25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

BTW: Důchodce, senior... nebo prostě člověk?

Vyspělost společnosti se dá posuzovat podle nejrůznějších měřítek. Jedním z těch směrodatných je vztah většiny ke svým nejzranitelnějším členům - např. starým lidem. Jak vyspělá je z tohoto hlediska naše společnost?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Kočka 4.11.2008 11:38

Re: Aby se nám, Dede, nezavařily mozkové závity

Kolik Vám je? Tak to asi kvůli tomu teď ti Vaši "mlaďoši" sedí a nepustí nikoho, ať si ta padesátnice , nevím jestli dobže živená, hodinku s taškou postojí, že ano. Boty at si rovnou koupí o číslo větší a ať se vrátí do hrobu, že ano?

JoVo 4.11.2008 11:36

PRO JENDU.

Myslím si, že citát pana Wericha mluví za všechno:

„Jakmile se z mládí začne dělat zásluha, je to špatné. Protože každej starej blbec byl taky jednou mladej blbec.“

abyt 4.11.2008 11:17

Je jedna spravedlnost z tohoto světa,

stárnem všichni, nikdo mladej věčně nezůstane. Ale myslím si, že těm dnešním agresívním mladejm se bude stárnout hůř. Tak jak se nyní chovají ke svému okolí, tak se budou jejich děti chovat k nim. Pokud cestou nedostanou rozum.

Louk 4.11.2008 11:16

Re: Úplně O.T. a s omluvou

Milý Terro, včera jsem psala delší komentář k Tvému článku, ale sežrali ho trphajzlíci a už nebyl čas a síla k novému. Tak aspoň dodatečně díky moc za tradičně milé vyprávění a držím pěsti, ať kluci alespoň uzavřou příměří V

terra 4.11.2008 10:54

Re: Úplně O.T. a s omluvou

Dám na tebe, LA - ostatně, dlaň prokousnutá kocourem (Tazem, aby nebyla mýlka) bolela stejně jako psem...;-P Ony ty jejich tlamky nevypadají tak "ozubeně", ale špičáky mají taky jedna radost.

LA 4.11.2008 10:50

Re: Úplně O.T. a s omluvou

Terro, psí rvačky nejsou nebezpečnější než kočičí, jen jsou psi celkově větší a perou se trochu jinak. Nebezpečnější je to v případě, že je příliš velký rozdíl ve velikosti zápasníků. Mezi kočkami není tak velký rozdíl jako např. mezi jorkšírkem Rambem a Kosatkou. ;-)

terra 4.11.2008 10:27

Úplně O.T. a s omluvou

ještě ke včerejšímu Othellovi. Rputi, váhové poměry zápasníků jsou asi takovéto: Dalí 9 kg - vysoké nohy, svalnatý a dlouhý. Cedrik 4,5 kg, krátké nohy a malá tlamka, spíš váleček. Opravdu, kdyby Dalí chtěl, tak by z toho žárlivce moc nezbylo - naštěstí nechce, jen se brání. Jiný Honzo, ty mě lekáš - doufám, že dámy přijdou k rozumu. Vždycky jsem měl pocit, že psí rvačky jsou o třídu nebezpečnější než kočičí... Držím palce, ať vášně brzy vychladnou.R^

terra 4.11.2008 10:12

Re: Fajn, udelam autorce radost

Jendo, Jendo, nic jste nepochopil... Zatím jediný, kdo se tady dopouští invektiv, jste vy. Nevím, jestli v duchu ostatních diskusí, na nichž se vyskytujete (tady mimochodem není moc vtipné, když si někdo libuje, jak je "nekorektní a zlej", to je spíš nevkus, ne?), nebo prostě proto, že je vám to vlastní, ale sloužíte jako názorná demonstrační pomůcka k úvahám ostatních. Díky. Ale co kdybyste si zkusil představit, co budete dělat VY ve svých 70, 80 nebo 90? Jen tak, cvičně. Jak vám bude milo, až vám budou ostatní dávat najevo, že jste neobratný, pomalý, překážíte, nevidíte a špatně slyšíte, a vlastně na matičce zemi překážíte? Co tady ten dědek ještě chce? Prima, ne? 

