Sobota 12. října 2024, svátek má Marcel
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

VESMÍR: Poněkud prodloužená služební cesta

Boeing Starliner ve vesmíru, autor NASA Johnson, Flickr, CC BY-NC-ND 2.0

27.8.2024 / marian.kechlibar

Dva američtí astronauti, kteří momentálně pobývají na Mezinárodní kosmické stanici, si poněkud prodlouží svůj plánovaný pobyt – a to až do února příštího roku. NASA totiž rozhodla, že Boeing Starliner, kosmická loď, která je tam vynesla, je příliš nebezpečná na to, aby se jí dalo věřit i při návratu.

Návrat na Zemi je o něco nebezpečnější manévr než vzlet z ní, a to hlavně kvůli tomu, že při něm „brzdíte o atmosféru“ – loď se zkrátka nasměruje téměř plnou oběžnou rychlostí (cca 28 000 km/h, ano, je to nepředstavitelné) do vrchních vrstev atmosféry. Ty jsou sice extrémně řídké, ale vůči předmětu letícímu tak šílenou rychlostí zase tak řídké nejsou, a účinně jej zbrzdí na téměř nulu, aniž byste přitom spotřebovávali nějaké palivo.

Háček je hlavně v tom, že toto brždění vyvolává vně lodi úplné inferno. Vzniká při něm plazmatická vrstva rozpálená na teplotu vysoké pece, ne-li víc, skrz kterou se plavidlo musí probojovat za pomoci takzvaného tepelného štítu, a to ve velmi přesném úhlu, od něhož se nesmí odchýlit. Jakékoliv selhání znamená, že loď i s posádkou padne za oběť plamenům.

Krátký záběr z Apolla 11, brzdícího o atmosféru. Pojem „pekelná pec“ je naprosto na místě, teplota plazmy překračuje 2000 stupňů Celsia. Mít něco takového metr a půl od sebe? Nic příjemného.

Přesně to se stalo roku 2003 v případě raketoplánu Columbia, na kterém byl tepelný štít při vzletu poškozen odletujícím kusem izolační pěny. Při návratu vedlo toto poškození ke smrti všech sedmi lidí na palubě, a v NASA nemají pražádnou chuť si tento katastrofální incident zopakovat. Když tedy Starliner, připojený momentálně k ISS, vykázal řadu technických potíží, rozhodlo vedení kosmické agentury, že návrat s jeho pomocí nepřipadá v úvahu.

Oba vesmírné trosečníky tak začátkem příštího roku odveze domů již osvědčený model, SpaceX Dragon, jediná současná americká kosmická loď schválená pro provoz s lidskou posádkou. Původně přitom měli být „tam nahoře“ pouhých osm dní, nikoliv osm měsíců.

Toto není ani tak vina NASA samotné, jako spíše příšerná ostuda Boeingu, firmy, která v jakémsi minulém životě – cca do 90. let 20. století – stála na samotné špičce technologického vývoje a bývala synonymem kvality a pokroku.

Dnešní Boeing je naopak synonymem velkých problémů: padající letadla a nefunkční kosmická loď, jejíž vývoj se přitom značně protáhl a spolykal cca 4 miliardy dolarů. Z toho ovšem musel 1,6 miliardy dolarů vícenákladů pokrýt sám Boeing, protože smlouva byla tentokrát tvrdší než obvykle a vícenáklady už nepokrývala.

NASA byla ochotna Boeingu vyjít hodně vstříc, nejen kvůli „staré známosti“, ale i proto, že současná situace je pro ni nepříjemná. Jediná skutečně úspěšná soukromá kosmická firma, SpaceX, má teď faktický monopol na dopravu amerických astronautů do vesmíru, a zároveň extrémně silné tržní postavení v nákladních letech, do čehož je nutno počítat i další monopol v podobě jediné znovupoužitelné rakety na světě.

