19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

USA: Tenkrát na Západě

Nikdo, ale nikdo nikdy nezazpíval tu úžasnou melodii z dnes už starého amerického westernu, jako paní Věra Špinarová. Dnes už mi ji zpívá podruhé.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Mertl 22.1.2021 15:18

Božíčku, to je blábol, milá Mylady. To by si asi ani Donald Trump nedovolil vyslovit. Možná byste si mohla prohlédnou pár dílů skvostného seriálu Fargo, abyste pochopila odvrácenou stranu USA.

V. Povolný 22.1.2021 15:07

Pěkné, pane Motyko. Já jsem byl v USA 2x a ten pocit absolutní svobody jsem si opravdu užíval. Bohužel, svobodu může opravdu ocenit jen ten, kdo zažil totalitu nebo podobný systém, který svobodu potlačoval. Zkušenost je nepřenositelná. Kéž by vás v USA něco podobného teď nečekalo.

Dvě poznámky ohledně citovaného filmu: ten western Once upon the time in the West není americký, ale italský. Ano, je to paradoxní, ale je to tak. A co se týče té písně "Jill's America", tak nic proti pojetí Věry Špinarové, ale pusťte si ten originál od Morriconeho. To je něco úplně jiného.

P. Brich 22.1.2021 14:35

R^

P. Brich 22.1.2021 14:32

A co jako podle Vás měla být adekvátní reakce na terorizmus živený a pocházející od Saddáma?8-o

F. De Winter 22.1.2021 14:25

U homoxexuálů je možné všechno. ;-)

P. Brich 22.1.2021 14:25

Vinetoua také napsal Karel May, který nikdy v Americe nebyl.;-)

Proto se nedivím, že na něj Amíci čučí s otevřenými ústy;-D

F. De Winter 22.1.2021 14:23

Revoluční masa nebílých a jejich bílých spojenců nyní neusiluje o žádná polovičatá řešení a chce bílé odstranit ze všech pozic moci v USA. Neusiluje nezbytně o násilnou cestu, pokud ji půjdou všichni z cesty. Ovládla volby, a poté ovládne armádu a policii. Není cesty zpět, alespoň ne demokratickou cestou, neboť bílí definitivně ztratili volební většinu. Za pouhých 55 let od otevření hranic. Z toho bychom se měli sakra poučit a nedovolit usazování v naší zemi nikomu, kdo se nehodlá asimilovat.

F. De Winter 22.1.2021 14:23

Řešit celou historii Spojených států je zdlouhavé, proto ve zkratce. USA byly založeny jako bílá republika, kde mohl být občanem jen svobodný běloch. Díky přítomnosti černochů, kteří byli po občanské válce s bílými zrovnoprávněni, byla podmínka občanství jen pro bílé vyřazena, což teoreticky otevřelo dveře pro občanství lidí všech ras. Bílí proto omezili migraci do USA zákonem jen pro bílé, aby se do země nikdo jiný nedostal. Tento stav s některými výjimkami trval až do roku 1965, kdy se Amerika otevřela migraci z celého světa. Od té doby Amerika prodělává rapidní změnu jak svého vzhledu, tak i politiky.

Do roku 1965 byl průměrný Američan vnímán jako běloch věřící v křesťanského boha a vycházející z evropských hodnot. Dnešní definice Američana neexistuje. Americké občany kromě onoho občanství nic nespojuje. Ani si nejsou podobní, ani nemají podobné náboženství, kořeny, hodnoty, prostě nic. Držet takovou společnost pohromadě je nemožné a její kolaps je vlastně jen otázkou času.