terra 4.11.2008 10:06

Re: Aby se nám, Dede, nezavařily mozkové závity

Bubu, já myslím, že v tom, co píšeš, je tím klíčovým slovíčkem "a stěžuje si..." To znamená, že jí daný stav nevyhovuje a měla by ho řešit - mnoho lidí, které znám, říká: pokud někdy nebudu moci  "utáhnout" svůj velký byt, půjdeme se ženou do menšího. Rozdíl mezi nájmy či prodejem a koupí bude vítaným příspěvkem k domácímu hospodaření. Ale jsou i lidé, pro které je jejich střecha nad hlavou celým světem a nedovedou si představit, že by ho opustili. Ti si pak ale obvykle nestěžují - omezují své další výdaje, aby mohli zůstat ve svém milovaném světě. Ale je to jejich volba, proto to dělají.  Neměli bychom jim to vyčítat, ani nařizovat, co mají dělat se svým životem. Na to nemáme právo.  A s tím vztahem generací máš samozřejmě pravdu...

LA 4.11.2008 10:05

Re: co jste vy, byli jsme i my, co jsme my, budete i vy

Teď trochu odbočím: Moje prateta (starší sestra mojí babičky) bydlí ve Volyni, je jí spíš k osmdesáti než k sedmdesáti, sice bydlí v bytě sama, ale ve městě má i děti a vnoučata. Ti se za ní pravidelně zastavují, udělají jí větší nákupy, uklidí. Teta už se nemůže moc pohybovat, rychle se unaví - má anginu pectoris, těžkou cukrovku a je po infarktu. Má velice hodnou sousedku, která tetě, přestože není zcela opuštěná (a tudíž by se na to sousedka v klidu mohla vykašlat), dojde na nákup, pokud něco potřebuje, pravidelně jí nosí časopisy, trvá na tom, že za ní vytře schody,... Jde v podstatě o cizího člověka, ale ona to dělá a ani za to nic nechce, maximálně se tětě podaří vnutit jí nějakou maličkost. Teta jí vysvětluje, že dostala od sociálky peníze právě na to, ale ona nechce. Proč není takových lidí více? A třeba i takových, kteří by se tím živili?

terra 4.11.2008 9:53

Dede, obávám se,

že těm "mladším", o kterých mluvíš, to dojde až ve vyšším věku, kdy se budou cítit zcela dobře, v kondici ( i na to milování, proč ne?) - a někdo mladší leč hloupý pronese cosi o dědcích, co by si měli dát mokrý hadr na hlavu a krmit v parku sýkorky. Dřív ne. Těm lidem totiž chybí k dokonalosti docela dost - empatií počínaje a obyčejnou lidskou slušností konče. Ad novinové titulky: nechápu, proč se uvádí informace o věku, item o povolání nebo rase napadeného/okradeného/zloděje a pod. Nejsou okrádáni pouze důchodci, znásilňovány pouze 18ti-leté slečny, nekapsaří pouze Cikáni a nepodvádějí výhradně podnikatelé (to je vůbec slovo pro bohy - kdo je to, sakra, ten "podnikatel"? To nemáme ševce, obchodníky, úředníky nebo truhláře?). Tuhle tvou úvahu bych s klidem podepsal. Jsem ovšem, pokud jde o naše neotesané spoluobčany, poněkud skeptik.

zana 4.11.2008 9:43

co jste vy, byli jsme i my, co jsme my, budete i vy

Achich Dede, jaké to výživné téma. Vave má pravdu, i já jsem zažila problémy s bydlením, zažila jsem časy, kdy vedle mne v práci spokojeně pokuřoval "pracující důchodce", který nechodil do práce v pátek a v létě, což jsem mu jako věčně uštvaná matka malého dítěte k smrti záviděla. Za totáče se takovéhle zážitky generovaly každou chvíli a možná leckomu doznívají v hlavě dodnes.

Jiná věc je, že současná doba se k stáří chová špatně. Přezíravě, s opovržením, bezcitně. A zase - část problému je ta "kolektivní vina", kdy zlovolná baba/protivný dědek v tramvaji křiví obecný pohled na lidi opravdu hodně staré, nemocné, osamělé, kteří naši pomoc opravdu potřebují. Nedělejme si iluze, i my ji možná budeme potřebovat.

Stejně to jediné opravdu důležité dělení je na lidi slušné a příjemné a na ty ostatní.

