16.4.2024 | Svátek má Irena


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
pp 25.10.2007 22:49

Volíme

a proto nám zákony sestavují ti, které jsme tím pověřili. Podle toho pak vypadá výsledek.

Fafa 25.10.2007 18:20

Lucino,

si musí položit otázku, jak je to tedy v USA, kde ti mladí doktoři slouží jako diví , až na hubu padají?

Tak to Vam muzu vysvetlit  zcela presne. Ve Statech obecne existuji dva druhy spitalu;  vetsi, casto universitni, kde mladi doktori delaji rezidenturu a ty mensi, kde pracuji jenom doktori po atestaci.

V tech prvnich mladi doktori behem sluzby zustavaji ve spitale, slouzi zpravidla kazdou treti nebo ctvrtou noc, slouzi zadarmo a berou zakladni plat cca ve vysi prumerneho prijmu ve Statech. Pro kazdou specialisaci dale slouzi jeden stary doktor, tzv. attending, ten musi byt na telefonu a behem 30-45 minut v pripade potreby prijet do spitalu. Attendingove nejsou placeni za sluzbu, ale kdyz jedou do spitalu, tak jsou placeni za provedeny vykon. Attendingove vetsinou vydelavaji 7-10 nasobek prumerneho platu v zemi a nocni sluzby na telefonu berou jako nutne zlo a chapou, ze jsou za ne placeni svym dennim platem. Krome vyse uvedenych doktoru  je ve spitale jenom jeden prijem, proslavena "emergency room", kde slouzi atestovany doktor z oboru akutni mediciny. Ten provadi zakladni vysetreni a triaz pacientu, kterou obvykle v ceske nemocnici dela vratny. (Boli Vas bricho, jedte na chirurgii; boli Vas hlava, jedte na neurologii; boli vas na hrudniku, jedte na internu).

Fafa 25.10.2007 18:23

Lucino - II,

V mensich spitalech pracuji pres den jenom attendingove a vetsinou ve spolupraci se spitalem plati jednoho doktora, ktery pres noc zustava v nemocnici a slouzi pro akutni stavy (vetsinou mladsi doktor kolem atestace, dobry  vedlejsi uvazek pro lidi mezi prvni a druhou atestaci). Kdysi jsem to delal, pro mladyho kluka kolem atestace to byla dobra a dobre placena prace (60$ na hodinu v polovine 90.let). Attendingove jsou doma na telefonu a v pripade potreby si prijedou  vysetrit vlastni pacienty. Tenhle system se pomalu meni a mnoho spitalu zacina mit tzv. hospitalisty, coz jsou zamestnanci nemocnice pracujici ve smennem provozu (skvela prace, pomerne malo penez, ale strasne moc volna, vetsinou se dela 7 smen po dvanacti hodich behem tydne a potom je sedm dni uplne volno). O hospitalisty je ted obrovsky zajem, posledni New England Journal of Medicine ma 118 nabidek volnych mist, treba tahle je z Lake Tahoe.

http://careercenter.nejmjobs.org/jobdetail.cfm?job=2449611&keywords=&ref=1

Fafa 25.10.2007 21:05

Pane kolego,

celkem pravda. Ale dovolte mi pouzit prirovnani z automobiloveho prumyslu. Ja a moji partneri se snazime pokytovat sluzby na urovni  Audi (a radi bychom uroven Ferrari). Svoje sluzby prodavame zajemcum a obcas poskytujeme zdarma jako dar. Rozhodne ale nejsme v oboru verejna doprava a dopravni obsluznost. To klidne prenechavame politikum.  

Chris Kelvin 25.10.2007 18:01

Návrh na 1. krok reformy zdravotnictví

Lékař mi vždy předloží účet s přesnou sumou za léčbu. Já ho podepíšu a teprve potom si ho zdravotnické zařízení zinkasuje na zdravotní pojišťovně. Totéž v lékárně.