Jistě, na jedné straně mohou být v NASA rádi, že aspoň někdo (něco) funguje, jak má; na druhé straně je závislost na jediné firmě takzvaný single point of failure, a žádná rozumná organizace takové kritické body nemá ráda. A to ani nemusíme zabředávat do složité otázky, jak moc se majitel SpaceX, jistý Elon Musk, má rád se současným federálním establishmentem. (Nemá. Vůbec. Ani trochu.)

SpaceX Dragon 1 C112 se přibližuje k mezinárodní kosmické stanici (2020), zdroj: Wikipedia

Leč prototyp Boeing Starlineru se jeví být pěkným zmetkem i přesto, že jeho vývoj zabral dobrých deset let, přičemž celou tu dobu polykal zhruba 25 milionů Kč denně, každý boží den včetně svátků a nedělí. Původně byl první start s posádkou plánován na rok 2017, nakonec se uskutečnil o sedm let později. V mezičase bylo na lodi zjištěno značné množství pochybných designových rozhodnutí (např. použití hořlavých materiálů coby izolací – podobný přístup stál kdysi při testování životy celé posádky Apolla 1) a závad: poruchy počítačů, zaseklé trysky, úniky všech možných kapalin a plynů. To, že vůbec došlo ke zkouškám s živou posádkou, bylo samo o sobě docela riskantní, a při dokovacím manévru selhalo hned několik pomocných motůrků, které měly loď k ISS jemně dotlačit.

Problémová loď teď bude od ISS odpojena automaticky a pokusí se vrátit bez lidí na palubě. Stane-li se něco závažného po cestě dolů, bude to pro Boeing další P. R. katastrofa, kterou jen tak nevyžehlí.

Kde jsou počátky problému? Údajně v 90. letech, kdy Boeing se souhlasem americké vlády vstřebal krachující firmu McDonnell Douglas. Tehdy mělo jít hlavně o zachování příslušného technologického know-how v USA, jenže stala se ještě jiná věc. Boeing byl hodně „inženýrská“ firma, kdežto MDD byl veden lidmi, kteří byli odborně nemožní (proto taky zkrachovali), ale perfektně ovládali kancelářskou politiku. Tak se stalo, že bývalý management MDD, přesně ten, který tu firmu potopil, se po akvizici ocitl v čele spojené firmy.

Od té chvíle prý pozice inženýrů v Boeingu začala upadat a rozhodující roli dostaly dvě věci: maximální kvartální ziskovost a šmajchlování s americkou vládou, která je nejvýznamnějším zákazníkem firmy. Jedním z projevů toho maximálního tlaku na úspory byl masivní outsourcing, předávání důležitých činností do jiných firem, aby se realizovaly o něco levněji. Už roku 2001 varoval v interním dokumentu (PDF) jeden z vrchních techniků Boeingu před tím, že takovéhle úspory za každou cenu se můžou zatraceně nevyplatit, protože firma zároveň ztratí kontrolu nad kvalitou a procesy u subdodavatelů. (Není bez zajímavosti, že firma SpaceX, která teď nad Boeingem tak ční, se snaží o pravý opak a maximální množství komponent se snaží vyrábět sama, interně.) Bylo mu to platné jako mrtvole zimník.

O jednu generaci později se firma, která dřív sklízela obdiv celého světa, ocitla v pozici odstrašujícího příkladu. Má sice hezký program pro diverzitu a inkluzi, ale zároveň si u některých prodejců letenek můžete při hledání spojení vyfiltrovat typ letadla, abyste se vyhnuli těm novějším, problémovým modelům od Boeingu, což by ještě před dvaceti lety bylo naprosto nemyslitelné.

Na soukromém trhu je nyní pověst Boeingu tak nevalná, že skoro nedokáže prodávat letadla – staré smlouvy běží, ale nových je velmi málo. Proti loňskému roku se Boeingu tržby propadly o 70 procent a jediné, co jeho manažery může trochu uklidňovat, je skutečnost, že jejich hlavní konkurent, evropský Airbus, prostě nemá dost výrobních kapacit na to, aby jim sebral úplně všechny zákazníky. I tak prožívají v Airbusu zlaté časy. Na přelomu roku měly světové aerolinky u Airbusu objednaných fantastických 8598 letadel, přičemž celková fronta se asi o 2000 kousků nafoukla.