Mimochodem co se týče sociálních služeb... o čem to je řeč? Nejsem tu jediná, kdo měl v rodině dlouhodobě velmi těžce nemocného člověka. Nějak jsem je přehlédla...

YGA 4.11.2008 9:36

Co k BTWčku dodat

Vzpomínám na rozhlasový pořad (jsem fanda ČR stanice Brno), kde byl nádherný rozhovor s bývalou baletkou (bohužel jméno jsem si nezapamatovala) - té dámě bylo osmedást let, ale kdyby vysloveně na ty roky redaktorka neupozornila, nepoznala bych to - prostě v rádiu mluvila žena s obrovským rozhledem a přehledem a její slovní zásoba byla úžasná. Nebo redaktor Veselý si často zve legionáře či členy RAF nebo účastníky  odboje - jsou úžasní a slyšet je mluvit je lahůdka a potěcha - mnohý čtyřicátník by se od nich mohl učit - jejich hovor většinou plyne jako voda v řece - i když někdy klopýtne, zas si najde svoje koryto. A co moji rodiče - ročník šestatřicet a jednačtyřicet - těm bych si nikdy nedovolila říct, že jsou stařící - pane na nebi, vždyť zvládají to, co o generaci mladší lidé - snad pomaleji, rozvážnějí, ale o to vytrvaleji - těm musím vzdát úctu - ne jako povinnost dcery ale jako obdiv relativně mladého (chachacha) člověka.

A to jsem se ještě nedostala ke zvířetnickým "důchodcům" - ale Pitrýsek má lepší název -rentiéři :-) - páni, co ti všechno zvládají a jak jsou fit - možná, že se zdravím to už není to nejlepší, ale mozek, mozek mají mladý - jste úžasní, moji drazí rentiéři a rentiérky - každý z vás je Člověk s velkým "Č".

P.s.: a na Jendu se nezlobte - prostě má jiný názor - a je fakt, že někteří starší lidé lezou pěkně na nervy, zrovna tak jak i někteří mladší lidé či i některá děcka ;-D.

Lída 4.11.2008 9:26

Re: Aby se nám, Dede, nezavařily mozkové závity

Ale to přece není o tom, že stará paní bydlí sama ve 3+1 a že by ji proto měl uliční výbor vystěhovat. Problém je v tom, že paní tam platí za nájem míň než mladí lidé v menším bytě. A ještě má třeba pocit, že je na to má plné právo. Přitom rozhodně neplatí, že každý důchodce je chudý a každý mlaďas má vysoké příjmy. To je přece nespravedlivé a s věkem to nemá nic společného. Kdyby to bylo opačně, tak by to bylo špatně taky.

verahost 4.11.2008 9:15

Příjemní senioři a obtížní důchodci

Jak už jste psali, není senior jako senior. Já jsem už dva roky v kategorii "nad 60" - termín, který často používají dopravní společnosti, a je pravda, že označení "starobní důchodce" na tramvajence mě nikdy moc netěšilo. Protože mám vlasy prošedivělé, zažila jsem otázky nagelovaných chlapců v autobuse "Co se sem cpeš babo?" i před pár lety, kdy jsem jela z práce a svými daněmi platila studia těm výrostkům, kteří radostně ucpávali vchod dopravního prostředku.  Jsou prostě lidé slušní a jsou i hulváti a to bez rozdílu věkových kategorií. Mnoho starších lidí ale dovede otrávit svými poznámkami okolí stejně dobře.Co se týče starších lidí ve velkých bytech, má bohužel Jenda pravdu v tom, že když někdo remcá nad vyšší činží, může se přestěhovat do menšího bytu. Znám několik případů opravdu obtížných nájemníků mého věku, kteří žijí ve velkém bytě, vlastní nemalý dům u Prahy a do družstevního  fondu oprav by nejraději neplatili nic, protože to je na ně moc. Za pozemek pod domem, který měl  podle cenové mapy hodnotu 3000 Kč/m2, by prý zaplatili nejvýše  20 Kč. Po tomto senzačním výroku opustili schůzi nájemníků a účinně tak brzdili další jednání. Nikdo nechce nikoho vystěhovávat z bytu a taky nebude HanoW., ale my jsme se na starší kolena taky odstěhovali na dřívější "chalupu" u Prahy a v bytě nechali dospělou dceru. Platit dvě domácnosti je samozřejmě náročné a někteří starší lidé si stále myslí, že by jim na to měl někdo přispívat.

Teď poznámka trochu mimo. Jeden den jsem se v tramvaji zkoušela usmát na každého, kdo na mne hodil nepříjemný pohled a ve VĚTŠINĚ případů se protistrana taky usmála. Tak do toho!

Bubu 4.11.2008 8:56

Re: Aby se nám, Dede, nezavařily mozkové závity

Nesouhlasím tak úplně s tvým postojem, Jendo, ale paní, která zůstala sama v bytě o 80m2 v centru Prahy, Brna,... a stěžuje si, že nemůže utáhnout neustále se zvyšující nájem, mi taky vadí. Podívejte se na taky z pohledu majitele domu, vždyť vlastnictví domu s byty je také podnikání a nikdo po majiteli nemůže chtít, aby opravy financoval "ze svého". Na opravy musí našetřit z nájmů. Taková paní má obvykle i nějaké děti, a tak jako ona o ně pečovala a podporovala je, když to potřebovali, tak by oni měli podporovat a starat se o ni teď a zpříjemnit jí život třeba tím, že jí budou ten vysoký nájem platit. A pokud to tak ta paní nemá, pak ji lituji, ale někde se stala chyba. A abyste si nemysleli, že jenom teoreticky plácám, tak např. maminka mého nejdražšího bydlí v malém domku se zahradou, který jsme jí pořídili, když se musela vystěhovat z bytu poté, co naletěla jednomu zmetkovi. Ne, že bychom byli až tak "za vodou", ale odložili jsme kvůli tomu některé naše plány (např. jsme 6 let bydleli v novém domě bez vnitřních dveří).

Prostě pokud se děti nebudou s láskou, úctou a respektem chovat ke svým rodičům, bude slovo "důchodce" vyznívat skoro jako nadávka. Tož tak. Doufám, že jsme při výchově našeho syna udělali vše pro to, aby pro něho důchodci nebyli ti, co překážejí a ujídají.

zkumavka 4.11.2008 8:23

Re: Aby se nám, Dede, nezavařily mozkové závity

Mohu se přidat? Plně souhlasím a lepší to nedokážu!!VR^

Karolína 4.11.2008 8:19

Re: Fajn, udelam autorce radost

Protože překážejí takovým laskavým lidem s dobrým srdcem, jako je Jenda, který bude věčně krásný, mlád, zdráv a vesel a nikdy neměl doma žádnou babičku ani dědečka a pokud ano, raději se k nim neznal, aby si náhodou nezadal! Nejlepší by bylo, aby důchodci chodili v noci, kdy slušný člověk pracující spí, pro ně otevřeme speciální obchody (TESCO už non-stop má, ale některé by mohly být otevřené pouze tak od 21.-22.00, to pracující už je obvykle z hospody z večerních táček s pivními kámoši doma) a k lékařům nejlépe vůbec ne, stejně překáží a péče je nežádoucí! Takže by důchodce prakticky z ulic vymizel a pracující by měli klid, čisté svědomí a nebyli by drážděni jejich přítomností!

Karolína 4.11.2008 7:49

Moje milá Dede

ten dnešní článek mne přiměl k tomu, abych znovu zabrousila do "rozpracovaných" děl, která Zvířetníku dlužím. Na téma: "Domov seniorů, nejen Nová Paka". V tomto domově jsem kompletně zařizovala interiéry pro budoucí obyvatele. Téměř rok jsem tam skoro žila. Sice zpočátku na stavbě, ale s těmi, kteří již bydleli ve vedlejším starém domě v naprosto nevyhovujících podmínkách, na starých postelích, s uličkami, že člověk sotva prošel a po 5-6 osobách na miniprostůrku, se skříněmi na zámeček v uličce a dole u společenské místnosti. Nový dům jim poskytl důstojné ubytování a hlavně umožnil hygienu, která sice byla součástí péče i v domě starém, ale za velice primitivních podmínek. Umožnil také umístit zde seniory s Alzheimerovou chorobou nebo stařeckou demencí, pro které bylo vybudováno zvláštní patro. V prostorách pro seniory a různě postižené klienty se denně pohybuji, takže vím dost dobře, co obnáší péče o ně, myslím, že se mnohdy dokážu dost dobře orientovat i v jejich vlastním životě, který nově žijí. Není to jednoduché ani pro jednu stranu - ani pro ty, kteří se o ně starají a ani pro ně samotné, kterým skončila jedna etapa života a začala ta, která už může být velmi rychlá! Kolikrát jsem si povídala s těmi, co seděli venku a vyhřívali se na sluníčku a stále se vyptávali, jak bude jejich nový domov vypadat a těšili se, jako malé děti, že se postěhují do lepšího. Rozepsala jsem se, možná trochu mimo mísu, ale opravdu se pokusím ty oba články dopsat! Dnes píšu už na novém počítači a od včerejšího pozdního večera už v něm mám i všechny fotečky. Teď stačí "jen" je seřadit, popsat, naučit se zavěsit soubory na Rajče, přidat ke článkům a poslat Dede. Snad to nějak stihnu. Pokusím se trochu ozřejmit, jak to vlastně s těmi Domovy seniorů dnes je a co to vlastně obnáší. Možná to některým, typu "Jenda" pomůže, ale dost o tom pochybuji!