Zdánlivě prkotina, ale možná bysme se všichni divili, co to udělá :-)

Fafa 25.10.2007 18:26

Chrisi,

jsem rozhodne pro.

Doplnkovy dotaz:  "Jste ochoten zaplatit rozdil mezi uctem lekare a castkou proplacenou pojistovnou?"

doktor 25.10.2007 15:07

Když jsem jako lékař začínal,

v dobách, kdy průměrný plat v republice byl kolem 1.500 korun (strojvůdci a horníci měli 4.000) nebyly pohotovostní (noční, sváteční, sobotní a nedělní) služby brány jako hodiny přesčas, ale placeny paušálem 24 korun hrubého za 24 hodiny služby, tedy asi 70 haléřů čistého na hodinu. Starší kolegové vyprávěli o tom, že zamlada sloužili služby ÚPLNĚ ZDARMA. Měli jen bezplatné bydlení někde na ubytovně, a stravu. Navrhuji ministru Julínkovi, aby toto bohulibé zacházení se zdravotníky obnovil. Hned bude ve zdravotnictví dost peněz!

pavel 99 25.10.2007 15:19

Re: Když jsem jako lékař začínal,

Ale to je přeci přesně v souladu s tezemi DRRatha (pro ty co by nevěděli se kterými, neboť se často měnily - je prý nemravné a nepřijatelné z finančních prostředků na ZP odčerpávat jakýkoliv ZISK - tudíž pracovat výhradně "za stravu a byt").

doktor 25.10.2007 15:45

Re: Re: Když jsem jako lékař začínal,

Milý Pavle, kolegu Ratha sem nepleťte. Velmi podobným způsobem byli donedávna odměňováni za služby mladí lékaři v zemích západní Evropy, zvláště ve Velké Británii. Jejich základní platy byly ovšem proti platům našich lékařů i vzhledem ke kupní síle mnohonásobné. Můj názor není politický. Někdejší anestesiolog Julínek se prostě do vedení ministerstva lidsky nehodí.

pavel 99 25.10.2007 16:41

Re: Re: Re: Když jsem jako lékař začínal,

já jen že jste (tedy tentýž nick) prakticky stejnému DRRathovu nápadu tak tleskal. (I když pravda - v jeho podání byl namířen proti jiné skupině, ovšem principielně byl stejný.)

doktor 25.10.2007 18:21

Re: Re: Re: Re: Když jsem jako lékař začínal,

Nejsem žádný příznivec ani Dr.Ratha, ani Lékařské komory, ale pokud si vzpomínám, šlo mu čistě o to, aby nemocnice fungovaly jako NEZISKOVÉ organizace, což je ve světě - i v USA! - obvyklé. Tak rozhodně nefungují společnosti s r.o., ani akciovky. S nějakým i přesčasy nebo platy lékařů to nemá nic společného.

H.K. 25.10.2007 17:03

Re: Když jsem jako lékař začínal,

Pane doktore píšete o šedesátých letech minulého století. Tak to skutečně bylo. Já jsem veterinární lékař a do roku 1989 platili 8 Kčs  na hodinu a všichni sloužili a byli rádi když si přivydělali 130 Kčs. Teď zajišťuji veterinární službu pro zemědělské podniky a musím být k dispozici 24 hodin denně a 365 dní v roku. Pokud bych službu nezajisti, tak požádají někoho jiného a můžu sedět doma, ale bez příjmů. Platí pouze za odvedenou práci.

Obvodní lékař má kapitační platbu. Jemu "padne" a jde domů. V současné době z obvodních lékař a zubařů nezajišťuje službu nikdo. Mají vydělané. Odborný lékař neslouží a mnohdy nedodrží ordinační hodiny. Pacient jde do nemocnice předepsat léky, které dloudodobě užívá. Jaké jsou s tím problémy Vám nemusím popisovat.

