23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


VELKÁ BRITÁNIE: Bude vánoční stůl poloprázdný?

7.9.2021

Britský deník The Times přinesl před pár dny na obvyklém místě kreslený vtip: stojí dlouhé řady kamionů bez řidičů a mezi nimi i onen červený dvoupatrový autobus z kampaně brexitářů před referendem s nápisem, jak bude po brexitu skvěle.

Deník tak poukázal na skutečnost, že kvůli brexitu – a navíc také kvůli covidu – chybí podle Královské asociace dopravců téměř sto tisíc řidičů kamionů mezinárodní i vnitrostátní dopravy. Zhruba 20 tisíc řidičů z dřívějších 60 tisíc totiž odešlo zpět do Unie po brexitu a dalších 14 tisíc během pandemie. Tisíce také stále trpí covidem a mnozí zemřeli.

Britové se proto začínají obávat, že na Vánoce bude na stolech leccos chybět a police v supermarketech budou poloprázdné. Británie totiž stále importuje 60 procent potravin z Evropské unie, bez ohledu na zdlouhavé kontroly a tarify a nové obchodní dohody – třeba ta slibovaná s Amerikou – nikde. K nahrazení bývalého objemu obchodu s Unií by prý bylo potřeba 200 dohod velikosti oné slibované s Austrálií.

Britové nechtějí málo placenou práci řidičů dělat – přes nedávné zvýšení platů o 30 procent. Přestože dopravci inzerují a supermarkety jako Tesco, Asda a Marks & Spencer nabízejí řidičským rekrutům závdavek tisícovky liber.

Nepomáhá to, neboť zástupce jednoho dopravce tvrdil Sky News, že ze sedmi zájemců se šest už neozvalo a zbylý pak nepřišel na pohovor.

Následky jsou vidět už nyní: zásobování v posledních týdnech stále více vázne. Například specializovaný řetěz restaurací Nandos jich musel 40 zavřít kvůli nedostatku kuřat na oblíbený portugalský gril. Jiné řetězce, jako supermarkety Co-op a Iceland a restaurace McDonald’s, KFC či Greggs, najednou omezují nabídku a zvyšují ceny.

Stejně je na tom řetězec hospod Wetherspoons zarytého brexitáře Tima Martina (který na začátku pandemie odmítl zavřít své hostince). Nyní mu v hospodách prý chybí pivo tří známých značek a ceny dopravy závratně rostou. A také najednou volá po vpuštění chybějícího hospodského personálu z Unie do země!

Stejně jsou postiženi i farmáři, protože chybí sezonní pracovníci na sklizeň a dopravci na dovoz zeleniny a ovoce na trhy ve městech. A co se týče masa, podle viceprezidenta Unie farmářů Toma Bradshawa nejsou řezníci, kterých před brexitem přišly tisíce z Unie, a tak se poráží jen čtyři dny v týdnu.

Velkofarmě vánočních krocanů Bernard Mathews bude tak prý během obvyklého náporu chybět tisíc pracovníků a krocan přitom musí být o Vánocích na stole.

Vláda dosud tvrdě odmítá návrh Královské asociace dopravců, aby byla řidičům z EU udělena výjimka ze zákazu zaměstnávat tamní pracovníky, protože se zjevně řídí brexitovými protiunijními postuláty. A zkušených řidičů je mezi novými imigranty z Asie a Afriky minimum, takže zatím neexistuje řešení. Je tedy zcela přirozené zeptat se s britskými médii, jestli s tím vším brexitáři opravdu počítali. Zjevně byli v zájmu politické ideologie hluší a slepí nebo příliš naivně optimističtí.

Autor je komentátor Českého rozhlasu

Vysíláno na ČRo Plus, publikováno na www.rozhlas.cz/plus