Louk 4.11.2008 7:44

Re: Aby se nám, Dede, nezavařily mozkové závity

Ano, Vave V to jsou ta slova, která jsem v noci marně hledala - šarm, jiskra... A taky jsem zapomněla Dede poděkovat za článek. Místo spánku chaos v hlavě. Třeba hanlivý puberťácký výraz "geront" (i když oni ho užívají i ve vztahu k třicátníkům). K sociálním tématům by určitě měla hodně co říct třeba Karolína. Svého času jsem pracovala v denním stacionáři a byla na praxi v hospici, je to svět sám pro sebe, místy hodně smutný a bolavý. Zrovna dnes v int.zprávách píšou,že pečovatelce, která podala pacientce v terminálním stadiu opiáty, hrozí 5 let. Kristepane! A žalobu podá ošetřující lékařka - ztělesnění morálky a empatie. Uvědomuju si zneužitelnost opiátů, ale hlavním problémem je zanedbávání paliativní medicíny, je na úplném okraji zájmu...

LA 4.11.2008 7:39

Máš pravdu

Člověk je v každém věku prostě člově a tak by k němu mělo být i přistupováno. Další upřesnění by se mělo použít pouze pro nutné zařazení a i přitom mít na paměti, že je to prostě člověk. Použití slov "důchodce, senior, stařenka" v titulku by bylo v pořádku, pokud by tím autor zdůraznil své opovržení nad pachatelem (a jeho zbabělostí), který si vybral oběť, která bude klást nejmenší odpor (totéž se týká dětí).

Přiznávám se ovšem, že někdy bývám rozmrzelá ze skupiny starších lidí v čekárně u doktora, kteří tam zcela zjevně nejsou, protože potřebují k doktoru a náhodou se tam sešli, ale používají čekárnu jako místo setkání. Prostě místo toho, aby šli do cukrárny nebo kavárny a popovídali si nad kafíčkem, tak jdou k doktorovi.

Fallowa 4.11.2008 7:33

Jo,senioři -

znala jsem paní,která chodila nakupovat speciálně odpoledne,když byl největší frmol a vždycky se mezi regály opřela o své dvě hole tak šikovně,že jí nebylo možno obejít.U pokladny se často pohádala s pokladní,že jí napočítala něco špatně - zkrátka zdržovala, jak mohla a zcela zjevně si užívala toho,že se může pohádat.Typický příklad zlotřilého důchodce, jak píše Jenda.Takových seniorů si Jenda samozřejmě všimne ; ty ,(kterých je většina)kteří chodí nakupovat a jezdí MHD dopoledne,nevidí,protože je v práci.Zajímalo by mně docela, jaký bude Jenda senior,až po 40ti letech práce půjde do důchodu,bude mít zdravotní potíže(v tomhle věku se vždycky nějaké najdou) a bude muset jet v dopravní špičce třeba na odběr krve,kde má být v 8hod.ráno.Díky za článek - je to jako vždy o lidech:-).Zdravím nejen seniory na severuR^VV!

Xerxová 4.11.2008 6:23

hezký den

hezký den všem Zvířetníkům a zvířátkům :-)

Dede se nám dostala do formy ;-P, tohle je zase na dlouhé přemýšlení. Jdu učit, tak jen drobná poznámka - myslím, že kvalitu života "staříků" nesmírně ovlivňuje jejich rodina. Přístup dětí a vnoučat je asi největší stimul pro jejich spokojený život... Kam se hrabou všechny univerzity třetího věku VV. Ty nepomlouvám, koneckonců babča se stále vzdělává...

