak poskladalo - vice mene:-D

A s tim "r" a "R s hackem", to taky znam. Misto "r s hackem" jsem rikala "f". tak decka u nas na vesnici rikaly "Hanco, rekni "r - hacek". A v detske bezelstnosti jsem rikala "nefeknu", az konecne mne otec upozornil, ze to neni to zrovna to ono. "R" jsem se naucila rikat az v druhe tride, ale furt mi to nejde.

Vave 10.12.2008 9:13

Re: ještě OT

Udělej to jako já kdysi, ŠtětinkoVV, vyrov takovou jakože obrovskou čínku. Na konce jsem vždy dala dva kartónová kola, sešila kancelářskou sešívačkou a přilepila izolepou k "násadě" a tu jsem omotala (myslím) krepákem. Bylo to bizardní dílo, ale fakt synek nepoznal, že to je hokejka. R^:-)

Vave 10.12.2008 9:07

Taky

byla u mé dcery v první třídě nejdřív diagnostikována LMD, pak se ale přišlo na to, že to je něco jiného, protože to bylo progresivní, několik dlouhých krušných let se příznaky nemoci zhoršovaly, bez dopadu na inteligenci, aniž by kdo v Československu a okolním světě věděl, co je to za nemoc a jak ji léčit. Co to je za nemoc, to dodnes neví nikdo, dcera má spoustu omezení, ale je soběstačná, a Tádoška všichni znáte.

Ale ve škole to bylo někdy moc těžké, protože jsme neměli ani ten papír na dys, ačkoli dcera kvůli mizivému svalovému napětí a chorea syndromu dcera ztrácela postupně schopnost čitelně psát a srozumitelně mluvit. Dnes bych spoustu věcí dělala asi jinak, možná by dcera dosáhla vyššího vždělání, přes všechny ty pobyty v nemocnicích, ale tehdy byly prognózy jedna děsivější než druhá, budoucnost krajně nejistá, podpora blízkých příbuzných na kolena srážející a já jsem zoufale tápala.

DedeVV. Tvůj článek je potřebný, povzbudivý a je moc dobře, že jsi ho napsala.R^

EvaŽ 10.12.2008 9:06

Re: Jak má učitel,

Vážený hledající, obávám se, že jste nepochopil smysl článku ani diskuse. Víte, my tady neřešíme, co je "in". A přestože řada z nás pracuje, máme kromě starostí o zaměstnání "čas" na děti, přátele i trochu "sousedské" výpomoci. Kašlete si, na co chcete, my máme trochu jiné názory.

dalmatin 10.12.2008 9:04

Re: ale se psaním

;-D;-D záznam z EKG...

hana W 10.12.2008 9:03

Re: ale se psaním

Medvidku, prave jsem si to zkusila, ale melo to chybku. Vis, ja jsem si pred lety pozadala o misto asistenta na univerzite Jizni Karoliny ucit zakladni rustinu. Prizvuk mam krasny a autenticky, akorat jsem jim nerekla, ze jsem tu azbuku zapomnela. Tak jsem se to fofrem ucila, ale nahodou jsem ucila dobre. Vydelalo to na mou druhou skolu, co jsem potrebovala.

štětinka 10.12.2008 8:59

Re: ještě OT

taky si myslím, ale nechce se mi:-/

štětinka 10.12.2008 8:59

Re: Tak toto

u nás bohužel jo. Na prvním stupni jsem sice ty trojky na vysvědčení z Psaní jen obrečela, ale když nám v sedmičce dali novou češtinářku a já měla pak ze slohů trojky - čtyřky a to výhradně kvůli krasopisu a nespojování slov (když bylo potřeba udělat diakritické znamínko, tak jsem holt už v té rychlosti udělala malý odstup mezi písmeny, což mělo na následek rudě očátkovanou slohovku). V devítce mi jiná učitelka přiznala že mám velmi dobrou stylistiku a na střední už mé práce byly vyhlašovány za nejlepší, tam nikdo na písmo nekoukal. Ale ty vysvědčení podle dnešních měřítek jsem mohla mít podstatně lepší. S matikou mám problémy furt, nevím zda je to nějaká dys, ale logické a představovací úlohy řeším ve své hlavě pohodově, pokud se ale zapojí čísla, už jsem zamotaná

YGA 10.12.2008 8:59

Dede!

Tvým povídáním jsem se vrátila zpět do léta - posezení "na zahrádce" v lednickém parku - taky jsme se k tomuto tématu dostaly :-).

Napsala jsi to moc dobře - i Terka byla v podezření, že trpí disleksií - naštěstí v mírné formě - dá-li se to tak říct ;-) - její problém je, že slova a věty domýšlí - tudíž při řešení logických úkolů to s ní jde z kopce - ne proto, že by neuměla logicky myslet, ale proto, že si "dosadí" jiné slovo či konec věty a pak výsledek vyjde úplně jinak - ajajaj, jak to bude s přijímačkama na vysokou ... v sobotu dělala první kolo SCIO, tak jsme zvědaví, jak dopadne.