 

Fafa 25.10.2007 18:39

To HK,

nejen sedesata leta minuleho stoleti. Treba americke spitaly tak funguji dodnes a rezidenti jsou za sluzby placeni v ramci zakladniho platu.  

H.K. 25.10.2007 20:36

Re: To HK,

Veterinární služba je jedním z mála oborů kde všechno určuje neviditelná ruka trhu. Nikdo "chytrý" odněkud neurčuje jaké léky má používat, jak dlouho má ordinovat a p. Musí sloužit tak, aby uživatel služby byl spokojený s odbornou úrovní služby a aby služba byla pro něho cenově přijatelná. Pokud nemá pacienty nikdo mu nedá ani korunu. Pokud chce, aby se chovatel vrátil, musí zajistit ošetření zvířete 24 hodin denně a 365 dnů v roce. Jak to udělá je jeho problém. Dnešní vybavení většiny ordinací je na velmi dobré úrovni a přístroje, které používá jsou stejně drahé jako ty v nemocnici. Nikdo mu na ně nedá ani sponsorský dar, ani mu je nekoupí.

 

 

Je pravda, že pokud zvířže chová pro jako domácího mazlíčka, tak je to jeho svobodné rozhodnutí

Fafa 25.10.2007 20:57

To HK,

jo, zlaty casy. ;-)

Takhle bohuzel pri leceni lidi nefungujeme ani v soukrome praxi ve Statech. Kdybych se nemusel neustale hadat s pojistovnami a Medicarem, tak by muj zivot byl mnohem jednodussi.

Pravda, veterinarne jsem lecil za zivot jenom jednou. A musim rict, ze  peritonealni dialyza u psa po otrave ethylenglykolem byl tak zajimavy pripad, ze nakonec jsme vlastne ani neposilali ucet.

MUDR Jiří Kilian 25.10.2007 17:06

Re: Když jsem jako lékař začínal,

Ano. Vždyť za Karla IV. ani císař pán neměl televisi.

Majda 25.10.2007 17:08

Re: Když jsem jako lékař začínal,

Když jsou lékaři tak špatně za svou práci odměňpváni zůstává rozum stát kde potom berou na tu životní úroveň. Každý alespoň v mém okolí má auto drahou vilu a jezdí alespoň dvakrát na zahraniční dovolenou. Jednou v létě k moři  v zimě do Alp na lyže. Samozřejmě, že nikdo není bez chaty.

doktor 25.10.2007 18:27

Re: Re: Když jsem jako lékař začínal,

Jako nemocniční lékař se tomu taky divím. Naučte se doktory rozlišovat. V zemi, kde průměrný příjem dělá asi 20% příjmu v blízkém Rakousku nebo Německu (kde, jak známo, jsou už potraviny levnější, než u nás), je určitě nemravné, aby tady byly profesní skupiny (soukromí lékaři, lékárníci, ekonomové, finančníci a další), kteří mají už teď příjmy na úrovni zahraničních.

katango 26.10.2007 12:54

Re: Re: Re: Když jsem jako lékař začínal,

Asi bychom měli rozlišovat,co je vlastně soukromé.Rozhodně to nejsou " soukromí " amb.specialisté a praktici.jsme de facto zaměstnanci zdravotních pojišťoven.Např.pro VZP odvádíme asi třetinu práce zadarmo.Protože pracuji v oboru,který je v žebříčku příjmů od ZP až na konci,nepřijdu si na víc,než je průměrný plat.Je to též proto,že sazebník výkonů,podle kterého se platí,je udělán naprosto blbě a nevyváženě.Asi jsou obory,které jsou lukrativní,ale ten můj to není.Konečně - zkuste sehnat pro dítě dětského psychiatra !

nepolitik 25.10.2007 14:03

Článek názorně ukazuje, že když

si člověk přečte něco, co dobře zná, tak je to v novinách vždycky špatně. Proto našim novinářským šmokům nevěřím ani slovo i o tom, o čem vůbec nic nevím a snažím se dopátrat jak tomu skutečně je.