Vave 4.11.2008 6:12

Re: Aby se nám, Dede, nezavařily mozkové závity

Mnoho "starých" lidí je okouzlucích, mají šarm, přehled, zkušenost, laskavost a stále si uchovávají jiskru a touhu něco poznávat, v sedmdesáti, v osmdesáti, v devadesáti. Možná jsou jen pomalejší ... včera jsem šla kolem televize a zaslechla útržek dialogu. Muž chváli známou, kterou dlouho neviděl, jak dobře vypadá ... ona říká, že jí je šedesát, že se šest hodin cítí a konáí stejně dobře, jako by jí bylo polovic, a pak je z ní zase stará ženská - to je poučení, to je krásně řečeno, že těch sil je méně a že je nutno s nimi jinak hospodařit, ale jaképak DOŽÍVÁNÍ?

Jsou lidi, kteří to nejlepší udělají teprve později, kdy zúročí svůj život. A i kdyby ne, jsou to lidi jako my a mají stejná práva na radost i na nevrlost, na byty, doktory, tramvaje, slunce i Vánoce.

Milá DedeVV, napsala jsi moc dobrý článek. Děkuju a objímám Tě.

Vave 4.11.2008 6:10

Re: Aby se nám, Dede, nezavařily mozkové závity

Zaujalo mě, že jste použil slovo "dožívající". Hana W. má pravdu, patříte k lidem, o kterých Dede píše. Nemyslím tím nutně, že Vás můžeme najít mezi oněmi hlupáky a sprosťáky na internetu, ale jde o to klišé ... STARÝ člověk JEN dožívá ...

Myslím si, že nejste příliš starý, spíš bude mladý muž, Jendo. I mě, kdysi dávno za totáče, kdy jsme žili dva dospělí a dvě děti v malé garsonce, ke všemu načerno, tedy i mě kdysi rozčilovali důchodci obývající velké byty. Ale pak jsem pochopila, že oni moc na výběr nemají, menší byt by dostali někde v části města, kde to naznají, nemají své sousedy, známé, lékaře, obchody, místa, kam chodí s pejskem na kus řeči A pak, každý člověk během svého života nashromáždí spoustu věcí, fetišů, vzpomínek, knih, desek, obrázků, nábytku - a teď co s tím, když všechny ty věci jsou důležité a potřebné?

Jistě je mnoho lidí ve vyšším věku, kteří se přestěhuji přes půl města, přes půl republiky, přes půl Evropy či světa, začnou znovu a vybudují si nové vazby a opatří nové věci. Ale musí to být JEJICH VOLBA, ne naše!

Co se týče starších spoluobčanů v dopravních prostředcích, jak můžete vědět, že ti lidé nejedou za nějakým účelem - k lékaři, na úřad, na autobus či vlak, do práce - nebo taky k "mladým", navařit a hlídat vnoučata. Nebo doučovat děti, učit je cizí jazyky nebo matematiku? Když jsem byla kdysi těhotná, měla jsem nejhorší zkušet s "dobře živenými padesátníky" a "dobře živenými padesátnicemi", ti vždycky vtrhli do MHD, smetli vše ze schodů a usedli hbitě kamkoli a zcela ignorovali těhotné břicho ve výšce svých očí. To STAŘÍ lidé, hlavně ženy, ale i muži, ti mě pustili sednout vždycky.

Hana W 4.11.2008 4:16

Mila Dede

Dik za zamysleni. V zadnem pripade nejsem nadana politickou korektnosti, ale nektere titulky v ceskych novinach mne vytaceji. S mamou (bude ji 81 let) si obcas delame po telefonu srandu z titulku jako Oloupil starenku o 30 tisic. Samo slovo "starenka" mam moc rada, rikalo se tak na Morave babickam - i kdyz v nasi generaci uz ne, ale maminka o sve babicce nerekne nikdy jinak nez starenka. Ale to je v rodine. Tak mama si dela srandu, kdyz jde do mesta do banky a vybira sumy na hotovosti - sice ma bankovni kartu, ale tu nepouziva :-/-  ze az ji nekdo prasti a oloupi, ze bude v nadpisu za starenku.

