28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

ŽELEZNICE: Budou i za Kremlíka pouze šimpanzeny?

Vtipný titulek je vypůjčen z internetu a z jedné věty vyčteme nejen srovnání pomalých českých železnic s japonskými shinkanseny, ale především i to, že jsme v minulosti nebyli zvyklí na to, že by Československé státní dráhy bylo možné označit lidově za ty, co jsou „sto let za opicemi“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Grigar 30.5.2019 23:54

Pánové, nějak se vám z těch úvah..

.. o kvalitách či nekvalitách českých železnic vytratil základní fakt: ne všichni potenciální zájemci o cestování železnicí chtějí jet ráno z Prahy do Ostravy nebo z Madridu do Zaragozy, odpoledne zpět.. a to bez zastavení. Dráha nejsou jen rychlovlaky!

A nad tím vším se vysoko vznáší příspěvek p.Harabasky(13:07), větší pitomost už jsem hodně dlouho nečetl.

L. Novák 30.5.2019 17:04

Lidi, neblbněte! Zeman postaví kanál Dubaj-Odra-Labe

a budeme jezdit po vodě rychločluny! :-P

L. Novák 30.5.2019 17:05

Re: Lidi, neblbněte! Zeman postaví kanál Dubaj-Odra-Labe

Do Dubaje raději ne, šejkové nejsou blbí... Ale k Dunaji dosáhneme. :-P

M. Prokop 30.5.2019 22:57

Re: Lidi, neblbněte! Zeman postaví kanál Dubaj-Odra-Labe

Plout, když už. :-P

E. Pawlica 30.5.2019 12:02

Vidím to na hyperloop!

Jízda u Ostravy na západní hranici státu 45 minut i s pauzou na kafe v Praze, rychleji než metrem z Čerňáku do Zličína.

Mohli by to cvaknout Babiš i s Kellnerem a Bakalou dohromady a stát by jim neměl klást žádné překážky.

F. Kusák 30.5.2019 13:00

Re: Vidím to na hyperloop!

Ty tři pány, které jste namátkou vybral, mají přeci jen různé profily. Babiš své podnikání postavil na výrobě a obchodě, zaměstnává mnoho lidí, platí tady daně a jeho firmy prosperují. Chcete je rozprášit? A co přijde dál? Kelner ani Bakala nemají s Českou republikou nic společného, snad jen původ. A kdo je tu dál? Pár menších firem, třeba i docela úspěšných. A pak ty zahraniční a těm záleží na zcela jiných věcech. Dotace berou od všech, daně platí bůhví kde a zítra jsou tady a pozítří jinde. Čest výjimkám. Tak si vyberte, máte možnost. Ale napište to. A to, že máme problém s železnicí, či s výstavbou ostatní infrastruktury nebo s řemeslnou a další výrobou, úpadkem odborného školství atd. atd., souvisí s celkovým úpadkem Česka i zbytku Evropy.

P. Harabaska 30.5.2019 13:09

Re: Vidím to na hyperloop!

Co se nepodařilo pokazit komunistům, podařilo se novým hospodářům přísahajícím na zásady tržního hospodářství.

M. Prokop 30.5.2019 22:58

Re: Vidím to na hyperloop!

Bureš své podnikání postavil na dotacích.

L. Zemek 30.5.2019 11:53

Každým rokem

navštěvuji své dcery a vnuka ve Španělsku. Vždy se těším na jízdu vysokorychlostní železniční soupravou AVE mezi Madridem a Zaragozou. Vzdálenost cca 300 km urazí tento spoj za 1:10 hodiny. Tyto vlaky opravdu jezdí jak se lidově říká " třista z místa". Úroveň přepravy je mnohem vyšší než ve spojích provozovaných Českými drahami, jezdí vždy přesně na čas, také systém rezervace a prodeje jízdenek je úplně jinde než u ČD, čistota a hygiena souprav je nesrovnatelná.

J. Vrzal 30.5.2019 13:16

Re: Každým rokem

A vite, ze pro stavbu rychlotrati se Spanelsko nechutne zadluzilo?

J. Jurax 30.5.2019 19:20

Jojo, taky nejsme nezadlužení, ovšem rychlovlaky přesto nemáme.

K. Salajka 30.5.2019 10:10

Na druhou stranu

rychlost 160 km/hod. je zcela dostačující pro přesuny na vzdálenosti, jaké jsou v naší republice. Internetové připojení dovoluje vyřizovat i některé pracovní záležitosti. Chce to jen dodržovat jízdní grafikony. Spíše potřebujeme posílit kolejovou dopravu v rámci větších aglomerací a oddělit dálkové tratě. Dost pochybuji, že nějaký přínos bude Česko mít z toho, když za hodinu dopravce neznámého vlastníka po kolejích, které patří schránkové firmě přepraví rychleji Němce z Vídně do Drážďan za jízdenky, které bude dotovat EU, Čech na ně nevydělá a zisk z prodeje bude zdaňován na Kajmanských ostrovech.

