7.8.2020 | Svátek má Lada


AKVARISTIKA: Zahradní rybičky 2

9.5.2006 22:46

Nemyslím, že by bylo dobře zde jmenovat a chválit, či soudit jednotlivé prodejny a už vůbec si netroufám porovnávat, ale přece. Je tomu již tři roky, kdy jsem se stal svědkem události, která mě přivedla na nápad. Co se stalo? Postával jsem u stěny s akvárii v jednom velkém obchodním domě a sledoval, jaký mají sortiment. Tu, těsně vedle mě, zastavili dva mladí lidé s prodavačem a ukazovali na jednotlivá akvária a ptali se na ryby. ryby15

Nadalo mi moc práce abych z rozhovoru odtušil, že chtějí nakoupit ryby do nového, právě zařízeného akvária. Byli to začátečníci. Prodavač jim v podstatě schválil vše, co se jim líbilo a mladý muž, zřejmě již někým poučen, se stále ptal: "A opravdu jdou k sobě?" Prodavač kýval hlavou na souhlas a ujišťoval je, že to je právě to, co potřebují. Ve chvíli, kdy se blížila katastrofa a k vybraným závojnatkám (chtěla paní) přidával slušné hejno barbusů (chtěl on), jsem zakročil.

Mírně jsem zpochybnil tuto kombinaci(v sáčku byly již neonky a skaláry) a opatrně naznačoval, že se jedná zřejmě o omyl. Prodavač zbrkle trhl ramenem a nahlas téměř vykřikl: "Tak si nechte radit od každýho, ale potom za mnou nechoďte!" Zákazníci byli pochopitelně zmateni a nevěděli co mají dělat. Chápal jsem to a s omluvou odešel. Po chvíli vyšli s velikým sáčkem z obchodu, kde jsem na ně čekal a pokusil se alespoň zmírnit následky budoucího inferna. Později se podobně zachoval prodavač při prodeji ryb do zahradního bazénku. Bylo to v jiné prodejně, ale v marketu se stejným názvem.

To mě vedlo k nápadu, který by velmi vylepšil situaci na trhu. V příštích dnech jsem nebyl k mání. Rýsoval jsem, psal jsem a hlavně vymýšlel. Co? Kompletní zpracování školení prodavačů oné firmy a návrh na prodejní zařízení pro prodej bazénových, okrasných ryb. Byl to jasně a poměrně jednoduše prezentovaný plán na zkvalitnění prodeje v odborných prodejnách.

Nastalo to, co je nevyhnutelné v těchto případech. Telefonování, ježdění a schůzky. Vedoucí provozu odborných prodejen sice odborník nebyl, ale velmi uvítal mou iniciativu. Obzvláště, když jsem mu přislíbil, že ohlídám i zdravotní stav ryb v jejich prodejnách, což je zrovna trápilo. Trvalo jen několik dní a zvonil telefon. Bylo téměř jasno a já zajásal, že budu opět moci něco kladného udělat pro trh s rybami.

Chyběla maličkost, podpis šéfa kdesi v neznámu. Nemám to rád! Zvlášť, když nemohu svůj nápad sám obhájit. Navrhl jsem svoji účast na schůzce, ale bylo mi řečeno, že to je velký šéf a že se k němu jen tak někdo nedostane. "No dobrá tedy", polevil jsem v naléhání, když je to již téměř hotové…

Čekal jsem na telefonát, který opravdu přišel. "Víte, my bychom to opravdu moc potřebovali ale, když my musíme prodat víc cementu!" Ozvalo se ze sluchátka. "Cože!?" Vypadlo ze mě. "No víte, minulý rok jsme nesplnili prodej cementu a tak…" "Jak to se mnou souvisí?" Povídám, ale to již nemělo cenu. Útěchou mi měla být pochvala mého nápadu a projektu a snad někdy… "až prodáme ten ciment!"

Po dvou letech v podniku stejného jména. Ptal jsem se na ryby, vhodné do bazénku u chalupy a hle! KOI kapr, závojnatka, jesen a já nevím co ještě. Vše v jednom bazénu. Černé závojnatky potažené sametem (nemoc). "To máte jedno, to je stejné!" Pravil "odborník." "To je všechno do bazénu." Zamrazilo mě. Chudáci ryby! "A máte dost cementu?" Zeptal jsem se ještě. "To musíte tam dozadu." Ukázal paží "odborník". Nemohl to pochopitelně chápat, ale bylo to příznačné.

Tento příběh je v podstatě nemilou realitou mnoha obchodů. Na druhou stranu musím ale uvést, že jsem se setkal v prodejnách s mnoha odborníky, kteří věděli o čem mluví. Teď je jediný problém. Jak vám poradit co možná nejlépe.

Již v minulých dílech jsem se zmiňoval o tom, že je dobré se na chov jakéhokoliv zvířátka připravit. Doporučuji odborné knihy, nebo Zvířetník, nebo zkušeného kamaráda. Ale především nespěchat! To je podstata dobrého začátku (mnohdy nejen u chovu zvířete). Zalíbí-li se vám ryba, opište si její název a sami si ověřte základy jejího projevu. Je možné posléze promluvit s prodavačem a tak i poznáte, zda vám nevypráví nějaké bludy.

Odbornou prodejnu si po čase stejně najdete a vyplatí se vám i delší cesta za radou, či nákupem. Ryby při nákupu kontrolujte jak pohledem shora (bazénové ryby), tak v sáčku ze všech stran. Neměly by malátně plavat, neměly by být odřené na těle ani jakkoliv mít porušené ploutve.

Mnohdy poznáte střevní potíže na první pohled. Jedná se o celkové trvalé pohubnutí a pokřivení páteře (rachitida, lidově-velká hlava), o trus, který ryba vleče za sebou, a který má šlemovitou konzistenci, někdy se pozná náznak nemoci při ztrátě vybarvení. Pozor na šedavé povlaky povrchu těla, nebo krupičkovité útvary. To jsou bakterie, nebo paraziti. Plísně, v podobě chomáčků na těle ryby jsou dobře rozeznatelné a neměli byste je přehlédnout.

Je rozšířen mylný názor, že bazénové ryby se mají prodávat v prodejnách z bazénů tak, že se na ně díváme shora. To je špatně! Tento styl prodeje vznikl z výstav, kde se KOI kapři a závojnatky posuzují. To je správně, ale prodej musí umožnit zákazníkovi a budoucímu chovateli posoudit stav ryby ze všech stran. Králíka, ptáka, psa, kočku a já nevím co ještě, zkrátka vezmete do rukou a prohlédnete je. Rybu musíte kontrolovat v akváriu! A to by vám mělo být umožněno.

Všiml jsem si ale, že v moderních marketech prodávají bazénové ryby v jakýchsi plastových bazénech, kde není možno zjistit jejich skutečný zdravotní stav. Dbejte proto na to, že vylovená ryba, která je umístěna v plastovém sáčku, nemá v tu chvíli ani správné zabarvení. Většinou vybledne, ale to není na závadu jejího trvalého zdravotního stavu, je to důsledek šoku z přelovení.

Příště se vrhneme na sumce.

Jiří Růžička


Vyzkoušeno: Jak zabodovalo pokračovací mléko Little Steps 2 u našich nejmenších?
Vyzkoušeno: Jak zabodovalo pokračovací mléko Little Steps 2 u našich nejmenších?

Podívejte se, jak u maminek, které navštěvují eMimino, a hlavně u jejich dětí dopadl test pokračovací mléčné výživy Little Steps 2 od Nestlé Baby.