A. 25.10.2007 13:38

V čem je hlavní problém našeho zdravotnictví?

Pocházím z lékařské rodiny s dlouhou tradicí a tak jsem názorně mohl sledovat úpadek tohoto resortu, který nastal s jeho socializací.  Kdykoli jsem nucen použít služeb státního zdravotnického zařízení, jsem zhnusen. Kdyby byl takto organizován a řízen jakýkoli soukromý podnik, zkrachoval by do jednoho týdne.  Zlomil jsem si nohu a nechal jsem se odvézt rodinným příslušníkem na Bulovku. Bylo mi řečeno, že máme zaparkovat cca půl kilometru od chirurgického pavilonu, mimo areál nemocnice. Nikdo mi neuměl odpovědět, jak se zlomenou nohou překonám toho půl kilometru. Vjeli jsme do areálu i přes zákaz a zaparkovali před vchodem do pavilonu na parkovišti vyhrazeném pro personál. Krajní neochota personálu zapůjčit pojízdné křeslo a hlasitý řev, že jsme si dovolili zastavit na parkovišti vyhrazeném pro mercedesy a audi  personálu. Při ošetření narážky personálu, že za úplatek by mohla být sádra chodicí nebo dokonce laminát. Pak každý den  povinná kontrola (30 km tam a zpět), která spočívala v povelu: "zahýbejte prsty! a konstatování: "hýbají se" Návrh, že mohu prsty zahýbat doma a výsledek jim sdělit po telefonu, byl zamítnut. Nejspíš proto, že by z pojišťovny za takovou kontrolu nevypadly peníze. Každá kontrola  znamenala půldenní ztrátu, protože sestra všechny kontrolované objednávala na stejnou hodinu a odmítla se obtěžovat tím, že by pacienty objednávala průběžně, třeba ve 20timinutových intervalech. Tak jsem si  sádru sundal nůžkami na plech a doléčil se sám. Srovnával jsem tuhle "organizaci práce" s tím, co jsem mohl vidět v ordinaci mého bratra v Německu. Žádné posílání pacienta od čerta k ďáblu s poukazy na odborná vyšetření. EKG se natáčí u pacienta doma, a kařdý lékař má nejmodernější model v autě. Odběr vzorků na vyšetření zajišťujé lékař. Pokud se  pacient  objedná do ordinace, je mu sdělena hodina a minuta, kdy se mu bude lékař věnovat. Při sebemenším zpoždění hluboké omluvy. V čekárně k dispozici veškerý tisk, televize a občerstvení atd...

Kajda 25.10.2007 15:40

Re: V čem je hlavní problém našeho zdravotnictví?

S tou Bulovkou máte pravdu. A jestli jste se zlomenou nohou byl na chirurgii, tak tam jsou svojí "ochotou" přímo vyhlášení. I když mám tuto nemocnici 5 minut od baráku, tak jsem prohlásila, že než jít umřít na Bulovku, tak ať mě radši doma dorazej válečkem na nudle:-(.

Pokud žehráte, že u nás sestry objednávají všechny pacienty na stejnou hodinu, kdežto v Německu nejen na hodinu, ale i na minutu, tak toto v našem zdravotním bordelu nemá šanci na úspěch. Z vlastní zkušenosti vím, že i když sestra objedná moji dceru na pravidelnou kontrolu (opakuje se 1x za 2 měsíce) na určitou hodinu a minutu, tak na ni stejně přijde řada s nejméně hodinovým zpožděním. Máme rekord, kdy byla dcera objednaná na 10.30 hod. a na řadu přišla v půl třetí odpoledne. A nepřejte si vidět ten virvál, když se někdy o pět minut opozdíme. 