Část nebílých občanů Ameriky si uvědomuje, jaké mají privilegium žít v zemi, která je jednoduše stále ještě nejsvobodnější zemí světa. Tito nebílí jsou obvykle voliči republikánů, Spojeným státům jsou loajální, a věří, že multirasová společnost může fungovat. Nemalá část nebílých ale v USA není šťastná. Ta země nebyla stvořena pro ně. Bílá historie Spojených států je obtěžuje. Mají bílých plné zuby. Nechtějí je vidět ve filmu, nechtějí je vidět v reklamě, nechtějí je vidět na obrazech, sochách. Chtějí vidět někoho, jako jsou oni sami. A spousta bílých se pod vlivem vzdělávacího systému snaží tyto postoje chápat, a podporovat je, a jsou ochotní jít nebílým z cesty. Většina bílých ale nikam jít nehodlá, a ač mohou mít pro nebílé pochopení, pokud je řešením jejich zmizení, dohoda je nemožná. Tyto dva světy se tedy musejí dříve či později střetnout.

R. Tesařík 22.1.2021 14:15

Vy mně zase žvanila.

P. Brich 22.1.2021 14:06

Vy zas mě připomínáte nevychovaného fracka.;-O

M. Valenta 22.1.2021 13:55

Mě autor připomíná rozmraženého dědečka Paula Fourniera z filmu Hibernatus od L. de Funese.

V. Zurek 22.1.2021 13:47

Jako obvykle, mnoho diskutujicich to vi o Americe mnohem lepe, mez autor clanku. Vsevedove se nezaprou. Kdyby byli oni v Americe, tak by to tam vypadalo jinak. Komunisticka svoloc by byla vyhubena, homoxexualove by bylo 'vyleceni(?)' tak ci onak, afroamericane by byli zpatky v otroctvi a zeme americka by byla rajem na zemi.

P. Nešvara 22.1.2021 13:25

Civilizace může padnout a potom se jako Fénix vznést z popela. V tom má autor pravdu. Stalo se v historii mnohokrát, několikrát v Číně (dynastie císařů i to, jak se vzpamatovali po kulturní revoluci), stalo se ve starověkém Egyptě za několika dynastií, stalo se v Evropě po pádu Říma i po velkém moru.

Jenomže to má jednu podmínku, kterou dnešní USA již nesplňují. Bylo to možné pouze v monokulturní společnosti.

Osud USA byl předpovězen senátorem Bilbem z Mississippi již v roce 1947.

„Pokud by naše budovy, naše silnice a naše železnice měly být rozbity, mohli bychom je znovu postavit. Pokud by naše města měla být zničena, ze samých trosek bychom mohli vztyčit novější a ještě větší. Dokonce i kdyby naše ozbrojená moc byla rozdrcena, mohli bychom vychovat syny, kteří by naši sílu obnovili. Ale pokud by se krev naší bílé rasy měla zkazit a smísit se s africkou krví, pak by nynější velikost Spojených států amerických byla zničena a veškerá naděje na civilizaci by byla pro černošskou Ameriku stejně nemožná, jako by bylo nemožné vykoupení a obnova krve bílého člověka, která byla smíšena s krví černošskou.“ (Senátor Theodore G. Bilbo z Mississippi, 1947)

P. Princ 22.1.2021 13:16

Statisticky. V jisté části populace klesá hrdost na svou zemí s tím, jak v jiné skupině roste hrdost na svou sexuální orientaci, a naopak. Pak je tu ještě část populace, která zůstává hrdá na svou vlast ať se děje co se děje.

J. Fridrich 22.1.2021 13:00

Skvěle pane Motyko.. Ameriku jsem projel před 23 roky v roce 1998 a bylo to ještě v pořádku.. Dnes to v pořádku není - a ještě více nebude pod tím duem Biden Harrisová...

J. Trmal 22.1.2021 12:11

To byl Kissingerův zločin podpořit Cínu proti Rusku iuž v r. 1968. Proto se na nás vykašlali.

J. Trmal 22.1.2021 11:58

Možná je mezi nimi víc těch, co v této věci nemají se sebou samým jasno. Těm, co mají, se vřele omlouvám.

J. Trmal 22.1.2021 11:52

Nebyl jsem jako Vy, ale vážím si Vás.

