29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

ŽIVOT: Od výroby k jámě

pískem a ještě nacpete ke škvíře staré froté ručníky a voda stejně pronikne. Čeho se týká moje přirovnání? Pocitu marnosti. Uvedu to na konkrétním příkladu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. David 5.7.2022 14:39

Dnes je zase pan P.Rada trochu "veselej", jako zelený správce pan Paser.

J. Jurax 5.7.2022 12:05

"Představuju si výrobní linky fabrik po celém světě, kolem linek pilní lidé a teď už čím dál častěji roboti, linky chrlí a kdyby se proces měl urychlit, zkrátit, linky by vedly rovnou do nějaké misgrubny nebo pece. Fáze používání je tak krátká, že by se dala vynechat."

Inu, Stanislaw Lem, Planeta Eden, vydáno 1959. Tam to je.

P. Rada 5.7.2022 14:34

Takováto úvaha spočívá na scifi pohledu od nezainteresovaného autonomního uživatele planety. Pak jej lze nejspíše skutečně vynechat.

V realitě je ale život postaven na souhře protikladných působení producentů s destruenty a dalšími složkami včetně člověka. Spoluprací při recyklování dohromady mohou zvyšovat uspořádanost (využitelnost) pro život klíčových složek systému a tedy šance celku na přežití. Pod dominantní taktovkou člověka to ale nyní vede spíše k destrukci.

Člověk se totiž začasto dost nerozumě s této spolupráce vyděluje spolehnutím se především na svou direktivně ovladatelnou techniku ale hanou vesměs s neobnovitelností. Pokud by vše dotáhl k udržitelnosti a planetární nezávislosti - pak je jej opravdu možné s planetárních procesů vynechat. Pro cesty kosmem by to mělo zásadní význam.

V realitě je ale doposud prakticky každý lidský jedinec nositelem ale i uživatelem dokonce několikařádově většího informačního potenciálu, než je jen ten osobně geneticky determinovaný.

V realitě by i např pan Jurax (pokud by nebyl uměle živen infuzí, kyslíkem,...) zemřel hlady. Jeho potravu, náladu, imunitu... totiž pomáhají připravovat soubory mikroorganismů v jeho trávicím systému i na jeho povrchu právě tak, že po věky jeho druh přežíval.

Pokud je dnes v souladu s poznáním vyhraněným egoistům připomenuto, že by se měli umět chovat jako součást komplexnějšího života - typuji, že tento životní směr už budou spíše považovat až za zvrácenou zelenou demagogii. Viz např. na N.P. pravidelně publikované pochybovačné až nevraživé výpady vůči Grreen Deal.

J. Jurax 5.7.2022 14:59

Píšete hezky, ba košatě, ale po mém soudu jste zcela mimo mísu.

P. Rada 5.7.2022 15:07

Dobrý postřeh - nejím s Vámi s jedné "mísy". Tak docela mimo ale nejsme - dýcháme stejný vzduch...

V. Novak 5.7.2022 15:29

Též R. Heinlein "Dveře do léta".

V. Novak 5.7.2022 15:29

Též R. Heinlein "Dveře do léta".

J. Ptáček 5.7.2022 9:30

Proti vodě se dá aspoň bránit froté ručníky a pytlíky s pískem. Proti dezinformacím na sociálních sítích nepomáhá ani to.

J. Dostál 5.7.2022 8:20

Stupeň recyklace hodně závisí na cenách energií. Bohužel v tuto chvíli jsou ceny energií i dopad jejich získávání na životní prostředí silně pokroucené a paradoxně se na tom hodně podílí tzv. zelení.

J. Jurax 5.7.2022 12:07

Ano.

P. Rada 5.7.2022 14:48

"Paradoxní" spíše je, že recyklační procesy na planetě fungovaly dokonce sta-miliony let a nezávisle na lidských "cenách". Právě nyní, když mají lidé peněz nejvíce za celou epochu, jsou planetární toky prakticky všech biogenních prvků (C,N,P,...) narušeny a dokonce s gradientem a někdy i v míře (aktivní dusík), které naposledy překonala snad jen apokalypsa života na K/T rozhraní před 65 miliony let.

Pokud tuto realitu narušení životních podmínek kdo "dostálům" a dalším podobně neodpovědným připomene - dostane se mu pravidelně opovržlivé reakce. Nebo se mýlím?

T. Diblík 5.7.2022 7:43

Chemie fuj, matika a fyzika jen pro chytrý, kterým nevadí se učit, biologie je taky fuška. Tak matka Gaia.

A je to!