Dokáže takovou firmu dát ještě někdo dohromady? Americký stát by jistě nerad přišel o tak důležitého dodavatele, ale formálně je to soukromá firma a kompletní výměnu vedení jí můžou nadiktovat jen akcionáři, nikdo jiný. A bude vůbec stačit kompletní výměna vedení, když se celá ta firma máčela v marastu krátkozrakého uvažování po dobré čtvrt století? Její nejlepší inženýři jsou dávno jinde, případně v důchodu. Jak je asi naláká zpět?

Diskusní fórum ke článku najdete zde.

Hudební epilog

„Final Countdown“ v tomto případě zabere dlouhý čas. Osm měsíců je něco přes 20 milionů sekund.

zapo

Zapomenuté příběhy 7
Čtenář dostává do ruky už sedmý svazek Zapomenutých příběhů. Kdo četl aspoň některý z předchozích, má o této knize představu. Navštíví spolu s autorem různá místa v prostoru a čase, místa, kdy se v určitou dobu odehrávalo cosi, co už dnes není v centru pozornosti, avšak ve své době to budilo zájem a emoce. Někdy jde o drobnosti, dokonce až kuriozity, často ale to jsou historické události. Navštěvujeme místa na různých místech zeměkoule a nahlížíme do dějů v rozličných obdobích historie. Ať se příběh udál kdekoli a kdekoli, vždycky narazíme na souvislosti.

Bližší info a objednávky zde.

Daniel Vávra
12. 10. 2024

Hurikán Milton na Floridě snad zeslábl a to nejhorší mají tamní obyvatelé za sebou.

Aston Ondřej Neff
12. 10. 2024

Tři roky odvál čas a blíží se další rok voleb. Nezdá se, že by se Pánbůh tentokrát někam chystal.

Zdeněk Roller
12. 10. 2024

Kkdo chce, najde si nenávistný výrok i ve větě „Právě vyšlo slunce.“ Ach jo.

Miloš Zbránek
12. 10. 2024

Než se stal vojákem a než loupil a vraždil z bohulibých důvodů, loupil a vraždil jako amatér.

Lubomír Stejskal
12. 10. 2024

Přemýšliví lidé se musí ptát, jak jednostranné propalestinské propagandě čelit.

Aston Ondřej Neff
11. 10. 2024

Nejdřív si ministr Marian Jurečka usmyslí, že nejpalčivější sociální případ je manželka prezidenta...

Aston Ondřej Neff
9. 10. 2024

Bezuzdnost ekologických aktivistů přišla na přetřes při nedávných povodních.

Aston Ondřej Neff
10. 10. 2024

K pobřeží Floridy se blíží hurikán Milton. Biden kvůli němu nepoletí do Evropy.

Dalibor Matušinský
10. 10. 2024

Naivní humanisté nechápou, že někdo neposílá své děti do školy. Protože ke svému životu školu...

Stanislav Křeček
9. 10. 2024

Jako každoročně, i letos nás Evropská komise nepochválila za to, jak jsou u nás vychovávány romské...

min Miloslav Novák
11. 10. 2024

Čeští fotbalisté v Lize národů podruhé za sebou vyhráli. Ve svém třetím vystoupení v druhé úrovni...

kh Kateřina Havlická
11. 10. 2024

Za demokratickou kandidátku Kamalu Harrisovou před americkými prezidentskými volbami na plno...

Iva Pekárková
11. 10. 2024

Byla to prý rutinní záležitost. Měla jsem tlumočit pro stařenku, která léta žila v Anglii a...

Lidovky.cz, ČTK
11. 10. 2024

Pochodu na podporu Palestiny a za boj proti změnám klimatu se v pátek v Miláně účastnila tisícovka...

Lidovky.cz, ČTK
11. 10. 2024

Za největšího znečišťovatele roku 2023 označily ekologické organizace Arnika, Hnutí Duha a...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz