USA: Vojáci a podnikatelé kolem Trumpa
Kdo je novým tiskovým mluvčím amerického prezidenta?
Americký prezident Donald Trump je mistrem překvapivých rozhodnutí – posledním byla změna mluvčího a šéfa vnějších vztahů v jednom. Dosavadní mluvčí Sean Spicer prohlásil na tiskovce, že je čas, aby jeho místo zaujala nová tvář.
Takovou novou tváří se stal Anthony Scaramucci. Překvapení je to jen na první pohled a jen pro ty, kteří nevědí, jak dnes funguje svět médií. Tytam jsou doby, kdy tón zde udávali zkušení matadoři s úctyhodnou bibliografií a po léta budovaným postavením znalců.
Dnes tuto roli hrají novinářští elévové schopní postavit se před kameru s nějakým nebetyčným domnělým odhalením. Zkrátka dnes ve světě sdělovacích prostředků je každý dobrý jen natolik, nakolik byl dobrý jeho poslední televizní vstup.
Scaramucci má reputaci neochvějného Trumpova stoupence, který se za něj úspěšně bil ve všech televizních polemikách. To on se zasloužil o odchod tří vedoucích redaktorů kanálu CNN, z nichž se vyklubali zruční výrobci vymyšlených zpráv. Anthony Scaramucci se navíc zdá být správným mužem na správném místě.
Leč kdo je ten muž vystupující s velkou sebejistotou vyplývající z rozsáhlých obchodních, politických a mediálních zkušeností? Coby bývalý podnikatel a manažer hedgeových fondů nejenže rozumí důležitosti daňové reformy, kapitálovým trhům, národnímu hospodářství obecně, ale také to umí sdílně vysvětlit prostým Američanům.
Coby bývalý televizní moderátor je schopen přeložit komplikované věci do obecné mluvy způsobem srozumitelným voličům v chudších severních státech federace. Zatímco demokraté kritizují jeho styky s Wall Streetem a velkým byznysem, on sám sebe popisuje jako typického představitele střední třídy – vyrůstal totiž v rodině stavebního dělníka na Long Islandu.
Fakt, že se propracoval až do špiček společnosti Goldman Sachs, přičítá jenom vlastní přičinlivosti. Ve svém životopise zdůrazňuje epizodu, kdy během jednoho jediného roku byl zaměstnán, vyhozen a znovu zaměstnán v této firmě, což svědčí o schopnosti ustát nejrůznější životní změny.
Je to na slovo vzatý politický operativec. K překvapení mnoha demokratů během prezidentské kampaně roku 2008 sbíral sponzorské dary pro štáb Baracka Obamy. To ulamuje hrot možné kritice médií kvůli jeho stranickosti. Je typickým vrcholným manažerem, a tím silně zapadá do mustru, podle něhož si prezident Trump vybírá své spolupracovníky.
Ministři Trumpova kabinetu jsou buďto profesionální vojáci, nebo osvědčení podnikatelé. V jeho vládě je více bývalých generálů než v jakékoli jiné od konce 1. světové války. Zato ekonomická sekce kabinetu je složena výhradně z vynikajících podnikatelů a manažerů.
Proč by šéf komunikace Bílého domu měl být výjimkou z tohoto pravidla? Donald Trump jednoduše plní to, co během kampaně slíbil – že hodlá obrátit Washington vzhůru nohama, počínaje vlastním Bílým domem.
Vysíláno na ČRo Plus, publikováno na www.rozhlas.cz/plus