M. Prokop 30.5.2019 10:47

Re: Na druhou stranu

Pár tranzitních vysokorychlostních tratí by to chtělo. I přes ten hockey v placení.

E. Pawlica 30.5.2019 12:06

Re: Na druhou stranu

Hmmm - rychlost 160 km/hod. je zcela dostačující pro přesuny na vzdálenosti, jaké jsou v naší republice?

Podle mne je to hodně, protože při vyšších rychlostech cestujícím hrozí udušení, to věděli už Angličani před 200 lety! Možná by před lokomotivou mohl běžet chlápek se Zemanovými trenýrkami na klacku, aby případné koňské povozy mohly včas do bezpečí a zvířata se neplašila ...

:-D

E. Pawlica 30.5.2019 12:08

Re: Na druhou stranu

A kromě toho Němci jezdí z Vídně do Berlína raději přes Mnichov a asi to natáhnout až do Drážďan :-(

J. Vrzal 30.5.2019 13:19

Re: Na druhou stranu

Z Vidne do Berlina nekdo soudny jezdi vlakem? Jo, jde to. Tim nocnim, ktery jezdi pres Ostravu a Vratislav.

Vazne, 7-8 hodin v dennim ICE nikdo necestuje. Navic, zas tak ohromna poptavka mezi temito mesty neni.

P. Harabaska 30.5.2019 13:11

Re: Na druhou stranu

Měl byste se těch trenýrek chopit a vyrazit. Třeba by vás vaši političtí souvěrci veřejně pochválili.

P. Harabaska 30.5.2019 13:07

Re: Na druhou stranu

Problém "dráhy" (dříve by se řeklo Českých drah) není jen v oblasti materiální. Ten hlavní problém spočívá ve všeobecné nízké úrovni personálu, který se na "dráze" - jak v železničních vozidlech, tak i - a to především - na kolejích a v železniční infrastruktuře vyskytuje. Jak často se dozvídáme o přehlédnutí návěsti, nezabrzdění odstavené soupravy, špatně nastavených výměnách, atd. Nedbalost, lhostejnost, nepořádnost - prostě ten typický český šlendrián, s nímž se na "dráze" setkáte všude. Od špinavých vagónů až po kolejiště leckde zarostlé i dost vzrostlými dřevinami. A tenhle lidský "materiál", tyhle lidské zdroje (HR), by měly provozovat vysokorychlostní železnici? Raději ne! Byl by to jen masakr a tragédie celonárodního rozsahu. A přitom železnice kdysi byla symbolem pořádku a být ajzpoňákem byla čest.

A. Alda 30.5.2019 9:54

Šimpansen!

Naprosto skvělé slovo. To si osvojím.

J. Kopp 30.5.2019 9:46

Ne

Ne, na těch tratích, které mají deklarovanou rychlost 160 km/hod byste si ani náhodou, nedovolil všude jet 160. A |Vy to víte :-)J.

Z. Lapil 30.5.2019 9:14

Cože? Za jakýho Kremlíka?

Pendolino má konstrukční rychlost 230km/h. Za tu 160ku fakt nemůže. Mimochodem není české, je italské. České jsou jednotky Interpanter. Jsou o nějakých 15 let novější a mají děsivě nestabilní(?) podvozky. Ale mám dojem, že se je podařilo trochu vyladit; nebo jsem si zvykl, rozhodně už se v nich nebojím, že vykolejíme :-).

Co vím, tak po trati s rychlostí 160km/h se těch 160 opravdu jezdí. Rozhodně není co pár kilometrů zpomalení kvůli rozhašené výhybce, jak bývalo zvykem za socialismu.

Když se rekonstruovala trať snad z Moravan určitě do Chocně ze 120 na 160km/h, bylo i v novinách velké pozdvižení, že je to moc drahé a že 140 stačí.

V dobách Albatrosu, Kyklopa i lokomotivy 124.601-6 byla největší traťová rychlost v ČSSR 120km/h (snad mezi Brnem a Břeclaví bylo 140). Albatrosů 498.1 existovalo 15 kousků (ale najezdily až 20 000km za měsíc každý), Kyklopy byly dva (jeden v provozu na okruhu ve Velimi - rychlá neelektrická mašina se mj. hodí na zkoušení, jestli zkoušena elektrická mašina moc necloumá s drátama) a 124.601-6 není řada, ale jeden jediný prototyp. Určený mimo jiné na testování podvozků. Ty podvozky jezdí dodnes, i když je fakt, že když na elitních expresech umí být nejnovějším vozidlem 40 let stará lokomotiva, není to až takový problém.

Neboli článek mi přijde být skvělou ukázkou demagogie. K jedné výborné mašině přihodí existenci dvou zajímavých prototypů a z toho usoudí, že je záhodno postavit lautr novou síť železnic. Zároveň v něm není jediná opravdová lež.

A. Alda 30.5.2019 9:55

Zajímavé.

Děkuji za informace.