Jinak moje snad nejlepsi pritelkyne tady v Columbii je ceska pani J. Dnes mela narozeniny -84 let.Taky mi dnes dala asi 30 kosatcu, protoze je ma premnozene a vlastnorucne je vykopala. A ma snad nejhezci kosatce ve meste. Ted ji sice zlobi artroza kycle, ale chodi na jogu a tai-chi. Zacina byt obcas trochu nejista a hur se rozhoduje o nejakych vecech, hlavne kolem zdravi nebo oprav baracku. Rika, myslej si, ze jsem stara zenska a ze mne muzou oblbnout. Co si myslite, Hano? - Klidek pani J., ja jim zavolam a vyresime to. Syna ma v Ohiu, vola ji kazdy den, ma fajn sousedy a ja ji taky radim nebo podporuju. Zila dlouho ve Venezuele, naposledy prosla dzungli asi v 70 letech, prestala lyzovat ve Skalistych horach o 2 roky pozdejc. Nekolikrat za zivot propadlovala kus Orinoka. A je s ni radost si povidat - i o muzskejch. A smeje se pani J. tak srdecne, oci jak trnky, a neda se. Urcitym vecem uz nerozumi - jako internet a technologie, ale jako velmi vzdelana zena se vzdy zepta. To neni otravna duchodkyne - to je dama, ktera si stoji za svym a ma recht. Parkrat, kdyz mi bylo v zivote ouzko, tak jsem nabirala silu z ni, nez ona ze mne. Takovi potrebuji nasi uctu a ne jak "uhni starenko a nezavazej v tramvaji."

Hana W 4.11.2008 3:18

Re: Aby se nám, Dede, nezavařily mozkové závity

Vite, vy jste presne jeden z tech, o kterych pani Ruscakova pise. I kdyz o soucasnych socialnich sluzbach v CR uz toho moc nevim, tak tam mam 80-tiletou matku a jeji pratele. A ta jeji generace byla systematicky komunistickym statem ochuzena a pokud nekradli, tak s tim nic nadelat nemohli. Takze kdyz jim duchody vypocitavaji z jejich socialistickych platu ac s obcasnym vyrovnanim na zvysene zivotni naklady, tak zas tak dobre na tom nejsou. A co byste chtel delat s tema co, dle vasich slov, dozivaji v 3+1 (a zas tak moc jich asi neni v 3+1). Zaridit ulicni vybory, ktere budou studovat, jestli stara pani ma o par metru vic zivotniho prostoru nez vice potrebny mladsi soused? A pak ji nucene vystehovat nekam do spelunky? To snad nemyslite vazne. Tohle se delo v padesatych letech nasilne a az do konce komunismu administrativne - jak jeden musel pocitat pri vymene bytu, jestli ty metry na hlavu vychazeji. O frontovych bojovnicich v soucasne dobe toho zas tak taky moc nevim, ale pri mych obcasnych navstevach v CR jsem videla fronty tak akorat na nektere turisticke pamatky, na prejiti Karlova mostu,na rockove koncerty nebo v super/hyper marketu pred vanocema, a v tomto poslednim pripade tam stoji vetsina vekovych skupin.

RenataE 4.11.2008 1:52

Re: Fajn, udelam autorce radost

A proč by si senioři či důchodci nemohli ráno přispat?  Vlastně nikoliv přispat, ale vyrazit do světa tehdy, kdy je jim to příjemné?

RenataE 4.11.2008 1:41

Re: Aby se nám, Dede, nezavařily mozkové závity

O sociálních službách neumím psát, nic o nich nevím. Regulovaný nájem se ovšem pomalu přibližuje nájmu tržnímu a během dvou až pěti (max. deseti) let se srovnají.

Jenda 4.11.2008 1:30

Re: Aby se nám, Dede, nezavařily mozkové závity

S temi socialnimi sluzbami ... je tu jista vyjimka. Regulovane najmy. Takze nejen vecni remcalove a frontovi bojovnici, ale take "chudaci" dozivajici v 3+1 (protoze jsou tam zvykli) za ktery plati polovinu toho co neregulovani za 1+1. Tahle predstava take neprispiva k prilis dobrym vztahum.

Ale ja ty socialni sluzby hodnotit nemuzu, ja je nesptrebovavam, ale platim.