USA: Zvony v Charlestonu z dáli temně zní...
Zatímco v Evropě se většina lidí oddávala spokojenému spánku, v Jižní Karolíně došlo k tragédii. Absurdnější o to, že se udála v kostele.
Protože vraždění v kostele připadá, troufnu si tvrdit, většině z nás jako ještě více nepatřičné než kdekoli jinde. V Charlestonu se ve středu večer místního času (17/6) sešli věřící Africké metodistické episkopální církve (o ní něco málo níže) na pravidelné středeční biblické studium. Přitomen byl i pastor sboru Clementa Pinckney.
Během shromáždění vstoupil do kostela mladý běloch a zahájil palbu. Výsledek je děsivý: první zprávy hovořily o devíti mrtvých.
Devět nevinných životů. Nepochopitelná, nesmyslná a, jak výstižně řekl starosta města Joe Riley, srdceryvná tragédie. Kolika lidem způsobí nezměrné utrpení! Zůstáváme v němém úžasu a ptáme se: Proč? To už ani kostel, kde se hlásá láska k bližním, není bezpečným útočištěm?
Podíváme-li se na hlavní web této církve, najdeme na úvodní stránce (obr. 1) biblický verš z Janova evangelia:
- Přikázání nové dávám vám, abyste se milovali vespolek; jako já miloval jsem vás, abyste i vy milovali jeden druhého.
- Po tomť poznají všickni, že jste moji učedlníci, budete-li míti lásku jedni k druhým.
Africká metodistická episkopální církev (AME Church) vznikla vlastně kvůli jižanském rasismu mezi věřícími, který ovšem absolutně odporuje novozákonnímu biblickému učení, na němž je skutečné křesťanství založeno.
Zde krátké autorovo odbočení: Tak jako nedokážu pochopit, jak může katolická církev obhajovat přijímají „pod jednou“, když v Bibli je jasně stanoveno, že se má přijímat „podobojí“, nikdy jsem neporozuměl tomu, jak mohli američtí protestanté obhájit rasovou segregaci ve svých sborech, když Bible učí pravý opak. Rasistické postoje nejen jižanských bílých křesťanů vůči jejich černým spolubratřím považují za velké selhání tamních duchovních autorit.
Rasovou segregaci zcela správně odmítli akceptovat také černí pastoři ve Filadelfii, kteří se v roce 1787 vydělili z metodistické episkopální církve a po jistém vývoji založili v roce 1816 AME Church. Jak je na jejích hlavních webových stránkách vysvětleno:
- Africká v názvu církve neznamená, že vznikla v Africe nebo že je určena výlučně pro Afroameričany, ale nazývá se tak kvůli tomu, že byla zřízena lidmi afrického původu a afrického dědictví.
- Metodistická znamená, že se hlásí k metodistické větvi protestantismu.
- Episkopální znamená, že její zřízení je biskupské (církev je řízena biskupy, na rozdíl od protestanských církví presbyterních, které biskupy nemají, ale jsou řízeny radou starších – presbytery).
Nelze najít smysluplnou odpověď na výše položenou otázku PROČ? Taková ani neexistuje. Jedině snad: zlo ve světě, zlo okolo nás a mezi námi bez ohledu na hranice, zlo prostupující staletími je stále dost velké a zákeřné na to, abych byli zděšeni nad ztrátou nevinných lidí, lidí vedených v duchu výše citovaných Ježíšových slov k lásce mezi sebou navzájem.
Můžeme jen vyjádřit svoji solidaritu, myslet na oběti a pozůstalé, aby našli sami v sobě a mezi svými bratry a sestrami z charlestonského metodistického sboru útěchu a ve své víře sílu tuto bolestivou zkoušku překonat. V naději, že ti, kdo položili své životy je pouze předešli tam, kde se jednou setkáme všichni.
Úvodní stránka hlavního webu Africké metodistické episkopální církve.
Úvodní stránka webu charleston ského sboru, který má v názvu ještě biblické jméno Emanuel. Vlevo kostel, kde došlo k tragédii.
Vnitřek charlestonského kostela.
Tzv. Pastorova stránka na webu charlestonského sboru. Na snímku Clementa Pickney, který měl při střelbě také přijít o život.
Na pozadí charlestonské tragédie se opět ukázalo, že nejen ve veřejnosti, ale i mezi žurnalisty jsou patrné mezery ve znalostech, pokud jde o protestantské denominace. Příkladem je i náš server (iDNES.cz), který v jednom článku uvádí, že jde o baptistický kostel, aby vzápětí napsal, že šlo o metodistickou církev (obojí podtrženo autorem).