P. Boublíková 5.7.2022 7:14

Poměrně dlouhou životnost mají budovy, pokud se postaví pořádně, dále výrobky ze skla, porcelánu, keramiky - zejména nádobí (mrkněte někam na půdu, do sklepa), dokud s nimi někdo netřískne o zem :-) a pak třeba nejrůznější umělecké předměty.

Dá se za "výrobek" považovat hudební nebo literární dílo?

Každopádně, existují výrobky, které mohou lidem sloužit po celý jejich život nebo sloužit i více generacím. Nemůžete být maximalista a klást na lidské produkty vesmírná měřítka nekonečnosti :-)

Z. Lapil 5.7.2022 9:18

S budovami to není tak jednoduché. To, co vydrží, je řekněme hrubá stavba. Okna a výtahy a topení a hygienická zařízení měníte relativně často.

J. Jurax 5.7.2022 12:28

Ano, existují výrobky, které mohou lidem sloužit po celý jejich život nebo sloužit i více generacím. Ovšem jde o výrobky vesměs jednoduché a zpravidla z principu bezúdržbové.

V. Novak 5.7.2022 15:33

Budovy vydrží dokud si nějaký developer neusmyslí, že na pozemku postaví něco jiného, co mu vynese víc - to pak nevydrží ani brutalistní litý beton. Viz Transgaz v Praze.

P. Rada 5.7.2022 7:05

Omyl pane Neffe. Gaia jako živá si s principu snahy o udržení a rozvoj života = ve snaze o pokles entropie, "starosti" s tím co se na ní děje, naopak dlouhodobě vzato dělá.

Konkrétněji se snaží o těžbu a udržení živin v biosférické vrstvě/sféře. Např. pokud se daří život rozvíjet, tak tvoří zhruba centimetr úrodné půdy za století a v celé biosféře se takto snaží kumulovat a recyklovat životně klíčové prvky jeko je fostor a nebo jen udržovat optimum vláhy...

To jak jste popsal výsledky chování hominidů samolibě zvaných sapiens, je ale žel pro tento druh s dopady i pro většinu biosféry vesměs zprávně. Klesá v ní totiž obecně biodiverzita jako klíčový parametr rozvoje života.

Konkrétněji za půlstoletí tak zreatili vaši součastníci v původně nejúrodnějších oblastech jihu Moravy půlmetrovou vrstvu půdy která ale s rostoucí dynamikou změn klimatu i rostoucí ale často nedomyšlenou lidskou chtivostí analogicky prakticky celoplošně ubývá.

Možná je to spekulativně vzato až tak, že se i ona Gaia dlouhodobě bude snažit eliminovat druh, který byl pro ni sice neobvyklou nadějí ale v dominantnosti nyní sobecky rozvrací podmínky pro rozvojově optimální životní prostředí.

Z. Lapil 5.7.2022 9:28

Existují úvahy o tom, že lidstvo je nervovym systémem Gaii.

A pripominam, že definování některého z minulých stavu jako zadouciho se dopouštíte něčeho, co bych nazval sobeckou emotivní aroganci, protože - jak víte, že Gaie nevyhovuje lépe stav "Na začátku byla Země nesličná a pustá", a nesnaží se ho opět dosáhnout? Poslední dobou možná docela úspěšně, par atomovek by věci dozajista pomohlo.

P. Rada 5.7.2022 13:52

Pane Lapile "dozajista" se s atomovkami jako "pomocí" mýlíte.

Za souhrné kriterium míry životaschopnosti (i civilizovanosti) lze právem považovat vývoj druhové rozmanitosti (resp. rozmanitosti dovednostní).

Právě rozrůzněnost (uspořádanost) by "atomovky " nejspíše dost spolehlivě eliminovaly.

Z. Lapil 5.7.2022 14:45

Nečtete, co píšu:

A pripominam, že definování některého z minulých stavu jako zadouciho se dopouštíte něčeho, co bych nazval sobeckou emotivní aroganci, protože - jak víte, že Gaie nevyhovuje lépe stav "Na začátku byla Země nesličná a pustá", a nesnaží se ho opět dosáhnout? Poslední dobou možná docela úspěšně, par atomovek by věci dozajista pomohlo.

P. Rada 5.7.2022 15:05

Píšete sám jaksi " sobecky emotivně arogantně" proto, že výkladů Vaší reakce je možné udělat hned několik a to podle toho, co si sám např. skrytě či ironicky myslíte - ale co s textu není jednoznačně zřejmé. Proto jsem výše reagoval jen na "atomovky".

"A připomínám". Pokud jede o snahu něco popsat až definovat - zkusme si projít některé s definic života a ujasnit si co je jim nadčasově společné.