Tak, jak to funguje v Německu, tak toho se u nás díky přístupu zdravotnického personálu včetně lékařů ( i když i u nás se najdou slušné a laskavé vyjímky) asi nedočkáme.;-(

Chris Kelvin 25.10.2007 17:54

Re: V čem je hlavní problém našeho zdravotnictví?

To je divný, nedávno jsem z Bulovky odvážel manželku po operaci a normálně mě pustili do areálu a nechali zaparkovat. Dostal jsem lístek s napsaným časem s tím, že když do asi dvou hodin vypadnu, bude to dokonce zdarma.....

Vlado 25.10.2007 13:27

kontrola

Jako základní problém pociťuji absenci kontroly peněz a kvality péče. Pojišťovna to nedělá-té stačí aby se na konci roku nula s nulou sešla, a když bude nějaké malé minus-však on to stát vyřeší. Stát to nezajímá, a kdyby novináři, lékaři a občas lidi neremcali, radši by se do tak obtížné věci nepouštěl. Primárně je potřeba probudit lidi-pacienty-aby se zaujímali o svou vlastní léčbu-jak o její kvalitu, tak o její cenu. Tím nemyslím, že be měli přímo všechno platit, ale je třeba použít asi více cest včetně vytvoření technických možností systému (možnost jednoduše zjistit si, kdy, kde a za kolik proběhlo nějaké vyšetření-a zda vůbec), osvěty a i nějakou formu přímého kontaktu pacienta s kvalitou a cenou vyšetření (pokladenský systém?). Zatím to vypadá, že lékaři bojují s pojiťovnami a provozovately nemopcnic o to, aby mohli léčit pacienti co nejlépe (většinou dráž) a pacienti z pozice nesvéprávných indivíduí tomu boji tiše přihlíží a čekají jak to dopadne. Zřejmě by bylo dobře vytvořit společnou platformu pro různá občanská združení pacientů postižených chron. nemocemi, která by se stala poradným orgánem ministerstva zdravotnictví a vstupovala by s různými odbornými komisemi do diskuze (a boje). Na podobné bazi by pak mohli existovat i regionální sdružení vstupující do diskuze o investičních prioritách té-které nemocnice. Odborníci by tady neměli být od toho, aby rozhodovali, ale především od toho, aby radili, vysvětlovali, ev. důrazně doporučovali. Taky totiž trpí zaujatostí, antipatiemi i skorumpovatelností. Proto je nejlépe, když se na řešení problému spolupodílí ten, jehož se to týká. Pokud mu tedy spíše nevyhovuje pasivita a blaženost neomezeného remcání na něco, co nemůže a tedy ani nemusí vlastní energií měnit.

A. 25.10.2007 13:01

Nesprávné logo

V záhlaví článku je zobrazen červený kříž. Proč?  Vždyť ten už byl v našem zdravotnictví kompletně vytlačen a nahrazen modrou šesticípou hvězdou! Třeba někdo z přítomných zná důvod.:-/

F2 25.10.2007 12:49

Hm, co s tím ?

Snad jen to, že doktory nikdo nenutí dělat doktory. Když chci po někom přesčasy, musím se domluvit za jakých podmínek. Pokud tyto podmínky neakceptuje, je nutné se poohlédnout po někom jiném . Problém asi je ten, že doktoři jsou placeni  z našich daní (zdravotní daň, resp. pojištění) a ne přímo, jako třeba automechanici.

Majda 25.10.2007 13:02

Re: Hm, co s tím ?

Pokud jdete do soukromé ordinace a zákrok nebo ošetření platíte nikdo na čas nehledí.

F2 25.10.2007 13:03

Re: Re: Hm, co s tím ?

Bingo !

milanS 25.10.2007 13:03

Re: Hm, co s tím ?

Buďte rád, že jsou placeni ze všeobecného pojištění.

Zažil jsem Ukrajinku, která neměla u nás pojištění a udělalo se jí špatně a potřebovala EKG a nějakou laborku a zaplatila přes 5 tisíc na prkno !!!