J. Vala 22.1.2021 11:35

pouze naplava do Italie. Dcera italskych emigrantu narozena v Tunisu

J. Lešnerová 22.1.2021 11:23

Diskuse jen čtu, nepřispívám do nich. Váš příspěvek je přesný a trefný. Děkuji .R^

L. Písařík 22.1.2021 11:20

Zažil jsem RR jako jeho současník a považuji jej za "otce perestrojky". Byl to on, kdo ukázal Gorbymu, že nelze bojovat kosmické války bez zbídačování ruského národa. Gorbačov zalomil a RR taky přestal. Škoda jen, že to dlouho nevydrželo.

M. Šejna 22.1.2021 11:11

Ano, šlo o italský film doprovázený hudbou italského autora. A právě ta italská hudba tak dojímá tohoto Čechoameričana a vyvolává v něm vzpomínky na starou dobrou Ameriku.

;-D

Tím Brossmanem jste měl asi na mysli Bronsona.

Jakou národnost má Claudia Cardinale?

Není to náhodou také Italka?

;-)

V. Braun 22.1.2021 10:15

Před třiceti lety nebyla žádní invaze do Iráku, Irák byl jen vytlačen z Kuwaitu zpět do svých hranic. Veškerý bordel začal až neadekvátní reakcí na terorismus po 11. září 2001 a můžeme za to poděkovat Bushovi mladšímu. Jinými slovy, v podstatě s vámi souhlasím.

V. Braun 22.1.2021 10:11

Pane Církva, jak souvisí sexuální orientace s hrdostí na svoji zemi?

V. Braun 22.1.2021 10:07

Z hlediska procentního růstu dluhu je Reagan na třetím místě, ani Obama mu nesahá po kotníky. Větší procentní růst měli jen váleční prezidenti Roosevelt a Wilson. A teď se smějte, Lenci.

https://www.thebalance.com/us-debt-by-president-by-dollar-and-percent-3306296

Z. Lapil 22.1.2021 10:02

Oddechl jsem si :-). Přeci jen zpívám ve sboru (amatérském) a myslím si o sobě, že slyším dost dobře.

Je pravda, že mnohé profesionální nahrávky nejsou intonačně zrovna precizní.

M. Pivoda 22.1.2021 9:42

"Cesta do budoucna vede po hrbolaté cestě". Tak to píše jeden americký technologický podnikatel, jehož rodiče emigrovali do USA z řeckého ostrova.

Ten současný technologický podnikatel (syn někdejších přivandrovalců) je ale velmi optimistický, ohledně americké budoucnosti.

Hodnotové potíže prý začínají až ve třetí a čtvrté generaci někdejších přivandrovalců. Ta třetí či čtvrtá generace už prý dokáže nabytý majetek si jen užívat a rozházet. (Tak mne v USA poučovala dcera italských inmigrantů, v roce 1992).

Budoucnost USA dnes není někde dál na Západě. Tam už je Pacifik. Neomezené možnosti jsou prý dnes už jen technologické. Nikoliv cestováním někde dál na Západ.

V. Církva 22.1.2021 9:33

R^ Ale bohužel není kam utéct.

V. Církva 22.1.2021 9:32

Za Fondou nebo Brossmanem?

Jasně, šlo o italský film, romantiku o Západě, která asi byla trochu jinak.

Jenže zas tak mimo ten film nebyl. To už spíš ten Vinetou, toho když u nás vidí Američané nechápou. Amerického tam není nic ani příroda. A to píšu o Vinetouovi starém z 60tek. Ten nový komunistický jsem naštěstí neviděl, stačí co mi říkal kolega a recenze.

J. Nevrkla 22.1.2021 9:30

Hezké čtení, děkuji. Tak snad těm prostým lidem optimismus zůstane a nenechají se hrozící diktaturou semlet jako kdysi my. Držím palce. I kvůli nám.