A jinak - zaplaťpambu za Harryho Potera - taky se jeho zásluhou rozečetla - první díl dostala ve škole za vyznamenání vlastně nedopatřením (ač měla vyznamenání každý rok, jednu jedinou odměnu dostala jen v té páté třídě - jinak ji dostávali vždycky jiné děti  - asi jim ta kniha zbyla či co :-/) . S nadšením si ji přečetla a potom každý další díl a nechuť ke knížkám byla prolomena. (Pssst - teď jsem se do Potera dala taky - furt jsem se Terky vyptávala, jaký je vlastně ten Snape - je hodný nebo zlý - a ona mi to nechce říct - že prý si to mám přečíst ;-)). 

LA 10.12.2008 8:52

Re: ještě OT

Nebyla by někde krabice od slunečníku nebo něčeho jiného dlouhého? Jinak asi přijdou na řadu ty kartony.

LA 10.12.2008 8:51

Re: dysortografie

Já ještě psát rukou umím (u složitějších textů se mi lépe píše pohodlně usazená a prameny, ze kterých čerpám rozházené a otevřené kolem mě - to u počítače nejde), ale tvar písmen by ve škole neprošel (ony s ním byly problémy už ve škole a od té doby se to jen zhoršovalo). Jenže sklon písma mám jako levák, přestože píši pravou a navíc mám dva rukopisy, které se od sebe vzájemně liší a někdy mé rukou psané texty vypadají, jako by je psali dva lidi.

štětinka 10.12.2008 8:45

Re: Hydra zvaná byrokracie

Ëmtesko, když má někdo děti rád a navíc je i ve svém oboru dobrý, tak to jistě děti a následně i rodiče ocení. Neboj! Vím, že to doma nestojí za nic (ostatně, mám to taky doma), ale pokud je perfekcionalista, tak to jinde lepší nebude;-(

Hledající 10.12.2008 8:42

Jak má učitel,

který má sám mnoho osobních problémů, vychovávat děti v přeplněné třidě? Jak má takový učitel a v takové třidě učitel přistupovat ke každému žáku dle jeho potřeb? Jak mají rodiče, kteři mají plno starostí o zaměstnání, to je o vydělání peněz na základní lidské potřeby - jídlo, bydlení - se zajímat o psychologii dítěte? Vždyť tito rodičové mnohokrát sami psychologa potřebují. 

Říká se Kdoc Chce Kam Pomožme Mu Tam. Živočišný druh, který si sám sobě dal honosné jméno Homo Sapiens, niči svoje okolí potřebné k jeho životu, a nazývá to tržním hospodářstvím. Takže mnoho zdaru v tržním hospodařství, a kašleme na duši svoji a svých dětí. To se v nyněnějši společnosti stejně nehodí, není to in, že ano?       

štětinka 10.12.2008 8:42

ještě OT

Nemáte někdo nápad, jak zabalit hokejku, aby to nebylo poznat, že je to hokejka? ;-)Napadá mě jen to dát mezi nějaké kartony8-o

štětinka 10.12.2008 8:41

Milá Dede, moc děkuji

tak nějak tuším, že něco podobného mě čeká. Bojím se toho, tedy hlavně proto, že asi nebudu bojovat jen proti dys po boku syna, ale taky proti jedné polovině rodiny, co pro tohle nemá pochopení stejně jako ji neměl totalitní režim. S tou rodinou bojuji od narození dětí, jejich pověry, nesmyslené odsuzování a usuzování, jejich antilogika a absence selského rozumu. Kvůli té dětské dušičce to ale musím zvládnout. Takže moc děkuji za tvá slova a kdyby se snad mé podezření potvrdilo, už vím, kam se obrátit...

Emteska 10.12.2008 8:41

Hydra zvaná byrokracie

Mám doma kantora a kantorku, takže z druhé strany. Dnešní učitel neučí, to je na druhém a dalším místě, bohužel. Dnešní učitel vyplňuje stohy tiskopisů, tvoří po večerch ŠVP(školský vzdělávací plán),co na něj převrstvilo ministerstvo,vypracovává různé enviro a jiné projekty, prostě učení a nějaké sebevzdělání jde stranou.Můj muž má děti rád, svoje povolání bere jako poslání,ale je to spíš k posr...  Protože je workoholik a musí mít vše perfektní a na 110%, je jako manžel, otec a  chlap na práci během školního roku nepoužitelný.Přiznám se, že mu hledám nové zaměstnání, které by jako perfektní angličtinář mohl sehnat ihned.Problém je, že on ty děti má opravdu rád a učit by ho moc bavilo, kdyby... Jinak veškeré vaše stížnosti a námitky beru, taky mi dcery chodily do školy, já jen něco málo obhajoby pro ty kantory. ;-O;-O

zana 10.12.2008 8:40

Re: Dede

jo R a Ř, to je rodinnej problém... znám;-P

Medvídek 10.12.2008 8:39

Re: ale se psaním

Už jsem tu ten fórek jednou říkal - kdo ještě umí psát azbukou, nechť napíše azbukou "šišli mišli".;-P

zana 10.12.2008 8:39

Dede

moc vám všem držím palce. A díky za článek - ono už se dneska sice něco málo ví, ale přehledně na jednom místě sepsané to pomůže nejvícR^.

LA 10.12.2008 8:39

Re: Dede

Já tedy sice nekoktala, ale občas mi při řeči "přeskoči jehla" nebo se zaseknu, např.: začnu říkat jedno slovo, ale v půlce mi to přeskočí a já dokončím úplně jiné. Dlouho jsem neuměla "L" a "R" (už ani nevím dokdy) a "Ř" neumím dodnes.