P. Harabaska 30.5.2019 13:17

Re: Cože? Za jakýho Kremlíka?

Koncepce pendolina s naklápěním podvozků je jistě původně italská. Ovšem to Pendolino, které tak nějak na dráze jezdí, je z větší částí dílem českým. Vám ovšem jména jeho tvůrců, např. Ing. Fr. Palíka, nic neříkají. Asi proto, že z Lokomotivky Škoda Plzeň se stala firma Škoda Transportation, na níž parazitoval leckterý současný politický parvenu.

Z. Lapil 30.5.2019 14:14

Re: Cože? Za jakýho Kremlíka?

"Elektrická jednotka 680 je jediná řada jednotek s naklápěcími vozovými skříněmi v provozu Českých drah. Právě od naklápěcího systému je odvozena přezdívka Pendolino (italsky „kyvadélko“). Vyrobila je společnost Alstom Ferroviaria (dříve firma FIAT, která Pendolino vyvinula) v italském Saviglianu. České dráhy původně objednaly celkem 10 jednotek od konsorcia firem v čele s domácím ČKD. Po krachu ČKD se nakonec změněné zakázky ujal Alstom a o několik let později dodal 7 obdobných jednotek."

Neboli: Fr. Palík na tom evidentně udělal kus práce, ale zdá se, že ta práce šla i s většinou českého podílu přinejlepším do archivu. Viz článek jistého Fr. Palíka: https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/tema/nesplneny-sen-o-ceskem-rychlovlaku/-10461/19,0,,/:

Start sériové výroby byl na spadnutí, ale když již měla být skutečně zahájena, přišla smrtící rána celého projektu. ČKD Holding vyhlásil bankrot a ukončení činnosti, čímž zaniklo i Konsorcium. Hledalo se řešení, kdo jednotky pro ČD vyrobí, protože již byly zaplaceny a zejména zatíženy úvěry. Firma Siemens neměla o kontrakt zájem, i když v rámci Konsorcia investovala nemalé vývojové prostředky. Společnost Fiat Ferroviaria, která se mezitím stala součástí holdingu Alstom, zájem projevila, ovšem za podmínky, že dodá za plánovanou cenu deseti souprav pouze sedm vlaků. Navíc podmínila přijetí zakázky změnou technického řešení tak, aby jednotky pro ČD odpovídaly jiným vyráběným typům v Itálii a mohla zůstat stejná technologie výroby, včetně výrobních modelů, svařovacích a obráběcích přípravků. To prakticky znamenalo opuštění původního českého „rukopisu“. Italský projekt převzal jen sedadla firmy Borcad a návrh vnějšího barevného řešení podle Patrika Kotase. Sen mnoha českých konstruktérů, odborníků i fanoušků železnice o tom, že věhlas „lokomotivní velmoci“ nevyhasne, se rozplynul, ačkoli byl na dosah ruky. Přesto zůstává chiméra jménem české Pendolino důležitou součástí naší železniční historie.

J. Kopp 30.5.2019 7:21

160 km/hod je dobrá a dostatečná rychlost

Pokud by byla zachována v celé délce trati pak plně vyhovuje. Nesměla by být omezována různými oblouky s nízkým poloměrem, stavem svršku a pod. Do toho se tam motají nákladní vlaky a Arrivy s V max 120 km/hod, a výsledek je takový, jaký je.

L. Harvánek 30.5.2019 12:31

Re: 160 km/hod je dobrá a dostatečná rychlost

Kdyby se před čtvrt stoletím začalo s výstavbou vysokorychlostních tratí, měli jsme takovou tu základní síť už dávno v provozu. Ale to se raději opravovaly koridory a výsledek vzhledem k vynaloženým prostředků je skoro nulový.

A. Hrbek 30.5.2019 7:10

A v čem

nezaostáváme?

T. Wiszniewski 30.5.2019 0:28

V členitém terénu nelze

budovat vysokorychlostní železniční tratě (VRT). Stačí se podívat na Švýcarsko. Kde tam najdete VRT? Nikde. A ten samý případ je náš fátrland. Samej kopec a údolí, bať ne tak výškově rozdílné jako ve Švýcarech. Přeci si nenecháme zplanýrovat naše krásné kopečky a zasypat naše zasněná údolí kvůli bláznivým nápadům VRT magorů.

R. Hanuš 30.5.2019 0:41

Re: V členitém terénu nelze

Melete nesmysly. Hory jsou jen kolem hranic a tam budou tunely. Zbytek trasy, Ústí, Praha, Brno je v podstatě placka, včetně Vrchoviny. S tunelem se počítá ještě na Berounsku směrem na Plzeň.

V. Braun 30.5.2019 5:11

Re: V členitém terénu nelze

Podle intrnetu je třeba Curich a Ženeva propojena s Paříží linkou TGV, plus ve Švýcarsku jsou nové tunely stavěny na rychlost 200-250 km v hodině. Takže ta vaše informace, že ve Švýcarsku nenajdete VRT asi pravdivá nebude.